Varför valde du just den hojen?

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Xjr:en köptes osedd då jag fick höra att det skulle komma in tre st SP till Sverige. Har ju gillat modellen sedan -95 och det var det närmaste en modern CBX jag kunde finna.
Nu 13 år senare är det bara att konstatera att den kommer inte få någon annan ägare. Jag är så att säga skitnöjd med den hojen.
Xr köptes för att det är den enda dugliga enkla offraden och snygg och låter bra är två argument till.
Jag är tveksam till motorer med vatten i. Jag har så lätt för att bli sjösjuk och det är inte kul..
 

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Ort
Norr om Uppsala
Hoj
GSXR 1100 -86
750:in köpte jag därför att jag letade efter en sportig hoj i "närområdet". Helst en som redan var 25kW-reggad. Hittills har den funkat klanderfritt måste jag säga! Bara jag som varit dum och repat den lite på vänstersidan..:huvet

Förgasarna är lite meckiga att bestycka rätt och benen steks vid stadstrafik när tempen seglar upp ohälsosamt långt över 100 grader, men det ger en viss karaktär:tungan
Jag älskar morret ur luftburken när den går på kammen vid 9000 varv och ylet ur helsystemet:kär Den får hänga med minst ett år till, dock med krashpuckar ifall man skulle dumma sig igen!
 

Xtrm

Ninja
Gick med
22 May 2007
Ort
Mld
Hoj
Kawasaki ZX-636R 2004, Kawasaki ZX-6R 1999, Honda "Bobber" 400CB 1983, Yamaha YZF426 2001, Minimoto "Sport" 49cc
Ville prompt ha en grön ninja (dröm sen barnsben) men inte en som kostade skjortan att köpa och äga. Blev en ZX6a då det är en förstahoj och jag har aldrig ångrat valet. Jämfört med polarna som gick direkt på literhojar är min utvecklingskurva brantare och jag piskar dom med min gamla bettan. :banana Nu känner jag mig dock redo för en literhoj då jag inte vässar mina tider något längre...är på jakt efter ZX10 -04/05 men hittar ju aldrig något av intresse. En grön ninja är alltid ett måste!! :rock

EDIT: Visst skulle jag kunna vässa tiderna mer säkert...men känner att det börjar bli dags att byta upp sig nu.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Ville prompt ha en grön ninja (dröm sen barnsben) men inte en som kostade skjortan att köpa och äga. Blev en ZX6a då det är en förstahoj och jag har aldrig ångrat valet. Jämfört med polarna som gick direkt på literhojar är min utvecklingskurva brantare och jag piskar dom med min gamla bettan. :banana Nu känner jag mig dock redo för en literhoj då jag inte vässar mina tider något längre...är på jakt efter ZX10 -04/05 men hittar ju aldrig något av intresse. En grön ninja är alltid ett måste!! :rock

EDIT: Visst skulle jag kunna vässa tiderna mer säkert...men känner att det börjar bli dags att byta upp sig nu.

Köp en nyare 600 o ägna ordentligt med tid på stötdämparna så skalar du nog lite tid ska du se.
 

Xtrm

Ninja
Gick med
22 May 2007
Ort
Mld
Hoj
Kawasaki ZX-636R 2004, Kawasaki ZX-6R 1999, Honda "Bobber" 400CB 1983, Yamaha YZF426 2001, Minimoto "Sport" 49cc
Köp en nyare 600 o ägna ordentligt med tid på stötdämparna så skalar du nog lite tid ska du se.

Kanske behålla den jag har denna säsong och dreva ner? Dum tanke? Kan man köpa nytt när man i sin tur vant sig lite bättre vid det?
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Kanske behålla den jag har denna säsong och dreva ner? Dum tanke? Kan man köpa nytt när man i sin tur vant sig lite bättre vid det?

Skiljer så enormt på chassi o dämpare på äldre o nyare hojar o jag skulle tro att det är det som kapar tid för dig, inte mer kraft i motor.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Det var den snyggaste hoj jag sett och dessutom fastnade jag direkt för körställningen. Jag var ute efter en V-twin, men kunde inte motstå drömhojen.
 

Bifogat

  • ImageUploadedByTapatalk1331431388.271022.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1331431388.271022.jpg
    156.4 KB · Visningar: 96

Persund

Nybliven hojåkare
Gick med
26 Jan 2011
Ort
Boden
Hoj
Ktm 620 Super Comp
Köpte min 1:a hoj och nuvarande förra sommaren då jag tog kortet. köpte den dels för att den är lättkörd och jag gillade utseendet. Sen hade den mer effekt än xj6, gsr och liknande hojjar men samtidigt bra försäkringpremie för helförsäkrat.
 

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Ville ha något som va billigt att äga och med plats för två. Körställningen spela en stor roll då jag kör mellan Jämtland och Sthlm på nöjestrippar. Sen om hojen är snygg eller ful vete tusan, men den duger åt mig. :)
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Så går det när man köper en kinesisk hoj av märket fulmek :tungan

arg_65605270_116161471_123979998.jpg
 

Dsg

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2008
Ort
Norrköping
Hoj
2009, Yamaha R6
Yamaha Yzf-R6 Årsmodell 2009 färg sättning röd/vit. Riktigt snygg hoj som ser riktigt farlig ut vilket den är också.
Ser ingen som helst anledning till att ha större kubik än 600, ända gången man blir ifrån körd är på motor vägen då man tappar lite efter 230, men om man kör på vägar där det inte går så mycket fortare än 200 så kör man ifrån ALLT! Riktigt lätt och smidig hoj som är ganska billig i inköp också.:banana
 

Plankan

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2011
Ort
0418 Omr.
Hoj
Honda CBR 1000f -89
Jag slutade köra hoj för 21 år sedan så därför fanns det många frågor omkring det att åter börja köra.....

Eftersom jag inte viste om jag orkade köra efter alla års frånvaro fick det bli en billig hoj som inte skulle kosta skjortan i vare sig inköp som försäkring.
Tanken var då att köra 1 år och göra en utvärdering och om orken/lustan då fortfarande fanns så kosta på sig en nyare hoj.

Efter att ha läst den ena efter den andra possitiva recension omkring hojen,införskaffades då i slutet på augusti 2011 1st CBR 1000f från 1989 med 3.700 mil på mätaren.

Hoj nybessad inkl sido/tank väska för ca 25.000:-
Försäkring svedea classic 1.398:-

I dag slog mätaren om till 4.300 mil och jag kan konstatera att jag har kvar både ork och lust,samt att jag är så supernöjd med min hoj att jag inte ens har lust att byta upp mig till en nyare :kär
 

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Bestämde mig hastigt i mars 2011 att flytta till sthlm och var tvungen att sälja hojen då jag inte hade någonstans att ha den (man ställer inte en splitterny hoj på gatan i tokholm). Efter ca 1-2 veckor kom jag på att jag inte kan va hojlös och behövde därför något billigt jag kunde ha fram till flytten (som var i juni) samt som jag kunde ha stående hos en kompis i skåne under resten av året. På så sätt kan jag köra där nere utan att bli fattig och den är förvånansvärt rolig ändå utom på motorväg förstås... :banana
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Efter att blivit av med 2 motarder (Bmw x-moto och Yamaha xtx660) så ville jag ha nåt som såg lite lagom svensson tråkigt ut, fick bli en Suzuki GSR, faktiskt förvånad hur kul den är när man börjar piska lite.
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Tja. Tyckte det ballade ur att släpa med sig 4 dörrar, en jävla massa glasrutor, askkopp, 4 hjul och över 1 ton andra bränsleslukande komponenter för att ta sig en mil bort till jobbet dagligen. Jag skaffade en Hyosung 125cc scooter. Kommer fram och tillbaka och lite till i en vecka på en tank á 7 liter. Har kört i ett helt år minus 3 veckor då det var för halt.

Fram tills för ett tag sedan brukade folk flina när jag körde in på macken och tankade. Sedan soppan passerade 15 spänn slutade dom med det. Fan nu är det ju jag som flinar lite extra när jag ser deras pump visar 700 spänn och över. I sommar har jag gott om pengar över att tanka den riktiga hojen för. :)
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top