Yoshimura GSX1230R Projekt

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag har försagt mig ordentligt. :D

Jag säger inte emot, för jag diggar mest de sidodragna 4-1 systemen iaf. :rock
Men tänkte att eftersom att dina första planer var en dämpare under häcken och att du hade handlat en dämpare för ändamålet, så skadade det inte att presentera ett möjligt alternativ för en sådan konfiguration. :tungan

Hur sa?!? :confused: :7peta Jag har haft Vance & Hines 4-1 megafoner på ett flertal hojar, bl.a på min förra Nico Bakker och det passar ALLTID utmärkt på raciga bågar! :kär :mattias

Förstod att det var så du menade. Var en riktigt bra och snygg lösning men återigen så var det ju det där med miniskylt (böter) kontra ingen skylt (böter). Visst har jag ju köpt en Yoshimura burk som var tänkt till hojen från början, men farsgubben har börjat sukta efter att eventuellt göra om till underseat på hans XJR. :tungan

Vad gäller megafon så får jag väl rätta mig själv. Jag var i disträ efter allt svetsande på utbildningen och visste inte vad jag pratade om. :näsblod

Håller med om att megafon skulle passa din hoj.

Ett V&H Sidewinder är fränt men kanske inte så praktiskt.
Själv hade jag ett V&H Megaphone på min "gammel GSX".
Insatsen sitter med en skruv så den är bara att ta ur och packa om lagom mycket. Flatslideförgasare med separata filter och ett lagom öppet V&H Megaphone ger ett underbart ljud för föraren (också).

Bifogar en till bild på min förra GSX.

En bekant har ett sånt på sin GS1000. Ser onekligen trevligt ut. Låter inte fy skam heller. :tummenupp

Megafon = sexigt. Draget på sidan = sexigt. Nåja, nog om det.

Nu blir det lite förgasarporr.

Kan det bli bättre än en brygga med värstingförgasare mitt på matbordet som dryper av rengöringsmedel? Förmodligen inte.

DSC_0003-3.jpg

Mucho fina.

DSC_0005-8.jpg

Efter en liten snabbkoll på rullagren samt flottörhusen för att försäkra sig om att allt fungerade som det skulle var det bara att klämma på dom på motorn. Mycket riktigt så passade dom rakt av.

DSC_0011-7.jpg

:yoparty

DSC_0023-4.jpg

Blir kul att se hur dom är prestandamässigt. Dom skriker MYCKET hög kvalité. Inget slappt och löst skräp som originalgasarna.

STORmogulen

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2008
Hoj
nere på 800cc tot.
Oh! Det här är inte en sån där tråd man följer ivrigt och bara nån vecka senare så tvärstannar bygget till allas besvikelse. Riktigt roligt att följa ditt bygge :tummenupp
Schyssta förgasare, och tändningskåpan blev ju kanon med lite färg:tummenupp

Förresten, den där sidan med de som tillverkar ljuddämparburkarna, du råkar inte ha den till oss andra? (eller ja, mig iaf)

Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Porr...

Du har 4, jag har 2. Det gör dem inte mindre snygga ;)

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Ja dom där gjorde ju liksom INTE den där motorn fulare.......:Bugar

Hehe, det blir ju viss skillnad motför original. :banana

Oh! Det här är inte en sån där tråd man följer ivrigt och bara nån vecka senare så tvärstannar bygget till allas besvikelse. Riktigt roligt att följa ditt bygge :tummenupp
Schyssta förgasare, och tändningskåpan blev ju kanon med lite färg:tummenupp

Förresten, den där sidan med de som tillverkar ljuddämparburkarna, du råkar inte ha den till oss andra? (eller ja, mig iaf)

Jag försöker uppdatera så gott det går. Ibland har det dröjt veckor mellan inläggen, ibland bara några timmar. Beror helt på vad jag pysslar med. :)

Ljuddämparen köpte jag på eBay. Länk hittar du på sida 23.

Porr...

Du har 4, jag har 2. Det gör dem inte mindre snygga ;)

Ja usch så snygga gasare. Får nästan lite små-rysningar när jag tänker på dom.

Sen känner man att det är kvalité, dels väger bryggan en del ocgh dels är det inte en tanke på glapp i dom rörliga delarna. Trottlarna rullar lättare än jag vet inte vad och snärten i fjädern är utan motstycke, orkar inte ens öppna halva trotteln med fingrarna. Känns mycket, mycket gedigna.

Inte undra på att dom kostar en förmögenhet. :näsblod

SlowDog

Kan CNC fräsa
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Slow and Dark...
Jag försöker uppdatera så gott det går. Ibland har det dröjt veckor mellan inläggen, ibland bara några timmar. Beror helt på vad jag pysslar med. :)

Bara att :Bugar för TS, begriper inte var du får energin ifrån. Både att orka jobba med cykeln konstant OCH att förse oss här med bilder och info.

Trevligt!!

quip

[ kwip ]
Gick med
20 Sep 2005
Hoj
Yamaha FZR600R, -94; GSXR750, -86, fighterprojekt; ZXR750, -93, ombyggd
Jag har försagt mig ordentligt. :D

Nu blir det lite förgasarporr.
Ser najs ut de där, har ett par liknande sitter på min, klapprar så mysigt under tanken :)

:rolleyes:;)

Kan det bli rejsigare än megafoner?!?!
Och ju fler, desto bättre :tummenupp

/Danne
Den första var för jävla häftig, jag tror jag har för få cylindrar måste byta upp mig :p
Min hoj låter snarlikt det sista klippet.

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Som sagt, porr.
Snuskhummer !:D

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Snart största porrbutiken i norra Sverige...? :tuttar :tummenupp

Verkligen porr på hög nivå! :kär

Finns många andra som håller på här uppe med mycket kul men dom skyltar inte lika mycket med sina byggen, rätt synd tycker jag.

Bara att :Bugar för TS, begriper inte var du får energin ifrån. Både att orka jobba med cykeln konstant OCH att förse oss här med bilder och info.

Trevligt!!

Jag tycker det är kul. Det är nog den främsta motivationskällan. Sen är det ju riktigt kul att få visa upp något man själv byggt och få beröm för det. :)

Ser najs ut de där, har ett par liknande sitter på
min, klapprar så mysigt under tanken :)

Jag längtar tills jag får höra det ljudet. Känns långt borta just nu men jag är rädd för att det kommer gå väldigt fort nu när våren närmar sig. Måste lägga på en rem snart... :död

Som sagt, porr.
Snuskhummer !:D

:D

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Nu får jag för en gångs skull vara avundsjuk på farsan. Han har köpt OZ Racing magnesiumfälgar till hans XJR. :(

Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Idag var en dag i tvättandets tecken. Inte det roligaste att skura en motor med avfettning och förtunning av olika slag i tre timmar men ack så nödvändigt om man vill att nya färgen ska sitta kvar. :död

DSC_0005-9.jpg

Blev då betydligt renare nu. Framsidan är ju dock permanent skitig på grund av att den är blästrad av vägdamm och grus under 25 års tid men den är då 99% ren från fett och olja. :)

DSC_0013-5.jpg

DSC_0019-4.jpg

DSC_0031-2.jpg

Nu återstår det bara att köpa riktig färg så att det sitter kvar och håller sig fint. Blir förmodligen i Februari nån gång, beställt efter motordelar nu nämligen.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Får man fråga om gasarna var downdraft? Och i så fall vad du fick ge för dem?

Är horisontal-gasarna (FCR-H).

Gav 6150kr med frakt, något som man får betrakta som ett hyggligt pris för att vara i Svedala. Nypris från USA ligger väl omkring 10000kr och här kostar dom bra över 15000kr vill jag minnas.

Sneglade ett tag på en brygga med Mikuni TMR40 förgasare (samma konstruktion som FCR gasarna) men bestämde mig för Kehinarna. Dom är ju lite snyggare. :tungan

Var och fyndade lite fotpinnar idag. Blev en uppsättning från en Honda CBR600 -94. Lite små-meck för att få dom på plats men det blir nog bra. :)

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Är horisontal-gasarna (FCR-H).
...bestämde mig för Kehinarna. Dom är ju lite snyggare.

Tack för informationen!

Lite snyggare är de ju inte, de är ju den faktiska definitionen av snygg (iaf i den moderna gasarvärlden).

L:et, står det för Larsson möjligen?:tungan

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Ingen fara.

Och vad gäller efternamnet: mycket riktigt. :)

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati