Varför väljer man att göra sig hjälplös?

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Samtidigt förstår jag inte problemet med det i sig, för är det verkligen ett problem att mannen fixar bilen och kvinnan tvättar? Det är deras val, och är man inte vuxen nog att våga göra val och ställa krav på sin partner ska man inte vara i ett förhållande.

Fast hur ofta är det egentligen ett aktivt val som görs? Och hur kan det vara en rättvis fördelning att kvinnan tvättar och diskar, sysslor som ska utföras minst en gång dagligen, medan mannen byter däck på bilen och lämnar in den på service vid behov, dvs några gånger om året?

Det jag har sett i förhållanden är snarare att män i regel är ganska dåliga på att se när hushållssysslor behöver göras och det krävs att kvinnan talar om för dem att de får diska, tvätta, dammsuga eller vad det nu kan vara för att de ska göra det, det händer ytterst sällan att de tar tag i det på eget initiativ. Inte helt konstigt att många blir trötta på att tjata och hellre gör det själva, för det går både snabbare och tar mindre energi.

Självklart är det inte så i alla fall, det finns undantag åt båda hållen. Men jag har sett skrämmande mycket av den varan, även om jag hoppas på att det håller på att förändras med yngre generationer.

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Jag generaliserar gärna i detta.
Omvänt är det ju ofta så att kvinnan gärna får städa huset och gör det noga, men när det kommer till bilen tycker mannen plötsligt att hon inte städar noga nog.

Då undrar jag varför mannen kan vara noga att städa ett ting, men inte ett annat. Hon i boendet som är för noggrann för de andra kanske hade fått skäll om hon städat ett fordon för att hon inte var noga nog.

Gillar vi våra könsroller så mycket?
Med förra tjejen så både städade och diskade jag noggrannare och hade bättre koll på hur allt skulle tvättas. Och jag var betydligt mer noggrann att tvätta och städa bilar.

Vad säger de om könsrollerna? :rolleyes:

Gick med
2 Jul 2009
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Det jag har sett i förhållanden är snarare att män i regel är ganska dåliga på att se när hushållssysslor behöver göras och det krävs att kvinnan talar om för dem att de får diska, tvätta, dammsuga eller vad det nu kan vara för att de ska göra det, det händer ytterst sällan att de tar tag i det på eget initiativ. Inte helt konstigt att många blir trötta på att tjata och hellre gör det själva, för det går både snabbare och tar mindre energi.

Självklart är det inte så i alla fall, det finns undantag åt båda hållen.

Känner inte att jag är ett av de undantagen :rodnar Dock så blir det ju därav så att man får gå kommando till jobbet nån måndag då o då :hihi
(Jag) har lättare för att dra ut på det helt enkelt. Ska jag diska tallriken jag just käkade på så tar jag gårdagens samtidigt... att diska dagens tallrik varje dag är ju jobbigt.
Men efter att ha bott ensam de senaste 7 åren så har man lärt sig lite av varje, jo jag lagar mina kläder vid behov också!

Last edited:

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
Kanske kan det vara en idé att börja inom dagis och skola om man vill ändra på detta?

Det hade ju varit bra.

Men, någonstans så tycker jag även att det kan gå för långt.
Alltså, tjejer och killar ska givetvis få hålla på med vad dem vill.

Men det gammeldagsa begreppet kvinnlighet kommer jag alltid tycka om, så länge jag
har något att säga till om :)

Det måste finnas skillnader mellan könen, alla skillnader ska inte behöva raderas ut, imo.
I vissa kretsar i Sverige är det ju helt galet... hyper-ultra-feminister tänker jag då på.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Det hade ju varit bra.

Men det gammeldagsa begreppet kvinnlighet kommer jag alltid tycka om, så länge jag

Det måste finnas skillnader mellan könen, alla skillnader ska inte behöva raderas ut, imo.
I vissa kretsar i Sverige är det ju helt galet... hyper-ultra-feminister tänker jag då på.

Jag tycker som du att man skall få välja. Jag tror att valet är mer ens eget om man ges samma grundförutsättningar. Om det nu är så noga att välja. Vad ska det vara bra för egentligen?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Fast hur ofta är det egentligen ett aktivt val som görs? Och hur kan det vara en rättvis fördelning att kvinnan tvättar och diskar, sysslor som ska utföras minst en gång dagligen, medan mannen byter däck på bilen och lämnar in den på service vid behov, dvs några gånger om året?

Diskar gör väl inga kvinnor längre? Finns ju makalösamaskiner för det nu :)

När det gäller städning har kvinnor och män (oftast) en stor skillnad i smärtgräns för när det är dags, varför ska mannen städa för att kvinnan tycker det är stökigt? :va

Hur ofta klipper den genomsnittliga kvinnan gräsmattan?
Renoverar hus?
Skottar snö?
Går ut med soppåsen?

Det finns gott om diskriminering i de svenska hemmen :hihi

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R

Självklart är det inte så i alla fall, det finns undantag åt båda hållen. Men jag har sett skrämmande mycket av den varan, även om jag hoppas på att det håller på att förändras med yngre generationer.

Fast åter igen, kvinnan gör ett val när hon ändå diskar och städar istället för att tjata om det. Hon underkuvar sig mannen, vilket hon inte borde göra i ett friskt förhållande.

Så länge man pratar om det och bestämmer att dela upp saker så fungerar det, till exempel att bara kvinnan diskar. Om mannen bara är slö och inte orkar lyfta på sitt feta arsle, varför är hon då ihop med honom?

Både mannen och kvinnan har gjort ett val att vara ihop med varandra, då kan de och bestämma att inte vara det.

Sen kommer vi in på "inpräntade roller" i samhället, åter igen göra alla ett val att följa dem eller gå emot. Följer man vad alla andra människor gör så ha man gjort det valet. Det är ingen som är tvingad till nått.

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Hoj
BMW K1100 -93
Varför man väljer?
Man är lat och manipulativ och har förmodligen på tok för mycket pengar/mutor för sitt eget bästa.

Och när man ändå har pengar över så kunde man ju faktiskt ha råd att göra fel en eller två gånger.
(Extremfall som t.ex slipning av ädelstenar kan falla sig lite väl dyrt utan vägledning).

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Det är just det jag menar. Tycker vi (män och kvinnor) så mycket om att bli omhändertagna att vi fördummar oss själva?

Vem tycker det är kul att tvätta?
Vem tycker det är kul att skifta hjul på bilen?
Vem tycker det är kul att diska?
Vem tycker det är kul att klippa häcken?

Jag kan räkna upp fler typiska situationer, men vi känner ju alla till dem.

Hur klarar sig män/kvinnor som inte lever i par?

Vem tycker det är kul att tvätta? Jag ,.... Vem skulle annars tvätta ? ( iof ,,Strump påsen kan man stampa lite på, så de blir mjuka igen , å vända "dämparna" utoch in går ju iaf en gång )

Vem tycker det är kul att skifta hjul på bilen? Skifta hjul.... Byta gummina på fälgarna menar du ,det är rätt kul faktiskt å få nya "puppor" med bra balans å grepp.

Vem tycker det är kul att diska? Diskmaskinen ?

Vem tycker det är kul att klippa häcken? Vems häck pratar vi om?Din? Tycker Du låter burdus , "Ansa tofsen" låter bättre, å det kan jag tänka mig göra åt dig :brynad

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Fast åter igen, kvinnan gör ett val när hon ändå diskar och städar istället för att tjata om det. Hon underkuvar sig mannen, vilket hon inte borde göra i ett friskt förhållande.

Fast varför ska hon ens behöva välja mellan att göra sysslan eller tjata om det? Vart tar alternativet att låta det vara och så gör någon annan det istället vägen? Det behöver inte alls handla om att kvinnan underkuvar sig mannen, det kan vara så simpelt att mannen anser att han "kan göra det senare" men då väljer kvinnan att göra det själv för att hon inte vill ha ett hem fullt av disk/damm. Och så fortsätter det, för att mannen lär sig att det sättet fungerar förbannat bra...

Sen kommer vi in på "inpräntade roller" i samhället, åter igen göra alla ett val att följa dem eller gå emot. Följer man vad alla andra människor gör så ha man gjort det valet. Det är ingen som är tvingad till nått.

Nej, alla har inte möjligheten att göra ett aktivt val. För det handlar om hur samhället ser på en. Hur många har inte hört att "du får skaffa dig en kvinna/man som kan sköta det åt dig" någon gång under sin uppväxt? Som liten tänker man inte direkt att "Nä, det där låter ju löjligt, så tänker inte jag göra!" utan man tror ju på det man hör och ser. Som äldre har man större möjlighet att tänka själv, ja, men ens uppfostran sitter fortfarande hårt. Se bara på olika religioner, det är inte så enkelt som att "bara" välja. Och tro mig, man kämpar fortfarande i motvind när man som kvinna försöker diskutera med folk om sånt där, tycker man inte att det är okej med den typen av uttalanden (eller s.k "skämt") så är man både PK-kärring och feministf*tta och allt vad det är.

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Ibland är det så enkelt att man inte har lust- lust att lära sig, lust att utföra!
Gör man sig hjälplös då och återigen vad är så farligt med detta???
Exakt. Alla får välja vilka delar man orkar/har lust med och resten lejer man bort, svårare än så är det ju inte, handlar inte alls om att vara hjälplös tycker jag, oavsett vad det gäller.

Hur klarar sig män/kvinnor som inte lever i par?
Tja... när jag blev singel efter konstant förhållande sen jag flyttade hemifrån så försökte jag ju göra allt själv till en början. Det är ganska tungt, att alltid göra precis allt själv. När man provat kommer man ju på vad man själv tycker är okej att lämna bort till någon annan att göra. Och då gör man det och får betala för det. Men tar det för mycket på kostakontont att göra själv så är det ju lätt värt en slant att slippa. Handlar inte alls om att göra sig hjälplös tycker jag.

När det gäller städning har kvinnor och män (oftast) en stor skillnad i smärtgräns för när det är dags, varför ska mannen städa för att kvinnan tycker det är stökigt? :va

Renoverar hus?
Skottar snö?
Går ut med soppåsen?

Well... jag handdiskar varje dag för jag har ingen diskmaskin.

Sen gör jag precis allt. Renoverar, byter däck, jag tycker till och med att det är rätt roligt att klippa gräs.
Det svåra är att hinna med allt själv och att stå ut med att resten av familjen ligger framför tv:n eller spelar dataspel medans jag fixar allting. Jag tycker att i ett förhållande så måste man ändå jämka och se vad ens partner vill också. Att jag skulle vänta på tills min sambo tycker det är dags att städa... ja då går det år och min gräns är kortare än så. Jag tycker verkligen inte att man ska behöva säga åt en annan vuxen att "nu måste du ta disken" eller "nu måste du byta till vinterdäck på min bil". Sån jävla dagisfröken attityd vill jag inte hålla på med.... då lever jag hellre själv och fixar det själv, utan gnäll, när jag vill, på mitt sätt.... (gud jag låter som bitchen från helvetet :3freak). Avskyr också att en del uttrycker sig som att mannen måste hjälpa till... vad faan handlar det om? Hjälpa till? Antingen så gör man skitgörat eller så får man leva själv och göra hur man vill.

Att inte se vad som behöver göras och dela på skitgörat... det säger ju en hel del om vad ens partner tycker om en och att vara någons städ/disk/tvätt/klippa gräs/byta däck/renoverings-kex det är jag inte. Jag gör alla sakerna för de måste göras, punkt. Sambon får själv se vad som ska göras och göra det, annars är han snabbt singel igen. Så enkelt är det. Det du Orecic: DET är visdomsord från ärkekexet :fakta

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Fast varför ska hon ens behöva välja mellan att göra sysslan eller tjata om det? Vart tar alternativet att låta det vara och så gör någon annan det istället vägen? Det behöver inte alls handla om att kvinnan underkuvar sig mannen, det kan vara så simpelt att mannen anser att han "kan göra det senare" men då väljer kvinnan att göra det själv för att hon inte vill ha ett hem fullt av disk/damm. Och så fortsätter det, för att mannen lär sig att det sättet fungerar förbannat bra...

Återigen...varför är det hennes nivå som ska vara den normerande?

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Med förra tjejen så både städade och diskade jag noggrannare och hade bättre koll på hur allt skulle tvättas. Och jag var betydligt mer noggrann att tvätta och städa bilar.

Vad säger de om könsrollerna? :rolleyes:

Att de är överreklamerade :)

Det hade ju varit bra.

Vad menar du när du säger kvinnligt? Vad är det du inte vill ska försvinna?

Renoverar hus?
Skottar snö?
Går ut med soppåsen?

Just därför ställde jag frågan åt båda hållen.
Jag gör allt det du räknar upp.

Vem tycker det är kul att tvätta? Jag ,.... Vem skulle annars tvätta ? ( iof ,,Strump påsen kan man stampa lite på, så de blir mjuka igen , å vända "dämparna" utoch in går ju iaf en gång )

Vem tycker det är kul att skifta hjul på bilen? Skifta hjul.... Byta gummina på fälgarna menar du ,det är rätt kul faktiskt å få nya "puppor" med bra balans å grepp.

Vem tycker det är kul att diska? Diskmaskinen ?

Vem tycker det är kul att klippa häcken? Vems häck pratar vi om?Din? Tycker Du låter burdus , "Ansa tofsen" låter bättre, å det kan jag tänka mig göra åt dig :brynad

Hade jag menat byta gummi så hade jag skrivit det. :näsblod

Ansar tofsen gör jag allra helst själv. Alldeles för stor risk för snedsteg annars :glömdet

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Återigen...varför är det hennes nivå som ska vara den normerande?

För att det är en hon som svarar :)

När det gäller andra områden som är typiskt "manliga" är det ju oftast hans nivå som sätter normen.

Man kan se kvinnor som städar efter sina män och män som skottar efter sina kvinnor.

Jag ställer mig frågande till hur folk beter sig åt båda håll. :)

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Varför man väljer?
Man är lat och manipulativ och har förmodligen på tok för mycket pengar/mutor för sitt eget bästa.

Och när man ändå har pengar över så kunde man ju faktiskt ha råd att göra fel en eller två gånger.
(Extremfall som t.ex slipning av ädelstenar kan falla sig lite väl dyrt utan vägledning).

Om man är tillräckligt tät har man råd att prova och misslyckas :näsblod
Är man fattig gör man bäst i att hålla sig till det man redan vet att man kan :crash

Sant.
Hur många med ett fett bankkonto tvättar och städar själva?
Hur många med ett fett bankkonto lägger om taket själva?

:)

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R

Alltså behöver de utöka sin kommunikation, hon behöver sätta sig ned och prata med honom på ett icke-klagande sätt. Exempelvis:"Jag känner att jag får städa alldeles för mycket, kan vi inte dela upp det?"

Det ända han kan göra då är att säga:
- Nej
Eller
- Behöver vi städa så ofta? Jag orkar inte.

Sen reder dem ut det. Det har ingenting med inpräntade roller att göra, bara dålig kommunikation.

Nej, alla har inte möjligheten att göra ett aktivt val. För det handlar om hur samhället ser på en. Hur många har inte hört att "du får skaffa dig en kvinna/man som kan sköta det åt dig" någon gång under sin uppväxt? Som liten tänker man inte direkt att "Nä, det där låter ju löjligt, så tänker inte jag göra!" utan man tror ju på det man hör och ser. Som äldre har man större möjlighet att tänka själv, ja, men ens uppfostran sitter fortfarande hårt. Se bara på olika religioner, det är inte så enkelt som att "bara" välja. Och tro mig, man kämpar fortfarande i motvind när man som kvinna försöker diskutera med folk om sånt där, tycker man inte att det är okej med den typen av uttalanden (eller s.k "skämt") så är man både PK-kärring och feministf*tta och allt vad det är.

Varför bry sig så mycket om hur samhället ser på en?

Blir du kallad för PK-kärring och feminist-fitta för att du vill diskutera något så tycker jag att du ska be aset att dra åt helvete.

Varför bry sig så mycket vad andra tycker?

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Varför bry sig så mycket om hur samhället ser på en?

Blir du kallad för PK-kärring och feminist-fitta för att du vill diskutera något så tycker jag att du ska be aset att dra åt helvete.

Varför bry sig så mycket vad andra tycker?

Här handlar det inte bara om huruvida man bryr sig om vad folk tycker utan också om att bli ständigt motarbetad.

Jag har ofta fått höra att jag borde välja en annan väg. Argumentet är då att det är killar/män som gör sånt.
Även om jag då inte bryr mig om vad folk tycker kan det bli jobbigt att ständigt bevisa vad man kan.
Det kan även bli bakslag så att det är svårt att få hjälp för att jag gjort andra saker själv som inte är typiskt kvinnliga. Plötsligt ska jag kunna allt som går att kunna :3freak

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år