Döden

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
En släkting hängde sig för några år sedan, men hon hade cancer för andra gången och ville inte dö så (och det fanns inget hopp tyvärr). Jag förstår hennes val. Synd att hon inte kunde få hjälp av sjukvården att lämna in på ett värdigare sätt.

Det är mycket ovanligt att dödligt sjuka väljer att ta sitt liv i Sverige och anledningen till det är att vi har tillgång till bra palliativ vård där patienten får god symtomlindring. Stöd erbjuds också till hela familjen. God symtomlindring ger värdigare död.

Läkarassisterad död har bara (en tveksam) plats i de länder där god palliativ vård saknas - och att börja i den änden känns ganska fel. Eller hur? Det finns faktiskt snygg statistik på sambandet.

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Det är mycket ovanligt att dödligt sjuka väljer att ta sitt liv i Sverige och anledningen till det är att vi har tillgång till bra palliativ vård där patienten får god symtomlindring. Stöd erbjuds också till hela familjen. God symtomlindring ger värdigare död.

Läkarassisterad död har bara (en tveksam) plats i de länder där god palliativ vård saknas - och att börja i den änden känns ganska fel. Eller hur? Det finns faktiskt snygg statistik på sambandet.

Hon var läkare och ganska väl insatt i vad som väntade. Visst, hade vi haft god vård för döende i Sverige så kanske hon fattat ett annat beslut. Men när inte ens en person med ett yrkesliv inom vården känner tillit så är det förmodligen inte bara bra. Beror nog på var man bor också.

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Hon var läkare och ganska väl insatt i vad som väntade. Visst, hade vi haft god vård för döende i Sverige så kanske hon fattat ett annat beslut. Men när inte ens en person med ett yrkesliv inom vården känner tillit så är det förmodligen inte bara bra. Beror nog på var man bor också.

Jag håller inte med.

/Palliativ Syster

m4ng4n

Retar alltid någon!
Gick med
1 Sep 2008
Hoj
XT 660 X Adventure edition
Som sagt vi ska nog inte ta den här tråden med tillhörande ämne för seriöst eller som jag brukar säga: -Det enda vi är säkra på här i livet är att vi ska dö...

Man bör kunna skämta om tabubelagsa saker till en viss gräns och som tidigare sagt så är det ingen som tvingar en att vara med i diskussionen eller besöka sidor man tycker är osmakliga...

Jargongen kan stundtals verka hård på SH men man får läsa en del genom raderna.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Återkomm gärna till mig efter en familjemedlem/bästa vän hängt sig lr tagit livet av sig själv. Så kan vi se vad du anser om att man länkar till självmord.se då.

Jag säger inte emot dig av respekt för vad du kanske har upplevt. Dock så kan jag säga att jag har upplevt alldeles för många otrevliga bortgångar av vänner/släkt, både planerade och oplanerade. Det enda det har fått mig att tänka på är att vi är enkla människor och ett liv är endast ett liv. Det är alltid tråkigt när någon närstående dör tidigare än vad som kan anses vara skäligt men fortfarande så ska vi alla dö och varför göra så stor grej av det?
Man måste våga tala om döden helt enkelt, vill du inte delta så förstår jag dig men du ska inte säga att vi inte ska tala om det eller ej.
Det är min tanke om döden, det är inget jag är rädd för och jag tycker jag har koll på planeringen till mina efterlevande så att jag inte efterlämnar mig en massa frågetecken.
Jag kan dö idag, jag kan leva tills jag blir 90 år. Huvudsaken är att jag själv får bestämma hur jag hänger in överrocken, och att folk inte hyschar mig när jag talar om döden.

Merovingian

Guest
På Söder ryker ju navkapslarna om man kör under 30 km/h :fakta

:va

Jag tycker det är precis tvärtom.
Här på Söder är det fridfullt och jidderfritt. Däremot åker jag över till din centrala ö ibland, och där tappar man ju hoppet för mänskligheten tämligen snabbt. Jag får fly inom bara timmar för att inte tugga fradga och psykbryta totalt. :gnissla

Är det inte Abu Hassan som slänger onda ögat tills man är utom synhåll, så är det BlondinBella-lookalikes med marsvin-eller-jag-menar-hund och svindryg, megalomanisk attityd(och blogg). :skrämd

Last edited:

sportbike

Guest
:va

Jag tycker det är precis tvärtom.
Här på Söder är det fridfullt och jidderfritt. Däremot åker jag över till din centrala ö ibland, och där tappar man ju hoppet för mänskligheten tämligen snabbt. Jag får fly inom bara timmar för att inte tugga fradga och psykbryta totalt. :gnissla

Bra sagt 2-1

m4ng4n

Retar alltid någon!
Gick med
1 Sep 2008
Hoj
XT 660 X Adventure edition
Nä det är fult att retas! Ring BRIS istället eller var det psoriasisförbundet? :va

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Jag är i alla fall 25 år. Genomsnittsåldern är väl 77 nu? Det är 52 år av utveckling. Ifall vi flummar lite och funderar på framtiden så kanske det kommer finnas nanorobotar, kloning av organ, cybernetiska implantat och massvis med saker som vi inte ens kan tänka oss idag. Stamcellsforskningen kommer säkert leda till nånting skitbra.

Frågan är i alla fall. Hur länge kommer jag att leva? Jag hoppas på för evigt i alla fall.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...