Automatlåda på MC

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Tourenfahrer skriver följande:

IMG_1067.png
IMG_1068.pngIMG_1069.pngIMG_1070.pngIMG_1071.pngIMG_1072.pngIMG_1073.pngIMG_1074.png

Jag kan också ta tillfället i akt att rekommendera en prenumeration på Readly, då har man tillgång till hundratals tidningar från hela världen. Framförallt vad gäller motorjournalistik så är engelsmännen de okrönta mästarna, med jänkarna som goda tvåor, italienarna treor, tyskar på fjärde plats och svenskarna på … tja kanske plats 12? ;)

man kan ofta läsa i artikelvy, kopiera texten och köra i översättning så språket är ingen större issue idag.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Kuriosa i sammanhanget är att när jag köpte min första Citroën DS med H-låda, dvs där koppling och växling styrs halvautomatiskt och hydrauliskt med en smäcker pinne ovanpå rattstången, allt sammanlänkat med bromsar, servostyrning och gaspedalens läge, så nördade jag naturligtvis in mig på detta så pass att jag strax var en av en handfull personer i Sverige som kunde justera in ett sådant system så att det fungerade som det skulle… intressant för den briljanta konstruktionen. Bättre än vanlig manuell låda? Bekvämare i vart fall, drog inte någon extra bensin. Tillförlitligt, otroligt nog (bara man justerade kopplingen efter hur sliten den var).
Så kan det vara, det är kanske därför jag är intresserad av nya tekniska lösningar. :)

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Hoj
rsv4, gsxr1000
Motorjournalistiken är en förlängd del av tillverkarnas marknadsavdelningar. Att skriva någor negativt om en så viktig grej som automatlådor (alla tillverkare har lagt mycket pengar på att ta fram dessa) vore såväl karriärmässig katastrof för journalisten som ekonomisk katastrof för publikationen. Det skulle innebära förlorade framtida annonsintäkter och uteblivna inbjudngar till produktlanseringar.
Att motorjournalisterna hyllar detta är därför helt väntat.

Automatlådor har absolut sin plats i bruksfordon, men i ett nöjesfordon hör det inte hemma. Att växla manuellt utgör en stor del av nöjet med att köra och det vill jag absolut inte vara utan.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Motorjournalistiken är en förlängd del av tillverkarnas marknadsavdelningar. Att skriva någor negativt om en så viktig grej som automatlådor (alla tillverkare har lagt mycket pengar på att ta fram dessa) vore såväl karriärmässig katastrof för journalisten som ekonomisk katastrof för publikationen. Det skulle innebära förlorade framtida annonsintäkter och uteblivna inbjudngar till produktlanseringar.
Att motorjournalisterna hyllar detta är därför helt väntat.

Automatlådor har absolut sin plats i bruksfordon, men i ett nöjesfordon hör det inte hemma. Att växla manuellt utgör en stor del av nöjet med att köra och det vill jag absolut inte vara utan.

Jamen då vet vi, alla har fel! :lol

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nu kan vi snart konstatera att automat är bra för de som åker motorcykel och manuellt passar de som kör.
Om du läst artiklarna eller provat själv så framgår ju med önskvärd tydlighet att man med de moderna systemen både får äta kakan och ha den kvar. Det är själva poängen.

Det blir ju lite konstigt när kommentarerna så uppenbarligen missar målet.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det är ju vi som konsumenter som styr. Köper folk hoj med automat istället för manuell låda så utvecklas det fler automatlådeförsedda hojar. Det är som när ABS systemen kom starkt typ 2009-2010, innan det blev lag 2017. Det såldes betydligt fler hojar med ABS plus att värdet på begagnat med ABS var betydligt högre än för samma modell utan.
Lagen tillkom förmodligen för att tvinga resterande klick ABS motståndare att de inte hade något val. Idag vill väldigt få köpa en hoj utan ABS.

Om 10 år kommer förmodligen de flesta hojarna att ha automat, eller vara eldrivna...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det är ju vi som konsumenter som styr. Köper folk hoj med automat istället för manuell låda så utvecklas det fler automatlådeförsedda hojar. Det är som när ABS systemen kom starkt typ 2009-2010, innan det blev lag 2017. Det såldes betydligt fler hojar med ABS plus att värdet på begagnat med ABS var betydligt högre än för samma modell utan.
Lagen tillkom förmodligen för att tvinga resterande klick ABS motståndare att de inte hade något val. Idag vill väldigt få köpa en hoj utan ABS.

Om 10 år kommer förmodligen de flesta hojarna att ha automat, eller vara eldrivna...

Eller som när turbo-hojarna kom... :näsblod

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Om du läst artiklarna eller provat själv så framgår ju med önskvärd tydlighet att man med de moderna systemen både får äta kakan och ha den kvar. Det är själva poängen.

Du kan köpa en sån här så får du också vara med i gänget.

370400637_6699868303398805_8556682789921149328_n.jpg

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
IMG_1123.jpeg
IMG_1124.jpeg
255 kilo fulltankad
0,65 L/mil
67 hästar
15,9 sek 402 m
175 km/tim
Tankstopp var 20:e mil

Kan man ha roligare med kläderna på?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika

Jag har inte läst alla reportage, men jag har inte sett någon som visar att förarens kontroll av fordonet ökar med automatisk växellåda.
Att det skalar bort lager av interaktion kanske maskerar mina misstag som förare, men det är inte alltid önskvärt.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har inte läst alla reportage, men jag har inte sett någon som visar att förarens kontroll av fordonet ökar med automatisk växellåda.
Att det skalar bort lager av interaktion kanske maskerar mina misstag som förare, men det är inte alltid önskvärt.
Du får läsa igen, sedan återkomma med dina slutsatser. :krama

Du säljer inte bort din växling och kontroll, däremot får du en massa extra godis. Det är ju inte så att tillverkarna plötsligt glömt bort varför man kör hoj.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Har helautomatisk 2-stegs växellåda på Chappyn.
Även med finessen att på en liten spak (inringat i gult) välja mellan två olika utväxlingar - hög/låg, och benämns mycket rättvisande med "City/Mountain".
Helt förträffligt när man vill fotografera, eller fika, samtidigt som man kör.
Så automat - jag är på!

Chappy-80cc_1.jpg

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Har helautomatisk 2-stegs växellåda på Chappyn.
Även med finessen att på en liten spak (inringat i gult) välja mellan två olika utväxlingar - hög/låg, och benämns mycket rättvisande med "City/Mountain".
Helt förträffligt när man vill fotografera, eller fika, samtidigt som man kör.
Så automat - jag är på!

View attachment 506848
Det är som på minigrävaren. Sköldpadda och Hare, fast man undrar om det inte snarare borde vara sköldpadda och snigel.

Embargo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Feb 2014
Hoj
Flertal gamla häckar
Paddlar på ratten ger bättre varvtider än vanlig växellåda. Det är garanterat samma för motorcyklar, särskilt som förarna nu verkar göra något slags pinkande hunden med ben rakt ut i luften vid inbromsning.

Precis som traction control, 14-axlig UFO-ABS, adaptiv Skynetfjädring, gashantag som bara är en önskan förmedlad till datorn som kör och allt det där.

Själv kör jag för att må bra, inte för att nå bra varvtider. Jag mår bra av att ha åtminstone en del av livet som inte är inlindad i datorstyrd fetvadd.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år