Varför valde du just den hojen?

hjelmfrillan

En otrolig blick för spelet
Gick med
15 Oct 2003
Ort
Huskvarnas förort Jönköping
Hoj
xt660r
Jag låg och kollade på Tour de France när jag såg några fotografer stirra runt med en sådan som jag har nu. Jag tänkte att tycker de den duger att köra runt i Frankrike med så kommer jag också tycka det.
Billig försäkring och billig i inköp, robust :rock
 

Baptisten

Medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Surahammar
Hoj
KTM Duke II
Första hoj = vet (visste) att jag skulle lägga den.

Valde därför en som var billig att försäkra och billig i inköp.

Var tvungen att ha råd med kortet och övrig utrustning också.

Vill skaffa mig lite kött på benen innan jag köper en riktigt fin hoj, detta kommer nog bli nästa år.
 

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Söderhamn
Hoj
ER6N -15
Nu kan jag skriva här själv också :tummenupp. Köpte mig en Suzuki SV1000S idag :banana.
Varför en SV1000 då?
Tycker den är snygg. Riktigt billig försäkring för 40 plussare i Söderhamn, 2700:- hel/hel märkesförsäkring :tummenupp. Skapligt med pulver i motorn. Tror jag fick ett skapligt inköpspris på den.
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Yamaha FZR600 -91. Jag blev helt såld när jag såg den! Det är min första hoj och budgeten var ganska snäv. Personligen tycker jag den ser otroligt mycket roligare ut än CBR600F. Just en vit-röd-blå med singelstrålkastare tyckte jag var grymmast. Var alltså mest utseende och hjärta bakom valet. Sen att mitt exemplar har helsystem i titan gjorde inte valet sämre. Försäkringen ligger på 1500 spänn hel/år. Tror aldrig jag kan med att sälja den.
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Yamaha XT660R -07

Jobbar som mekaniker, och vill på fritiden hellre köra än meka, så driftsäkerheten stod väldigt högt upp på priolistan, något som XT660 är känd för. Är heller inte jätteförtjust i att putsa och feja, och XT:n ser inte misskött ut när den är skitig, bara använd :) Sen går det köra nästan överallt, och den ställer lika villigt upp på kurviga asfaltsvägar som på smala skogsstigar, samtidigt som det går att jobbpendla och toura med den på samma gång.
Dessutom drar den lite bensin och är billig i försäkring :)

Anledningen att jag valde R framför X va p.g.a billigare inköpspris och försäkring.

Började karriären med en Suzuki GS500E -78, köpte den för utseendet (älskar fortfaronde klassiska stuket, drömhojen är en Yamaha XJR 1300), och för att den kostade 752 kr hel/hel i försäkring. Men bestämde mig med erfarenhet från den zukkan, att jag aldrig mer ska ha förgasare på "vardagshojen".
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
köpte en africa twin för en F800GS e så förbannat dyr ;) och så kan man mysa till gamla dakar-klipp på youtube
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
B-King 2009 ABS... bra pris på ny hoj , brutal å stor ingen liten spinkis , går som ett skållat ollon , annorlunda , lite chrome å putsa har den åxå :tummenupp
 

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Gävle
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Honda Africa twin -96 (Xrv750)

Kan köra vart som helst, hade packväskor redan monterade, låg försäkring, snygg, kräver väldigt lite underhåll.

Inte bäst på något men bra på mycket.

Var och är fortfarande min första hoj som jag köpte hösten 2007 och har inte haft någon anledning att byta. (Även om jag sneglar på diverse tyska och österrikiska hojar i samma segment)
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Taskig impulskontroll, fick en slant över & fick ett ryck & impulsköpte. Det var REA på hojen då tidigare ägaren tagit sig själv av daga & folk inte ville köpa den av skrock eller annat, jag brydde mig inte, såg det snarare som en anekdot att dra vid middags bordet. Det finns inga intellektuellt logiska skäl att köpa en sådan hoj men desto fler känslomässiga - jag älskar den, även om jag står i begrepp att köpa BMW´s RRá inte heller det logiskt försvarbart fullt ut, förutom att jag älskar den hojen ännu mer.
Slutsats hoj köper jag inte med hjärnan utan det är något annat som styr. Det är därför jag får sådana enorma problem när jag ska förklara för frun varför jag lagt ned så mycket pengar på "bara en leksak" - hon skulle bara veta stod valet mellan hojen & kärringen skulle hon stå sig slätt(sparkat ut kärringen). Jag är väl knäpp enl. vissa, men det skiter jag i så länge jag har kul.
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Triumph Thruxton för att den är fett cool och hyffsat billig att äga.
20110222025.jpg
 

Attitude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2012
Ort
Skara
Hoj
2008, Suzuki Intruder C1800
Intruder C1800. Har aldrig kört MC, gick in i butiken, satte mig på den, gillade den, köpte den. Och nu är jag ägare till den men har aldrig startat den :) Har min första körlektion på måndag.. :p
 

Nirp

Ny medlem
Gick med
14 May 2009
Ort
Norrort
Hoj
-98 Kawasaki ZX-6R (Såld), GSX-R1000 K5
Första hojen var -98 zx6r, den valdes för att den var snygg och fanns i mitt närområde, impulsköp, jag hade fått för mig att jag skulle skaffa hoj och så blev det. Riktigt nöjd med den, vi har haft ett par riktigt fina säsonger.

-05 GSXR 1000 köptes för tre veckor sedan, hört mycket gott om den och den ser ju så jävla grym ut! Och vilket åk det är jag köpt! Blir som ett barn när jag sitter på den, jämfört med min Ninja är den ett redigt monster. Gick i tankarna att köpa en zx10r -04-05 och det var inte långt ifrån att det blev en sån, men i sista stund så blev min hoj till salu och då fanns det inget annat att göra än att slå till!

Har hunnit vara ute ett par vändor med den, och jag kan inte annat än instämma i allt gott jag hört om den, lättkörd och helt vansinnigt brutal, älskar den! Väldigt glad att jag hade en lugnare hoj som förstahoj iaf, men just nu känns det här helt rätt!
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag får förhoppningsvis vara värst i gänget i något år. I alla fall tills Husas nästa stora uppdatering.
 

Marcozzt

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX750ES -83
Cb400N; bra pris och skick. Helt okej försäkringspremie på 620kr hel/hel, och då får vem som helst med rätt körkort använda den.:tummenupp Enda nackdelen är väl att jag måste vänta tills nya körkortsreglerna slår in 2013 innan jag får köra den..
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top