Yamaha Ténéré 700

Här talar erfarenhet, man behöver inte ”tro” en massa. :) Fem minuter kanske var att ta i. Är man van går det på tre.

Det går utmärkt att konvertera en bakfälg till slanglöst och ja, det går betydligt fortare att fixa en punka med slanglöst. Har lagat bägge varianter i fält, det är en ickefråga.

Allt går snabbt för den som är van.

Varenda mc-ordonans i svenska försvaret har kravet att kunna byta en slang på 30 minuter.

En van enduroförare gör det på en bråkdel av den tiden.

Här är förvisso fälgen redan lös från hojen men för de flesta är ju själva krängandet vad som tar mest tid.
 
Ja, och endurohojar kan ju köra på såndär korv så man klarar sig ändå som jag förstått det.

Men inaktuellt för en fullastad T700 på radialt 150-bakdäck. :)
 
Ja jag funderade på att nämna mouse men jag har ingen aning om hur dom tål högre hastigheter.
Vilket iofs även gäller konverterade slangfälgar.

Jag kör slanglöst på en fatbike trampcykel dock och de hjulen läcker varje säsong då hojen ska igång och det tar alltid någon tur innan dom blir täta igen.
 
Ni som nu har koll på detta med slang och slanglöst, är det nån skillnad vid en punktering att köra med en fälg koverterad till slanglöst mot att köra med den fälgen och slang? Tycker att däcket borde hålla sig kvar på fälgen lika bra eller dåligt oavsett man har slang eller inte då luften går ur?

På slanglösa fälgar är väl kanten på fälgen där däcket ligger som tar nåt fint namn kraftigare så däcket lättare hålls kvar vid punka, men skulle en konverterad slangfälg med slanglöst däck vara sämre än samma fälg med samma däck men med slang i?
 
Ingen aning tyvärr, men på slanglöst blir det ju oftast en långsammare punktering också, dvs man hinner märka det (blir sladdrigt/diffust) och stanna innan däcket är tomt på luft. Men enligt de som kört konverterat länge så är det funkis på alla sätt om man gör det seriöst.
 
Lösningen är förstås att byta till BMW, men det kommer med några nackdelar (tex inte ha med Heds att göra osv).

Den stora grejen är egentligen att det bara är bakfälgen du behöver konvertera. Punka fram är så sällan… det är bak du får det, och det är då dina kamrater/eller du får lida av att lagningen tog två timmar istället för fem minuter.
Av de fem fältlagningar jag har gjort de senaste tre åren har det varit två fram och tre bak, alla med slang och inget i samband med "gubbrull"... :)
Kan ju nämna att en slangexplosion fram är inte så skoj, hojen slutar tvärt att styra öht...
 
Av de fem fältlagningar jag har gjort de senaste tre åren har det varit två fram och tre bak, alla med slang och inget i samband med "gubbrull"... :)
Kan ju nämna att en slangexplosion fram är inte så skoj, hojen slutar tvärt att styra öht...

Kanske rentav i samband med lågt däcktryck och mycket ojämnt underlag?

2,5 kilo i framdäcket brukar sällan ge genomslag. :)
 
Ni som nu har koll på detta med slang och slanglöst, är det nån skillnad vid en punktering att köra med en fälg koverterad till slanglöst mot att köra med den fälgen och slang? Tycker att däcket borde hålla sig kvar på fälgen lika bra eller dåligt oavsett man har slang eller inte då luften går ur?

På slanglösa fälgar är väl kanten på fälgen där däcket ligger som tar nåt fint namn kraftigare så däcket lättare hålls kvar vid punka, men skulle en konverterad slangfälg med slanglöst däck vara sämre än samma fälg med samma däck men med slang i?
Ja, precis som du säger, och på Teneren är det framfälgen som tydligen är problemet, medan bakfälgen har "rätt" konstruktion för att göra det slanglöst på ett säkert sätt.
Vet inte hur stort problem det är i praktiken, men det diskuteras i alla fall på Tenere-forumet, och det verkar finnas vissa funderingar kring det.
4 minuter in i den här videon så finns det en generell förklaring av konstruktionsskillnaderna.

 
Ja, precis som du säger, och på Teneren är det framfälgen som tydligen är problemet, medan bakfälgen har "rätt" konstruktion för att göra det slanglöst på ett säkert sätt.
Vet inte hur stort problem det är i praktiken, men det diskuteras i alla fall på Tenere-forumet, och det verkar finnas vissa funderingar kring det.
4 minuter in i den här videon så finns det en generell förklaring av konstruktionsskillnaderna.


Men den intressanta frågan är vad slangen jämfört med utan slang har för betydelse? Jag tycker utan att veta att däcket borde lossna lika lätt eller svårt från "beaden" vid en punka vare sig man har slang eller inte.

Eller är det stora problemet att hålla luften om däcket inte hålls lika bra mot fälgen då man kan ha större toleranser och sämre bead på en slangfälg? Kanske läge för en ny tråd om detta?
 
Men den intressanta frågan är vad slangen jämfört med utan slang har för betydelse? Jag tycker utan att veta att däcket borde lossna lika lätt eller svårt från "beaden" vid en punka vare sig man har slang eller inte.

Eller är det stora problemet att hålla luften om däcket inte hålls lika bra mot fälgen då man kan ha större toleranser och sämre bead på en slangfälg? Kanske läge för en ny tråd om detta?

Med crossdäck har man ju oftast ganska lågt däcktryck för att det gynnar greppet och därför tvingas man ha däcklås för att fälgen inte ska snurra i däcket.
Jag antar att man måste skippa däcklåset ifall man konverterar till slanglöst och hur blir det då?

Visst kan man köra med 2.5 bar i däcken som Brooklyn men det gynnar ju inte greppet om man ska ut i terrängen och det är väl själva poängen med en offroad?
 
Med crossdäck har man ju oftast ganska lågt däcktryck för att det gynnar greppet och därför tvingas man ha däcklås för att fälgen inte ska snurra i däcket.
Jag antar att man måste skippa däcklåset ifall man konverterar till slanglöst och hur blir det då?

Visst kan man köra med 2.5 bar i däcken som Brooklyn men det gynnar ju inte greppet om man ska ut i terrängen och det är väl själva poängen med en offroad?

Nja på en så pass tung hoj sänker man ändå inte trycket i däcken. Det handlar inte om endurohojar utan om resehojar i klassen 25kg lättare än BMW 1200GS. Det är ändå 220 kilo plus packning och förare.

Så man använder gärna radialdäck för att få anständiga vägegenskaper på asfalt i motorvägsfart med last. Därav konstant däcktryck.

Ut i terrängen är aldrig aktuellt pga lagar. Skogsbilvägar och grusvägar är mer rätta element.
 
Men den intressanta frågan är vad slangen jämfört med utan slang har för betydelse? Jag tycker utan att veta att däcket borde lossna lika lätt eller svårt från "beaden" vid en punka vare sig man har slang eller inte.

Eller är det stora problemet att hålla luften om däcket inte hålls lika bra mot fälgen då man kan ha större toleranser och sämre bead på en slangfälg? Kanske läge för en ny tråd om detta?
Ja, grejen är väl den att med ett slanglöst däck (på "fel" fälg) så tömmer du det på luft på delar av en sekund om det händer, vilket kan bli en obehaglig upplevelse.
Men vet inte om detta är ett verkligt problem om man alltid kör med föreskrivet däckstryck?

För min del handlar det om att förekla reparationen av en punktering ute på äventyret.
Det är verkligen stor skillnad att behöva byta en slang jämfört med att plugga, det är i alla fall min upplevelse.
 
Kanske rentav i samband med lågt däcktryck och mycket ojämnt underlag?

2,5 kilo i framdäcket brukar sällan ge genomslag. :)
Bakhjulen ja, framhjulen på vanlig grusväg med normalt tryck enligt boken, 1,8 kilo på en 690 och 2,1 kilo på en 1190.
Kör man terräng så går man ner på 1,3 på en 690 och då ökar risken såklart men det var inte fallet här.
 
Nja på en så pass tung hoj sänker man ändå inte trycket i däcken. Det handlar inte om endurohojar utan om resehojar i klassen 25kg lättare än BMW 1200GS. Det är ändå 220 kilo plus packning och förare.

Så man använder gärna radialdäck för att få anständiga vägegenskaper på asfalt i motorvägsfart med last. Därav konstant däcktryck.

Ut i terrängen är aldrig aktuellt pga lagar. Skogsbilvägar och grusvägar är mer rätta element.

Om jag köpte en 700 så skulle den där beskrivningen i alla fall inte stämma för min del.
 
Bakhjulen ja, framhjulen på vanlig grusväg med normalt tryck enligt boken, 1,8 kilo på en 690 och 2,1 kilo på en 1190.
Kör man terräng så går man ner på 1,3 på en 690 och då ökar risken såklart men det var inte fallet här.

:tummenupp Det där närmar sig de tryck jag tänker mig på en 700.
1.2-1.5 bar tror jag.

Det är ju också så att eftersom man med en 700 knappast håller rejstempo på kullerstensfält, rötter och klippstenar så har man ju delvis kompenserat lite även om ekipaget är i runda slängar 50% tyngre än en wr450.
 
Har i alla fall hittat en fälgtyp:

Men tänkte att konstruktionen som BMW har är mer felsäker, och kräver inget speciellt underhåll (där ekern fäster in på utsidan).
Har dock bara hittat ett alternativ, kontaktade dom, eftersom det inte fanns T700 i listan, och dom håller på att ta fram fälgar även till den, dock oklart när den kommer:
 
:tummenupp Det där närmar sig de tryck jag tänker mig på en 700.
1.2-1.5 bar tror jag.

Det är ju också så att eftersom man med en 700 knappast håller rejstempo på kullerstensfält, rötter och klippstenar så har man ju delvis kompenserat lite även om ekipaget är i runda slängar 50% tyngre än en wr450.
Om man åker ner till Sydafrika och besöker Country Trax offroadskola så får man, förutom att träffa Jan de Toit som är en fantastik coach, även lära sig att man kör med 1,3 kg när man kör offroad, detta gäller även skolans GS:ar...

Jans "lilla ranch" ligger utanför Johannesburg och består av 600 Ha med offroadbanor, man ser den på Google maps...
Fantastiskt ställe, fantastiskt bra kurser och inte så farligt dyrt. Sen kan man efter kursdagarna åka på MC-safari upp till Zimbabwe och köra hoj bland zebror och giraffer...


 
Lite söndagsmys, och uppradering av displayen på Teneren.
Har varit mäkta besviken på T7:ans "uppdaterade display" med stöd för mobilkoppling, det var inte mycket att ha tycker jag.
Däremot så blev jag övertygad på MC-mässan att investera in en display från Chigee, och den har nu anlänt.

Chigee_4.jpg

Med en egen GPS så får man en hastighetsmätare som dessutom visa alldeles korrekt.

Chigee_1.jpg

Och riktigt trevlig visning av informationen.
Tyvärr finns ingen ODB-puck till Yamahan ännu, men när det kommer så får man in ännu mer info.
Däcktryckssensorerna var väldig enkla att para ihop med systemet.

Chigee_3.jpg

Och vill man knäppa över till mobiltelefonen, så är även det superenkelt.
Både Apple Car Play och Android Auto finns det stöd för.

Chigee_2.jpg

Har inte tagit mig ut på premiärrundan ännu, men det här är verkligen någonting som jag ser som ett jättelyft för hojen.
Det finns även kameror att montera både bak och fram, men har inte gjort detta ännu, ska fundera på saken, men dom ingick i paketet.

Så nu är man nästan i Linje med BMW-ägarna när det gäller informativ display - kul! :cool:
 
Jag är teknikmotståndare pga arbetsskador i it branschen. Men ska man erkänna sanningen så skulle jag ge en extra slant för en inbyggd gps och lite större skärm på T7:an. Telefonerna funkar inte för dåligt väder och grus / sand stötar etc.
 
Ett av skälen till att jag har en T7 är nog att den är ganska analog utan en massa elektronik
påhitt.
En elektronik sak jag däremot är sugen på är en offroaddongel från LSK som gör att ABS inställningarna behålls vid omstart,otroligt att Yamaha inte gjorde det från fabrik på 23 modellen.
 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top