..annars kan man lägga en handpenning på Lotus nya hel-elektriska skapelse Evija. Kommer bli aningen slö med endast 1,972bhp/1,700Nm och 0-300km/h på under 9s:
https://www.topgear.com/car-news/electric/lotus-evija-1972bhp-electric-hypercar
https://youtu.be/PSmaPghu2fg
Grym!
Men för att elbilen ska ta fart behöver den:
Gå att få för 7,5 PBB för en normal familjebil (Passat kombi, V60 osv)
Kunna laddas lika snabbt som en bensin/dieselbil
Ha motsvarande storlek som motsvarande bensin/dieselbil
Ha normal design
Fyra ”enkla” punkter som gjort att jag kunnat fundera på elbil.
Är på semester i Norge nu, elbilens förlovade land. Vi kör 110 mil enkel för att komma hit. Behövde tanka en gång på vägen, tittade inte avundsjukt på elbilsägarna som slogs om laddstolparna medan jag fyllde på diesel för 80 mils körning på 2 minuter. Visst, vi stannar och pausar många gånger på vägen, ibland 5 minuter, ibland någon timme, men det är helt oplanerat och efter vad vi känner för. För mig hade det känts stressigt med laddningen som den är idag.
Det finns såklart bra laddställen i Norge, och med lite planering hade det gått utmärkt. Men en del av tjusningen med bil är att jag inte måste planera allt. Det vill jag gärna fortsätta med.
På ön där svärfar bor i Norge finns det 5 laddstolpar, med lång och fin kö till under sommaren, så vetefan hur vi laddat här. Oavsett betydligt krångligare än macken 1 km bort.