Elbil eller inte?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
är det inte rimligt att vi reducerar våta utsläpp innan vi ber andra göra det?

Faktum kvarstår - vi har våra klimatmål och vi har internationella avtal på att dra våra strån till stacken. Ett enkelt sätt är att elektrifiera en stor del av persontransporterna. Personligen lämnar jag storpolitiken därhän och fokuserar på uppgiften :)

Vi HAR reducerat våra utsläpp, vi HAR dragit våra strån till stacken.

Är det rimligt att vi ska halvera våra utsläpp en gång till, efter att ha halverat dom sedan 70 talet, om andra som har fyrdubblat sina utsläpp sedan dess fortsätter att öka sina?

Sverige är ett så litet land på alla sätt att även om vi återgår till att leva som på stenåldern så gör det inte ens en buckla i kinas ökning, är det rimligt att vi ska göra det?

Är det rimligt att vi ska avstå från arbetstillfällen och industri (= välstånd) som kan tänkas smutsa ner lite, även om vi gör allt vi kan för att rena den, för att istället Kina ska bedriva den industrin, helt utan att försöka rena den?

Är det bätte att vi tillverkar "fossilfritt stål" i Sverige, trots att det genererar små utsläpp eller att Kina tillverkar stål med massiva utsläpp?

Vi kan inte själva axla bördan av att göra något åt klimatet, vi ligger redan lågt jämfört med andra I-länder.

Vi ligger till exempel på hälften av Nederländernas eller Tysklands utsläpp, trots att dom har mildare klimat.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Vi kan väl outsourca mer av våra utsläpp till andra länder. Vi behöver inte ha någon produktion alls kvar i sverige. Låt andra länder tillverka skiten och så importerar vi det vi vill ha.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vi kan väl outsourca mer av våra utsläpp till andra länder. Vi behöver inte ha någon produktion alls kvar i sverige. Låt andra länder tillverka skiten och så importerar vi det vi vill ha.

Problemet är bara att producerar vi inte något kan vi inte heller importera något.

Det är tyvärr så att vi inte alla kan leva på att vara genuskonsulter
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Problemet är bara att producerar vi inte något kan vi inte heller importera något.

Det är tyvärr så att vi inte alla kan leva på att vara genuskonsulter

Det var på skoj.
Sen är jag iofs inte så oroad över handelbalansen i sig. Den beräknas i kronor och inte i värde.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
0bf5f53e0c56ea93f126223c4af6e82c.jpg


Men... men... det GÅR ju inte att köra med släp till fjällen vintertid. ;)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
0bf5f53e0c56ea93f126223c4af6e82c.jpg


Men... men... det GÅR ju inte att köra med släp till fjällen vintertid. ;)

Det går utmärkt, om man bor väldigt nära fjällen, det inte är så kallt och släpvagnen är lastad med luft...

Sen får man fördriva tiden vid laddarna med att skriva präktiga inlägg om hur bra det går...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Negativiteten är verkligen extrem bland dem som själva ingen aning har! :rofl

Bilen hemmahörande i Holmsund, bilden tagen i Storuman och det var inte luft på släpet.

Själv stannade jag bara 16 minuter.
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
0bf5f53e0c56ea93f126223c4af6e82c.jpg


Men... men... det GÅR ju inte att köra med släp till fjällen vintertid. ;)

Är det vid hotell Toppen ? Jag bodde där på jobbresa några dagar innan Jul och såg dom hade några laddplatser där , själv så hade jag diesel i tanken
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nope, Teslas SuC ligger bakom Q-star nere vid E12. Lite kul är ju att bygdens egen son (och bygdens dotter; dvs Björn och Heidi) var först med Tesla i kommunen.

Kul specifik Tesla-utveckling: körde på Autopilot genom Vilhelmina nu ikväll. Nu bromsar den in och släpper över korsande fotgängare, håller ut för personer som står bredvid och klarar av att köra själv genom hela tätorten trots vinterväg.
Jag har inte den fullständiga självkörningsförmågan utan bara den autopilot som följer med.
I höstas klarade den inte av ens i närheten av detta. Nu ett antal uppdateringar senare så gör den det.

9b0dadef5b91769125cb8621cfa6e0f4.jpg



Mycket intressant att se vad den klarar av om ett år...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Fan va fränt Brooklyn! Blir man inte lite ”avdomnad” som förare med alla hjälpstyrningar? Alltså nog för att jag är för utvecklingen, men ser risken med gemene förare som redan idag verkar ha problem med fokuset på två speglar och en vindruta.

Diskuterar ni fortfarande det där? Vet ni inte att en nära förestående istid är det nya svarta?
https://climate.nasa.gov/blog/2953/there-is-no-impending-mini-ice-age/

Drar mitt strå till stacken för att kompensera.
70 000 liter finaste fotogen har jag eldat upp idag, enbart. Satsar på 110 kubik imorgon :brinnerup
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nja, ärligt talat så är det inget för hala vintervägar egentligen. Men jag har märkt att jag är mer utvilad efter att ha kört 85 mil med stora delar AP, särskilt de överjävligt trista motorvägspartierna. Men vanlig landsväg är rätt skönt det med. Man måste ju ha en hand på ratten ändå, men man kan slappna av betydligt mer än annars.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Nja, ärligt talat så är det inget för hala vintervägar egentligen. Men jag har märkt att jag är mer utvilad efter att ha kört 85 mil med stora delar AP, särskilt de överjävligt trista motorvägspartierna. Men vanlig landsväg är rätt skönt det med. Man måste ju ha en hand på ratten ändå, men man kan slappna av betydligt mer än annars.

Måste man knappa in en rutt för att den ska fungera? Läser den av dom fysiska hastighetsskyltarna för att veta hastigheten?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Måste man knappa in en rutt för att den ska fungera? Läser den av dom fysiska hastighetsskyltarna för att veta hastigheten?

Hoppas på att det sista är fallet, så är det ju på en rad andra märken.

På tal om förarstöd och kameror så är nog de tillverkare som valt just kameran som sensor för adaptiv farthållare lite eljest. Man bör nog ha radar för oj vad ofta dessa kameror tappar fokus när solen står lågt, rutan blir smutsig med mera.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Vi HAR reducerat våra utsläpp, vi HAR dragit våra strån till stacken.

Är det rimligt att vi ska halvera våra utsläpp en gång till, efter att ha halverat dom sedan 70 talet, om andra som har fyrdubblat sina utsläpp sedan dess fortsätter att öka sina?

Sverige är ett så litet land på alla sätt att även om vi återgår till att leva som på stenåldern så gör det inte ens en buckla i kinas ökning, är det rimligt att vi ska göra det?

Är det bätte att vi tillverkar "fossilfritt stål" i Sverige, trots att det genererar små utsläpp eller att Kina tillverkar stål med massiva utsläpp?

Vi kan inte själva axla bördan av att göra något åt klimatet, vi ligger redan lågt jämfört med andra I-länder.

Vi ligger till exempel på hälften av Nederländernas eller Tysklands utsläpp, trots att dom har mildare klimat.
Svaret på de flesta påståendena är enligt mig personligen - japp, javisst, of course.

Vad som inte är smickrande i hela Ditt resonemangen är att hänvisa till vår ”litenhet” i världen och att våra åtgärder minsann ”inte ens är en droppe i den stora oceanen”. Det är bullshit enligt mig, det börjar med oss själva!

Om en person byter från förbränningsmotor till eldrift spelar nationell tillhörighet ingen roll, det må vara i Sverige, USA, Indien eller Kina. Snarare är det väl körsträckan som spelar in, och då kan vi lugnt konstatera att elbilen sannolikt gör större nytta i Norrland än i Shanghai.

Vad säger att vi låg på rimliga utsläppsvärden 1970? Om vi skulle interpolera nationella utsläpp från industrialismens födelse fram till idag, tror Du fortfarande de asiatiska länderna skulle vara de stora banditerna? Statistik må användas endast när den har ett syfte.

Men det kan vara skit samma, som någon skrev så konsumerar fortfarande Europén 6-7 ggr mer naturresurser än U-landsinvånaren, Amerikanen 12 ggr mer (om jag minns rätt) men vi kan för all del lägga det åt sidan.

Grejen är att kan vi med enkla medel - lika enkla som vilken annan människa på jorden - se till att minska CO2-avtrycket och därmed risken för en irreversibel global uppvärmning - ska vi göra det. Med tanke på den relativa rikedom västvärlden besitter är det enligt mig vår xxx plikt och skyldighet att dessutom vara föregångare i den ambitionen.

Och alla åtgärder av den typ som har ungefär samma verkan oavsett var på jorden den görs - kan vi lika gärna börja med i Umeå som Bejing. Och inte gömma oss bakom en massa statistiska resonemang eller ursäkter.

Därför är det smart att vi tillverkar klimatsmart stål - när det finns på marknaden lär det bli obehagligt för alla ambitiösa kunder att se förbi förtjänsterna. Och ökar efterfrågan lär de kinesiska tillverkarna följa i de fotspåren.

I min bok :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
På tal om förarstöd och kameror så är nog de tillverkare som valt just kameran som sensor för adaptiv farthållare lite eljest. Man bör nog ha radar för oj vad ofta dessa kameror tappar fokus när solen står lågt, rutan blir smutsig med mera.

Även radarn lägger av med lite snöslask på antennen, alla sensorer lider mer eller mindre av olika svagheter.

Jag skulle nog säga att en kamera placerad inom torkarbladens svep är lättare att skärma av för lågt stående sol och få till att fungera bra.

Men bara praktiska prov kan visa vad som funkar i längden, en sensor som fungerar bra i 99.9% av fallen kanske inte upptäcker en vit lastbil som ligger på sidan mitt på vägen.

En annan sensor som funkar bra 90% av tiden kan ha svårt för motorvägsöverfarter.

Jag tror att bäst är att kombinera kamera/radar/lidar, men då behöver man en dator med mycket muskler.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Måste man knappa in en rutt för att den ska fungera? Läser den av dom fysiska hastighetsskyltarna för att veta hastigheten?

Nä man behöver inte ha någon rutt.

Ja den läser av skyltarna. Plus att den jämför med kartdatabasen men fysiska skyltar går före.

Både kameror (8 st) och radar+ultraljudsensorer runtom.

Datorn ”ser” ett antal bilar framåt i en kö, den håller inte bara avstånd till närmaste bil utan baserar manövrer på HELA trafikbilden...
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Hoppas på att det sista är fallet, så är det ju på en rad andra märken.

På tal om förarstöd och kameror så är nog de tillverkare som valt just kameran som sensor för adaptiv farthållare lite eljest. Man bör nog ha radar för oj vad ofta dessa kameror tappar fokus när solen står lågt, rutan blir smutsig med mera.

Tänker på vilken hastighet som väljs om skylten i täkt med snö tex. Eller hoppar funktionen ur då?

Nä man behöver inte ha någon rutt.

Ja den läser av skyltarna. Plus att den jämför med kartdatabasen men fysiska skyltar går före.

Både kameror (8 st) och radar+ultraljudsensorer runtom.

Ahaa. Kartdatabas också
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top