Yamaha Ténéré 700

fainamo

Medlem
Gick med
28 Oct 2020
Ort
Stockholm
Hoj
2021 T7 Rally

Har vi hittat en vinnare?

Fick svar:
Ja det borde den klara. Det står ju mellan 50-650 kubikare och dom flesta 650 kubikarna brukar ligga runt 200~ kg.

Ha en bra dag!

Mvh
Med vänlig hälsning
Tobias Schoug
Motoaction Europe AB
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha

Har vi hittat en vinnare?

Fick svar:
Ja det borde den klara. Det står ju mellan 50-650 kubikare och dom flesta 650 kubikarna brukar ligga runt 200~ kg.

Ha en bra dag!

Mvh
Med vänlig hälsning
Tobias Schoug
Motoaction Europe AB
Jag skulle ändå ha valt en hydraulisk lyft, istället för en mekanisk.
Den där betingade dessutom ett väldigt högt pris tycker jag i förhållande till vad man får.
 
Last edited:

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Fan vad dålig design på yamman om det är som han säger i videon. Ska man inte ens kunna lyfta hojen i nedre ”ramen”. Suck.

Många lyfter med vanlig lyft under men då med en grövre/starkare hasplåt än stekpannan som sitter original. Den är inte gjord för mycket mer än att skydda mot småsten.

Vet inte om du kollat nått på hojen du köpt men det finns gängade hål för att montera bobiner i svingen bak
Vill du inte göra det så finns det depåstöd med plattor på istället som du lyfter med under svingen på varje sida
15d6770124a92553469b7df7339f8dbd.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha

Specks på hojen på väg. Kommer troligen kosta 2X basehoj. Allt går att köpa i en marknadsekonomi ;-)
Ja, nästan allt, för jag verkar ju inte kunna köpa den där, deras sida är tämligen död? :va
Första utgåvan verkar ha lanserats 2019 på deras sida, sedan är det tyst.
Men roligt koncept, även om det aldrig kommer ut till oss. :)
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Många lyfter med vanlig lyft under men då med en grövre/starkare hasplåt än stekpannan som sitter original. Den är inte gjord för mycket mer än att skydda mot småsten.

Vet inte om du kollat nått på hojen du köpt men det finns gängade hål för att montera bobiner i svingen bak
Vill du inte göra det så finns det depåstöd med plattor på istället som du lyfter med under svingen på varje sida
15d6770124a92553469b7df7339f8dbd.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Men är dessa bobbiner på bilden från en T7?
Alltså om det finns möjlighet för bobbiner med ett depåstöd som på R1:an tar jag detta alla dar i veckan. Framhjulet får man väl ta med lyft eventuellt men för att smörja kedja och bytabakdäck är det ju perfekt.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Har funderat kring det där med "carbon" på en äventyrshoj - fyller det någon funktion?
Några hekto vikt kan det spara, men kan också bli mycket att lappa och laga.
Har både bra och dåliga erfarenheter från till exempel skidstavar, dom blir visserligen lite lättare, men samtidigt känsligare.
Stadiga som tusan i vissa riktningar, men en liten, liten anvisning på den så...."krack", och så åker man med en stav.
Så att göra en bukskydd i detta material verkar inte riktig funktionellt känner jag, eller är det någon som har andra erfarenheter?
Och personligen tycker jag att det blir fult på Teneren, man vill ju sätta dit dekaler, och då syns det inte att man är frän, så då är det ju pengarna i sjön :)
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Men är dessa bobbiner på bilden från en T7?
Alltså om det finns möjlighet för bobbiner med ett depåstöd som på R1:an tar jag detta alla dar i veckan. Framhjulet får man väl ta med lyft eventuellt men för att smörja kedja och bytabakdäck är det ju perfekt.

Haha ja jag fick gå ut i garaget och leta rätt på ett par bobiner från förra hojen för bildens skull har ju centralstöd jag så använder inte bobiner på teneren m6 om jag inte missminner mig. De på bilden är från Biltema men rekommenderar att du köper några med djupare fåra att sätta stödet i


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Har funderat kring det där med "carbon" på en äventyrshoj - fyller det någon funktion?
Några hekto vikt kan det spara, men kan också bli mycket att lappa och laga.
Har både bra och dåliga erfarenheter från till exempel skidstavar, dom blir visserligen lite lättare, men samtidigt känsligare.
Stadiga som tusan i vissa riktningar, men en liten, liten anvisning på den så...."krack", och så åker man med en stav.
Så att göra en bukskydd i detta material verkar inte riktig funktionellt känner jag, eller är det någon som har andra erfarenheter?
Och personligen tycker jag att det blir fult på Teneren, man vill ju sätta dit dekaler, och då syns det inte att man är frän, så då är det ju pengarna i sjön :)

Kolla kadafi_enduro på Instagram om du funderar på ifall en hasplåt i kolfiber håller!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Ok, en helt seriös fråga. Ska kolla manualen men dessa gängor är alltså till för bobbiner och depåstöd?

Hade ju varit för jävla bra om det var så! :)
Ursäkta smutsig hoj men körde ”extreme offroad” nyligen. Grusväg med en liten vattenpöl!!! Rena Dakar!!! Hohoh
 

Bifogat

  • B87C6F22-81DF-43A0-97DF-E1E11159F69D.jpeg
    B87C6F22-81DF-43A0-97DF-E1E11159F69D.jpeg
    675.9 KB · Visningar: 19

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
En sak till, ett depåstöd är ju max 200kg men det borde vara lugnt va? Teneren väger ju 220kg fulltankad men det är ju knappast vikten på stödet? (Väl?)
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
En sak till, ett depåstöd är ju max 200kg men det borde vara lugnt va? Teneren väger ju 220kg fulltankad men det är ju knappast vikten på stödet? (Väl?)
Så länge framhjulet inte svävar i luften så är det ju viktbärande också.
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Ok, en helt seriös fråga. Ska kolla manualen men dessa gängor är alltså till för bobbiner och depåstöd?

Hade ju varit för jävla bra om det var så! :)
Ursäkta smutsig hoj men körde ”extreme offroad” nyligen. Grusväg med en liten vattenpöl!!! Rena Dakar!!! Hohoh

Va inte bilden med bobinen i hålet tydlig nog? jag har kört med stöd bak och spännband i taket för att lyfta framhjulet med sen på förra hojen. Inga problem alls.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Jag hade velat ha vanliga depåstöd som jag hade till min R1:a. Ska inte det gå på dessa hojar?
Funkar väl
Har funderat kring det där med "carbon" på en äventyrshoj - fyller det någon funktion?
Några hekto vikt kan det spara, men kan också bli mycket att lappa och laga.
Har både bra och dåliga erfarenheter från till exempel skidstavar, dom blir visserligen lite lättare, men samtidigt känsligare.
Stadiga som tusan i vissa riktningar, men en liten, liten anvisning på den så...."krack", och så åker man med en stav.
Så att göra en bukskydd i detta material verkar inte riktig funktionellt känner jag, eller är det någon som har andra erfarenheter?
Och personligen tycker jag att det blir fult på Teneren, man vill ju sätta dit dekaler, och då syns det inte att man är frän, så då är det ju pengarna i sjön :)
plast håller ju bra på endurohojar mindre resonans och billigare att byta men den där kolfiberhasplåten kostar 7000:- ungefär kommer se stygg ut efter några vurpor och islag om man kör ”offroad ”även om den är hel så jag hade inte lagt den pengen själv men sånt är valfritt liksom allt annat
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Va inte bilden med bobinen i hålet tydlig nog? jag har kört med stöd bak och spännband i taket för att lyfta framhjulet med sen på förra hojen. Inga problem alls.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Haha man kan inte vara säker nog! Men gött, då blir det stöd istället för lyft! Great!
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top