Kuritas
Mansplaining MC
Nicko@K.A.P skrev:Dubbelmoral! (med en släng ironi)
Det var bra att du förklarade, annars hade jag aldrig fattat vad du menade.
Nicko@K.A.P skrev:Dubbelmoral! (med en släng ironi)
Hur menar du nu då?abbanovitch skrev:Låter precis som en person som ser oss blåsa förbi
njelger skrev:Jag har själv flugit över en motorhuv på en som inte tittade sig för när han körde ut. Inte roligt kan jag säga. Men draget körkort är väl att ta i? För brott mot väjningsplikt / Allmänna utfartsregeln? Själv anmälde jag ingeting. Lyckades få med mig en cykel över en ny blank motorhuv = grova repor.
Hoztic skrev:Gör man ett litet tankeexperiment och säger att man kör i 72 km/h (20 m/s) och hojen inkl förare väger 300kg så blir det (300 * 20^2) / 2 = 60 kJ. Eller om man hade kört i 36km/h, 15 kJ.
En studsarkula har en anslagsenergi på ca 3-7 kJ vid mynningen, och får ledigt död på älgar på 100m håll, där den har halva energin. Jag skulle inte stå ivägen för en studsare, sen får man ju ta ställning till om det är bättre att stå framför en mc...
johan.simonsson skrev:Hmmm, viss skillnad i kontaktyta, en liten kula och en stor hoj.
Fast det är klart om hojjen hade varit mindre eller kanske med en spets....
Och med tanke på att trådens nivå är lite medeltida så kom jag att fundera
på vad som händer om dessa hade haft en lans med sig när de var ute och
körde (då får man den lilla kontaktytan).
Chris Ash skrev:Offtopic men det går inte att resonera som du gör, anslagsenergi är inte speciellt intressant. En pil från en jaktbåge har endast 60-70 Joule i anslagsenergi och kan fälla en noshörning.
Fel forum Men hela onsdagen e fritid i 56km/hPeter lots skrev:Vi ska väl ha oss en sväng onsdag om vädret tillåter?
Hoztic skrev:Parallellet...
Det är den från Ove Jansson som mynnar inne i Hagaström. Det va utanför sågen som ligger före vattentornet när man kommer från Valbo. Inte säkert att han jobbade där, han kan ju vart en kund också...
Hoztic skrev:Tja!
Idag hände en mycket obehaglig sak när jag körde utanför Gävle. Jag kom från Valbo på väg in mot stan på en kurvig 50-väg (Hagaströmsvägen). I sista backen före skogen kommer jag ikapp en cyklist, som jag rullar förbi, håller ca 10 över hastighetsgränsen. Efter backkrönet ser jag två pers gå över vägen, så jag slår av på gasen och siktar bakom dom, dvs håller mot höger. Då slänger sig plötsligt den bakre av dom ut mitt i vägen framför mig, ställer sig som Donkey kong mitt i vägen, och leker hockeymålvakt! Jag funderar om han tänkte gå tillbaka över vägen, men han har fått för sig att stoppa mig! När jag girar åt vänster följer han efter, så jag fintar och kastar mig åt höger, rullar förbi i vägrenen, några mm från hans armar! Jag hör honom dessutom skrika "...din jävel..."!
Hur fan är man funtad om jag försöker slita omkull en MC?! Och vad fan hade jag gjort honom?! Jag kör aldrig fort där, och jag har inte kört den vägen sen i våras! Jag bor ju inte ens i Gävle!
Jag tänkte polisanmäla honom, men vad ska man säga till polisen? Dom har ju inte mycket att gå på, mer än man i 35-46, mustasch tror jag och mörka arbetskläder...
Nåja, ville mest skriva av mig, var så förbannad när jag klev av hojen att jag höll på att vända ut å in på hjälmen...
Twosaint skrev:Jag anser att han utsatte dig för försök till grovmisshandel/mordförsök.
Hoztic skrev:Tanken slog mig, men dels va jag för förbannad. Dels är det lite ensligt "mitt i skogen", och att då ensam börja bråka med två storvuxna personer, där en av dom verkar sakna alla spärrar känns inte helt hälsosamt. Man måste ju tänka lite på sin egen hälsa också. Men det är förbannat trist att dom får gå ifrån en sån sak helt obemärkt, då lär dom sig ju att det är ok att jaga motorcyklister!
Gör man ett litet tankeexperiment och säger att man kör i 72 km/h (20 m/s) och hojen inkl förare väger 300kg så blir det (300 * 20^2) / 2 = 60 kJ. Eller om man hade kört i 36km/h, 15 kJ.
En studsarkula har en anslagsenergi på ca 3-7 kJ vid mynningen, och får ledigt död på älgar på 100m håll, där den har halva energin. Jag skulle inte stå ivägen för en studsare, sen får man ju ta ställning till om det är bättre att stå framför en mc...
Kurt skrev:Det är fel att försöka stoppa motorcyklister!
...men jag undrar VARFÖR det blir vanligare och vanligare med hostila handlingar från vanligt folk mot motorcyklister.
Pluggen skrev:Hur menar du nu då?
använder de personer som står vid vägkanten och ser oss vråla förbi i 150 knyck på 70 vägPluggen skrev:Folk är tamefan inte kloka,:kocko tänker inte folk överhuvudtaget på vilka konsekvenser deras handlande kan få?
Micke
abbanovitch skrev:Jag tror...nej..jag vet, att exakt de orden använder de personer som står vid vägkanten och ser oss vråla förbi i 150 knyck på 70 väg
LR vad tror du
Därmed inte sagt att ingripande av enskilda människor som leder till fara för andra är rätt. Men vi måste inse att vi verkligen inte är oskyldiga, det är ofta vårt beteende på vägarna som leder till dessa konflikter
mvh
Anders
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024