vart 4.e skadad på sport-mc!!

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Långa farbron skrev:
Vad skulle jag skämta om ?

Kära Långa Farbrorn.

Det växer inga träd 15 cm från körfältskanten. Det finns i regel en väggren, ett dike och därefter även ett par meter till innan det faktiskt sitter en sorts rot som då tillhör ett träd.. Vajerfucket sitter ju så man sopar backspeglarna om man lägger ner för tight i en kurva!
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Dawg skrev:
Kära Långa Farbrorn.

Det växer inga träd 15 cm från körfältskanten. Det finns i regel en väggren, ett dike och därefter även ett par meter till innan det faktiskt sitter en sorts rot som då tillhör ett träd.. Vajerfucket sitter ju så man sopar backspeglarna om man lägger ner för tight i en kurva!

Du kör mycket motorväg gissar jag ?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Långa farbron skrev:
Du kör mycket motorväg gissar jag ?

Det är i allmänhet på såna eller på motortrafikled (jävla ord ;-)) jag stöter på vajerräcken jaaa..


Och inte ens på småvägar på landet så växer det några träd 15cm från vägkanten!
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Dawg skrev:
Kära Långa Farbrorn.

Det växer inga träd 15 cm från körfältskanten. Det finns i regel en väggren, ett dike och därefter även ett par meter till innan det faktiskt sitter en sorts rot som då tillhör ett träd.. Vajerfucket sitter ju så man sopar backspeglarna om man lägger ner för tight i en kurva!
:va Hur ser "vajervägarna" ut uppe hos er egentligen ?

(Alternativ fråga: Hur kör du människa ?)
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Dawg skrev:
Det är i allmänhet på såna eller på motortrafikled (jävla ord ;-)) jag stöter på vajerräcken jaaa..


Och inte ens på småvägar på landet så växer det några träd 15cm från vägkanten!

Sant,men du missar min poäng.

Du förklara hur farliga vajerräcken är jämfört med mycket annat så är dom ju komplett ofarliga,så länge du inte kör in i dom...som allting annat.

Även dom "hela" räcken sitter så högt att du på många ställen kan få in kroppsdelar under dom och fastna i stolparna Är då dom mindre farliga ?

Men ligger man och stryker längs dom när man lägger ner i kurvorna så får man ju skylla sig själv.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
RedBaron skrev:
:va Hur ser "vajervägarna" ut uppe hos er egentligen ?

(Alternativ fråga: Hur kör du människa ?)


De är faktskt ganska få i sthlm.. På väg Västerås däremot har de byggt det där mördarräcket..

Det är varierande 1-2 filer såsom det är på pendlarvägar ute på landet.. (Utanför sthlms 4 filer alltså :lol ) Till höger är det typ krondike och till vänster sitter räcket monterat 1 dec från vita strecket som åt det hållet avgränsar körfältet.

Mao, skulle man få punka, ett vilt framför sig, en idiot som tvärbromsar eller nån som står still om dålig sikt så att man gör nåt dumt (vilket händer rätt många rätt ofta) och ramlar/vinglar åt vänster så glider man inte in I det, man landar PÅ det!!

Långa farbron skrev:
Även dom "hela" räcken sitter så högt att du på många ställen kan få in kroppsdelar under dom och fastna i stolparna Är då dom mindre farliga ?

Men ligger man och stryker längs dom när man lägger ner i kurvorna så får man ju skylla sig själv.


Haha.. Ja man kanske inte ska leka knäskrap-på-vajerräcke i första taget :).

Ja, de hela räckena funkar liknande.. Men jag har aldrig sett ett sånt så tight monterat annat än över viadukter. Hände det nåt på ett sånt är det inte bra.. Men vajerräckena ger vad jag förstått även vika och agerar som en ståltråd genom kroppen om man fastnar i dem..

När de skulle införas så debatterades det hett kring det där. T o m då sade dem öppet att det var farligare än utan för MC, men att man prioriterade bilar vilka det skulle vara bättre för..
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Dawg skrev:
De är faktskt ganska få i sthlm.. På väg Västerås däremot har de byggt det där mördarräcket..

Det är varierande 1-2 filer såsom det är på pendlarvägar ute på landet.. (Utanför sthlms 4 filer alltså :lol ) Till höger är det typ krondike och till vänster sitter räcket monterat 1 dec från vita strecket som åt det hållet avgränsar körfältet.

Mao, skulle man få punka, ett vilt framför sig, en idiot som tvärbromsar eller nån som står still om dålig sikt så att man gör nåt dumt (vilket händer rätt många rätt ofta) och ramlar/vinglar åt vänster så glider man inte in I det, man landar PÅ det!!
Då ser de ut som här mao. Prova att ligga i 130 i mörkret, få möte och plötsligen upptäcka att ett rådjur kommer farande över mittvajern (skrämd av mötet) och tar ett skutt bara några meter framför dig innan den försvinner åt höger. Det enda jag hann reagera med var ringmuskeln som fladdrade till...
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
RedBaron skrev:
Då ser de ut som här mao. Prova att ligga i 130 i mörkret, få möte och plötsligen upptäcka att ett rådjur kommer farande över mittvajern (skrämd av mötet) och tar ett skutt bara några meter framför dig innan den försvinner åt höger. Det enda jag hann reagera med var ringmuskeln som fladdrade till...
På vilket sätt hann du reagera med ringmuskeln då? Slöt den till eller andades ut? :gnissla
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
RedBaron skrev:
Då ser de ut som här mao. Prova att ligga i 130 i mörkret, få möte och plötsligen upptäcka att ett rådjur kommer farande över mittvajern (skrämd av mötet) och tar ett skutt bara några meter framför dig innan den försvinner åt höger. Det enda jag hann reagera med var ringmuskeln som fladdrade till...


Precis... Jämför riskerna med/utan vajern.. Alternativt ersatt med konventinellt räcke istället..

Jag tycker det är livsfarligt, skyddsåtgärder ska inte göra småsaker stora!
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Hmm... detta känns igen.

Alldeles nyss så gick Polisförbundet i taket p.g.a. JK's uttalande om att poliser ofta håller varandra om ryggen.
Samtidigt visar en undersökning som Polisförbundet själva gjort, att 6 av 10 poliser inte skulle anmäla en kollega som bryter mot lagen.

Här ser man nästan samma sak...
Det var ett jäkla räknande å vridande för att siffrorna ska visa något annat.

Att sporthojar är överrepresenterade i olycksstatistiken är väl knappast något nytt. Så är det ju helt enkelt.
Det är ju knappast någon slump att försäkringspremierna skiljer sig som dom gör mellan olika typer av hojar.

Själv kör jag som sagt både sporthoj och HD-chopper.
Och jag kan säga att jag utsätter mig för större faror på sporthojen, mestadels p.g.a. ett mer aktivt körsätt.
Sen anpassar man ju dessutom körningen efter sin utrustning, sporthojen har ju avsevärt mycket säkrare köregenskaper än min stelbenschopper med bildäck bak, långgaffel & "udda" bromsteknik.

Såg en poll här på forumet, där man såg att dom flesta i pollen hade enbart kört hoj i ett år.
Det kanske är en förklaring till dessa förnekelsereaktioner?
Sporthojsförare är nog oftare yngre (och därmed mindre erfarna/mogna i trafiken) än t.ex. touring och customåkare.
Även om många glidargubbar börja köra hoj sent i livet, så har dom ju ändå oftast kört mycket bil under sitt liv, och därmed fått lite mer trafikvana.

Sporthoj lockar gärna till ett mer aktivt körsätt, och även säkert många unga, oerfarna knuttar, vilket resulterar i en mer olycksdrabbad grupp bland hojåkarna.
Sen såklart så blir man ju såklart bättre förare ju mer man kör, frågan är hur man klarar sig på vägen dit.
Dom flesta sporthojsförare är bra mc-förare anser jag, även om många kanske har trillat nån gång i början.

Statistiken tycker jag visar ganska tydligt att sporthoj oftast kanske inte är det bästa valet för en ung, oerfaren förare.
Visst finns det många här som klarat sig genom att köra försiktigt i början, men tyvärr så saboteras ju statistik (och försäkringspremier) av dom som inte klarar detta.

Det kanske inte är sån dum idé att begränsa oerfarna förare från att köra sporthoj?
Jag tycker man skulle kunna göra något sådant, istället för dagens system, där ungtuppar skenförsäkrar genom att strypa värstinghojar, ställa hojen på farmor m.m.
Det är dessa som jag anser sabbar för oss alla andra, som får betala skyhöga försäkringar, trots att vi håller oss på hjulen.
Man kanske även skulle kräva att man inte fick låna ut hojen, så man var tvungen att stå skriven på sin egen hoj?
(Så funkar det på min veteranförsäkring iallafall; minskar risken för skenförsäkring genom att skriva hojen på farmor = mer rättvis försäkring)

Det finns ingen anledning att betvivla siffrorna.
Inse att verkligheten är såhär istället, och höj rösten för en ändring av systemet istället.
Statistiken är ju inte problemet, det visar ju bara vad som är fel.

Jaja, det var mina tankar.
(Det står er fritt att klanka på mig nu, kör hårt. :tummenupp )
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
newstead skrev:
På vilket sätt hann du reagera med ringmuskeln då? Slöt den till eller andades ut? :gnissla
Lite både-och faktiskt. Dock helt utan läckage :)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
War-psycho skrev:
Hmm... detta känns igen.

1. Även om många glidargubbar börja köra hoj sent i livet, så har dom ju ändå oftast kört mycket bil under sitt liv, och därmed fått lite mer trafikvana.

2. Dom flesta sporthojsförare är bra mc-förare anser jag, även om många kanske har trillat nån gång i början.

3. Statistiken tycker jag visar ganska tydligt att sporthoj oftast kanske inte är det bästa valet för en ung, oerfaren förare.

4. Det kanske inte är sån dum idé att begränsa oerfarna förare från att köra sporthoj?

5. Man kanske även skulle kräva att man inte fick låna ut hojen, så man var tvungen att stå skriven på sin egen hoj?

Jaja, det var mina tankar.
(Det står er fritt att klanka på mig nu, kör hårt. :tummenupp )


WORD!!! :tummenupp


1. Jag startade en poll om det med, som visade att ca 25-30 % (reell siffra uppskattad efter att frågan feltolkades av många) hade mindre än ca 4000 mil i ryggen. :tummenupp

2. En "bra" förare är inte detsamma som en "säker" förare inser jag nu trots att jag tyckte att bilskoleläraren hade rökt på innan lektion på den tiden.

Förmågan att läsa av trafiksituationer får man bara i trafik, och det tar mil och tid. Jag funderade på om man fick nåt gratis från raceing, och ja kanske förmågan ATT läsa, men det är ändå ett nytt språk. (med fler stavfel :kocko )

3. Sporthoj är aldrig det bästa för en ung, oerfaren förare.

4. Ja, fler små steg efter år om inte nytt system kommer så man kan följa upp mil etc.. Jag hatade mellankortet när det kom, men med facit i hand såå...

5. Funkar det inte så redan idag hos flera Fb?
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Tillägg till mitt föregående inlägg:

Det vore intressant att veta hur många av dessa dödade/olycksdrabbade individer hade en "ärlig" försäkring.

Man har ju sett en hel del trådar på forumet om folk t.ex. vill strypa ner en GSXR1000 till 25Kw.
Någonting säger mig att sådana personer ofta hör till den där mest olycksbenägna gruppen.
(Det vill säga ung, oerfaren förare, som vill köra en raket.)

Att dom sedan inte vill betala sin del av försäkringsbördan, utan låter oss andra göra det genom höga premier, gör ju inte saken bättre.
Nä, andra körkortskrav/regler (erfarenhetskrav för att få köra vassa sporthojar t.ex.), skulle troligen ge en annan olyckstatistik.
(Även om detta inte är den enda orsaken till dagens siffror.)

Detta skulle nog dessutom ge ett mer rättvist försäkringssystem, anser jag.
 
Last edited:

Smal

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
hmm funderar på en ny nu:D
men kan man försäkra en hoj på nån som inte ens har MC kort.. tänkte på d där som nån sa att ställa den på farmor.. haha.. :D
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Hur många av dom 10 som körde ihjäl sig hade inte snott cykeln, hade körkort och var nyktra? Tyckte man läste om mycket olyckor med snodda hojar osv. förra året, eller minns jag fel?
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Smal skrev:
men kan man försäkra en hoj på nån som inte ens har MC kort.. tänkte på d där som nån sa att ställa den på farmor.. haha.. :D
Dom flesta äger väl en hoj innan dom har körkort va?
 

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 06 & R6 00
CorbenDallas skrev:
Det är onekligen en ganska lustig inställning vissa har.

Men först. Det heter STATISTIK och inget annat!!!!

Det pratas om trender hit o dit. Folk dör väl ändå?

Fundera lite på det istället. Är det okej att 10 pers från sporthoj.com stryker med varje år tex? Nästa år är det kanske Victor, GSXR1100R, Zee och en bunke till som stryker med. Är det bra?

Man kan lattja med siffrorna hur mkt man vill för att få det att bli lite, men 10 pers strök ändå med på sporthoj 2004.

O sluta gnäll på Bingo. Vi vet alla han är en dryg fan, men i det här fallet har han rätt. Det blir gärna mkt blaj i dom här trådarna.

Jocke, du har rätt i ditt tankesätt. Dock är det väl ändå så att ju äldre man blir, ju försiktigare blir man. Gäller klart inte för alla men för många. Det händer saker o livet, folk skaffar ungar o har sig, då får inte risktagandet lika stor prioritet längre. Men visst är det en attitydförändring som måste till. Spana bara all förnekelse som alltid dyker upp i dom här trådarna (och som redan påpekats).


Corben, du har rätt i ditt resonemang när du menar att det är en attitydförändring som måste till, och att risktagande i de flesta fall avtar med ålder. Problemet med unga riskbenägna motorcyklister kvarstår dock. Som jag skrev i mitt föregående inlägg, så tror jag att dessa personligheter kör pricis lika j**ligt med en motorsvagare hoj. Det spelar ingen större roll om det tar ett par sekunder extra att komma upp i 200. Och som du skrev mot detta är det endast en atitydförändring som hjälper.
Sen kan man ställa sig frågan, hjälper en attitydförändring?
Jag tror att det är mycket svårt att ändra på personligheten.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Webspy skrev:
Känns inte så intressant då den e över ett halvår gammal plus att 2005 var ett mycket "bra" år i trafiken jämfört med 2004

Hörrö! Vem är bruden på din avatar? Kan vi få se fler bilder?
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top