Testade det här med elbil i några dagar nu. Har ju inte gjort det på ett vettigt sätt innan och kände att man måste ha lite referenser om jag skall tycka nått.
Hade alltså en Kia E-Niro hemma i några dagar.
Ok, den är ju inget effektmonster direkt eller någon premiumbil heller. Trots att den går på över 500 000 fullutrustad
Min intryck var:
-Beräknad körsträcka är inte i närheten av vad som uppges. Jag körde ändå väldigt lugnt. Den indikerade 98% lugn körning, men kvarvarande körsträcka gick ändå ned bra mycket mera än distansen som avverkades. Visst, jag hade värmaren igång, men jag tänker ju inte sitta och frysa liksom.
-Laddning skedde på mack då jag inte har laddare hemma. Det går ju att ladda på mack när man är ute och reser eller behöver toppa upp någon gång. Men skall man ha elbil som vanlig bil måste man ha laddare hemma. Jag tänker inte sitta och dega 45 min någonstans, någon gång i veckan för att pendla till/från jobbet.
-Kraft då.... I sportläge, med full acceleration är det fortfarande helt könslöst. Visst accelerar den, men det är bara jaha,,,?!? Nu är den som sagt var inget effektmonster, men min gamla Ford Mondeo ST200 kändes roligare, trots att den egentligen sög ganska ordentligt. Det är väl ungefär samma effekt/acc på dem, men motorkaraktären och ljudet gör sitt till. Kians karaktär kändes bara.....tråkig..?
-Kvalitetsmässigt är det ju en Kia. Dvs. inte premium, men det funkar på en pendlarhäck. Men för det priset vill man ju gärna ha lite mera.
Skulle jag kunna tänka mig byta bort min enda bil mot den i dagsläget....Nja....
Skulle jag kunna tänka mig den som bil nr.2 hemma.....Ja, om jag laddar den hemma varje dag. Men priset får gärna gå ned ordentligt först.