Viking Motor Park nyheter

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
P@trik skrev:
2628769 Varför ska det alltid jämföras med golfbanor ? Möter dom på samma motstånd ?
Man jämför naturligtvis för att de brukar lyckas få sin bana. De lyckas med något vi misslyckas med. Skall man lära skall man lära av dem som vet hur det görs.

Det brukar vara en del tjafs runt deras banor också. Känsliga miljöer/naturskyddsområden etc etc.

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Bingo skrev:
2628776

Det brukar vara en del tjafs runt deras banor också. Känsliga miljöer/naturskyddsområden etc etc.

Visst brukar det vara en del tjafs vid byggande av golfbanor men det går knappast att jämföra med en motorbana.

I mitt närområde kan jag räkna upp ca 8st golfbanor och 0 motorbanor.

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
gthyni skrev:
2628710 du förstår uppenbarligen inget om vad det är frågan om... det är opinionsbildning! Folkopinionen avgör faktisk om det blir en bana eller inte och använder man vulgärargument och framstår som en fåntratt så vinner man knappast opinionen även om man tycker att man var duktig som tvålade till meningsmotståndaren.
Jag har gett min syn på att motorsport inte behöver ses som en samhällsfara utan tvärtom driva samhällsutveckling framåt på många områden samt visat att jag ändå gillar insändaren som WestW tog fram! Vad ditt problem med mig är övergår dock mitt förstånd o har Du nått privat emot mig så ta d hellre igenom pm :tummenupp

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
P@trik skrev:
2628786 Visst brukar det vara en del tjafs vid byggande av golfbanor men det går knappast att jämföra med en motorbana.

I mitt närområde kan jag räkna upp ca 8st golfbanor och 0 motorbanor.
Det stämmer. Min slutsats är att vi måste vara ännu smartare och smidigare än golfarna. Insändaren ovan uppfyller inget av de kriterierna. Jag vet natuligtvis inte hur de som står bakom projektet ser på saken men om det hade varit mitt projekt så hade jag betackat mig för den sortens "hjälp".

Vägen till misslyckandet kantas av goda ambitioner.

Golfarna stöter fö också på patrull ibland. På Christinehof i östra Skåne har länsstyrelsen/länsrätten/nån krävt att man återställer landskapet där det nu står en golfbana. Minns inga detaljer men tror att vissa delar av den saknade erforderliga tillstånd.

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Nu är vi åter till det jag tyckete tidigare.

Skriv din tänka insändare här, fler personer kan läsa den och tycka till innan den skickas in. Viktigt med en enad linje tycker jag. Sen ska alla självklart tycka precis som dom vill men det är så känslig fråga så lite enad front tror jag är viktigt

Dr.Bike

Guest
Blir nog tyvärr inte så Danne.
Men man kan alltid hoppas på det.
Det finns massor med jätteduktiga människor på läktaren som kan tala om EXAKT hur allt ska göras...
Men ser man dem någonsin göra nåt?

Ska man internkritisera ihjäl varandra intill handlingsförlamning så kommer inget ut som vare sig främjar eller motarbetar saken.
Som jag och Sandstream sa tidigare: Flera olika insändare med olika inriktningar gör att fler röster FÖR banan hörs, vilket är MINST lika viktigt som att allt som sägs är så himla perfekt formulerat. (även om det givetvis är ännu bättre)

Tvekan dödar lika mycket som något annat, så är de som verkligen kan det här med polemik retorik och semantik inte beredda på att skriva den där "enda fantastiska och sanna" insändaren som "garanterat får alla meningsmotståndare över till vår sida" så är inte kunskapen värd ett enda någe.
Då är det bara prat.

Jag ser väldigt gärna att vi kan göra nåt sånt du säger Danne.
Men vem fattar tangentbordet?
Gustav O? Bingo?
Jag bistår gärna, och har även reella erfarenheter som jag sa tidigare om hur illa det gick i Hallsta trots alla sanna fakta, framlagda på ett korrekt sätt.
Målet måste väl ändå vara att VI här är enade, ochh jag utgår från att alla här oxå är intresserade av att Viking Motopark blir en realitet, och att mälardalen med Stockholm får den bana som så väl behövs.

Hoppas på samarbete istället för förnumstligt hackande.

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Bingo skrev:
2628938 Det stämmer. Min slutsats är att vi måste vara ännu smartare och smidigare än golfarna. Insändaren ovan uppfyller inget av de kriterierna. Jag vet natuligtvis inte hur de som står bakom projektet ser på saken men om det hade varit mitt projekt så hade jag betackat mig för den sortens "hjälp".

Men du!
Du som nu då anser dig veta hur en sådan insändare ska se ut och kan skriva jättebra svenska... Gör nått istället för att kritisera!
Visa vad du går för!

Nu väntar jag med spänning på en helt fantastisk insändare med all fakta på rekordelig svenska!

Kommer det nån eller kommer jag få skäll?:va

Gabor

Guest
Kamikaze kid skrev:
2630189 Men du!
Du som nu då anser dig veta hur en sådan insändare ska se ut och kan skriva jättebra svenska... Gör nått istället för att kritisera!
Visa vad du går för!

Nu väntar jag med spänning på en helt fantastisk insändare med all fakta på rekordelig svenska!

VOV VOV VOV....

Problem är alltid miljöívrarna....tom etablerade banor har svårt att få existera.
Att sedan starta upp ännu en, det ser ut som en utopi, å då har grabbarna bakom vikong projektet ganska bra koll efter alla år i konstanta argumentationer , Både mälardalsprojektet utanför Hallstahammar, där det stöp på just miljöstopp, någon tyckte att ugglor var viktigare...:D åsså långbänken Arlandabanan, stöp på buller ????... å nu Viking...
Gimo/ Lunda ser ut att bli problembarn....

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kamikaze kid skrev:
Varken eller. Jag känner mig inte förpliktigad att vare sig skriva en insändare eller vara stygg mot dig :)

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
Bingo skrev:
2630238 Varken eller. Jag känner mig inte förpliktigad att vare sig skriva en insändare eller vara stygg mot dig :)

Nehepp...

Men kan vi tona ner gnället om hur det inte ska va då och koncentrera oss på hur det ska se ut istället?
Jamenar att sitta här och mästra hur det ska va gör bara att vi inte kommer få ihop nått!
Själv så är jag varken bra på att skriva insändare eller kan all fakta förutom att jag skulle vara huuur lycklig som helst om detta blev verklighet!

Gabor skrev:
2630205 VOV VOV VOV....

Problem är alltid miljöívrarna....tom etablerade banor har svårt att få existera.
Att sedan starta upp ännu en, det ser ut som en utopi, å då har grabbarna bakom vikong projektet ganska bra koll efter alla år i konstanta argumentationer , Både mälardalsprojektet utanför Hallstahammar, där det stöp på just miljöstopp, någon tyckte att ugglor var viktigare...:D åsså långbänken Arlandabanan, stöp på buller ????... å nu Viking...
Gimo/ Lunda ser ut att bli problembarn....

Men då får vi väl för fan samlaihop oss och slåss för vårat intresse!
Sitta här och tjabbla skrattar sig nog nävernissarna sig harmynta över!

Last edited:

Gabor

Guest
Kamikaze kid skrev:
2630311 Nehepp...

Men kan vi tona ner gnället om hur det inte ska va då och koncentrera oss på hur det ska se ut istället?
Jamenar att sitta här och mästra hur det ska va gör bara att vi inte kommer få ihop nått!
Själv så är jag varken bra på att skriva insändare eller kan all fakta förutom att jag skulle vara huuur lycklig som helst om detta blev verklighet!

Men då får vi väl för fan samlaihop oss och slåss för vårat intresse!
Sitta här och tjabbla skrattar sig nog nävernissarna sig harmynta över!

Jag är med å stödjer projektet, gör du ??

Gå in på hemsidan.. http://www.vikingmotorpark.com/

Läs igenom allt arbete som är nedlagt..

Sen anmäler du dig på intressesidan om du inte gjort det...

Hacka inte på mig, jag har varit med oi en massa sådana här projekt sen mitten 70tal, tror du att det är enkelt attstånga sig mot politiker soim inte vill ta ansvar för vad som kan hända sen....med buller som ökar, trafikökning till å från evenemang, små saker tycker många, men fan att aggitera mot politiker...:huvet :huvet :huvet

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
Gabor skrev:
2630357 Jag är med å stödjer projektet, gör du ??

Gå in på hemsidan.. http://www.vikingmotorpark.com/

Läs igenom allt arbete som är nedlagt..

:huvet

Jajjamensan...
Jag stödjer det och läser vad dom gör och är mycket imponerad.

Jag hackar inte på dig!:pannkyss
Jag tycker bara alla surrar runt om att vi ska göra nått...
Nu ska vi göra nått..
Nä nu jävlar ska vi göra nått...

Händer inte ett smack!

Har någon mailat Motorpark folket och länkat tråden?
Vi kan ju fråga dem vad dom vill att vi ska bidra med från vårat håll.
Vill dom ha en namninsamling kanske?
Eller vill dom vi ska hålla tyst!

Har ingen gjort det så kan jag gärna maila och fråga vad dom vill ha av oss!
För vi vet ju vad vi vill ha av dom!
Asssfalt!:yoparty

Kom igen nu upp med hakan gubbar å kärringar!
Släpp hörnflaggan å kom in i matchen!

Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
Så...

Har nu mailat och ställt frågan om vad dom vill ha av oss!
Bifogade även en länk till tråden så dom kan skratta lite åt pajkastningen!:D

Nä allvarligt talat så får vi förhoppningsvis svart på vitt vad vi kan hjälpa till med!

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Honda SCV100 Lead-04, porsc....
Gör som Volvo!

Kör alla fordon på Viking motorpark på miljöbränsle så kan väl inte miljönissarna ha så mycket att sätta emot.....ha ha ha
Citat:

Volvo kör E85 i STCC

Nästa års STCC får minst två tävlingsbilar som körs på E85 - Volvos team väljer miljöbränsle. Sannolikt stannar både Robert Dahlgren och Alex Storckenfeldt kvar som förare.

Volvo kommer att köra två bilar på miljöbränslet E85 i STCC nästa år.

Volvos STCC-säsong 2006 var resultatmässigt den sämsta på ett decennium och ett av de stora problemen för Volvo-teamet Polestar Racing var motorer som inte höll. Men Volvo-teamet har bitit ihop och jobbat hårt de senaste månaderna och i utvecklingsarbetet av tävlingbilen ingick också konvertering till miljöbränslet E85.
Därmed blir STCC det andra mästerskapet i Europa som har tävlingbilar som körs på etanol, i BTCC i England har flera team redan provat med gott resultat. Volvos beslut att använda etanol är också ett resultat av STCC AB:s strategi att införa etanol på alla tävlingbilar. STCC AB inledde redan i fjol diskussioner med samtliga team och tillverkare om en övergång och som ett exempel på möjligheterna körs sedan två säsonger juniorklassen JTCC på etanol, E85.
Även inom WTCC diskuterar tillverkare och arrangörer en övergång till etanol. Att etanol är etablerat som racingbränsle ute i världen bevisas väl av att IRL-serien i USA nästa säsong kör alla bilar på 100-procentig etanol. Även Champ Cars förbereder för övrigt en övergång till etanol, sannolikt till säsongen 2008.

Bifogat

• volvostcc.jpg
    volvostcc.jpg
    27.5 KB · Visningar: 82

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Någon som röstade på mp i valet?

mpmuppmediumst6.jpg

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
WestW skrev:
2632442 Någon som röstade på mp i valet?
Nej, men jag tror den insändaren,trots vissa diskutabla svänganden med fakta, får mer nya anhängare än vad "Motvikt-insändaren" får/fick. Av tämligen uppenbara skäl.

sandstream

Guest
Gustav O skrev:
2632475 Nej, men jag tror den insändaren,trots vissa diskutabla svänganden med fakta, får mer nya anhängare än vad "Motvikt-insändaren" får/fick. Av tämligen uppenbara skäl.
Det tror jag tyvärr också :(

@WestW: Vilken tidning är det?

Dr.Bike

Guest
Gustav O skrev:
2632475 Nej, men jag tror den insändaren,trots vissa diskutabla svänganden med fakta, får mer nya anhängare än vad "Motvikt-insändaren" får/fick. Av tämligen uppenbara skäl.

Kanske GustavO skriver "vår" gemensamma insändare?
Du verkar ha kläm på hur slipstenen skall dras, så det vore jättebra om du kan vara "sekreterare" i detta, och ta in synpunkterna från oss andra :tummenupp
OK för dig?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Dr.Bike skrev:
2632512 Kanske GustavO skriver "vår" gemensamma insändare?
Du verkar ha kläm på hur slipstenen skall dras, så det vore jättebra om du kan vara "sekreterare" i detta, och ta in synpunkterna från oss andra :tummenupp
OK för dig?
Problemet är att jag inte har tillräcklig fakta om utsläpp, gränser, nivåer etc etc.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...