Jag tränar krav maga. Har inte tränat nåt annat seriöst, bara korta perioder, men min uppfattning är att krav maga är exakt det du är ute efter. Självförsvar för gatan med fokus på att snabbt utdela attacken och sedan ta dig därifrån snabbt. Sanningen är att man sällan hamnar 1 on 1 på gatan, om nån vill ha bråk är det stor chans att de har kompisar. Grunden i krav maga handlar just om försvar mot fler än en attackerare.
Varför är då inte andra tävlingskampsporter lika effektiva mot detta hot? Jo, pga 2 anledningar: 1. De flesta tränar man 1 on 1. Man lär sig inte att ständigt leta efter och försvara sig mot fler attackerare. 2. Regler! Tävlingskampsporter har regler som du lär in vilket begränsar dig på gatan. Rätta mig om jag har fel, men thaiboxare går väl med benen utåt för att man inte får attackera mot pungen, det är alltså en skyddszon. Grunden i krav maga är attacker mot skrev. Inte fint, men effektivt. Ett knä i skrevet och personen är nere. Boxare lär sig ta stryk, det är bra, men att boxas med handskar är inte samma sak som att boxas utan handskar, och vid blockeringar har man inte stora handskar att skydda sig bakom. En rak höger på ansiktet leder lätt till brutna ben i handen om man har dålig teknik. Det är inget man tänker på i stridens hetta kanske, men bättre att man har det i bakhuvudet iaf.
Någon postade en länk med video om hur dålig krav maga är. Visst, man är inte odödlig med krav maga, och självklart kan man få stryk, men mycket av krav maga handlar om hur man agerar i stressade situationer, man tränar upp aggressiviteten och inte långsamma attacker med en 3-årings styrka.
Till skillnad från exempelvis shootfighting vill man absolut inte hamna i marken och kramas i krav maga, just för att motståndaren kan ha kompisar.
Ytterligare en fördel är att man bygger rörelserna på naturliga reflexer, vilket gör det lättare att tillämpa det i en verklig situation, samt att inlärningstid är väldigt kort. Det tar tid att bli grym, men redan efter några träningar känner man att fan, jag lär mig nåt.
Blev en massa fördelar rabblade åt krav maga här. Jag klankar absolut inte ner på andra kampsporter. Min åsikt är bara den att när det gäller det scenario som Kawwa beskrev, alltså försvar på gatan mot flera personer oftast, där fokus är att ens få chansen att springa därifrån, är krav maga ultimat.