Varför jag valde just denna hojen?
Jag har ägt en massa olika hojar och haft kul som fan på dom.
MEN idag fick jag ännu en gång bekräftelse på varför jag valt helt rätt denna gång.
Premiärtur; skåne, tio grader varmt, soligt. Jag öppnar upp med ca 4 mil på leriga grusvägar, mellan 10 och 50 km/h. Sen tre mils transport i 130 knyck på motorväg. God komfort, vackert väder, bra med pulver kvar för omkörningar. Därefter viker jag av från motorvägen, lugnt tempo i ca sjuttio på små slingriga asfaltsvägar i ytterligare tre mil.
Man är ju lite ringrostig, och det är premiärtur.
Sen en sen lunch ute i ödemarken på ett fik, därefter smala asfaltsvägar i ungefär 90-100 knyck. Underbart. Bra vrid ut ur kurvorna. Sista biten, Revingehed - stort militärområde med underbara grusvägar.
Lägger långa streck på grusvägarna, håller 50-100 km/h står upp och kör för att ha kontroll. Sätter ner foten i vissa svängar. Är ju ingen crossförare men känner mig som en.
Sista biten, ungefär 100 knyck på landsväg. Odramatiskt.
Spolar av skånsk lera täckt av damm från grusvägar när jag kommer hem. Och är så jävla nöjd över att ha en hoj som kan köras överallt, väger mindre än 200 pannor, och drar nästan ingenting jämfört med vissa tidigare literhojar. Och handtagsvärmen har hållit tassarna varma i fyra timmar.
DÄRFÖR valde jag denna hojen - BMW F650 Dakar.
Den nyproduceras för övrigt av BMW och heter Sertao. Fast nu är det små flinka kineser som bygger den i Världens Största Kopieringsmaskin.
Min -05 är byggd av tyska ingenjörer i Düsseldorf, typ.
Sade jag att jag har ett motardkit som jag monterar på när jag känner att det behövs?
.