Elbil eller inte?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

Kanske aktuellt för er som laddar där trefasuttag finns? Typ på landet, Gelleråsens byggcentraler eller så.
Denna är smidigare. Allt inbyggt i typ2 handsken. CEE 3x16A i andra änden. Kan fås med integrerad JFB etc också.

 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Denna är smidigare. Allt inbyggt i typ2 handsken. CEE 3x16A i andra änden. Kan fås med integrerad JFB etc också.

Oj!

Ska kolla på jobbet om vi kan ta in Mennekes...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Last edited:

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Mannekes är typ2 standarden ungefär. Metron är det du ska höra dig för om. Det är märket på den snygga lösningen.

En variant är denna, där du kopplar till en vanlig typ 2 sladd emellan.
Mennekes är ett av varumärkena som en av leverantörerna på jobbet har i sin portfölj.

Kan ha misstagit mig på stavningen, men tror inte det. Därav min lättare förvirring i ärendet.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Liten påminnelse

Har du Google eller någon annan sökmotor?


 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Har du Google eller någon annan sökmotor?


Tack!
Fast jag bad om EU och globalt.
Har sökt överallt, men de flesta data är inklusive hybrider.
Ville ha enbart elbilar.

Dina länkar är "EU 2021" och "sverige 2022", inte det jag söker efter.
Men tack för efforten.
SKitsvårt att hitta oberoende statistik då alla leverantörer överdriver sin försäljning.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja

Ja, jag såg den där, undra om det är så dom har tänkt att tjäna pengarna kineserna..

Man ska nog inte vara först på bollen oavsett märke.

Hyundai och Kia tänkte tjäna pengarna på att byta kylarvätska i batterierna, men backade gradvis från absolut hutlös till bara svindyrt så att diskutionen dog ut.

Andra har nog andra punkter dom har tänkt att dra in pengarna på
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
MG i Norge menar att batteripaketet inte behöver bytas ut, utan bara batterilådan. En kostad på 17 000 norska kronor plus arbete.

Vem är det som försöker blåsa vem här?

Till en Tesla kostar det som jämförelse $15-20K beroende på storlek. Vilket är mycket pengar, fast man kan också byta enstaka celler. Men varför skulle ett kinesbatteri vara fem gånger dyrare, fyra om vi betänker momsen? Och varför ska man byta batteri om det räcker med lådan?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
MG i Norge menar att batteripaketet inte behöver bytas ut, utan bara batterilådan. En kostad på 17 000 norska kronor plus arbete.

Vem är det som försöker blåsa vem här?

Till en Tesla kostar det som jämförelse $15-20K beroende på storlek. Vilket är mycket pengar, fast man kan också byta enstaka celler. Men varför skulle ett kinesbatteri vara fem gånger dyrare, fyra om vi betänker momsen? Och varför ska man byta batteri om det räcker med lådan?
MG kina vägrar väl att låta norrmännen flytta över cellerna till en ny låda?

Nätet har varit fullt med Teslaägare som har kört över stenar och trottoarkanter och skrapat batterilådan och fått beskedet att hela batteriet behöver bytas, så jag tror inte dom är mycket bättre, om dom inte har ändrat policy nyligt?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vad är det där? Har du mera information, jag tror att jag blev lite kär ...

Orginalet kommer också med eldrift, tyvärr mycket senare.
Dessutom kommer Suzuki med en bunt "elmotorcyklar", vilket kan vara bra för den Asiatiska marknaden (ser mest ut att vara små, klena scootermodeller)

 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ja, jag såg den där, undra om det är så dom har tänkt att tjäna pengarna kineserna..

Man ska nog inte vara först på bollen oavsett märke.

Hyundai och Kia tänkte tjäna pengarna på att byta kylarvätska i batterierna, men backade gradvis från absolut hutlös till bara svindyrt så att diskutionen dog ut.

Andra har nog andra punkter dom har tänkt att dra in pengarna på
Tror mer på en reservdelssnubbe som är ny på jobbet. Slika fel har jag sett på vw när man går på reservdelspris och inte utbyts. Etc..
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Nätet har varit fullt med Teslaägare som har kört över stenar och trottoarkanter och skrapat batterilådan och fått beskedet att hela batteriet behöver bytas, så jag tror inte dom är mycket bättre, om dom inte har ändrat policy nyligt?
Var ju primärt att Teslabatterierna kostade en fjärde-femtedel som jag reagerade. Säg en tredjedel med moms. Och då var det de stora batterierna från Model S, de mindre ska vara "billigare" (=inte fullt lika dyra).

Man kunde ju tänka sig att ett lågprisbatteri till en lågprisbil från ett lågprisland skulle vara billigare än en relativt dyr amerikansk vagn. Speciellt billigare än att köpa två hela lågprisbilar som båda bland annat råkar innehålla just ett sådant batteri. Även om lagerhållning och transport kostar för reservdelar.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nätet är fullt av icke elbilsägare som minsann ”har hört” både det ena och det andra…
Folk glömmer fort att det kostar 14-15000 att byta egr på vissa bilar. Partikel filter från 12-15k o uppåt + jobb
Rasade turboageregat a 20k med jobb
Högtryck bränslepumpar a10-20k
Kamremsbyten a15k

Osv osv folk kör ju längre i dag med sina äldre fosil bilar o kommer automatiskt få högre kostnader för reparationer på sina/mina Gammla lik till fosil bilar.

O som nämts så finns det i dag firmor i Norge som Reparerar elbils batterier.

En vän körde upp ett dött elbils batteri från en fransk bil till Oslo o 10,000 kronor senare har ett batteri som funkar o har över 85% kapasitet. Så även elbils batterier går att laga utan bekymmer.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Folk glömmer fort att det kostar 14-15000 att byta egr på vissa bilar. Partikel filter från 12-15k o uppåt + jobb
Rasade turboageregat a 20k med jobb
Högtryck bränslepumpar a10-20k
Kamremsbyten a15k

Osv osv folk kör ju längre i dag med sina äldre fosil bilar o kommer automatiskt få högre kostnader för reparationer på sina/mina Gammla lik till fosil bilar.

O som nämts så finns det i dag firmor i Norge som Reparerar elbils batterier.

En vän körde upp ett dött elbils batteri från en fransk bil till Oslo o 10,000 kronor senare har ett batteri som funkar o har över 85% kapasitet. Så även elbils batterier går att laga utan bekymmer.
Andelen firmor som kan laga batteriet och andra elbilsspecifika komponenter kommer öka i takt med att det finns en marknad. Fantastiskt faktiskt, hur det funkar…
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top