Alla borde vara vegetarianer

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Jag tycker att det är lustigt att det titt som tätt poppar upp såna här trådar om hur hemskt djuren har det, men jag har inte sett en enda tråd där någon är förbannad över hur hemskt det är när janjawidmilisen i Darfur går från by till by i ökenlandskapet, skjuter och våldtar alla kvinnor, fångar in barnen och skär av öronen på dom, sticker ut deras ögon och binder fast dom vid en påle för att slutligen hälla tändvätska över dom och sedan tända på, när barnen fortfarande är vid liv så att det sista dom upplever är lukten av sitt eget brända kött.

Fast i och för sig, det är ju bara afrikaner som dör.
Källa till ovanstående?

Alla som har hunnit bli 18 år vet att människor i alla tider har och alltjämt fortsätter att göra fruktansvärda saker mot andra människor. Inkvisition, häxjakt, nazism osv. Alla vet detta. Men om alla människor skulle ägna all sin energi åt att försöka förändra samma sak så skulle vi inte få mycket gjort. Det skulle vara slöseri med resurser med tanke på att så mycket är fel på vår planet. Eller menar du att bara det som rankas som värst (enligt en globalt accepterad norm) ska ha alla människors fullständiga uppmärksamhet tills det har upphört?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Glöm inte "feta".
Nej nej. Klart att man inte blir fet att kött. Det innehåller ju inget fett alls. Chips, godis och öl blir man heller inte fet av. (men det visste du väl?)

Man blir jävligt fet av socker också, som i godis, chips är potatis, friterad i vegetabilisk olja, ÖL är väl vegetariskt så det räcker, eller görs öl på pressade lammfoster numera?

Varför ihelvete ska alla veggomullar vara så förbannat fördömande mot köttätare?
Ni vinner inga sympatier på det.

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Chips godis och öl? Vad har det med kött att göra?
Sånt äter däremot vegomullar massor av!

Jag var ironisk.
Vad menar du med "vegomulle"?

Man blir jävligt fet av socker också, som i godis, chips är potatis, friterad i vegetabilisk olja, ÖL är väl vegetariskt så det räcker, eller görs öl på pressade lammfoster numera?

Varför ihelvete ska alla veggomullar vara så förbannat fördömande mot köttätare?
Ni vinner inga sympatier på det.

Har jag sagt att öl inte är vegetariskt?
"Ni vinner inga sympatier"? Varför tror du att vi vill vinna sympatiker? Du vinner inga sympatier på att du ser ut som du gör.

Källa till ovanstående?

Ha ha. Ja, det skulle vara jävligt intressant. Troligtvis något han fått lära sig i skolan eller motsvarande. Eller läst i en "Ding ding värld".

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag var ironisk.
Vad menar du med "vegomulle"?

Jag kan svara på den tror jag.

Veggomulle = Fanatisk anhängare av att just det dom äter är rätt, och att dom som äter annan föda äter fel, därför ska dom rättrogna veggomullarna genast omvända alla i sin omgivning med klatchiga slogans som "kött är mord"
"Köttätare har ruttnande lik i magen" och andra välnyanserad argument.

Jag kan visa tusentals bilder på inhumant hanterade grönsaker, hur dom skärs upp utan bedövning och fraktas omgring packade som gurkor i lådor utan rast...

(EDIT) och när dom har slut på sina "argument" så sänker dom sig ännu lägre.
Förövrigt så ser inte Gösen på din avatar ut att ha blivit speciellt humant behandlad. EOD

Last edited:

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
Jag kan svara på den tror jag.

Veggomulle = Fanatisk anhängare av att just det dom äter är rätt, och att dom som äter annan föda äter fel, därför ska dom rättrogna veggomullarna genast omvända alla i sin omgivning med klatchiga slogans som "kött är mord"
"Köttätare har ruttnande lik i magen" och andra välnyanserad argument.

Jag kan visa tusentals bilder på inhumant hanterade grönsaker, hur dom skärs upp utan bedövning och fraktas omgring packade som gurkor i lådor utan rast...

Veggomullarna utgör i sådana fall en liten procent av oss "vanliga" vegetarianer.

Det sista tänker jag inte ens bemöta. Du försöker bara bevisa att du är en patet och en pajas. Du lyckas förvisso.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Veggomullarna utgör i sådana fall en liten procent av oss "vanliga" vegetarianer.

Det sista tänker jag inte ens bemöta. Du försöker bara bevisa att du är en patet och en pajas. Du lyckas förvisso.

Du har i hela tråden argumenterat med mer eller mindre bra argument för att du har rätt och dom som äter kött har fel, när dina argument tog slut övergick du till kommentarer som "ser ut som du gör"

Du är ingen vanlig vegetarian, du är en värsta sortens veggomulle, dom vegetarianer som jag känner (och äter lunch med dagligen) har jag full respekt för, för dom klagar aldrig på vad jag äter.
Jag äter ibland "deras" typ av mat, dom äter aldrig "min" typ av mat.
Det skulle aldrig falla mig in att sitta och försöka truga i dom köttbullar...

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Ha ha! Här har vi verkligen en person som har noll koll. En förståndshandikappad get hade kunnat bättre än du. Du har aldrig hört talas om Quorn, soja och avokado?

Soja råkar vara en böna. Kommer från en baljväxt alltså :rofl

Varför denna försvarsställning?

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
Du har i hela tråden argumenterat med mer eller mindre bra argument för att du har rätt och dom som äter kött har fel, när dina argument tog slut övergick du till kommentarer som "ser ut som du gör"

Du är ingen vanlig vegetarian, du är en värsta sortens veggomulle, dom vegetarianer som jag känner (och äter lunch med dagligen) har jag full respekt för, för dom klagar aldrig på vad jag äter.
Jag äter ibland "deras" typ av mat, dom äter aldrig "min" typ av mat.
Det skulle aldrig falla mig in att sitta och försöka truga i dom köttbullar...

Det enda jag skrev var att man blir tjock av att äta kött. Vad är det mer för fasansfullt jag skrivit? Kan du inte citera mig där jag skrivit att jag inte accepterar att folk äter kött? Ingenstans har jag skrivit att det är fel att äta kött. Dock beslöt jag min för 15 år sedan att sluta äta det och jag vet att min kropp mår mycket bra av att äta vegetariskt.
DOCK blir jag irriterad när folk flikar in med t.ex. "Om man inte skulle äta djur, varför är de då gjorda av kött?". Sådans påvisar enbart att man är en liten idiot. som enbart är ute efter att provocera.

Soja råkar vara en böna. Kommer från en baljväxt alltså :rofl

Varför denna försvarsställning?

Och? Så när jag äter sojakorv, så äter jag bönor? Säger du att du äter gristrynen när du sitter och äter korv?

Last edited:

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Och? Så när jag äter sojakorv, så äter jag bönor? Säger du att du äter gristrynen när du sitter och äter korv?

Ledsen, men det var fantastiskt roligt när du försökte idiotförklara mig för att jag ansåg att baljväxter var nödvändiga för proteinintaget. "Har du hört talas om soja?" :rofl

Jag äter inte korv.

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
Ledsen, men det var fantastiskt roligt när du försökte idiotförklara mig för att jag ansåg att baljväxter var nödvändiga för proteinintaget. "Har du hört talas om soja?" :rofl

Jag äter inte korv.

Härligt att jag gjorde dig glad!

För att han är en veggomulle?

Ja, och du kan inte stava.

Last edited:

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
Näe, det må så vara, men jag är ingen fanatisk veggomulle i alla fall :tummenupp

Dina påståenden är inte ens sanna och kan så heller inte bevisas. Dock finns det åskilliga bevis på att du inte kan stava. Eller, ja... Du skulle ha klassats som "medioker" om du var runt 12 år gammal.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Dina påståenden är inte ens sanna och kan så heller inte bevisas. Dock finns det åskilliga bevis på att du inte kan stava. Eller, ja... Du skulle ha klassats som "medioker" om du var runt 12 år gammal.

Din argumentationsteknik blir bara bättre och bättre :tummenupp

Jasså, så du har aldrig stavat fel själv då?
Jag har ÅAS aldrig påstått att Soja inte är en baljväxt.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Kan du utveckla det där lite?
Som jag ser det finns det mer fördelar att äta vegetariskt än att äta kött. Kolla bara hur många fetton som vandrar i detta land. Dessa skulle må mycket bättre av en vegetarisk kosthållning och vi skulle spara en hel säck pengar på att vi slapp betala för alla dessa köttrelaterade hjärt- och kärlsjukdomar. Hittills har jag aldrig träffat en fet vegetarian.
Det har jag!
Bland de vegetarianer jag har i min bekantskapskrets är merparten något överviktiga.
Och två benrangel.
Ingen av dem är vegetarianer pga. vikten.
Att äta en rätt balanserad kost är svårt och kräver kunskap.
Oavsett om man äter kött eller inte.
Generellt vill jag påstå att vegetarianer ofta får för lite och köttätare för mycket.
Vill även påpeka att mycket av köttproduktionen sker via frigående (hagar alltså) boskap. Helt enkelt för att det är billigt.
Djuren "äter upp sig" på sommarbetet och slaktas till hösten.
Har även sett inomhusuppfödningar, där djuren föds upp på nötfor, halm och majsstock.
Inget värdigt liv.
Ger även dålig köttkvalitet.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Härligt att jag gjorde dig glad!
Ok, men om vi ska vara seriösa igen och försöka undvika att kasta glåpord till höger och vänster utan anledning. Det du menade var alltså att tack vare köttsubstitut som sojakorv och qourn så är det numera lätt att få i sig en allsidig och näringsrik kost som lakto-ovo-vegetarian? Jag kan delvis hålla med dig här, men samtidigt blir det både dyrt och enformigt att bara käka de tillgängliga halvfabrikaten. Trist rent ut sagt. En mer nyanserad vegetarisk kost går att få, men då måste man också vara beredd att lägga ner lite jobb på det. Tycker själv att det finns en fantastisk vegetarisk matkultur i t.ex. Indien, men den matkulturen är inte så lättillgänglig här i Sverige.

Jag skulle gärna vilja att du bemötte argumentet om att nötkött delvis är en biprodukt av mjölkindustrin pga att även mjölkkorna slaktas och äts upp. I mina ögon så är det av den anledningen ingen "moralisk" skillnad mellan att dricka mjölk och äta nötkött i rimliga mängder. Min uppfattning är att man kan inte anmärka på företeelsen att andra äter kött, när man själv har druckit mjölken ifrån kor som gått till slakt.

Gaup

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
05 KTM 660SMC
Ingen fara grabbar... Veggomullornas tid är ute... skulle människorna vara enbart vegetarianer så hadde mänskligheten bestått av ett par hundratusen individer,sittandes på en bergsida i kongo med en gorila som granne...Så va snäll mot veggomullorna de har inte en så ljus framtid ... föresten man ska va snäll mot alla lengräddade........

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
Ingen fara grabbar... Veggomullornas tid är ute... skulle människorna vara enbart vegetarianer så hadde mänskligheten bestått av ett par hundratusen individer,sittandes på en bergsida i kongo med en gorila som granne...Så va snäll mot veggomullorna de har inte en så ljus framtid ... föresten man ska va snäll mot alla lengräddade........

Ja, du sätter standarden.
Här har vi en till som inte ens kan stava. Finns det en röd tråd här, månne?

Din argumentationsteknik blir bara bättre och bättre :tummenupp

Jasså, så du har aldrig stavat fel själv då?
Jag har ÅAS aldrig påstått att Soja inte är en baljväxt.

Vem har då påstått att soja inte är en baljväxt? Det är det förvisso inte heller. Men soja utvinns från baljväxter.

I mina ögon så är det av den anledningen ingen "moralisk" skillnad mellan att dricka mjölk och äta nötkött i rimliga mängder. Min uppfattning är att man kan inte anmärka på företeelsen att andra äter kött, när man själv har druckit mjölken ifrån kor som gått till slakt.

Men vaffan...? Nu kan du ju inte ens mena allvar? Snälla, säg att du inte är så här dum.

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...