Snicksnack, alla vet att det är PPM som gäller- Det viktigaste är inte att vara snabb, det viktigaste handlar om känsla! sa flickan
Snicksnack, alla vet att det är PPM som gäller
En kompis köpte en Tesla 3 i våras. Kör ned till Italien nu.
Laddar på nio ställen längs vägen Sthlm- San Marino. Snitttid per laddning 15 minuter...
Totalkostnad 160 spänn.
Buy quality, cry once
Kan ju vara så att 3'an har en del fri supercharging eftersom den är ny, och sen verkar den dessutom vara bättre än t.o.m S'en både med snabbare laddning och mindre förbrukning. En schweizisk familj gjorde nyligen kust-till-kust i USA med snitthastighet 94,8km/h med en 3'a:Det där låter som frisserade siffror för mig.
Jag är inne på min andra Model S och skulle absolut inte vilja byta tillbaka till fossilbil.
Det enda som Teslan inte är bättre på enligt mig är just långresor i hög motorvägsfart.
Sedan ett antal år kör jag mycket till södra tyskland och med en bil utan fri supercharger brukar det landa runt 30-40 euro för den resan.
Exempel för Model 3 i abrp
https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=b9ae76d9-8534-4de9-a598-a6547e63aec4
Det där låter som frisserade siffror för mig.
Jag är inne på min andra Model S och skulle absolut inte vilja byta tillbaka till fossilbil.
Det enda som Teslan inte är bättre på enligt mig är just långresor i hög motorvägsfart.
Sedan ett antal år kör jag mycket till södra tyskland och med en bil utan fri supercharger brukar det landa runt 30-40 euro för den resan.
Exempel för Model 3 i abrp
https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=b9ae76d9-8534-4de9-a598-a6547e63aec4
Break-even sägs nås på ca 6 år med "normal" körning med min Kia Niro (säg 100 tusen dyrare än motsvarande fossilbil). Visst är det lång tid, men jag tycker det är en skön känsla med el, samt miljösamvetet känns bättre.
Med bensinbil så väntar du på bilen, med elbil så väntar bilen på dig!
Här tänker jag tvärtom. Nu med elbilen skissade jag på att köra ner till Kroatien under semestern (blev inte av p.g.a anledningar), men att köra ner där med en bensinbil hade jag nog aldrig pallat.
Tankade i Gdnyia. Tankade nästa gång i Kroatien.
Första stinten enligt bild. Sen dags för en paus motsvarande 30min laddning.
140-vägar och vägbyggen varvat med städer.
Bilen går på under 500k, lever upp till minst samma komfort som MS.
View attachment 450258
Bild tagen utanför Brno, Tjeckien. Polen non-stop
Förbrukningen sjönk sedan då hastighet se lägre längre söderut.
Men jag sparar fortfarande pengar på att köra dieselvagnen kontra byta till MS100. Elbilars prissättning behöver ner!
Om man köper en gammal Volvo 244 för 3000 som man håller under armarna istället för ny Tesla, hur många år är det då till break-even?
Jag som kör mellan 4000 och 5000 mil privat varje år räknar hem en Tesla 3 LR på fem år i jämförelse med min snåla dieselkombi. Och då är marginalmilen ren vinst.
Ja hade jag haft en BMW 3serie sedan hade säkert M3 funkat. Nu behöver jag minimum MS för anledningar av storlek.
Jag kör 2000mil/år och värdeminskning på de tre åren uppgår till 120kkr. Men då jag har avkastning på överskjutande summa (400kkr) om 6,3%/år blir värdeminskningen kvittat cirka 100kkr.
Värdeminskningen på en MS ligger runt 250kkr. Jag sparar inte en 150kkr på tre år på att tanka el och slippa serva. Allt i enlighet med Tesla-kalkylatorn.
Nä man måste köra mer alt ha den på företag för att se fördelarna. Å andra sidan har man gratis laddning på S-modellen...
Men värdeminskningen på en S är ju snarare MINDRE än på motsvarande annan bil med åtminstone liknande prestanda (dvs 5 pers och under 6 sek till 100km/h... eller för att ytterligare spetsa till det: under 3 till 100...)
Buy quality, cry once
Det är bara gamla/vissa som har det. Ingår inte idag. Fri SC är borta.
Prestandan är inget som önskas, om det tar 4 eller 8s till hundra, kunde inte bry mig mindre. Den ska vara stor och den ska vara bekväm samt tyst i kupén. Det är de tre kraven jag har. Då finns S eller X att välja på (eller E-tron EQC 400). Jag har provat Kiorna. Aldrig i livet. Jag kommer heller inte köra mer bara för att jag har en elbil. Denne fete svensken kommer cykla i samma omfattning som idag även med en elbil.
Det kommer kanske en bil som medger under 500kkr, utrymme och komfort. Fram tills dess får Mercedes fortsätta leverera bilar till mig.
Stora Motorcykelkatalogen 2025
Nu går vi in i slutfasen gä... |
|
Aprilia Tuono 457
Efter framgångarna med spor... |
|
Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo
År 1825 öppnades det välkur... |
|
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |