Varför valde du just den hojen?

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Köpte min nuvarande hoj föra att jag ville ha en hoj med ABS bromsar, bra komfort, möjlighet att köra lite grusväg, billig att äga och kosta max 40.000kr.

Serenity

The unusual kind
Gick med
2 Jun 2007
Hoj
Se garage
För att jag provade olika plastraketer (mestadels R1:eek:r) men tyckte de va tok för racestukade för att köra på gata. Så min 954 blev som folk så väldigt gärna kallar den "sporttouring" men för mig räcker 160hk på 168kg torrvikt. Försäkring finns dé också gränser på men för ca 1500kr i månaden (går att ställa av på vintern) tycker jag känslan é värd priset!
Utseendet gjorde sitt också, den framlampan é ett av dé sexigaste jag sett och att hojen har så mycket plast gör inte saken värre direkt plus att "bagageutrymmet" räcker mer än väl och blir över! :yoparty

Summering: Snygg, billig i drift/underhåll och hänger på så gott som vilken hoj som helst :tummenupp

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Såg den på Blocket.....Hmmm den ser inte så dum ut. Körde 7 mil och provsatt.....jag får plats....sitter riktigt bra ju....säljaren startade den......Härligt ljud......provkörde.....jävvlar vilket drag (jämfört med min TDM).....jag tar den!!!! Att den sen kostar 5500/år i försäkring e inte så dumt heller. :D

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Mest en slump..har kunna blivit en gixxer 1000, stor ktm som superduke eller dylikt istället.

Men jag är nöjd, bra pris vid inköp, prestandan är tillräcklig, packmöjligheter skiter jag fullkomligt i, försäkringspremien när man är 40 plus är löjligt billig första sporthojen man haft råd att helförsäkra t om, och faktum är att en R1 är jäkligt bränslesnål på turåkningar,(lika snål som en fz6:a) om man inte kör på bana, samt en driftsäker hoj med långt serviceintervall på ex ventiljustering.

Påbörjar min 3:e säsong med nuvarande Yamaha, faktum är nog att de hojar jag haft, bara japner, så är det 3 st Yamaha som gett mig minst ägarbekymmer och vara tillförlitligaste..kan vara en slump men men ;)

Last edited:

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
KTM 660 - Hade inte råd med en 690

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Hoj
Kawasaki Z900RS
Pendlade förra sommaren / hösten 12 mil enkelväg och behövde något bekvämt med helkåpa som samtidigt kunde användas till att leka med när andan faller på.
När en VFR800 med få mil på mätaren dök upp så var valet inte så svårt.

huSSe

husse
Gick med
1 May 2007
Hoj
Kå Te eM 690r
egentligen hade jag tænkt mig en hd nightrod.
men nær ingen av kompisarna kør glidare så børjade jag før ett
år sedan att snegla på motard hojar. skulle egentligen køpt den
i fjol men det kom annat i vægen. var inne på en yamma xt motard først men
polarna tjatade som fan på att det inte var nåt att ha. før tung o før lite effekt.

sagt o gjort med semester pengarna på kontot så for jag in o køpte mig en ktm
smc690r hos hojtorget i sundsvall.

billig i førsækring och riktigt snygg hoj.
så nu ser man fram emot våren så man kan ut o gasa lite igen, var ju några år sedan sist!!

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Hade skannat blocket i ca 2 månader efter en crosshoj som var besiktigad och till slut dök min hoj upp :tummenupp

Lövet1

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Hoj
...
Första hojen ville ja ha en gammal me billig försäkring och en gammal som man inte behövde va så rädd om medan nu arande är den bästa kompromissen till de ja tänkt använda den till.

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Ville ha något man satt bättre på än en renodlad sporthoj.
en hoj man kan lägga 100-Mil per dag utan att känna sig trött i kroppen.
Mycket drag och gärna utseendemässigt som en sporthoj.

Fanns 2 val, Hayabusa eller ZZR1400!

Anledningar till att det blev just Kawasaki:

*Komforten är bättre
*I min mening snyggare att vila ögonen på
*Kraftfullare

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Suzuki GSXR 1000 K5 spöade allt när den kom! Omslaget på engelska Performance Bikes omslag sa 'Why this bike changes everything' och superlativen haglade i alla tester samtidigt som jag började växa ur min gixxer 750.

Senare samma säsong var jag i Valencia och såg Troy Corser vinna överlägset och lek-sladda hojen hela sista varvet så det rök om det.
Ja, han vann VM det året och K5'an vann mitt hjärta, trots att designen kändes annorlunda då. Likt en riktigt bra hårdrockslåt så krävde utseendet tillvänjning men är i gengäld bra fortfarande. (däremot så har senaste firebladen varit ful ända sen den kom :D )

Tro det eller ej men jag sökte polishögskolan för några år sen och sa till mig själv "Kommer jag inte in ska jag köpa en K5'a". Blev inte antagen och då kände jag lite "If you're not with me, you're against me" och i maj 2007 köpte jag en K5'a i snabbaste färgerna - blåvit. Den fanns i Dalarna där även min far, också hojåkare, bor och pga arbetsbelastning fick han åka och göra affären åt mig. De följande två veckorna tills jag kunde hämta hojen var de längsta i mitt liv. Värre än ett barn före julafton och det blev inte bättre av farsans sms om hur den gjorde 270 utan problem och körde ifrån Dodge Vipers med en nästan 60-årig gubbe bakom styret :D

Min K5'a har bytt skepnad undan för undan och har nu 4500 mil på mätaren men jag känner fortfarande att den levererar! På önskelistan står ett komplett Bazzaz-kit med TC och QS för att följa med in bland senaste generationens hojar, till dess får jag säga som Honda-projektledaren "Why have traction control when you can have total control" :hihi

Bifogat

• GoffePic02.jpg
    GoffePic02.jpg
    114.2 KB · Visningar: 77
  • CSS05-cropped.jpg
    CSS05-cropped.jpg
    35.9 KB · Visningar: 67
Last edited:

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Köpte en Repsol med ABS i ren impuls så inga vidare tankar bakom:banana

Tricku

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2007
Hoj
Mt07-15
Efter att jag bytte bakdäcken på c6 z06an för 15000kr (345or:)) bestämde jag mig för att en hoj är billigare att äga. Sen blev det en s10000rr efter att testat f4an, 1198an och tidigare ägt nya "r1an". Det klickade direkt, de andra hade vissa saker man gillade men på något sätt hade bmwn allt.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Gick från nakenhoj, CB1000R, och hade provkört polarens VFR.. blev såld på att det var så mycket trevligare med mindre vindmotstånd och V-tec har sin charm på hoj. Att man dessutom kan köra 20 mil i ett svep utan att ramla av hojen tilltalade mig.

Nåja nu är jag sugen på något lite sportigare men jag får se hur det går med det.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Från början var det kraften, utseendet och att den var cool!

Nu är det samma saker men det jag verkligen älskar med k6 är den råa kompromisslösheten. Har även börjat inse att det kan bli vi ett tag framöver då jag bara börjat modifiera henne!

Jemej

Medlem
Gick med
12 May 2008
Hoj
06 Yamaha R6 Såld!! BMW S1000RR Såld!! Mv Agusta F4 R312 Såld! GSXR 750 L0 Såld! GSXR 750 K9 Såld! CBR1000RR 08 Såld! GSX-R 750 L1 Såld S1000rr 2012 Såld
För utseendet! :)

Hade aldrig sett eller hört den IRL innan jag köpte den.. :D

JimBra

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2011
Hoj
ktm rc8r-11
Sen liten va de R1an, ninjan och firebladen som va favorithojarna! hade dock ingen direkt erfarenhet av moppekörning eller något sånt och ville inte gå på en för stor och tung hoj direkt, farsan som haft lika många hojar som ja haft födelsedagar, skickade ett mail om annonsen på blocket, vi åkte upp kolla på den och blev som kär, bra pris skaplig försäkring och jävla vrid för vara en 600! Mycket nöjd över Kawa ZX6-R -98

manneman

Guest
Köpte min Yamaha XT 660 X SM efter att innan den ägt en XT 660 R och innan dess betat av 23 sporthojar under totalt 27 års hojåkande. XTn är ingen månraket direkt men den är billig i allt och äter inte ens bröd när den körs 2000 mil om året.
Bra garantier och service över hela Europa tilltalar mig som gärna sprätter ner till mellaneuropa över en förlängd helg likväl som att jag åker med sporthojarna när det svänger eller med grusbusarna när gasen styr släppen.

Köpte helt enkelt hojen för att den är så allsidig och framförallt driftsäkrast på marknaden.
Blir aldrig ståendes med den ensam och övergiven och det är viktigt för mig, been there done that...all to many times

nextpeanut

Landsherre
Gick med
11 Feb 2011
Hoj
CBR F4I Stunt
Får att man måste serva den så mycket så man knappt hinner åka :) Det är det bästa!

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras