Yamaha Ténéré 700

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Vad pallar ni upp Teneren med när ni meckar? Letar efter någon form av lift under motorn men det inte helt lätt att hitta någon passande för 200 kg med lämplig höjd. Vanliga crosspallar tar typ 100-135 kg, gissar att de går sönder…
Jag har den här, grymt nöjd.
Då kan jag även putta runt den när jag har den på lyften, funkar riktigt bra.

MClyft.png
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Det finns ingen som helst integritet i samhället idag!
Dom som skickar mail vet att jag är fattig och har problem med sexlivet, och nu får man riktad reklam i brevådan, med kirurgisk precision!
Men, eftersom min fjädring tydligen inte är optimerad så måste jag ju boka tid direkt, liksom att jag klickade hem viagra och skrev till den där tanten som vill dela med sig att ett gigantiskt arv.
Så...våren ser riktigt ljus ut :tummenupp

RG3.jpg
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det finns ingen som helst integritet i samhället idag!
Dom som skickar mail vet att jag är fattig och har problem med sexlivet, och nu får man riktad reklam i brevådan, med kirurgisk precision!
Men, eftersom min fjädring tydligen inte är optimerad så måste jag ju boka tid direkt, liksom att jag klickade hem viagra och skrev till den där tanten som vill dela med sig att ett gigantiskt arv.
Så...våren ser riktigt ljus ut :tummenupp

View attachment 509591

Du behöver inte åka längre än till Skurholmen för att få det där fixat på bästa vis. Ta med Nytron samtidigt så får du TTX-orna i toppskick.


Mvh
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Har inte exakt koll, men har inte haft behovet att lyfta den utan hasplåten.
Okej tänkte bara att det är smidigt när man servar själv om man inte har lyftbord att få upp en bit från marken och rak för oljenivåkoll -filter/oljeplugg sitter väl bakom plåten framåt
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Okej tänkte bara att det är smidigt när man servar själv om man inte har lyftbord att få upp en bit från marken och rak för oljenivåkoll -filter/oljeplugg sitter väl bakom plåten framåt
Kollade nu, och det ser trångt ut att lyfta den utan hasplåten,
Men jag har som sagt var inte haft det problemet, eftersom det är grisigt att tappa ur oljan med hojen på lyften.
Man får till exempel i inte plats med tömningstråget på något vettigt sätt.
Så filter och olja är överlägset enklast att byta med hojen på stödet, sedan dit med hasplåten, och lyfta den, fylla olja, byta däck mm.
 

Peter Pan01

Från bana till grus...
Gick med
19 May 2015
Ort
Värmdö
Hoj
Yamaha Tenere 700
Har denna,har fungerat bra till ett antal hojar o i nuläget till min T7.

Rejäl och tar inte så mycket plats.

Går tom att ha som domkraft till bil i brist på annat :)
Tack för tipsen - men fungerar den som den ser ut på bilden? Gissar att du behöver montera den på en platta av något slag?
 

Peter Pan01

Från bana till grus...
Gick med
19 May 2015
Ort
Värmdö
Hoj
Yamaha Tenere 700
Ok, stora frågan om jag fattat rätt: vad behöver man göra med fjädringen om jag vill köra på grus, stig och kunna ta sig an en och annan stock i skogen? Någon duktig på Tenerens fjädring i Stockholmsområdet?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ok, stora frågan om jag fattat rätt: vad behöver man göra med fjädringen om jag vill köra på grus, stig och kunna ta sig an en och annan stock i skogen? Någon duktig på Tenerens fjädring i Stockholmsområdet?

Du behöver inte göra någonting, en bra idé är däremot att anmäla dig till någon av SMC-s gruskurser där du får öva på tekniken. När du själv tycker att fjädringen begränsar din körning kan du börja tänka på den saken.

Grus och stig är inga som helst problem om du nu inte väger 150 kg.

Kom ihåg att det inte är någon endurohoj utan en kompetent allroundhoj i 200kg-klassen, ungefär som BMW F800 GS.


Mvh
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ok, stora frågan om jag fattat rätt: vad behöver man göra med fjädringen om jag vill köra på grus, stig och kunna ta sig an en och annan stock i skogen? Någon duktig på Tenerens fjädring i Stockholmsområdet?
Jag tycker det här är en av de bästa guiderna hittills eftersom han pratar om chassit som helhet och inte bara fjädring :)

 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Du behöver inte göra någonting, en bra idé är däremot att anmäla dig till någon av SMC-s gruskurser där du får öva på tekniken. När du själv tycker att fjädringen begränsar din körning kan du börja tänka på den saken.

Grus och stig är inga som helst problem om du nu inte väger 150 kg.

Kom ihåg att det inte är någon endurohoj utan en kompetent allroundhoj i 200kg-klassen, ungefär som BMW F800 GS.


Mvh
Klockrent! Medialt har T7:an sålts in lite under falsk förhoppning. Bara Pol Tarres på en bantad hoj smeker T7:an i öknen och på enduro trailsen.

Tenere 700 är gjord för just grus och enklare traktorspår, där är standardhojen löjligt kompetent. Vill man ge sig ut i snårigaste trailsen så byter folk till lättare hoj.

Men som talaren här säger behöver du göra nada, hojen är grym och käkar grus till frukost!
 

Street Bandit

Sporthojsnörd
Gick med
30 May 2013
Ort
Mellan dom 2 stora sjöarna
Hoj
HD Street Bob,Yamaha xtz660,Yamaha SR500,Zundapp KS 125
Förstår att den är mycket bättre än sin gamla lillebror xt660z,på allt.
Men är det något som har haft båda som kan berätta hur mycket bättre den är?
Fjädringen på 660 är jue katastrof, speciellt i fram.
(Tycker jag).
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Klockrent! Medialt har T7:an sålts in lite under falsk förhoppning. Bara Pol Tarres på en bantad hoj smeker T7:an i öknen och på enduro trailsen.

Tenere 700 är gjord för just grus och enklare traktorspår, där är standardhojen löjligt kompetent. Vill man ge sig ut i snårigaste trailsen så byter folk till lättare hoj.

Men som talaren här säger behöver du göra nada, hojen är grym och käkar grus till frukost!
Beror ju mycket på vilka premisser man har. Kommer man från en hoj med sämre fjädring så är ju T7:ans fjädring riktigt fin, till farten ökar och/eller vägen/stigen börjar bli lite stalpig, då hänger inte fjädringen med. Å andra sidan att om man kör så fort på så dålig väg att fjädringen inte hänger med så kanske man borde haft en annan hoj från början?

För det tredje så kan ju en duktig förare köra ändå, oavsett hur dålig fjädringen är medan en mindre kunnig förare snabbare hamnar i problem för att vederbörande blir överraskad över att hojen kastar?

Det är mycket "det beror på" när det gäller hojar och deras chassi/fjädring... :)
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Förstår att den är mycket bättre än sin gamla lillebror xt660z,på allt.
Men är det något som har haft båda som kan berätta hur mycket bättre den är?
Fjädringen på 660 är jue katastrof, speciellt i fram.
(Tycker jag).
Har haft en 1996 och en 2012, samt två T7.
Skillnaden kände jag från 1996 till 2012 både vad gäller fjädringen, speciellt fram men även motorn, det var största skillnaden.
1996:an var väldigt mjuk, och svår att få till tycker jag, men har inte kunskapen att laborera så mycket, så det brast väl där.
2012:an kändes som ett väldigt lyft på alla plan, förutom att dom hade dolt batteriet så in i h-e bra.
Men behövde aldrig göra någonting med fjädringen.
T7:an är helt perfekt för mig, ”out of the box”, och där är motorn det stora lyftet för min del.
Men….det är ju bara mina erfarenheter, och troligtvis inte tillämpligt för lite hårdare typer, men för mig har fjädringen inte varit problemet känner jag.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top