Hmm... detta känns igen.
Alldeles nyss så gick Polisförbundet i taket p.g.a. JK's uttalande om att poliser ofta håller varandra om ryggen.
Samtidigt visar en undersökning som Polisförbundet själva gjort, att 6 av 10 poliser inte skulle anmäla en kollega som bryter mot lagen.
Här ser man nästan samma sak...
Det var ett jäkla räknande å vridande för att siffrorna ska visa något annat.
Att sporthojar är överrepresenterade i olycksstatistiken är väl knappast något nytt. Så är det ju helt enkelt.
Det är ju knappast någon slump att försäkringspremierna skiljer sig som dom gör mellan olika typer av hojar.
Själv kör jag som sagt både sporthoj och HD-chopper.
Och jag kan säga att jag utsätter mig för större faror på sporthojen, mestadels p.g.a. ett mer aktivt körsätt.
Sen anpassar man ju dessutom körningen efter sin utrustning, sporthojen har ju avsevärt mycket säkrare köregenskaper än min stelbenschopper med bildäck bak, långgaffel & "udda" bromsteknik.
Såg en poll här på forumet, där man såg att dom flesta i pollen hade enbart kört hoj i ett år.
Det kanske är
en förklaring till dessa förnekelsereaktioner?
Sporthojsförare är nog
oftare yngre (och därmed mindre erfarna/mogna i trafiken) än t.ex. touring och customåkare.
Även om många glidargubbar börja köra hoj sent i livet, så har dom ju ändå oftast kört mycket bil under sitt liv, och därmed fått lite mer
trafikvana.
Sporthoj lockar gärna till ett mer aktivt körsätt, och även säkert många unga, oerfarna knuttar, vilket resulterar i en mer olycksdrabbad grupp bland hojåkarna.
Sen såklart så blir man ju såklart bättre förare ju mer man kör, frågan är hur man klarar sig på vägen dit.
Dom flesta sporthojsförare är bra mc-förare anser jag, även om många kanske har trillat nån gång i början.
Statistiken tycker jag visar ganska tydligt att sporthoj
oftast kanske inte är det bästa valet för en ung, oerfaren förare.
Visst finns det många här som klarat sig genom att köra försiktigt i början, men tyvärr så saboteras ju statistik (och försäkringspremier) av dom som inte klarar detta.
Det kanske inte är sån dum idé att begränsa
oerfarna förare från att köra sporthoj?
Jag tycker man skulle kunna göra något sådant, istället för dagens system, där ungtuppar skenförsäkrar genom att strypa värstinghojar, ställa hojen på farmor m.m.
Det är dessa som jag anser sabbar för oss alla andra, som får betala skyhöga försäkringar, trots att vi håller oss på hjulen.
Man kanske även skulle kräva att man inte fick låna ut hojen, så man var tvungen att stå skriven på sin egen hoj?
(Så funkar det på min veteranförsäkring iallafall; minskar risken för skenförsäkring genom att skriva hojen på farmor = mer rättvis försäkring)
Det finns ingen anledning att betvivla siffrorna.
Inse att verkligheten är såhär istället, och höj rösten för en ändring av systemet istället.
Statistiken är ju inte problemet, det
visar ju bara vad som är fel.
Jaja, det var mina tankar.
(Det står er fritt att klanka på mig nu, kör hårt.
)