Ditt pinsammaste mc-minne!

F1eX

Ny medlem
Gick med
18 Nov 2006
Ort
Linköping, eg. Göteborg
Hoj
Honda VFR -00 - såld, Yamaha XJ6 -09
Mitt pinsammaste ögonblick är i Polen förra sommaren. Jag och en polare åkte Europa runt och efter 8-9 dagar med 8timmar MC varje dag så börjar gränserna tänjas ordentligt. Vi körde en stor motorled rakt genom Polen som var tungt trafikerad och vi hade som sagt varit ute på vägarna ett bra tag.
Till historien hör att både han och jag körde i likadana gula T-shirts med blåa trekronor-motivet på bröstet.
Vi kom ikapp en sån där 24-m långtradare och vi försökte hitta ett läge att köra om. Den här stora motorleden har trots allt bara en fil år varje håll och utan mitträcke, så det kunde vara svårt att hitta lägen att köra om. Jag låg först och polaren bakom mig och jag låg ganska långt ut till vänster för att visa lastbilen att jag ville om och för att kunna se om det blev någoot läge.
Tillslut tröttnar jag och meddelar Martin via blåtandsradion i hjälmen att jag tänkte köra om på insidan. Kanske inte så smart, men vi hade gjort värre saker på de europeiska vägarna..
Precis när jag påbörjar omkörningen i vaäggrenen så har nån också byggt ett vägräcke för att skydda mot en brant slänt ner åt höger (ni vet sånt vanlligt "håll dig på vägen"-räcke). Så jag finner mig själv mellan räcket och lastbilen. Då tycker helt plötsligt lastbilen att det är läge för mig att köra om (pga. tröjorna tror jag inte han uppfattar att vi är två olika personer) så han drar sig ut i väggrenen för att släppa förbi min polare (som han tror är jag) och såklart utan at kolla i sin högra backspelgel, varför skulle han göra det?
Hade han gjort det hade han sett en något svettig F1eX som helt plötsligt ser utrymmet mellan långtradaren och räcket minska i takt med att han ger plats åt min polare för hans omkörning.
Martin skriker i hjälmen att han är på väg ut i väggrenen och jag (som redan uppfattat det) växlar ner och som i nån jävla action film kommer jag ut mellan långtradaren ocg räcket precis innan "luckan" stängdes och samtidigt så kommer Martin om bilen på vänstersidan. När han upptäcker att vi är två blir han helt tokig och tänder varenda lyse och tutar.

Fan va jag skämdes. Honom skulle jag bra gärna vilja be om ursäkt till.
 

Brink_of_Sweden

All.Cops.Are.Bastards
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Somewere...
Hoj
Yamaha YZF R1 -08
Mitt pinsammaste ögonblick är i Polen förra sommaren. Jag och en polare åkte Europa runt och efter 8-9 dagar med 8timmar MC varje dag så börjar gränserna tänjas ordentligt. Vi körde en stor motorled rakt genom Polen som var tungt trafikerad och vi hade som sagt varit ute på vägarna ett bra tag.
Till historien hör att både han och jag körde i likadana gula T-shirts med blåa trekronor-motivet på bröstet.
Vi kom ikapp en sån där 24-m långtradare och vi försökte hitta ett läge att köra om. Den här stora motorleden har trots allt bara en fil år varje håll och utan mitträcke, så det kunde vara svårt att hitta lägen att köra om. Jag låg först och polaren bakom mig och jag låg ganska långt ut till vänster för att visa lastbilen att jag ville om och för att kunna se om det blev någoot läge.
Tillslut tröttnar jag och meddelar Martin via blåtandsradion i hjälmen att jag tänkte köra om på insidan. Kanske inte så smart, men vi hade gjort värre saker på de europeiska vägarna..
Precis när jag påbörjar omkörningen i vaäggrenen så har nån också byggt ett vägräcke för att skydda mot en brant slänt ner åt höger (ni vet sånt vanlligt "håll dig på vägen"-räcke). Så jag finner mig själv mellan räcket och lastbilen. Då tycker helt plötsligt lastbilen att det är läge för mig att köra om (pga. tröjorna tror jag inte han uppfattar att vi är två olika personer) så han drar sig ut i väggrenen för att släppa förbi min polare (som han tror är jag) och såklart utan at kolla i sin högra backspelgel, varför skulle han göra det?
Hade han gjort det hade han sett en något svettig F1eX som helt plötsligt ser utrymmet mellan långtradaren och räcket minska i takt med att han ger plats åt min polare för hans omkörning.
Martin skriker i hjälmen att han är på väg ut i väggrenen och jag (som redan uppfattat det) växlar ner och som i nån jävla action film kommer jag ut mellan långtradaren ocg räcket precis innan "luckan" stängdes och samtidigt så kommer Martin om bilen på vänstersidan. När han upptäcker att vi är två blir han helt tokig och tänder varenda lyse och tutar.

Fan va jag skämdes. Honom skulle jag bra gärna vilja be om ursäkt till.

Va inte sä säker på att han inte såg dig...nån jag känner råkade ut för ett liknande cenarium i Swe fast han va ensam o körde om på H-sida då lastbilen blockat honom med flit på V-sida (V-räcke) samma tur där...på det berömda F-håret! :gnissla
 

Firetwin

*Det löser sig alltid ska du se*
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Marietown
Hoj
Kawa Z1000 -03
Jag o min tjej campade i en stuga på smögen för ngr sommrar sen. Vi tog en tur till Grebbestad en dag, efter en dags handling av diverse varor så skulle vi ta oss hem till stugan, vi har då var sin ryggsäck på oss, o så har jag en keps på mig som jag sätter fast i fram vid främre oljebehållaren innan hjälmen tas på. Allt på o vi ska åka från hamnen där hojen står....fullt av folk!! Startar Vtr:n med ART dämpare, bara det gör så att allt folk vänder sig om o tittar...nog med det, ska köra iväg till vänster o sedan höger men på ngt sätt kilar sig kepsen fast mellan kåpan o styret så det ej går att svänga höger, inte direkt beredd på det, vi luta oss åt höger men hojen fortsätter svänga vänster, drar då in kopplingen fort som satan o bromsar med bakbromsen samtidigt som tjejen fick en lutning åt vänster på ngt sätt, samtidigt får ju jag det oxå o då börjar vänstra benmuskelaturen jobba på kopiöst högt tryck, nu börjar det roliga... tjejen glider av (hon är ganska kort så det är långt till marken) samtidigt håller hon i min ryggsäck o jag orkar bara inte hålla emot. När jag är på väg ner så fastnar helt otroligt min handske på sidan av gashandtaget o lyckas varva upp hojen till varvstopp, jisses vad de bluddrar o låter, det enda jag tänker på när vi ligger som 2 jävla sköldpaddor i backen med en otroligt högt varvande hoj är att inte släppa kopplingen eftersom växeln var fortfarande i....I detta läge var det ganska stor folksamling runt om, vi kunde inte göra ngt, vi satt helt fast. Men iaf tack till farbror som kom fram o stängde av hojen o hjälpte oss upp. Typiskt killar men jag kollade hojen först om ngt hade hänt innan jag frågade om allt var ok med tjejen...ja ja...ingen skada ngn stans. Drog fort därifrån....med pinsamheten inombords!!!!!!!!!
 

daneel

Rostig...
Gick med
9 Jul 2005
Ort
Stenungsund
Hoj
Benelli 1130 TNT
Pinsamt värre..

Hade haft kortet ca 3 månader, börjat leka en hel del med bak/framhjulskörning. En dag påväg till jobbet ser jag två gamla klasskompisar som jag alltid hade sett som dryga, spydiga jävlar.

Stannade endå för att säga hej, och visa upp att jag iaf hade blivit en tuff Mc kille nu.. :arsele .. När jag drar därifrån så är jag coolare än coolast.. Wheelar en bit för att vid en korsning 250 meter längre fram bromsa upp den på framhjulet. Tänkte inte på att bussarna oxå stannar i den korsningen och droppar diesel och div oljor... Slutar med att en tant kommer springandes med en tax "bokstavligt talat" släpandes i koppel. Hon frågar hur det gick. Bra sa jag bara och lyfte upp hojen. Grabbarna bara stirrade och när dom såg att jag hade ställt mig upp gick dom vidare . Ja, ja.. Lärde mig mycket den dagen, Glocalnet - släng dig i väggen, Fy FAAN va jag skämdes (och gör fortf.). Tur att det gick bra iaf :)
 

Hellmoppers_1

Träsktrollet
Gick med
30 Aug 2007
Ort
Götet
Hoj
Ärrsäcksa från 5
Inte mitt minne men en kul story:

Våren 1989, bikedagarna i Trollhättan. Jag och kompisen hade åkt dit för att njuta av alla hojarna i vårsolen. Den här våren hade Kawasaki släppt sitt nya superbike järn, zxr750, och den ville man ju få en glimt av.
Vi strosade runt och njöt i godan ro när vi plötsligt ser en folksamling vid den numera nedlagda Shellmacken. (Har för mig att den är nedlagd iaf.) Vi går fram och får se en snubbe som precis tar emot nycklarna till sin... -splitternya ZXR!

Gröna (!) av avund står vi, precis som alla andra i folksamlingen, och stirrar som fån på händelsen - hojen var ju superläcker... Köparen verkar börja bli klar att åka för han tar på sig hjälm och handskar. Sedan sätter han sig och, troligen både stolt och ganska medveten om folksamlingen, startar hojen med ett vrål.

Han gasar ett par extra gånger och ännu mer folk kommer för att titta. Han ser sig omkring, drar in kopplingen, gasar ytterligare en gång och släpper sedan kopplingen. Hojen rör sig dock inte ur fläcken utan den dör bara. Uppenbart irriterad gör han om proceduren, nu gasandes ännu mera. Ännu mer folk vänder blickarna mot honom och återigen verkar hojen inte det minsta sugen på att föra honom bort från denna, nu ganska pinsamma situation.

Jag står och betraktar det hela och noterar plötsligt att han har glömt fälla upp stödet varpå jag går fram och, lite försiktigt, säger åt honom att hojen troligen är utrustad med en spärr som gör att den dör om stödet inte är uppfällt när man kör iväg.

-HÅLL KÄFT snäser han tillbaka, sparkar in stödet, startar hojen och försvinner bort som en oljad blixt ;p
 
Last edited:

Hudik

Guest
Vi körde en stor motorled rakt genom Polen som var tungt trafikerad
Vi kom ikapp en sån där 24-m långtradare och vi försökte hitta ett läge att köra om. När han upptäcker att vi är två blir han helt tokig och tänder varenda lyse och tutar.

Fan va jag skämdes. Honom skulle jag bra gärna vilja be om ursäkt till.

Fy vilken bessewisser jag är nu... :brinnerup

Lastbilarna är bara 18 meter i Polen :yoparty
 

Shadow

"Bhyggde?!.. nää!..."
Gick med
7 Aug 2008
Ort
STHLM
Hoj
2007 Honda CBR600RR
Det här var nog fan den skönaste tråden på länge, dumt att man inte sätt den tidigare! Den får faktiskt sporhoj.com att inte kännas som massa folk som bara som gnäller på andra som gör fel ibland utan ett ställe med folk som har lite självdistans!:)

Kommer och tänka på en av de första saker min morbror läde mig när vi skulle ut och övningsköra hoj.
Han sa till mig:
"Vackra kvinnor får du fan inte glo på i trafiken! de är livsfarliga! har krockat antal gånger när jag kollat på dem!":hihi

Men jag lyckades med en grej som någon nämnde i en av de första inläggen på den här tråden. Jag kom upp för en backe här där jag bor och skulle just svänga in på min väg där jag bor som är på krönet av backen jag åkte upp för. När jag kommer upp så saktar jag ner som fan för att det är dålig sikt och då kommer jag på mig själv med att sakta ner för mycket när jag börjar svänga in till höger.. men då är det redan för sent! Jag tappar balansen och tar i för kung och fosterland för att få upp hojen men det går sådär.. så jag tänker att jag får väll lägga ner den försiktigt så det inte blir någon repa. försiktigt bromsar jag ner fallet men märker plötsligt att jag har hamnat väldigt nära en elbox på min högra sida. Med ett knak bryts min högra spegel av, och detta var dagen innan jag skulle åka iväg med hojen till karlskoga för att gå på en smc-kurs. så på morgonen därpå fick jag åka iväg för att köpa nya speglar jag hitta på en annons(som tur var).

Kändes lagom roligt:tungan
 

Kronen

Medlem
Gick med
12 Sep 2005
Ort
Skåne - Bromölla
Hoj
Här var det tomt.
själva händelsen hamnar på flera A4 sidor, så jag kör en kort version...


smällde vid en fritidsgård för 3 år sedan.... Hade runt 30 - 40 pers omkring mig i en ring som stod o glodde ner på mig.. med kass fot och ett knä som hoppat ur led, låg jag bara där helt stum av smärta... (en del trodde jag var död)

Slutade iaf med Ambulansfärd till sjukan, med en halvt bölande morsa och flickvän i bilen bakom... Inne i ambulansen förhörde Personalen mig om incidenten, halvt väck låg jag och sa att jag kört som en jävla idiot...

(Hon skrev ner allt på en lapp)
 
Last edited:

Aarstadt

Eternal rookie
Gick med
15 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
1990 Kawasaki GPZ900R
Puch Dakota 3000 IN FLAMES!

Såg att andra hade moppeminnen upplagda, så det är väl dags att ta bladet från munnen och berätta vad som egentligen hände.

Sommaren -88 är jag 15 år och kör en trimmad (55 km/h) Puch Dakota 3000. Förgasaren droppade lite bensin men var inget jag tänkte något vidare på. Jag och en polare drar iväg på mopparna till grannsamhället för ett kvällsdopp. På väg från badplatsen kör jag på en grusväg när jag uppfattar ett märkligt sken nertill. Bensin som läckt ner på motorblocket fattade eld och jag kör alltså med en brinnande Dakota på grusvägen! Jag slänger ifrån mig moppen och är livrädd för att den ska explodera, det har jag ju lärt mig på Magnum PI att brinnande fordon exploderar inom max 15 sekunder. Min polare drar iväg till närmsta hus och larmar brandkåren!

Jag står och väntar och moppen brinner mindre och mindre. Till slut ledsnar jag att vänta på deltidsbrandmännen från R******a räddningstjänst och går ner till sjön, fyller hjälmen och häller det över "brandhärden". Något pinsamt när brandbilen kommer med sirener och blåljus endast för att mötas av en 15-åring med blöt hjälm och pyrande Dakota:
"- Jag har släckt det, ni kan åka tillbaks igen."

Men historien tar inte slut där. Efter att ha inspekterat skadorna så sätter jag på en ny bränsleslang och så funkade det igen. Testade att montera på en annan förgasare med justerbart munstycke, men det blev inget bra, antingen kass tomgång och bra på höga varv eller tvärtom. Så jag satte på min gamla "brandförgasare" igen. En vecka senare är jag nere vid replokalen, som ligger vid högstadieskolan, när moppen fattar eld igen. Men den här gången ska jag minsann lösa situationen helt själv! Jag kör iväg 300 meter med brinnande Dakota till ån som rinner förbi skolan. Med full fart hoppar jag ut i ån med en brinnade Dakota!

Den slocknade....

Hade det här skett 2009 hade alla kompisar dragit fram mobilerna och stuntet hade varit ute på Youtube innan hjälmfodringen hunnit torka. Men än idag talas det vid sena ölkvällar med gamla vänner om det historiska brandstuntet i B*******d 1988.

Epilog:
Jag fick aldrig igång den moppen igen. Jag klarade mig helt utan blessyrer, antagligen för att jag var iförd moppe-kostymen som gällde 1988: Crosshjälm, blåjeans och jeansjacka.
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
...En vecka senare är jag nere vid replokalen, som ligger vid högstadieskolan, när moppen fattar eld igen. Men den här gången ska jag minsann lösa situationen helt själv! Jag kör iväg 300 meter med brinnande Dakota till ån som rinner förbi skolan. Med full fart hoppar jag ut i ån med en brinnade Dakota!

Den slocknade....

Haha klockrent!! :D
 

Frolicc

Ny medlem
Gick med
14 May 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Suzuki SV650S, Suzuki GSX 400 FWS
Oj oj oj, här ligger man i lä

För två somrar sen så parkerade jag snyggt utanför trappuppgången. Sambon kliver av och allt är frid öch fröjd. Har dock parkerat nära cyklar på stödsidan så kliver av åt andra hållet. Givitvis fastnar min alldeles för stora vindjacka (som jag hade utanpå skinnstället) och drar med sig hojen åt mitt håll. Jag står nu på ett ben med det andra rakt bakåt över sadeln med hojen lutandes mot mig, inser att det kommer gå åt skogen.

När jag synat asfalten på nära håll inser jag att jag inte kommer loss. Sambon kommer till undsättning och försökte få loss de 200 kg som parkerat på mitt högerben och som dessutom sakta med säkert börjar fylla skinnstället med bensin. (jo tanklocket läckte tydligen) När man kom upp insåg man dessutom att både grannen och "mc-polaren" i kåken stått utanför porten och sett allt. Jäklar var snabbt man låste hojen och försvann in =)
 

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Ort
Uppsala/Stockholm
Hoj
Kawasaki zx6r
Måste nog ta och dra upp den här tråden nu. Var ute en sväng idag och körde litet landsväg för att sen ta mig genom centrala Uppsala hem igen. Håller rätt bra tempo genom stan och börjar komma ur trafiken. Vid korsningen utanför sjukhuset så ser jag att det står en custom-hoj i vänsterfilen så jag glider och ställer mig bredvid honom. När jag glider upp bredvid så höjer jag näven som hälsning, killen på kromsläden tittar på mig. Nickar litet lätt och börjar varva upp hojen. "Dålig tomgång", tänker jag då jag tror det är därför han gasar hela tiden. När det väl slår om så försvinner han som ett spjut med varvstopp på alla växlar och motorn morrande som på ett jävla attackplan. Det är här nånstans som jag inser att han nog tolkade min vinkning som att jag ville rejsa med honom. Så där står man med en plastraket som nyss blivit ifrånkörd av en jävla kromsläde och skäms. Puttrar med svansen mellan benen vidare hemåt och är helt säker på att dem snygga brudarna vid busshållplatsen vid BMC flinade åt mig när jag gled förbi... :huvet
 

Söderberg

Nu med porrpung...
Gick med
30 Apr 2007
Ort
Luleå
Hoj
2009 Yamaha FZ1
Har inga problem komma ihåg det pinsammaste:gråta
Det var när jag övningskörde med körskolan. Det regnade som fan en dag och det blev till att ha på sig regnkläder. Jacka,byxor och dessutom några skoöverdrag som skulle förhindra att man blev så blöt om skorna.
Var lite tveksam till skoöverdragen men min lärare tyckte jag skulle prova dom så så fick det bli.
Vi rulla iväg genom centrum och allt gick bra tills vi kom fram till en korsning där vi hade väjningsplikt. Rullar fram sakta och stannar och ska sätta ner foten på backen och vad händer?
Joo,pga det förbannade skoskyddet var backen snorhal och mitt högerben gled iväg typ hur långt som helst innan foten stannade mot en trottoarkant men då var skadan redan skedd:huvet
Där stod jag mitt i centrum med en djävulsk lutning på hojjen och orkade inte resa den igen. "Det är bara att släppa den" skrek min lärare och så fick det bli:tummenupp
Där stod jag sen i regnet mitt i centrum med en massa åskådare och en bilkö bakom mig och ville bara dö:D
Efter att min lärare hjälpt mig upp fortsatte vi fort därifrån,dock utan dom där jävla skoskydden:tummenupp
Ja herregud vilken grej,men man kan skratta åt det idag:tungan
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Jag gjorde iaf min granne glad i somras. Körde in hojen i hans garage och stängde porten..

Sånt här radhus garage med många portar ni vet. Så hade jag lämnat min port öppen, men så hade antagligen morsan stängt den. Men grannens var öppen så jag körde glatt in där och stängde av och stängde igen porten :D det enda jag anmärkte på var att mitt depåstöd var borta, tänkte att morsan antagligen hade varit inne där och grejjat.

3 timmar senare knackar grannen på och undrar vad i helvete min cykel gjorde i hans garage :rolleyes:
 
Last edited:

Marste

Medlem
Gick med
7 May 2008
Ort
Ankarsrum
Hoj
Cagiva Gran Canyon 900 ie -99
Jag skulle tillsammans med två polare åka och köpa en Honda Dominator vintern -96.
Allt verkade ok men jag ville bara provköra för att känna på den lite innan lastning.
Körde iväg i snöslasket på hans gård och tog sikte på en vändplan lite längre bort.
När jag skulle svänga runt på vändplan så försvann framhjulet snabbare än en avlöning och vurpan var ett faktum.
Det var skugga på plan och det var packat och fruset slask!
Jag sliter upp hojen blixtsnabbt(vad stark man kan bli ibland)och tittar bort mot ägaren som står och tittar med mina polare som vid det hör laget skäms om möjligt mer än mig.
Det var inga sura miner från säljaren och hojen klarade sig oskadd så köpet blev av och vi åkte hem med 1st hoj och en erfarenhet rikare.
Fick senare i bilen höra av polarna att när jag dök så sa säljaren glatt"nu måste han köpa den!"
pinsamt var det ialla fall.
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Hamnade i någon kö för nån månad sedan.
Var redigt trångt i mitten men klämmde mig i alla fall förbi alla bilar och hamnade lite på diagonalen längs fram, snett framför en passat eller något annat annonymt fordon.

Inser att jag faktiskt inte står något vidare så jag tänkte banga på ordentligt när det slog om så jag inte skulle irritera allt för mycket.

Sitter med hojjen i dragläge och skickar på rätt bra på 1an men när jag släpper av gasen något för att pressa i 2an så lyckas jag inte trycka i den av någon anledning utan hamnar i neutralen och skickar upp till maxvarv omedelbart.
Här någonstans slutar allt att fungera och när jag skickar in kopplingen för att få i 2an så hörs utöver vrålet från urblåsta sliponen även ett metalliskt tröskverksljud från växellådan och jag får omöjligen i 2an innan motorn kommit ner ordentligt i varv.
Vid det här laget blir jag passerad av en 75 årig dam med Garbobrillor i Passaten (eller vad det nu var). Hon tittar på mig och skakar på huvudet.

Tog ut det hela på ett par tonårstjejer vid en busshållplats lite senar som blev livrädda vid en urvarvning.
Kännde bättre efter det.
 

JonaZ

Finsmakare
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Mölndal
Hoj
2003 Suzuki GSX-R 1000
Jag var med kompisen och kollade på RD350 som han skulle köpa. Efter att han hade provkört den så provkörde även jag..... och när jag kommer tillbaka efter en sväng så lägger jag ner hojen på säljarens garageinfart :hej och hojen glider under bakändan av deras nya merca....

Kompisen köpte den iallafall, så allting löste sig :crash


UNDERBART NÄR MAN KOLLAR HANS HOJSTATUS..
RD350 avstannat projekt UNDRA vilken 350 som det syftas på...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top