Elbil eller inte?

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Första resan i baksätet på en Tesla Model S.

Kort beskrivning, katastrofdåligt.

Ingående kritik;

Sittdynans avstånd från golvet är ett havt underben. Resultat; Msn sitter med knäna vid öronen. All ens enorma massa vilar på små punkter av vardera skinkhalva. Noll stöd för kroppen. 15min in och benen börjar domna.

I sittdynan går det någon form av förstärkning, stång, profil ca 10cm från ryggstödet. Man får således sitta med luft mellan svank

Takhöjden (detta en utan panorama) är såpass låg att en normalv
(ca 180) får sitta med sned nacke. Vad nackstöden har för funktion är oklart.

Vägljudet verkar ha en direktkoppling till C-stolpen.

McDonalds-plastigt i dörrsidor. Mycket knirkande, gnisslande, skramlande, vibrerande. Påtaglig ljudnivå generellt. Var inte poängen med elbilar att de ska vara tysta? L. Mäkinen har ju ont av motorers ljud, hade nog blivit skogstokig i baksätet här då.

Fram är det betydligt bättre, vad de skulle gjort är att skippa bakdörrarna för detta är en bil för två vuxna..
Vilken årsmodell var det? Tesla model S har uppdaterats många gånger. De nyaste ska visst ha väldigt bra säten om man får tro youtube medans de äldre hade usla säten. Har åkt bak i Model X 2017 flera gånger. Jag satt väldigt bra men tycker ljudnivån kunde varit lägre, inte illa men långt från den gamla E Mercedesen som jag körde då.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det kommer ju en ny uppdaterad version nu med rätt hyfsade prestanda, till ett pris jämförbart med E-tron55/EQC. Eller Plaid+ för 1,6 mille om man nu har spenderbyxorna på och vill vara värst - och då är det faktiskt billigt.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vilken årsmodell var det? Tesla model S har uppdaterats många gånger. De nyaste ska visst ha väldigt bra säten om man får tro youtube medans de äldre hade usla säten. Har åkt bak i Model X 2017 flera gånger. Jag satt väldigt bra men tycker ljudnivån kunde varit lägre, inte illa men långt från den gamla E Mercedesen som jag körde då.
En 90D, ingen luftfjädring bedömt för man kände varje löv på vägen genom ryggen..frågade inte om årsmodell.. Som sagt, fram var det helt ok, sätesmässigt. Fortfarande rasslig som fan i övrigt. Nä precis, det är inte så komplicerat att dämpa ljud.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det är sådant som gör att det blir svårt att köpa begagnat i framtiden...

Eftersom bilen då hade rullat förbi gränsen för Nissans batterigaranti på 8 år eller 16.000 mil skickade verkstaden två kostnadsförslag; Ett för att byta endast de skadade modulerna för 164.649 kronor, förutsatt att inga fler tagit skada. Det andra var för byte av hela paketet för 261.416 kronor.

Sebastian kontaktade Nissans kundtjänst som även de nekade honom garanti.

– De säger på mejl att det är helt uteslutet med garanti och även någon goodwill. Jag tror väl att problemet uppstått inom garantitiden men bara att det inte undersökts inom den. Sen är frågan vad exakt det står i garantivillkoren förstås, säger Sebastian.

Som förklaring till varför det hänt skickade kundtjänsten honom en bild på en sida ur Leafs ägarhandbok.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Ja svårt eller iaf påverka vad man är beredd att betala för ett beggat exemplar.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kolla vad beg Leafbatterier kostar på annat håll.... det där speglar inte någon verklighet.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Testade det här med elbil i några dagar nu. Har ju inte gjort det på ett vettigt sätt innan och kände att man måste ha lite referenser om jag skall tycka nått.
Hade alltså en Kia E-Niro hemma i några dagar.

Ok, den är ju inget effektmonster direkt eller någon premiumbil heller. Trots att den går på över 500 000 fullutrustad :oops:

Min intryck var:
-Beräknad körsträcka är inte i närheten av vad som uppges. Jag körde ändå väldigt lugnt. Den indikerade 98% lugn körning, men kvarvarande körsträcka gick ändå ned bra mycket mera än distansen som avverkades. Visst, jag hade värmaren igång, men jag tänker ju inte sitta och frysa liksom.
-Laddning skedde på mack då jag inte har laddare hemma. Det går ju att ladda på mack när man är ute och reser eller behöver toppa upp någon gång. Men skall man ha elbil som vanlig bil måste man ha laddare hemma. Jag tänker inte sitta och dega 45 min någonstans, någon gång i veckan för att pendla till/från jobbet.
-Kraft då.... I sportläge, med full acceleration är det fortfarande helt könslöst. Visst accelerar den, men det är bara jaha,,,?!? Nu är den som sagt var inget effektmonster, men min gamla Ford Mondeo ST200 kändes roligare, trots att den egentligen sög ganska ordentligt. Det är väl ungefär samma effekt/acc på dem, men motorkaraktären och ljudet gör sitt till. Kians karaktär kändes bara.....tråkig..?
-Kvalitetsmässigt är det ju en Kia. Dvs. inte premium, men det funkar på en pendlarhäck. Men för det priset vill man ju gärna ha lite mera.

Skulle jag kunna tänka mig byta bort min enda bil mot den i dagsläget....Nja....
Skulle jag kunna tänka mig den som bil nr.2 hemma.....Ja, om jag laddar den hemma varje dag. Men priset får gärna gå ned ordentligt först.
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.


Till skillnad från de flesta av dess konkurrenter saknar Leafs batteripaket fortfarande vätskekylning. Istället är det luftkylt.

Den dagen jag lägger många hundratusen på en elbil så vill jag nog ha vätskekylt. Även om jag som i Kia/Hyundai måste byta "vätska" vart tredje år.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Det är sådant som gör att det blir svårt att köpa begagnat i framtiden...

Eftersom bilen då hade rullat förbi gränsen för Nissans batterigaranti på 8 år eller 16.000 mil skickade verkstaden två kostnadsförslag; Ett för att byta endast de skadade modulerna för 164.649 kronor, förutsatt att inga fler tagit skada. Det andra var för byte av hela paketet för 261.416 kronor.

Sebastian kontaktade Nissans kundtjänst som även de nekade honom garanti.

– De säger på mejl att det är helt uteslutet med garanti och även någon goodwill. Jag tror väl att problemet uppstått inom garantitiden men bara att det inte undersökts inom den. Sen är frågan vad exakt det står i garantivillkoren förstås, säger Sebastian.

Som förklaring till varför det hänt skickade kundtjänsten honom en bild på en sida ur Leafs ägarhandbok.

Själv kör jag ju med gamla bilar, reparerar mycket själv. Just det där du skriver har varit min poäng på det hela, att köpa begagnad elbil är som att spela Svarte-Petter, till slut är det någon som sitter där med honom kvar när skiten träffar fläkten.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
"Skatteverket föreslår ny rabatt för elbilar.
Skrota dagens nedsättning av förmånsvärdet och ge i stället ett fast schablonavdrag på 350 000 kronor på elbilspriset."

 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Går det att få vettig försäkringspremie på en Tesla? Jag kollade med If och då var premien (oavsett modell) drygt 75% högre än på en BMW S1000RR. Det tycker jag är dyrt för en svenssonbil.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Den här såg lite vettigare ut..
Den röda var tjusig

ACE+PERFORMANCE+3.468.jpg
.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Går det att få vettig försäkringspremie på en Tesla? Jag kollade med If och då var premien (oavsett modell) drygt 75% högre än på en BMW S1000RR. Det tycker jag är dyrt för en svenssonbil.
Fick 645:-/Mån på en Tesla 3 Performance 2020. Var väl inte så hårigt jämfört med 2178:-/mån för en S1000RR 2020. Kollade på IF också.
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top