Xyrons Gsxr ska överladdas

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Nä fy fan Tommy, nu har du gått för långt. Honda originaldelar på en Suzuki? Inte OK...
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Nä fy fan Tommy, nu har du gått för långt. Honda originaldelar på en Suzuki? Inte OK...
Jag vet, ska se om jag kan gravera in ett suzuki S eller nått på de imorrn.... Och ta bort bilderna, då är det ingen som vet :D
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
När vissa fortfarande bygger på vinterprojekt, åker andra redan ute på gatan ;) Jevlar va snö ni har!
Lycka till med bygget! :tummenupp
 

Lotusomega

Fullt ös medvetslös!
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Södertälje
Hoj
GSXR 1100 Turbo -93 Gsxr 750 fighter -93, Katana 1100s , CRF250rx , Gsxr 1000 -02 Turbo GSXR 1000 -04
TD 04 19t

Såhärser specen ut på 19t vs 16t hjul... sen har man ju en liten spalt melllan hjul och kompressorhus på ca 1mm tot..... Vart mäter ni era turbos någonstans??:va
 

Bifogat

  • 19T-1.jpg
    19T-1.jpg
    33.1 KB · Visningar: 167

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Då är man precis hemkommen efter ett kvällsskift i garaget.
Har fått till alla bränsleledningar, vakuum(stavas det verkligen så?) /tryck slangar samt monterat fast ecun till extrasprutet.
Har även satt pinnbultar i toppen så man slipper dra gängpaj i alut, har en känsla av att det kommer bli lite av och på med grenröret innan man fått allt att stämma. Kunde sätta pinnbultar i 7 av 8 hål, då jag måste ha det sista ledigt för att vrida grenröret så det går dit...

Har även bråkat en del med soppan till pumpen, köpte några kopplingar på hydroscand och borrade hål i botten av armaturen. Allt verkade kanonfint tills jag insåg att jag försökte ansluta matarledningen till trycksidan av pumpen :huvet
Hur jag än vände och vred på det blev det ett veck på slangen, så då fick jag slita fram rondellen och svetsen och kapa sönder en anslutning och svetsa fast den samt lägga igen hålet i botten. Blev väll inte vackrast men det håller tätt och fungerar iaf :tummenupp

Morgondagens projekt blir att börja gröta i elen samt flytta wastegateklockan på turbon så armen går fri. Var tvungen att vrida turbon lite mer än den tillät för att tryckanslutningen ska hamna rätt mot icn.

Edit: Ser nu att en vakuum slang hoppat lös, måste nog sätta kattstrypare på dem....

Edit2: Är det någon som ligger på ett elschema eller länk till ett så får ni gärna posta här. Ska leta lite på nätet imorrn, kan nog underlätta en del när jag ska börja gröta in extrasprutet i elhärvan :gnissla
 

Bifogat

  • 20110310232.jpg
    20110310232.jpg
    242.5 KB · Visningar: 252
  • 20110310234.jpg
    20110310234.jpg
    238.4 KB · Visningar: 286
  • 20110310237.jpg
    20110310237.jpg
    238.7 KB · Visningar: 266
  • 20110310238.jpg
    20110310238.jpg
    247.1 KB · Visningar: 282
  • 20110310239.jpg
    20110310239.jpg
    243 KB · Visningar: 302
  • 20110310240.jpg
    20110310240.jpg
    248.5 KB · Visningar: 264
  • 20110310241.jpg
    20110310241.jpg
    241.3 KB · Visningar: 253
  • 20110310243.jpg
    20110310243.jpg
    237.8 KB · Visningar: 271
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Såhärser specen ut på 19t vs 16t hjul... sen har man ju en liten spalt melllan hjul och kompressorhus på ca 1mm tot..... Vart mäter ni era turbos någonstans??:va

Mätte ju på "inloppet" och inte hjulet. Behöver nog ha ett annat skjutmått då.

Massa jobb

Edit2: Är det någon som ligger på ett elschema eller länk till ett så får ni gärna posta här. Ska leta lite på nätet imorrn, kan nog underlätta en del när jag ska börja gröta in extrasprutet i elhärvan :gnissla

Oj vilka stormsteg du tar. Inte så mycket kvar nu egentligen. Hur kommer din slang till insuget bete sig med tryck på?

Elschema till din hoj menar du då eller? (annars ECU:n)

Pumpen du har är ju dränkbar, du hade aldrig funderingar på att slänga in den i tanken? Det tänkte jag försöka få till på något vis.

Dina fuelrails är dom återcirkulerande eller?
 
Last edited:

Forsabon

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2007
Ort
Berglock
Hoj
Coccacoki
Jag mäter halsmåttet på kompressorn. I ditt fall på 19 t ca: 47 mm. Hade tidigare ett 18t på gammelsuckan och det var jag mycket nöjd med. Dock laddade det lite tidigt för race, gata dock suveränt.
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Mätte ju på "inloppet" och inte hjulet. Behöver nog ha ett annat skjutmått då.



Oj vilka stormsteg du tar. Inte så mycket kvar nu egentligen. Hur kommer din slang till insuget bete sig med tryck på?

Elschema till din hoj menar du då eller? (annars ECU:n)

Pumpen du har är ju dränkbar, du hade aldrig funderingar på att slänga in den i tanken? Det tänkte jag försöka få till på något vis.

Dina fuelrails är dom återcirkulerande eller?

Jag mätte också inloppet mot turbinen, ska ändå ta isär turbon igen idag så jag kan mäta hjulet också.
Jo jag hade en fundering på att montera pumpen i tanken men slopade den idén då jag insåg att det skulle bli nått grönjävulskt trångt att dra slangarna där inne samt få till en vettig hållare.

Jo ett elschema till bågen menade jag, har redan till ecun men skulle vilja få de och passa ihop :tungan

Med bränsletrycksregulatorn så får jag ju 3bar till alla spridare och all soppa som inte används går via returen på btr:en tillbaka till tanken.

Tryckslangen från icn till plenumet borde inte vara något problem med ladd, ska självklart sätta slangklammer där men allt ska ju av och på 100ggr innan alla andra delar runtom passar. Mcx säljer ju dessa slangar med sina kitt så de borde funka

Jag mäter halsmåttet på kompressorn. I ditt fall på 19 t ca: 47 mm. Hade tidigare ett 18t på gammelsuckan och det var jag mycket nöjd med. Dock laddade det lite tidigt för race, gata dock suveränt.
Precis det var det jag också mätte på kinaturbon, på den riktiga laddaren jag köpte av mcx har jag inte brytt mig om att mäta nått... Ska till garaget och och då ska jag mäta och jämföra lite se vart det skiljer sig.

Edit: http://www.servicemanualsgsxr.com/
Bra med manualer till sukka!

http://www.ronayers.com/Fiche
Sprängskisser sukka/honda/yamma/kawwa :tummenupp
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Med bränsletrycksregulatorn så får jag ju 3bar till alla spridare och all soppa som inte används går via returen på btr:en tillbaka till tanken.

Tryckslangen från icn till plenumet borde inte vara något problem med ladd, ska självklart sätta slangklammer där men allt ska ju av och på 100ggr innan alla andra delar runtom passar. Mcx säljer ju dessa slangar med sina kitt så de borde funka

Då har du det enligt alternativ 2 om jag inte förstår dig fel. Man brukar ju dra det enligt nr 1 men man kan ju undra vilken påverkan det kan ha.
 

Bifogat

  • Bränsle.jpg
    Bränsle.jpg
    159.4 KB · Visningar: 168

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Då har du det enligt alternativ 2 om jag inte förstår dig fel. Man brukar ju dra det enligt nr 1 men man kan ju undra vilken påverkan det kan ha.
Nä då har du missuppfittat mig, jag har enligt alternativ nr1.

Tank -> Filter -> Pump -> X-tra spridare -> Original spridare -> btr -> tank
 

Bifogat

  • soppa bild.jpg
    soppa bild.jpg
    42.6 KB · Visningar: 160
Last edited:

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Idag har huvudsysslan varit elen, har grötat runt och tagit fram hela originalhärvan. Har även kopplat in mig på alla de ställen jag behöver detta, så imorrn blir det att vulktejpa ihop alla öppningar i originalhärvan (de var eltejpade) och placera tillbaka härvan.

Ska även svetsa det sista på fuelrailen så jag kan montera fast extra spridarna, tror även jag ska satsa på att flytta wg klockan imorrn... Börjar nästan lukta provstart....:rolleyes:

Tips på hur man ska få vakuum / tryckslangarna att sitta kvar? Räcker det som det är, eller ska man sätta kattstrypare eller t.o.m några mini slangklammer?

Vad ska man ha för dimension på oljematning/retur? Någon som vet vad det är för gänga i mitsu aggen original för olja in? Glömde kolla det innan jag for tidigare idag...

Börjar kanske bli dags att rensa på arbetsbänken igen? Vem är det som är där på nätterna och stökar om allt för mig egentligen :mad:

Edit: Kom på att jag måste beställa nya stift till bågen och även kompisens k4 som står och skäms under det gråa skynket i bakgrunden. Ska man satsa på standard iridium stift även på turbo eller ska man gå på något värre?
 

Bifogat

  • 20110310247.jpg
    20110310247.jpg
    258.6 KB · Visningar: 245
  • 20110310249.jpg
    20110310249.jpg
    254.5 KB · Visningar: 245
  • 20110310250.jpg
    20110310250.jpg
    246.9 KB · Visningar: 264
  • 20110310246.jpg
    20110310246.jpg
    244.4 KB · Visningar: 257
Last edited:

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Jäkla lappmögel plogning idag, men fick iaf fuelrailen svetsad det sista samt anslutningen till icn. Blir dessvärre 2st 90" och en 45" böj i silicon då mitt grenrör inte riktigt linjerar mot icn, turbon har kommit lite för högt upp så jag kan inte fälla in icn ovanför avgashuset & innanför tryckanslutningen på turbon...
Tror det har å göra med att det slagit sig och jag behövt plana grenröret ganska mycket utifrån original position...Samt att jag mallat på ett 16t agg med 6ans raka avgashus

Nu ska all alu svetsning vara gjord, har även provat sätta dit sidokåporna och det verkar gå fritt :tummenupp
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
mitt tips är att lägga en liten klick superlim på själva nippen innan du trycker på slangen. alt så tar du en tunn ståltråd och najar fast dom. jag har så på min turbo släde. funkar hur bra som helst:yoparty

standard stiften funkar nog klockrent. har kört med standard stift i min 2 år nu med 1 kg i ladd.
 
Last edited:

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
mitt tips är att lägga en liten klick superlim på själva nippen innan du trycker på slangen. alt så tar du en tunn ståltråd och najar fast dom. jag har så på min turbo släde. funkar hur bra som helst:yoparty

standard stiften funkar nog klockrent. har kört med standard stift i min 2 år nu med 1 kg i ladd.
Jag får inte dit slangen om jag inte kör med glidmedel, den sitter riktigt tajt. Är några av de gamla originalslangarna som lossnat när jag varit och härjat. Kanske man skulle byta de slangarna mot nya och sätta en klick superlim längst in på slangen från utsidan bara...

Kör du med de vanliga eller iridium stiften? Hittade en sida från england (www.sparkplugs.co.uk) så jag har beställt 8 iridiumstift nu iaf..

Jag skulle ha satsat på små slangklammer.

Går fort framåt nu! :tummenupp
Du får följa med ut imorrn, blir nog en sväng mitt på dagen. Ska slutföra lite el och börja skruva tebax lite grejjer så smått...
 
Last edited:

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
jag har kört med original stiften i 2 år. men jag ska byta nu till iridium stift. blir bättre gnista med iridium stift.

(man måste ju tänka på miljön. mindre oförbrända avgaser med iridium stift)
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Då var spridarna monterade i plenumet samt el och soppa dragen dit. Bara ström kvar till bränslepumpen kvar sen är både el och soppa helt färdigt.

Granskade kontakterna till original ecu:n tidigare idag :brinnerup
Ett stift i en av kontakterna har ärgat av, gissa vad det stiftet går till?

jo exakt.... soppapumpen!

Har tittat på elschemat och kablarna till pumpen (matningen) går via ecun, varför? Behöver de göra det, eller kan jag bara nypa in mig på 12v matning från tändningslåset? Eftersom jag har en retur efter btr borde det väll inte spela någon roll om pumpen går hela tiden, eller havererar den då?

Alternativet är att öppna ecun och ta ut ett separat stift istället för det som är trasigt, eller att byta ecu men det kostar ju onödigt med flis:död

Tja! Sträckläste igenom tråden härom dagen. Kul att följa!
Det är bara hitta lite inspiration och konvertera rettan ;)

Inte omöjligt du får visa några bra hojvägar till sommaren, vi ska nog ner till Uddevalla och asfaltera några månader. Hade tänkt bygga en ställning till hojen bakpå lastbilen så jag får med mig den när man far iväg :)

jag har kört med original stiften i 2 år. men jag ska byta nu till iridium stift. blir bättre gnista med iridium stift.

(man måste ju tänka på miljön. mindre oförbrända avgaser med iridium stift)
Original avstånd till elektroden eller ihopknackat något?
 
Last edited:

bmwrobban

framhjulsdrivet är oönskat
Gick med
12 Nov 2010
Ort
Kalmar Län
Hoj
-94 Gsxr 750(såld), Gsxr 1000 K5 snabb banhoj (såld), -06 zx10, GsxR 1100 1987
Jaaaa, fler bilder för Hel....singland :banana
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Jaaaa, fler bilder för Hel....singland :banana

Inte så mycket roligt att ta kort på, men här är iaf dagens lilla men ack så viktiga insats.

En bonus bild på lite snö från inatt :död

Måste säga att telefonens kamera får ändå godkänt, har använt den till alla bilder jag lagt upp och visst det kan vara lite småsuddigt ibland men ändå helt okej. Eller vad säger ni?
 

Bifogat

  • 20110315270.jpg
    20110315270.jpg
    237 KB · Visningar: 218
  • 20110315271.jpg
    20110315271.jpg
    239.9 KB · Visningar: 198
  • 20110314269.jpg
    20110314269.jpg
    232.5 KB · Visningar: 202
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top