H_____P
Trygghetsnarkoman
Syster köpte en snabbare bil än mig, det går inte... chiptrim till min som ger effekten 200 till 315 hk.
Känns moget
Känns moget
Jag har precis den laddaren. Funkar fint, även till traditionella batterier. Men köpte för lipo som jag testade i hojen. Gav dock upp på det när batteriet gång efter annan var urladdat när jag skulle iväg och fyra-fem starter på kort tid (tex shoppar i stan och stannar ofta) drog ur det helt. För lite ström totalt helt enkelt. Köpte ett kvalitetsbatteri med agm-teknik och det håller sig hundra gånger bättre även om vikten är något mer och så även priset.Biltema LiFePO4 5Ah LTZ14S
View attachment 482920
Batteriet hade dött i min Honda. Det tog laddning, men det fanns ingen effekt att hämta.
Hade tänkt att köpa ett fint Yuasa, men ibland är nyfikenheten större än förnuftet.
Läste här på forumet att Shido tillverkar biltemas LifePo4-batterier, sedan dubbelkollade jag specifikationer, alla värden såg identiska ut.
Läste på mig om att blybatterier kan använda cirka 50% av angiven Ah medan LifePO4-batterier klarar 80%.
Yuasa YTZ10S - 9.1Ah, effektivt 4.55Ah
Biltema Gel - 8.6Ah, effektivt 4.3Ah (nuvarande batteri som en hjälte löste)
Shido LTZ10S - 4Ah, effektivt 3.2Ah.
42% mer energi i Yuasa-batteriet känns som för stor skillnad.
Så jag kollade om storleken större, LTZ14S (5Ah), skulle passa. Japp, samma yttermått, samma terminaler. 5Ah motsvarar 4Ah effektivt, så nu har Yuasa-batteriet bara 14% mer energi, en hanterbar skillnad. Det större batteriet kunde också leverera betydligt mer effekt, det skadar inte om det är svalare ute.
Batteriladdare 12v 4A
View attachment 482921
Biltemas motsvarighet till CTEK, med stöd för LifePo4, AGM och gel/syra.
Denna laddaren har likt CTEK ett 8-stegs laddprogram med olika cykler, men trots att laddaren har en display kan man inte se i vilket steg den befinner sig. Låter inte så intelligent.
Vill man betala 1100kr istället för 300kr har även CTEK en laddare med stöd för LifePo4, men då kan den inte ladda blybatterier istället.
Schysst hundförvaring! Likstel i kylanKöpte några skivor cellplast på Byggmax och cellplastlim idag
Nu är det en låda fylld med snö och dotterns 7 månaders husky. Var det enda jag snabbt kunde komma på tills man får ordnat en frys då det är länge tills tjälen släpper.
View attachment 483135
Saltbössa med lasersikte (och en Toblerone )View attachment 483742
Använde du firmans/statens kreditkortSaltbössa med lasersikte (och en Toblerone )View attachment 483742
Nix, jag är inte sosse - så jag betalar med mina egna pengarAnvände du firmans/statens kreditkort
Du menar de stålar som staten har glömt att sno dig på.Nix, jag är inte sosse - så jag betalar med mina egna pengar
Ingen bild?Idag kom licensen på en Mannlicher halvstock i 30-06, krönt med en Zeiss 2,5-10.
Eftersom jag gillar att spara på kronorna så scannade jag Blocket i 20 år innan fyndet dök upp.
Gav 3.600kr för den.
Kanske en dum fråga, men vad andvänder man en saltbössa till? Salta maten på håll? Skjuta Björnligan när de kommer för att göra inbrott i Pengabingen?Saltbössa med lasersikte (och en Toblerone )View attachment 483742
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|