Elbil eller inte?

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Jag har som sagt haft en Tesla 3P och kört dryga 10.000 mil med. Det sista den bilen känns som är "tung". Styrrespons, acceleration, bromsar och balans är skitbra. Man kan önska bättre dämpare och däck, men det är ju inte svårt fixat.

Håller helt med i övrigt, men vill flytta gränsen minst tio år bakåt när en GTi-bil vägde ca 1000 kilo och hade mellan 110 och 150 hk. BMW 2002/323i, Golf GTi gen 1, Peugeot 205 GTi, Citroën BX 16V osv. Otroligt skoj för lite pengar.
Håller absolut med om att en Tesla Model 3p är otroligt körglad, skulle till och med våga påstå att den är det bästa köpet (om man köper nytt med priset till beaktande) bland alla elbilar. På fina släta europavägar är den helt perfekt för en elbil, men på saltätna finska kurviga småvägar med mera hål än asfalt/sand så uppfattar jag den som "tung". Tyvärr är detta den typ av vägar jag rör mig mest på ...

Ni har haft det tur där i Sverige, en Golf GTI / Peugeot 205 GTI var bara tillgängliga för de med stark plånbok här i Finland, man gick och drömde om de och man fick alltid nöja sig med 1.6:an, de motorstarka versionerna satte skattmasen stopp för.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
9,40 för en kiloplupp i elbilsbatteriet i dag, om du laddar hemma.... (givetvis i dyraste elområdet, inte här)
Det blir 18 spänn milen i drivmedelskostnad på elbilen... (inga förluster inräknade)

Då kan jag faktiskt tillverka en kilowatt billigare i mitt bensinelverk.

Undra vad priserna blir i vinter, än har jag inte slagit på värmen i mitt hus
Menar du den dyraste timmen idag? För att betala så mycket måste du ha spot-pris. Men varför skulle du ladda just då, snarare lär du ladda på natten då elen kostar omkring 30-40 öre + moms + skatt etc, dvs kring kronan.

Har du inte spotpris ligger det någonstans däremellan. Men inte i närheten av 9,40.

1660649248808.png
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Resonemanget byggde på att man på något märkligt sätt skulle ladda 0-100% under de absolut dyraste minutrarna på dygnet. Den normale elbilisten laddar fortfarande 95% av sin laddning till minimipris (som förvisso kan vara betydligt högre i år än i fjol).

Allt medan dieselpriset ökat från 16 kronor till 24 kronor (50%) under 2022. Energipriserna kommer att stiga, men el med mindre än alla andra energiformer.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Resonemanget byggde på att man på något märkligt sätt skulle ladda 0-100% under de absolut dyraste minutrarna på dygnet. Den normale elbilisten laddar fortfarande 95% av sin laddning till minimipris (som förvisso kan vara betydligt högre i år än i fjol).

Allt medan dieselpriset ökat från 16 kronor till 24 kronor (50%) under 2022. Energipriserna kommer att stiga, men el med mindre än alla andra energiformer.
Tankade blank diesel för 21,87 i går?
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
IMG_6160.jpg

Tur att jag inte har elbil, i morgon blir det dyyyrt... I dyraste landsänden förstås. Tur vi kan elda olja i Karlshamn...
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Inget mindre än en skandal att det här får fortgå. Det är oacceptabelt att vi använder oss av ett oljekraftverk för energi. Regeringen måste sätta ned foten. Svenska Kraftnät måste omedelbart sluta köpa fossil reservkraft.https://t.co/A8EaY7vJmh

— Märta Stenevi (@martastenevi) August 16, 2022
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
De flesta högförbrukare har väl tecknat fast elpris redan för många år sedan? Eller så åker man till en snabbladdare och laddar för 2-5 kr/kWh om man har avtal, vilket de flesta (alla?) elbilsägare har.

Elområde 1 känns bättre i morgon.
413fa7f17aa8bbd743cf72976eba5e5d.jpg
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Resonemanget byggde på att man på något märkligt sätt skulle ladda 0-100% under de absolut dyraste minutrarna på dygnet. Den normale elbilisten laddar fortfarande 95% av sin laddning till minimipris (som förvisso kan vara betydligt högre i år än i fjol).

Allt medan dieselpriset ökat från 16 kronor till 24 kronor (50%) under 2022. Energipriserna kommer att stiga, men el med mindre än alla andra energiformer.
Som det ser ut nu ökar elpriset mest kontra bensin/diesel. Betydligt mer än 50%.

Nu kan vi inte se in i framtiden men att tro att elpriset kommer öka mer än drivmedlet närmsta året känns som en lågoddsare. Detta givet att politikerna inte lägger till eller tar bort ytterligare pålagor/subventioner.

Snittpris på 10kr/kwh under en månad denna vintern är inte omöjligt. I södra Sverige.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Som det ser ut nu ökar elpriset mest kontra bensin/diesel. Betydligt mer än 50%.

Nu kan vi inte se in i framtiden men att tro att elpriset kommer öka mer än drivmedlet närmsta året känns som en lågoddsare. Detta givet att politikerna inte lägger till eller tar bort ytterligare pålagor/subventioner.

Snittpris på 10kr/kwh under en månad denna vintern är inte omöjligt. I södra Sverige.
Jag tror tyvärr Du kan ha rätt om priset i SE4, det nosar redan på de nivåerna i topparna. Jag jämförde elpriserna för december 2021 med en bekant i 08-område, vi bor bägge i villa men där vi pröjsade ca 2 900:- i SE1 betalade de ca 15 000:- i SE3 för förbrukningen den månaden.

Till dess vi i Europa ersatt vårt behov av rysk gas lär marknaden vara fortsatt volatil. Och i dagens ekonomi är det ju inte helt enkelt för di unge att knacka på hos banken och låna upp sexsiffriga belopp för energiinvesteringar (solpaneler, jord- eller bergvärme, tilläggsisolering etc). Många är ju redan idag skuldsatta upp över skorstenen efter totalrenoveringar, anläggande av spabad och pool, i den sitsen slår prishöjningarna hårt.

Att sätta sin tilltro till modulär atomkraft, gen 4 etc blir en långvarig väntan med höga priser under väntetiden. Kommuner med attraktiva lägen för vindkraft i SE3 och SE4 borde nog i nuläget överväga om det inte vore klokt att tillstyrka nästa ansökan…
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag tror tyvärr Du kan ha rätt om priset i SE4, det nosar redan på de nivåerna i topparna. Jag jämförde elpriserna för december 2021 med en bekant i 08-område, vi bor bägge i villa men där vi pröjsade ca 2 900:- i SE1 betalade de ca 15 000:- i SE3 för förbrukningen den månaden.

Till dess vi i Europa ersatt vårt behov av rysk gas lär marknaden vara fortsatt volatil. Och i dagens ekonomi är det ju inte helt enkelt för di unge att knacka på hos banken och låna upp sexsiffriga belopp för energiinvesteringar (solpaneler, jord- eller bergvärme, tilläggsisolering etc). Många är ju redan idag skuldsatta upp över skorstenen efter totalrenoveringar, anläggande av spabad och pool, i den sitsen slår prishöjningarna hårt.

Att sätta sin tilltro till modulär atomkraft, gen 4 etc blir en långvarig väntan med höga priser under väntetiden. Kommuner med attraktiva lägen för vindkraft i SE3 och SE4 borde nog i nuläget överväga om det inte vore klokt att tillstyrka nästa ansökan…
I första stycket är vi eniga.

När vindkraft kommer på tal och så lösa volatila elpriser måste jag passa på att nämna att elproduktionen från vindkraft är just volatil. Ett bra komplement för att sänka priset vissa dagar men förvärrar endast prisvolatiliteten. Som en mindre del av elproduktionen är det såklart bra då det är billig el. Vi kommer inte lösa problemet i närtid men om vi får spaden i marken nu så kan det vara löst om några år.

Dagen då samhället klarar av att lastballaballaballa på makronivå utan att det påverkar oss nämnvärt kommer jag ändra åsikt.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
I första stycket är vi eniga.

När vindkraft kommer på tal och så lösa volatila elpriser måste jag passa på att nämna att elproduktionen från vindkraft är just volatil. Ett bra komplement för att sänka priset vissa dagar men förvärrar endast prisvolatiliteten. Som en mindre del av elproduktionen är det såklart bra då det är billig el. Vi kommer inte lösa problemet i närtid men om vi får spaden i marken nu så kan det vara löst om några år.

Dagen då samhället klarar av att lastballaballaballa på makronivå utan att det påverkar oss nämnvärt kommer jag ändra åsikt…
Att vindkraften har lägre verkningsgrad än kärn- och vattenkraft är inget vi är oense kring, det är bara att titta på statistiken (det diskuterades i tråden någon gång i våras). Men under det närmaste decenniet handlar det om att reducera överföringsförluster och belastning på stamnät samt att i vart fall ha en vettig försörjning under merparten av året, de värsta kalldagarna kommer att fortsätta vara en utmaning. Vi kan inte starta nedlagda reaktorer, oavsett regering kommer det att ta minst 10-20 år att planera, projektera och bygga reaktorer, oavsett om det är stora eller modulära reaktorer. Gen 4 ligger ännu längre i framtiden. Kvar finns då vindkraften som det snabbaste sättet att förstärka elnätet.

Se det som en pragmatisk konklusion, det är kanske inte någon ideallösning för någon av oss…
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Att vindkraften har lägre verkningsgrad än kärn- och vattenkraft är inget vi är oense kring, det är bara att titta på statistiken (det diskuterades i tråden någon gång i våras). Men under det närmaste decenniet handlar det om att reducera överföringsförluster och belastning på stamnät samt att i vart fall ha en vettig försörjning under merparten av året, de värsta kalldagarna kommer att fortsätta vara en utmaning. Vi kan inte starta nedlagda reaktorer, oavsett regering kommer det att ta minst 10-20 år att planera, projektera och bygga reaktorer, oavsett om det är stora eller modulära reaktorer. Gen 4 ligger ännu längre i framtiden. Kvar finns då vindkraften som det snabbaste sättet att förstärka elnätet.

Se det som en pragmatisk konklusion, det är kanske inte någon ideallösning för någon av oss…
Det kommer ju inte lösa volatiliteten av att öka andelen volatil energiproduktion. Det händer inte. Det är omöjligt. Om 20 år är problemen ännu värre. Jag ser verkligen inte varför du tror att man måste välja mellan det du föreslår och det jag föreslår.

Däremot kan man gott göra det du föreslår samtidigt som man sätter spaden i jorden. Det kanske tar 5, 15 eller 30 år innan det är klart men då mildrar man i vart fall problemen.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det kommer ju inte lösa volatiliteten av att öka andelen volatil energiproduktion. Det händer inte. Det är omöjligt. Om 20 år är problemen ännu värre. Jag ser verkligen inte varför du tror att man måste välja mellan det du föreslår och det jag föreslår.

Däremot kan man gott göra det du föreslår samtidigt som man sätter spaden i jorden. Det kanske tar 5, 15 eller 30 år innan det är klart men då mildrar man i vart fall problemen.
Japp, jag tror vi är eniga. Vindkraft allena kommer inte att vara lösningen för våra framtida behov - men det är nog den snabbaste energikällan av betydelse att bygga. Särskilt om den förläggs i rimlig närhet av slutanvändarna.

Egentligen är det inte så komplicerat - det kärnavfall vi idag förbereder är farligt radioaktivt i minst 100 000 år om jag förstår det rätt. Räknar vi med 30 år mellan generationerna innebär det att drygt 3 300 kommande generationer har att vara aktsamma om vårt avfall. Skulle generation 4 gå att förverkliga processar vi materialet ytterligare, till ca 10 000 års eller 333 generationers slutförvaring. Förhoppningsvis slutar det inte där utan ytterligare utvinning vore ett tacksamt område för forskning.

Handen på hjärtat - vem skulle, ur etisk och moralisk synpunkt, kunna säga nej till en sådan lösning? Men där är vi ju inte idag. Ledaren i DI som berörde frågan kring miljöbalken är intressant. Men innan vi ens kan planera ny kärnkraft kommer vi att behöva processa remissförslag, harmonisera med EU och klimatavtal innan ett reviderat förslag kan antas. Sedan har vi ju de tillämpande myndigheterna och instanserna - vilken typ av högutbildad miljöjurist eller -ingenjör siktar in sig på en karriär inom Länsstyrelsernas miljöenheter före en lukrativ tjänst hos ett energibolag, en byggkoncern eller varför inte en internationell konsultfirma? Karriärister eller idealister? Om idealister - vilka ideal följer de då?

Jag är måhända något pessimistisk när det gäller möjligheten till snabba förändringar inom energiområdet. Det ena utesluter inte det andra, men för att lindra konsekvenserna under tiden juridikens kvarnar mal tror jag vindkraften måste till för att vi inte radikalt ska öka utsläppen och/eller permanenta skyhöga konsumentpriser.
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Jag har kört många elbilar, men ingen har känts "kul" att köra aktivt med.

Jag åkte nyss med en människa som tyckte att det var jättekul att ha lane keep assist, adaptiv farthållare, hastighetsskylt igenkänning och backspeglar som lyste orange när det var bilar i filen brevid.

Sånt tycker inte jag är kul och tillför något till bilkörning.
Såna hjälpmedel är knappast något som höjer körglädjen, men det gör min pendling till och från jobb lite lättare.
Tur att man kan stänga av alla om man faktiskt vill köra själv.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Japp, jag tror vi är eniga. Vindkraft allena kommer inte att vara lösningen för våra framtida behov - men det är nog den snabbaste energikällan av betydelse att bygga. Särskilt om den förläggs i rimlig närhet av slutanvändarna.

Egentligen är det inte så komplicerat - det kärnavfall vi idag förbereder är farligt radioaktivt i minst 100 000 år om jag förstår det rätt. Räknar vi med 30 år mellan generationerna innebär det att drygt 3 300 kommande generationer har att vara aktsamma om vårt avfall. Skulle generation 4 gå att förverkliga processar vi materialet ytterligare, till ca 10 000 års eller 333 generationers slutförvaring. Förhoppningsvis slutar det inte där utan ytterligare utvinning vore ett tacksamt område för forskning.

Handen på hjärtat - vem skulle, ur etisk och moralisk synpunkt, kunna säga nej till en sådan lösning? Men där är vi ju inte idag. Ledaren i DI som berörde frågan kring miljöbalken är intressant. Men innan vi ens kan planera ny kärnkraft kommer vi att behöva processa remissförslag, harmonisera med EU och klimatavtal innan ett reviderat förslag kan antas. Sedan har vi ju de tillämpande myndigheterna och instanserna - vilken typ av högutbildad miljöjurist eller -ingenjör siktar in sig på en karriär inom Länsstyrelsernas miljöenheter före en lukrativ tjänst hos ett energibolag, en byggkoncern eller varför inte en internationell konsultfirma? Karriärister eller idealister? Om idealister - vilka ideal följer de då?

Jag är måhända något pessimistisk när det gäller möjligheten till snabba förändringar inom energiområdet. Det ena utesluter inte det andra, men för att lindra konsekvenserna under tiden juridikens kvarnar mal tror jag vindkraften måste till för att vi inte radikalt ska öka utsläppen och/eller permanenta skyhöga konsumentpriser.
Det är inte riktigt sant men det är en väldigt vanlig missuppfattning.
Merparten av avfallet är inte alls farligt förutom att om du håller i bränslekutsen så är det hög anrikning och därigenom blir farligt. Men om du förvarar det så att ingen är i närheten så är det väldigt lågaktivt och därför relativt ofarligt.
Däremot innehåller avfallet en liten andel (under 1%) isotoper som är högaktiva och därigenom farliga. Men dom är relativt kortlivade och försvinner inom något hundratal år.

Så avfallet är inte alls så farligt som det ofta framstår. Uppfattningen beror på att man kombinerar det faktum att man har lågaktiva komponenter som tar hundratusentals år att avklinga och att det finns en liten andel högaktiva som är farliga. Men man utelämnar helt att de långlivade isotoperna är relativt ofarliga och att det farliga isotoperna är relativt kortlivade.

Med det sagt. När man får fram gen4 kraftverk som kan använda dagens avfall för elproduktion så kan vi använda majoriteten av den kvarvarande energin och därmed innebär dagens befintliga avfall gratis bränsle i flera hundra år för Sverige. Dagens Gen3 kan använda 1-2% av energin (dvs det är i stort sett oanvänt bränsle vi lägger på förvaring) jämfört med gen 4 som kan använda 98-99% av energin och det resulterar i ett relativt ofarligt avfall med kort livslängd.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, avfallet är inget problem, bara vi inte gräver ner det så att vi inte kan återanvända det.
För tekniken finns och behöver bara byggas ut i hela världen, så kan vi räcka fingret åt både ryska oligarker och hela arabvärlden sen.

Och vi kan till och med ställa upp några såna där dekorativa vindmöllor i stockholms skärgård där miljöpartisterna bor när vi har fördubblat vår stabila baskraft.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ungefär såhär ser det ut, när jag kör så som det går, beroende på trafik och vägarbete i en i övrigt ganska lugnt del av Europa(80-140 skyltad). 30-33 grader ute, lätt motvind. +200m höjdökning (från havet, inåt land). Full bil, 21,5-22,0 grader i kupé (får inte ha kallare för frun..). 19” kina-vinterdäck(pga kommer ändå köra punktering färg eller senare. Skitvägar och skrot..E9BC8434-B7AA-4B6A-89FC-373DC51E0043.jpeg4C2559C9-8F0C-448C-8118-6052D4BB8F7F.jpeg
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top