Attackerad!

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
varje gång någon gubbe eller kärring sätter efter mig så är jag inte direkt oförstående till varför dom gör det :hihi
dock förstår jag inte hur dom orkar bry sig. en del verkar inte ha något liv samt bli helt oproportionerligt förbannade för småsaker.

såna där snubbar som slänger ut grus och glasflasker och grejer i kurvor borde verkligen straffas.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
njelger skrev:
Jag har själv flugit över en motorhuv på en som inte tittade sig för när han körde ut. Inte roligt kan jag säga. Men draget körkort är väl att ta i? För brott mot väjningsplikt / Allmänna utfartsregeln? Själv anmälde jag ingeting. Lyckades få med mig en cykel över en ny blank motorhuv = grova repor.

Brorsan tittade sig för, men cyklisten kom på trottoaren, i hög fart, och tog på sig hela skulden! Men brorsan ville ju vara en duktig medborgare och anmälde sig själv för att INTE kunna åka dit för smitning.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Hoztic skrev:
Gör man ett litet tankeexperiment och säger att man kör i 72 km/h (20 m/s) och hojen inkl förare väger 300kg så blir det (300 * 20^2) / 2 = 60 kJ. Eller om man hade kört i 36km/h, 15 kJ.
En studsarkula har en anslagsenergi på ca 3-7 kJ vid mynningen, och får ledigt död på älgar på 100m håll, där den har halva energin. Jag skulle inte stå ivägen för en studsare, sen får man ju ta ställning till om det är bättre att stå framför en mc...

Offtopic men det går inte att resonera som du gör, anslagsenergi är inte speciellt intressant. En pil från en jaktbåge har endast 60-70 Joule i anslagsenergi och kan fälla en noshörning.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
johan.simonsson skrev:
Hmmm, viss skillnad i kontaktyta, en liten kula och en stor hoj.
Fast det är klart om hojjen hade varit mindre eller kanske med en spets....
Och med tanke på att trådens nivå är lite medeltida så kom jag att fundera
på vad som händer om dessa hade haft en lans med sig när de var ute och
körde (då får man den lilla kontaktytan).

Hehe, japp, jag funderar på att skaffa en slängkappa, ala Ivanhoe och börja köra med en 5m lång lans, det kan nog behövas ibland :)

Skämt å sido, visst, en kula är mycket spetsigare, och är gjord för att penetrera, så rakt igenom åker man inte med hojen, men han kommer ju att få en skaplig smäll, nackskador kanske, iaf krosskador när han åker i backen med en hoj över sig... Frågan är ju bara vem som slår sig mest, han eller jag? :va
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Chris Ash skrev:
Offtopic men det går inte att resonera som du gör, anslagsenergi är inte speciellt intressant. En pil från en jaktbåge har endast 60-70 Joule i anslagsenergi och kan fälla en noshörning.

Jag vet, det var mer ett exempel för att jämföra energierna! En skalpell går ju inte så fort, men tränger lätt igenom det mesta... :)
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Jag har faktiskt testat vad som händer om man kör på en människa.
knappa 30km/h räckte för att skicka både honom och mig till Iva i över en vecka.
Jag åkte på hjärnblödningar och brutet nyckelben, hela sjukhusvistelsen är borta ur huvudet och månaden efter är ett töcken.
Han fick ett benbrott och nåt mer.
Det var solklart hans fel som bara traskat ut i vägen utan att titta och dessutom varit alkoholpåverkad men jag fick stå för min självrisk på 12000kr trots flera oberoende vittnen som bedyrat min oskuld.
Jag har fortfarande men efter det idag och det är över 2 år sen.
 

Disasterpiece

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2005
Ort
Gävle
Hoj
1000r k7
Hoztic skrev:
Parallellet... :hihi

Det är den från Ove Jansson som mynnar inne i Hagaström. Det va utanför sågen som ligger före vattentornet när man kommer från Valbo. Inte säkert att han jobbade där, han kan ju vart en kund också...


Jaha okej, brukar som tur är inte åka där allt för ofta även fast jag bor i krokarna.. :)
 

snajdarn

Snajdigast
Gick med
1 Aug 2005
Ort
In the hills
Hoj
-08 CBR1000RR
Råkade oxå ut för en dåre efter att ja gjort en omkörning på slangen som kanske va lite vårdslös :D killen gasar ikapp mej (överskrider alltså hastighetsbegränsningen rätt rejält) o gör prejnings utfall mot mej (han satt i bil) o vevar sen ner rutan o gapar o skriker o undrar hur jag kör?! Ok att ja gjorde fel men man kan ju undra om han tycker att det gav honom rätt att köra minst lika vårdslöst för det?? :kocko :kocko. Han skulle ta mitt reg nr sa han så ja åkte upp framför han o visa vart han hitta det (sitter lååångt in i hjulhuset) men han vågade tydligen alldrig höra av sej, synd hade velat fråga hur det sdod till i huvet.. :arsele
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Hoztic skrev:
Tja!

Idag hände en mycket obehaglig sak när jag körde utanför Gävle. Jag kom från Valbo på väg in mot stan på en kurvig 50-väg (Hagaströmsvägen). I sista backen före skogen kommer jag ikapp en cyklist, som jag rullar förbi, håller ca 10 över hastighetsgränsen. Efter backkrönet ser jag två pers gå över vägen, så jag slår av på gasen och siktar bakom dom, dvs håller mot höger. Då slänger sig plötsligt den bakre av dom ut mitt i vägen framför mig, ställer sig som Donkey kong mitt i vägen, och leker hockeymålvakt! Jag funderar om han tänkte gå tillbaka över vägen, men han har fått för sig att stoppa mig! När jag girar åt vänster följer han efter, så jag fintar och kastar mig åt höger, rullar förbi i vägrenen, några mm från hans armar! Jag hör honom dessutom skrika "...din jävel..."!

Hur fan är man funtad om jag försöker slita omkull en MC?! Och vad fan hade jag gjort honom?! Jag kör aldrig fort där, och jag har inte kört den vägen sen i våras! Jag bor ju inte ens i Gävle!
Jag tänkte polisanmäla honom, men vad ska man säga till polisen? Dom har ju inte mycket att gå på, mer än man i 35-46, mustasch tror jag och mörka arbetskläder...

Nåja, ville mest skriva av mig, var så förbannad när jag klev av hojen att jag höll på att vända ut å in på hjälmen... :huvet


Jag skulle klivit av hojen och slagit honom tillbaka till apstadiet helt allvarligt, jävla låtsaspolis. Jag anser att han utsatte dig för försök till grovmisshandel/mordförsök.
 

DenGalne

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2005
Ort
Solkusten
Hoj
VFR800 -02
:tummenupp
Detta är mycket intressant diskussion, har själv dragit den för några jag har träffat. Om man tänker så, så hur många skulle ledig ställa sig och skuta med studsaren på torget, på en raka med några 100 pers vid sidan om, på motorvägen med bilar runt om kring... :confused: men vi kör så...

Vi som åker hoj måste visa respekt för de vi har omkring oss, vi sitter på mycket kraft... och får snabbt upp rörelseenergi som kan skada oss själva och andra! Visst en kula kan inte bromsa eller svänga mm mm. vilket man kan på mc. Men vi måste hinna reagera och ta ner farten innan vi träffar något.

Jag kan inte på något sätt försvara han som hoppade ut i vägen (första inlägget i denna tråd) men jag kan förstå att vissa blir irriterade då man hör den ena efter den andra tvåhjulingen skrika förbi där man bor och vistas. Jag dyrkar mc åkandet, men jag skulle inte vilja vara livrädd varje gång jag backar ut bilen från uppfarten en lördag eller sönda under sommaren bara för jag råkar bo på en vacker mc väg... jag hade också tröttnat. :3freak

/K

Hoztic skrev:
Tanken slog mig, men dels va jag för förbannad. Dels är det lite ensligt "mitt i skogen", och att då ensam börja bråka med två storvuxna personer, där en av dom verkar sakna alla spärrar känns inte helt hälsosamt. Man måste ju tänka lite på sin egen hälsa också. Men det är förbannat trist att dom får gå ifrån en sån sak helt obemärkt, då lär dom sig ju att det är ok att jaga motorcyklister! :huvet

Gör man ett litet tankeexperiment och säger att man kör i 72 km/h (20 m/s) och hojen inkl förare väger 300kg så blir det (300 * 20^2) / 2 = 60 kJ. Eller om man hade kört i 36km/h, 15 kJ.
En studsarkula har en anslagsenergi på ca 3-7 kJ vid mynningen, och får ledigt död på älgar på 100m håll, där den har halva energin. Jag skulle inte stå ivägen för en studsare, sen får man ju ta ställning till om det är bättre att stå framför en mc...
 

RwE

ERotic 6 nude
Gick med
17 Aug 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Kawasaki ER6n -06
Kurt skrev:
Det är fel att försöka stoppa motorcyklister!

...men jag undrar VARFÖR det blir vanligare och vanligare med hostila handlingar från vanligt folk mot motorcyklister. :va

kan ju bero på Medias Fokus på oss som nåt slags kriminellt skikt... och folk tror att dom är civilt rättsrådiga!! :fakta
 

the Duke

S.M.R
Gick med
9 Jun 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM Duke II
Visst finns det många idioter. Körde och busade lite bakom en bil som helt plötsligt började tok-bromsa. Jag går ut i vänster körfält för att köra om, och när jag ligger precis bredvid gubben så försöker han preja mig av vägen. Var förbannat nära att köra in i trottoarkanten, men lyckades hålla mig på vägen. Jag tog gubbens reg-nummer och slog upp på vv hemsida. Ringde och skällde ut den jäveln. Han motiverade sitt agerande med att "ni mc-förare skall följa trafikreglerna". Jävla idiot! Han får gärna tycka att man ska köra enligt lagen, men att leka jävla hobbypolis och dessutom riskera att prejja en av vägen har gubbfan inget för.
Men jag vet var han bor... :gnissla
 
Last edited:

Mangoo

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2005
Ort
Alingsås
Hoj
SV1000S -05
Vet inte om detta förslag redan kommit upp eftersom jag inte orkar läsa alla inlägg.
Tror det är dax att montera en stor bred kängru-grill på hojen. Så man inte behöver slå av på farten eller väja. :yoparty
Då slipper man juh riskera att skada lacken. :rolleyes:

:hihi
 

abbanovitch

Medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Aprilia RSV4R -10, Honda CBR600RR-10 SBKONE RACE, KTM 690 Enduro R -09
Pluggen skrev:
:confused: Hur menar du nu då?

Jag tror...nej..jag vet, att exakt de orden
Pluggen skrev:
Folk är tamefan inte kloka,:kocko tänker inte folk överhuvudtaget på vilka konsekvenser deras handlande kan få? :huvet
Micke
använder de personer som står vid vägkanten och ser oss vråla förbi i 150 knyck på 70 väg :gnissla
LR vad tror du :wiggle

Därmed inte sagt att ingripande av enskilda människor som leder till fara för andra är rätt. Men vi måste inse att vi verkligen inte är oskyldiga, det är ofta vårt beteende på vägarna som leder till dessa konflikter :7peta

mvh
Anders
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
abbanovitch skrev:
Jag tror...nej..jag vet, att exakt de orden använder de personer som står vid vägkanten och ser oss vråla förbi i 150 knyck på 70 väg :gnissla
LR vad tror du :wiggle

Därmed inte sagt att ingripande av enskilda människor som leder till fara för andra är rätt. Men vi måste inse att vi verkligen inte är oskyldiga, det är ofta vårt beteende på vägarna som leder till dessa konflikter :7peta

mvh
Anders

Då förstår jag vad du menar, det jag menade var det verkar som att folk inte fattar att deras agerande kan ställa till ett helvete för både för hojåkaren och sig själva.

Micke
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top