Elbil eller inte?


Kanske aktuellt för er som laddar där trefasuttag finns? Typ på landet, Gelleråsens byggcentraler eller så.
Denna är smidigare. Allt inbyggt i typ2 handsken. CEE 3x16A i andra änden. Kan fås med integrerad JFB etc också.

 
Last edited:
Mannekes är typ2 standarden ungefär. Metron är det du ska höra dig för om. Det är märket på den snygga lösningen.

En variant är denna, där du kopplar till en vanlig typ 2 sladd emellan.
Mennekes är ett av varumärkena som en av leverantörerna på jobbet har i sin portfölj.

Kan ha misstagit mig på stavningen, men tror inte det. Därav min lättare förvirring i ärendet.
 
Liten påminnelse

Har du Google eller någon annan sökmotor?


 
Har du Google eller någon annan sökmotor?


Tack!
Fast jag bad om EU och globalt.
Har sökt överallt, men de flesta data är inklusive hybrider.
Ville ha enbart elbilar.

Dina länkar är "EU 2021" och "sverige 2022", inte det jag söker efter.
Men tack för efforten.
SKitsvårt att hitta oberoende statistik då alla leverantörer överdriver sin försäljning.
 

Ja, jag såg den där, undra om det är så dom har tänkt att tjäna pengarna kineserna..

Man ska nog inte vara först på bollen oavsett märke.

Hyundai och Kia tänkte tjäna pengarna på att byta kylarvätska i batterierna, men backade gradvis från absolut hutlös till bara svindyrt så att diskutionen dog ut.

Andra har nog andra punkter dom har tänkt att dra in pengarna på
 
MG i Norge menar att batteripaketet inte behöver bytas ut, utan bara batterilådan. En kostad på 17 000 norska kronor plus arbete.

Vem är det som försöker blåsa vem här?

Till en Tesla kostar det som jämförelse $15-20K beroende på storlek. Vilket är mycket pengar, fast man kan också byta enstaka celler. Men varför skulle ett kinesbatteri vara fem gånger dyrare, fyra om vi betänker momsen? Och varför ska man byta batteri om det räcker med lådan?
 
MG i Norge menar att batteripaketet inte behöver bytas ut, utan bara batterilådan. En kostad på 17 000 norska kronor plus arbete.

Vem är det som försöker blåsa vem här?

Till en Tesla kostar det som jämförelse $15-20K beroende på storlek. Vilket är mycket pengar, fast man kan också byta enstaka celler. Men varför skulle ett kinesbatteri vara fem gånger dyrare, fyra om vi betänker momsen? Och varför ska man byta batteri om det räcker med lådan?
MG kina vägrar väl att låta norrmännen flytta över cellerna till en ny låda?

Nätet har varit fullt med Teslaägare som har kört över stenar och trottoarkanter och skrapat batterilådan och fått beskedet att hela batteriet behöver bytas, så jag tror inte dom är mycket bättre, om dom inte har ändrat policy nyligt?
 
Vad är det där? Har du mera information, jag tror att jag blev lite kär ...

Orginalet kommer också med eldrift, tyvärr mycket senare.
Dessutom kommer Suzuki med en bunt "elmotorcyklar", vilket kan vara bra för den Asiatiska marknaden (ser mest ut att vara små, klena scootermodeller)

 
Ja, jag såg den där, undra om det är så dom har tänkt att tjäna pengarna kineserna..

Man ska nog inte vara först på bollen oavsett märke.

Hyundai och Kia tänkte tjäna pengarna på att byta kylarvätska i batterierna, men backade gradvis från absolut hutlös till bara svindyrt så att diskutionen dog ut.

Andra har nog andra punkter dom har tänkt att dra in pengarna på
Tror mer på en reservdelssnubbe som är ny på jobbet. Slika fel har jag sett på vw när man går på reservdelspris och inte utbyts. Etc..
 
Nätet har varit fullt med Teslaägare som har kört över stenar och trottoarkanter och skrapat batterilådan och fått beskedet att hela batteriet behöver bytas, så jag tror inte dom är mycket bättre, om dom inte har ändrat policy nyligt?
Var ju primärt att Teslabatterierna kostade en fjärde-femtedel som jag reagerade. Säg en tredjedel med moms. Och då var det de stora batterierna från Model S, de mindre ska vara "billigare" (=inte fullt lika dyra).

Man kunde ju tänka sig att ett lågprisbatteri till en lågprisbil från ett lågprisland skulle vara billigare än en relativt dyr amerikansk vagn. Speciellt billigare än att köpa två hela lågprisbilar som båda bland annat råkar innehålla just ett sådant batteri. Även om lagerhållning och transport kostar för reservdelar.
 
Nätet är fullt av icke elbilsägare som minsann ”har hört” både det ena och det andra…
Folk glömmer fort att det kostar 14-15000 att byta egr på vissa bilar. Partikel filter från 12-15k o uppåt + jobb
Rasade turboageregat a 20k med jobb
Högtryck bränslepumpar a10-20k
Kamremsbyten a15k

Osv osv folk kör ju längre i dag med sina äldre fosil bilar o kommer automatiskt få högre kostnader för reparationer på sina/mina Gammla lik till fosil bilar.

O som nämts så finns det i dag firmor i Norge som Reparerar elbils batterier.

En vän körde upp ett dött elbils batteri från en fransk bil till Oslo o 10,000 kronor senare har ett batteri som funkar o har över 85% kapasitet. Så även elbils batterier går att laga utan bekymmer.
 
Folk glömmer fort att det kostar 14-15000 att byta egr på vissa bilar. Partikel filter från 12-15k o uppåt + jobb
Rasade turboageregat a 20k med jobb
Högtryck bränslepumpar a10-20k
Kamremsbyten a15k

Osv osv folk kör ju längre i dag med sina äldre fosil bilar o kommer automatiskt få högre kostnader för reparationer på sina/mina Gammla lik till fosil bilar.

O som nämts så finns det i dag firmor i Norge som Reparerar elbils batterier.

En vän körde upp ett dött elbils batteri från en fransk bil till Oslo o 10,000 kronor senare har ett batteri som funkar o har över 85% kapasitet. Så även elbils batterier går att laga utan bekymmer.
Andelen firmor som kan laga batteriet och andra elbilsspecifika komponenter kommer öka i takt med att det finns en marknad. Fantastiskt faktiskt, hur det funkar…
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top