Was da shit, om man vill försvara sig?

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
mcmange skrev:
2502060 krav maga e säkert bra men lite antikt, defendo e en modernare variant med färre tekniker rekommenderas starkt till tjock,smal,stark som klen helt överlägset enligt min mening och finns i dom större städerna

Antikt?
När det ständigt utvecklas från en bister vardag i skarpa oroshärdar?
Hur kan det då vara antikt?

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Vi fick utbildning i Krav Maga på Amf1 och jag anser att de funkar skitbra, rått våld och ge så mycket man kan:yoparty

Själv funderar ja på att skaffa teleskopbatong!

BigPhil

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2006
Hoj
CBR1000RR 2006 Röd (Såld!)
1) Undvik att slåss om det finns 3-4 killar
2) Spring (rätt lätt att springa ifrån icke tränade killar)
3) Attityd, tänk Begbie i Trainspotting. Med attityd kommer man LÅNGT
4) Slå först (med tillhygge om det finns till hands, om inte...)
5) Aldrig på huvudet, siktar på nåt mjukt istället
6) Skrevet, magen, möjligtvis ögonen om du är dukig, ett finger i båda ögonen gör de flesta ganska försvarslösa, en fördel om motståndaren är berusad och du är nykter. Knänarna är också bra.
7) Få målet på maken, sparka i magen, skrevet, om det är liv eler död, i huvudet.
8) Sluta inte tills "ledaren" är medvetslös eller är så illa skadad att han inte kan resa på sig... (vill du vinna eller inte?)

Sping därifrån.

Boxing är bra, man lärar sig snabbhet och uthållighet, men för mycket fokus på huvudet. Slår du nån i hårt käften utan handske riskerar du brutna ben. Inte bra.

Om du förväntar dig bråk, 3 5kr och en näsduk i fickan är bra att ha. Näsduken går i knytknäven och en 5kr mellan varje finger. Bra att ha om du vill slå nån i ansiktet, max skada, minimum risk till handen.

Det är ALLTID bäst att undvika bråk. Om du vinnar så riskerar du finkan.

Karate är rätt bra eller någon militärt "självförsvarsutbildning". Får man inte grunderna i lumpen?

Bäst att träna löpning istället.

Phil

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Esquire skrev:
2499121 En stor jävla kniv sätter respekt i det mesta småbus. :tomten

Det bästa är nog att springa i alla fall.

Bifogat

• zeb.jpg
    zeb.jpg
    33.4 KB · Visningar: 45

Bonne

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Monster 620 S.ie
Kawakex skrev:
2499211 jag har faktiskt varit i slagsmål en gång i mitt vuxna liv. om det är nån som är intresserad så följer historian här: jag stod i kö på toaletten på mcdonalds en sen lördagkväll med min dåvarande kille och jag var på tur på toan. Då öppnar en tjej toan och stannar i dörröppningen och ropar till sig en tjejkompis och säger att hon kan gå in, lite påverkad av alkoholen säger jag ifrån att det är min tur (annars blyg) och då börjar de att putta på mig och fråga va fan det är med mig en av deras pojkvänner dyker också upp. Så jag säger till honom att han ska ta och säga till dom att skärpa sig men de fortsätter att puttas och mucka så jag puttas tillbaka, då börjar dom här tjejerna att dra i mitt hår och mina kläder och försöka riva mig i ansiktet, då puttar jag omkull den ena tjejen och gav den andra en rak höger, sen sprang jag därifrån innan jag skulle få deras kille efter mig. Jag gick på toan på Harrys istället och behöver jag tillägga att min dåvarande kille inte gjorde piss för att hjälpa mig.:fatta! :banana :rock

Mjauuuu?

Min röst går till jujiutsu eller hurfan skiten stavas. Ska du bara komma undan eller bryta ett par ben på buset är det ett väldigt bra alternativ men ska du döda buset så ska du nog välja något annat.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
mcmange skrev:
2502060 krav maga e säkert bra men lite antikt, defendo e en modernare variant med färre tekniker rekommenderas starkt till tjock,smal,stark som klen helt överlägset enligt min mening och finns i dom större städerna

Du har ingen större aning vad Krav Maga egentligen är, va?

goba

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
tyvärr ingen nu = (
Henken skrev:
2499058 Lägg träningsvagiften på sprit istället. Aspackad känner man ingen smärta!

d e d sämsta du kan göra, då får du garanterat stor stryk.....

däremot är mma d bästa du kan träna för det fungerar.. vill du däremot bara skada någon så de blir oskadliggjorda sikta mellan benen(taskigt, men det finns inga regler på gatan och du kan räkna med att folk hade gjort det mot dej...)...

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
om man vill undvika bråk skaffar man sig en ordentlig kroppshydda! Man ska aldrig underskatta vikt och storlek, även om vissa kampsporter såsom judo går ut på att använda motståndarens vikt emot honom. Delar för övrigt skola med en brud som vunnit någon form av mästerskap i Karate. Hon kan hålla på med kata och highkicks bäst hon vill; om jag, 30kg tyngre, kommer stormande i full fart tror jag att hon är rätt körd.

Har själv aldrig varit i någon riktig knytnävsfight, mest på grund av mitt avsaknande av aggressivitet, dels eftersom jag alltid varit bland de största grabbarna i min åldersgrupp.

Så... kampsport i all ära, men skulle du gå emot den här snubben? (nej, det är inte hulken utan Jay Cutler)

/ Mini-knutten, som gick några år på karate och judo men som övergick till styrketräning :tummenupp

Bifogat

• 2006olympia_mf244.jpg
    2006olympia_mf244.jpg
    20.3 KB · Visningar: 70
Last edited:

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Sprint-träning..

Bättre fly än illa fäkta.

Det är oftast sitt eget Ego som gör att knytnävarna flyger. Man klarar helt enkelt inte att mentalt backa ur en situation framför kompisar/flickvän/osv.

Minst smärtsamma sättet ur en konflikt är en fet portion munläder eller snabba ben.

Jeff

Ny medlem
Gick med
22 May 2006
Hoj
Honda CBR 600f
Jag tränar krav maga. Har inte tränat nåt annat seriöst, bara korta perioder, men min uppfattning är att krav maga är exakt det du är ute efter. Självförsvar för gatan med fokus på att snabbt utdela attacken och sedan ta dig därifrån snabbt. Sanningen är att man sällan hamnar 1 on 1 på gatan, om nån vill ha bråk är det stor chans att de har kompisar. Grunden i krav maga handlar just om försvar mot fler än en attackerare.
Varför är då inte andra tävlingskampsporter lika effektiva mot detta hot? Jo, pga 2 anledningar: 1. De flesta tränar man 1 on 1. Man lär sig inte att ständigt leta efter och försvara sig mot fler attackerare. 2. Regler! Tävlingskampsporter har regler som du lär in vilket begränsar dig på gatan. Rätta mig om jag har fel, men thaiboxare går väl med benen utåt för att man inte får attackera mot pungen, det är alltså en skyddszon. Grunden i krav maga är attacker mot skrev. Inte fint, men effektivt. Ett knä i skrevet och personen är nere. Boxare lär sig ta stryk, det är bra, men att boxas med handskar är inte samma sak som att boxas utan handskar, och vid blockeringar har man inte stora handskar att skydda sig bakom. En rak höger på ansiktet leder lätt till brutna ben i handen om man har dålig teknik. Det är inget man tänker på i stridens hetta kanske, men bättre att man har det i bakhuvudet iaf.

Någon postade en länk med video om hur dålig krav maga är. Visst, man är inte odödlig med krav maga, och självklart kan man få stryk, men mycket av krav maga handlar om hur man agerar i stressade situationer, man tränar upp aggressiviteten och inte långsamma attacker med en 3-årings styrka.

Till skillnad från exempelvis shootfighting vill man absolut inte hamna i marken och kramas i krav maga, just för att motståndaren kan ha kompisar.

Ytterligare en fördel är att man bygger rörelserna på naturliga reflexer, vilket gör det lättare att tillämpa det i en verklig situation, samt att inlärningstid är väldigt kort. Det tar tid att bli grym, men redan efter några träningar känner man att fan, jag lär mig nåt.

Blev en massa fördelar rabblade åt krav maga här. Jag klankar absolut inte ner på andra kampsporter. Min åsikt är bara den att när det gäller det scenario som Kawwa beskrev, alltså försvar på gatan mot flera personer oftast, där fokus är att ens få chansen att springa därifrån, är krav maga ultimat.

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
amullo skrev:
2502988 Sprint-träning..

Bättre fly än illa fäkta.

Det är oftast sitt eget Ego som gör att knytnävarna flyger. Man klarar helt enkelt inte att mentalt backa ur en situation framför kompisar/flickvän/osv.

Minst smärtsamma sättet ur en konflikt är en fet portion munläder eller snabba ben.
Det finns tillfällen då det kan vara bra att försvara sig.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=136662

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Jeff skrev:
2502993
Blev en massa fördelar rabblade åt krav maga här. Jag klankar absolut inte ner på andra kampsporter. Min åsikt är bara den att när det gäller det scenario som Kawwa beskrev, alltså försvar på gatan mot flera personer oftast, där fokus är att ens få chansen att springa därifrån, är krav maga ultimat.

Såna här diskussioner brukar alltid sluta med 'Min stil är bättre än din' och liknande saker. Jag har aldrig tränat KM, men dock allt från WT till Muay Thai, och jag är ämdå övertygad om att det ÄR den bästa stilen för självförsvar. :)

Jeff

Ny medlem
Gick med
22 May 2006
Hoj
Honda CBR 600f
Plåtniklas skrev:
2503010 Såna här diskussioner brukar alltid sluta med 'Min stil är bättre än din' och liknande saker. Jag har aldrig tränat KM, men dock allt från WT till Muay Thai, och jag är ämdå övertygad om att det ÄR den bästa stilen för självförsvar. :)

Jag håller med, därför jag försökte avsluta med att jag inte klankar ner på andra kampsporter, men däremot har jag några frågor till dig. Diskussioner är alltid bra så länge det inte leder till smutskastning!

I Muay Thai (vilket ser sjukt hårt ut!!), stämmer det väl att man går med benen utåt för att få bredare försvar då pungen är skyddad av regler?

Jag tror faktiskt att Muay Thai fungerar bättre än krav maga även på gatan, men endast 1 on 1. I Muay Thai står man i en ring och konsentrerar sig på EN motståndare. Man behöver inte tänka på att nån kan stå bakom dig med ett järnrör. Därför tror jag inte det funkar lika bra i alla situationer som krav maga.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Jeff skrev:
2503028I Muay Thai (vilket ser sjukt hårt ut!!), stämmer det väl att man går med benen utåt för att få bredare försvar då pungen är skyddad av regler?

Jag tror faktiskt att Muay Thai fungerar bättre än krav maga även på gatan, men endast 1 on 1. I Muay Thai står man i en ring och konsentrerar sig på EN motståndare. Man behöver inte tänka på att nån kan stå bakom dig med ett järnrör. Därför tror jag inte det funkar lika bra i alla situationer som krav maga.

Kan faktiskt inte påstå att jag direkt fått lära mig hur man 'ska', eller inte ska stå på min klubb. Nu har jag ju kört olika stilar i snart nio år så det kanske är en blandning av allt jag kör med men den duger. Kan faktiskt inte svara på din fråga. :)

Angående funka eller inte funka så tror jag det är mer en fråga om mental inställning och 'jävlar anamma' än vad man tränar/tränat. Är man ilsken och inte rädd för att få en smäll så tror jag man klarar sig hyffsat i en batalj 1 mot 1 om man så tränat boxning, thai eller KM.

alexander_pehrs skrev:
2503040 Kickboxning är ju den ultimata kampsporten. Du säger att sparkar är långsamma, inte om du kan tekniken.

Kickboxning av alla saker? I beg to differ.

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...