Bevisat: ABS rockar

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
kan man inte bara helt enkelt koppla ur ABS:en med en knapptryckning??
det skulle väl vara smart.. så dom som vill kan göra stoppies..:tummenupp

ABS:en på min ST1100 går att koppla ur med en liten knapp.
Men jag kan lik förbenat inte göra någon stoppie på den för det :D
 

xXCharlz

Hjärnan gick i konkurs
Gick med
5 Dec 2006
Ort
Viksjö
Hoj
Letar motard. Xr 600R motard -90 såld, Triumph speed triple -05 klotad och såld. Honda SBB -98 såld. Suzuki gsx 400e -82 såld.
Last edited:

Zagor

Vinteråkare
Gick med
13 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F650GS gräsklippare

Bifogat

  • mc-olyckor.gif
    mc-olyckor.gif
    10 KB · Visningar: 185

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tack för det. En av de intressantare graferna, som visserligen inte har nånting med ABS att göra, tycker jag är den här. Vilken förbättring!

(Jisses gamlingar, hur körde ni på 80-talet egentligen? ;))

Det kom 500tvåtakt då,i svampchassi och på bakelit om man jämför med vad som finns idag. :)

Henrik
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det kom 500tvåtakt då,i svampchassi och på bakelit om man jämför med vad som finns idag. :)

Henrik

Det var 1969. :D
Redan då med låsningsfria bromsar

KAWASAKI_H1-500-Mach-III-1969_main.jpg


[YOUTUBE-ID]buga91RLVHg[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Tycker rapporten har tolkats lite väl okritiskt av vägverket... Såg inget nu när jag skummade igenom rapporten om att man väger in att hojjar med abs har traditionellt körts av touring-åkare vilket påverkar statistiken enormt. Håller med tidigare talare om att abs är bra att ha men jag är tveksam till hur datat tolkats.
 

shush

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2006
Ort
sthlm
Hoj
zx6r
Jag tror visst på testresultaten, ABS ÄR jättebra!

Sen tror jag inte ett jävla dugg på slutsatsen, att si eller så många olyckor skulle ha kunnat undvikas med ABS. (var det DÖDSOLYCKOR till och med?)

Jag håller med föregående talare, ge BorisJR forskningsanslagen istället, så kommer vi att få fakta utan rubrikskapanda gissningar, fakta som säger att ABS är bra för dom flesta.

Jag har fortfarande inte ABS eller antisladd på något av mina fordon, och vill inte ha det heller.

Min far ska byta ABS sensor på bilen inför besiktningen i år igen, dom tidigare har gått på garantin men nu är det dags att betala själv, 2700 för sensorn och gud vet hur mycket för arbetet, och man får inte koppla ur systemet...

Du vill alltså inte ha dessa två dundereffektiva säkerhetsdetaljer, för att det kostar några tusenlappar extra?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Du vill alltså inte ha dessa två dundereffektiva säkerhetsdetaljer, för att det kostar några tusenlappar extra?

Precis, det kostar extra när det är nytt, det kostar extra när det går sönder och man kan inte plocka bort skiten när den har gått sönder, utan man är tvingad att laga den för dyra pengar inför varje besiktning.

Dessutom har jag aldrig haft behov av det, jag har aldrig råkat ut för någon olycka som ABS eller antisladd skulle ha räddat mig ifrån på mina hittils ca 60 000 mil.

Jag vet inte hur många tusen dyrare det gör en bil/motorcykel, eller hur många tusen man måste reparera systemen för i snitt, men lite mer än några tusenlappar tror jag det skulle ha kostat på alla mina fordon genom tiderna.

Notera att jag fortfarande tycker att ABS är jättebra, en rätt konstruerad bil behöver inte antisladd, och TC på motorcyklar var det väl inte tal om?
 

shush

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2006
Ort
sthlm
Hoj
zx6r
Precis, det kostar extra när det är nytt, det kostar extra när det går sönder och man kan inte plocka bort skiten när den har gått sönder, utan man är tvingad att laga den för dyra pengar inför varje besiktning.

Dessutom har jag aldrig haft behov av det, jag har aldrig råkat ut för någon olycka som ABS eller antisladd skulle ha räddat mig ifrån på mina hittils ca 60 000 mil.

Jag vet inte hur många tusen dyrare det gör en bil/motorcykel, eller hur många tusen man måste reparera systemen för i snitt, men lite mer än några tusenlappar tror jag det skulle ha kostat på alla mina fordon genom tiderna.

Notera att jag fortfarande tycker att ABS är jättebra, en rätt konstruerad bil behöver inte antisladd, och TC på motorcyklar var det väl inte tal om?

Okej. Men dåså. Själv ser jag det som en utgift värd pengarna, och skulle mer än gärna ha det på framförallt hojen. Att kunna bromsa så pass mycket effektivare och ändå ha lite marginaler att ändra kurs i nödsituationer på cykeln känns ju typ lika bra som att ha hjälm på sig.

Tyvärr har jag inte råd med kombinationen utav en respektabel bushoj och ABS..
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Klart att ABS är bra på gathojar, större delen av oss hojåkare har nog nytta av ABS när det väl gäller.
Provkörde en Bmw 800R för några år sedan och blev tillsagd av ägaren att nypa i allt jag hade på en grusväg, -det är din hoj tyckte jag och tog satts.

Blev duktigt imponerad av systemet, så som jag bromsade hade jag åkt omkull på min egen hoj, BMW´n stannade helt odramatiskt.

Nu har Honda börjat, snart har alla Sh ABS

Nya bumse 1000RR, har den ABS?
 

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Nya bumse 1000RR, har den ABS?

Självklart har den det, och ett rätt avancerat system tydligen.

Själv funderar jag på att köpa något utav zzr1400, Hayabusan eller K1300s nu när jag skall uppgradera. Roligt värre när jag klampade in på DinMC och sade att "Hayan vore mycket trevlig att köpa, men när kommer den med ABS så att jag verkligen kan ha med den i val-listan?"

Säljaren muttrade nåt om att de minsann hade påpekat det både en och två gånger för Suzuki att "ABS vore bra att ha". Jag gjorde klart för honom att så länge den inte har ABS så är den avskriven från min lista.
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Jag kör ju enbart bana nu för tiden och har väl ingen direkt jätteanvändning för ABS vilket även framgick i filmklippet MEN vad kul regnträningarna skulle kunna bli! Hatar regn och främsta anledningen är ju att man måste bromsa ibland.....
 

Langis

Asfaltsget
Gick med
18 Aug 2008
Ort
Huddinge, snättringe
Hoj
Bandit 1250 och en kinky
Det är ju tom riktigt roande en dag som denna (regnvåta vägar) att komma in i en kurva och se ett brunslock och bromsa till, bara för att man kan. Utan ABS hade man legat där direkt. Inga problem med det våta alls faktiskt, bara att köra som vanligt. Däremot så är det nog rätt sällan man har nytta av det på torra fina vägar för i det fallet man blåser på bromsarna på max så har man för små marginaler, men visst i en paniksituation så..

Kommer inte köpa en ny knarr utan ABS, finns inte på skalan.. Dyrt, nä inte jämfört med trasiga kåpor och trasig kropp i en situation där ABSen hjälper dig..
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Verkar vara många som klagar på låst bakhjul, jag har aldrig upplevt det som ett problem. Visst det svänger lite hit och dit men det har aldrig skapat några särskilt dramatiska situationer, som jag fattat det är det ju flera som inte ens använder bakbromsen (då måste ju ett låst bakhjul bidra mer till att sakta ner farten). Låst bakhjul i en kurva lär inte vara så kul men där ska man ju helst undvika att bromsa helt.
Det läskiga är att låsa framhjulet, men det brukar bara vara att släppa och sen gå på igen, men i en paniksitiuation har man kanske inte den tiden (samt att det är väldigt lätt att vurpa ändå), då är abs kanon. Men den ska vara urkopplingsbar.

Angående skillnaden i vikt mellan ABS systemen så beror det ju på hur bra den gör sitt jobb också, om det ena väger 10 och det andra väger 2 kilo så skulle jag lätt välja det som väger 8kg extra om det var ett bättre system. Och Hondas ska väl vara det bästa systemet hittills för sportig körning (vet inte hur BMW S1000RRs är än).
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Wow ... 0.5% ... är min grupp så liten?

Är lite nyfiken: Har du egentligen provat att tävla i vem som bromsar kortast mot en hoj med ABS? Eller är det bara stoltheten att jag kan minsann bäst själv? I motorrads tidning sporthojen testar de fireblade med ABS och även de tycker att det är ypperligt till gatkörning där man aldrig kan lite på underlaget eller vara helt säker på vart man har bromspunkten så att man kan förbereda sig inför inbromsningen.
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Tack för det. En av de intressantare graferna, som visserligen inte har nånting med ABS att göra, tycker jag är den här. Vilken förbättring!

(Jisses gamlingar, hur körde ni på 80-talet egentligen? ;))


Fort.. med wobbelramar bakelitdäck och utan ABS:D

Wow ... 0.5% ... är min grupp så liten?

Kommer inte ihåg exakt, men tror det finns 500st licensierade RR förare (ink classic & junior) Ta det mot antalet reggade hojar på 500.000 (igen,, inte helt säker på siffrorna, men ungefär) det blir 0.1% av hojåkarna som kör med licens..

Edit.. tydligen är jag trött ikväll, trodde du menade tävlingsförare,,, sry.


//
B


,
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top