Elbil eller inte?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

View attachment 484303View attachment 484304View attachment 484305
60-100 på 0.07 sek?!?! :skrämd
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag undrar hur mycket av batteriet som gick åt för respektive rekord.
Om vi vet vikten på bilen, så kan man räkna ut mängden energi som krävs för accelerationen givet tid och sträcka eller hastighet.

Och lägga till lite för förluster i friktion och värme.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Dags igen och påminns om en enligt mig oslagbar feature med elbil; temperaturen i kupén behaglig innan man ska köra, även på sommaren. Nu har värmen slagit till och istf 52 grader i kupén är det 21 när det är dags att lämna jobbet.
Hade förvisso fjärrstart på en GMC, men den begränsades till räckvidd på fjärren..

Är i valet och kvalet att byta model3:an mot något större, eller behålla och köpa något större, äldre (5-7år)fossilt till att fylla behoven de gångerna man reser med familj +hund.

Större elbil + liten andrabil på bensin

Eller; medelstor elbil + stor andrabil på bensin(eller diesel)

Hade inte Model Y varit så helvetes ful…
ID.7? Sitta på händerna för i5 Touring?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Y är ful men levererar… övriga levererar sådär. Sammanfattat.

Lite synd är det ju att övriga fältet inte kommit ikapp på elbilsegenskaperna. Slås av det varje gång jag provat något annat.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Y är ful men levererar… övriga levererar sådär. Sammanfattat.

Lite synd är det ju att övriga fältet inte kommit ikapp på elbilsegenskaperna. Slås av det varje gång jag provat något annat.
Jag vet inte jag. Tycker inte BMW är sämre på elbilsegenskaper och därtill har de fungerande bilegenskaper.

Liknande vill jag påstå för Mercedes, dock inte kört lika mycket.

Vad utmärker teslan nu förtiden, i positiv bemärkelse mot andra? Exakt inget har hänt på 5år

Att man inte kan få till ens ett vettigt insynsskydd på Y är ju inte särskilt imponerande, avseende rena bilegenskaper. Till och med Mazda har ju löst det elegant.

Är det mest kombi/halvkombi-lucka man behöver (som i mitt fall) och inte för att släpa mer prylar (hade model 3 haft det så hade den räckt till fler..) så verkar exempelvis Kia EV6 som ett klart bekvämare/prisvärdare val mot en Y.
 
Last edited:

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Dags igen och påminns om en enligt mig oslagbar feature med elbil; temperaturen i kupén behaglig innan man ska köra, även på sommaren. Nu har värmen slagit till och istf 52 grader i kupén är det 21 när det är dags att lämna jobbet.
Hade förvisso fjärrstart på en GMC, men den begränsades till räckvidd på fjärren..

Är i valet och kvalet att byta model3:an mot något större, eller behålla och köpa något större, äldre (5-7år)fossilt till att fylla behoven de gångerna man reser med familj +hund.

Större elbil + liten andrabil på bensin

Eller; medelstor elbil + stor andrabil på bensin(eller diesel)

Hade inte Model Y varit så helvetes ful…
ID.7? Sitta på händerna för i5 Touring?
Helt klart ”medelstor elbil + stor andrabil på bensin(eller diesel)”, då långresor troligen sker med storbilen.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Dags igen och påminns om en enligt mig oslagbar feature med elbil; temperaturen i kupén behaglig innan man ska köra, även på sommaren. Nu har värmen slagit till och istf 52 grader i kupén är det 21 när det är dags att lämna jobbet.
Hade förvisso fjärrstart på en GMC, men den begränsades till räckvidd på fjärren..

Är i valet och kvalet att byta model3:an mot något större, eller behålla och köpa något större, äldre (5-7år)fossilt till att fylla behoven de gångerna man reser med familj +hund.

Större elbil + liten andrabil på bensin

Eller; medelstor elbil + stor andrabil på bensin(eller diesel)

Hade inte Model Y varit så helvetes ful…
ID.7? Sitta på händerna för i5 Touring?
Stor elbil så klart. Poängen med billigt drivmedel är ju att man slipper åka småbil för att snåla.
Vi säljer andra bilen (diesel) nu och klarar oss på en bil för man drar sig så mycket för att köra fossilt att den nästan aldrig rullar ändå.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag vet inte jag. Tycker inte BMW är sämre på elbilsegenskaper och därtill har de fungerande bilegenskaper.

Liknande vill jag påstå för Mercedes, dock inte kört lika mycket.

Vad utmärker teslan nu förtiden, i positiv bemärkelse mot andra? Exakt inget har hänt på 5år

Att man inte kan få till ens ett vettigt insynsskydd på Y är ju inte särskilt imponerande, avseende rena bilegenskaper. Till och med Mazda har ju löst det elegant.

Är det mest kombi/halvkombi-lucka man behöver (som i mitt fall) och inte för att släpa mer prylar (hade model 3 haft det så hade den räckt till fler..) så verkar exempelvis Kia EV6 som ett klart bekvämare/prisvärdare val mot en Y.
KIA kommer med en SUV som heter EV9.
Vacker är den inte...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
KIA kommer med en SUV som heter EV9.
Vacker är den inte...
Jag gillar ju både GMC Yukon och Cadillac Escalade så varför inte säger jag då
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Gillar man M3 så är ju MY gjuten... bortsett från att ja, den är ful som stryk, något med proportionerna. Hade nog försökt stå ut med det, ser den ju mest från insidan.

Tesla har ju snålat in på parkeringssensorerna och kör numera kamera som emulerar sensorerna som parkeringshjälp vilket enligt uppgift fungerar ungefär lika bra som vindrutetorkarautomatiken, dvs 'sådär'. Å andra sidan funkar backkameran och sidokamerorna + spegel bakåt och framåt är det inte lika stort problem. Men irriterande att de ska småsnåla.

Extra fossil bil funkar ju och är den billigare lösningen, men risken är att den står 360 dagar om året och rostar igen. Behöver servas och besiktigas.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag gillar ju både GMC Yukon och Cadillac Escalade så varför inte säger jag då
Läste i KIA-tidningen om denna, inte en bokstav om räckvidd.
Men om batteriet är knappt 100kWh och den drar 2kWh/mil så borde det ge 50 mil i ideala förhållanden och 35 på vintern.
Det duger till mig. OM jag kan slippa bakersta sätena, alt fälla undan dem så hundburen går in.
Undrar vad jag får för min Niro i inbyte :cool:
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Elbilsägare snuvade på 70 000 i klimatbonus
Flera BMW-ägare går miste om klimatbonus, trots att de köpte sina elbilar i tid. Vems är felet? Transportstyrelsen? BMW? Handlarna? Eller köparen? Vi reder ut härvan.
AV: MAGNUS FRÖDERBERG
Publicerad: 2023-05-25 Uppdaterad: 2023-05-25
ANNONS
ANNONS
När ett pristak infördes för klimatbonusen förra året sänkte flera bilmärken priserna – trots det får många kunderna ingen klimatbonus. Hur kunde det bli så här, och vems är ansvaret?


Lennart Bornhall i Uddevalla är en av dem som passade på att beställa en elbil före den 8 november för att få klimatbonus. Han ser ut att gå miste om 70 000 kronor.
Det är inte inköpspriset som gäller
Den 12 juli 2022 införs ett pristak för klimatbonus. Inga bilar med nypris över 700 000 kronor skulle få klimatbonus. Under våren 2022 sänkte BMW priset på iX3 från 769 000 kronor till 699 000 kr.

På sin webbplats skriver Transportstyrelsen att ”det är priset i Skatteverkets nyprislista som gäller, inte inköpspriset”. De länkar till Skatteverket där det finns tre prislistor för bilar tillverkade 2022.

– Det naturliga är att man tror att det är den senaste prislistan som gäller, säger Carl Lindwall, informationschef på BMW Sverige.

Under hösten går Transportstyrelsen ut med ett förtydligande om att det är den första listan som gäller, den som heter 2021:29. I den anges priset för BMW iX3 till 769 000 kronor. Därmed är bilen inte berättigad till klimatbonus.

– Det jag kan tycka är olyckligt är att listan för 2022 heter 2021:29. Det är inte lätt för konsumenten eller återförsäljaren att ta till sig informationen. Komplexa frågor kräver tydlig kommunikation, säger Mattias Bergman, vd för Mobility Sweden.

I förordningen om klimatbonusbilar från 2017 står det att nypriset är det som bilen hade när den introducerades på den svenska marknaden.

– En årsmodell kan bara introduceras på marknaden en gång om året, säger Jonny Geydne, ansvarig tjänsteman på Transportstyrelsen.

– Vi tror inte att det är lagstiftarens intentioner att en konsument inte ska få klimatbonus när bilimportörena sänkt priserna långt innan taket infördes, säger Mattias Bergman, vd för Mobility Sweden.

Handlaren lovade klimatbonus
När Lennart Bornhall beställer sin bil hos Bilia i Uddevalla den 8 november 2022, sista dagen för klimatbonus, är det inget tal om att BMW iX3 inte kvalificerar för klimatbonus, tvärt om.

– De skulle anstränga sig extra mycket för att registrera den före årsskiftet så att jag kunde få 70 000 kronor i klimatbonus och inte 50 000 kronor som gällde efter årsskiftet, berättar Lennart Bornhall.

Om det inte hade gått så snabbt att få fram en bil till Lennart hade han kanske fått utbetalt klimatbonus, men då 50 000 kronor. För BMW iX3 som tillverkats under 2023 gäller en ny prislista hos Skatteverket med det lägre priset.

BMW tolkar regeltexten annorlunda än Transportstyrelsen

BMW:s annons för iX3 på sajten Placera.
Under hösten annonserar flera BMW-handlare att de säljer BMW iX3 som ger rätt till klimatbonus. Så här står det i en annons från BMW Sverige på sajten Placera:
” Frånpriset på 699 000 kronor innebär att SUV:en är miljöbonusberättigad enligt Skatteverkets nya gräns som infördes i juli 2022. Även om tillvalen gör att priset hamnar över 700 000 så baseras miljöbonusen på frånpriset.”

BMW Sverige har alltså tolkat regelverket kring klimatbonusbilar annorlunda än Transportstyrelsen.
”13 § En bonus för en klimatbonusbil får ges endast om bilens nypris vid det förvärvsdatum som anges i vägtrafikregistret uppgår till högst 700 000 kronor. Förordning (2022:801).”

Så här skriver BMW Sverige: ”Vi och de flesta andra i branschen läser raden: ”bilens nypris vid det förvärvsdatum som anges i vägtrafikregistret” som just att det är priset vid förvärvsdatum i Skatteverkets register som räknas och det är så vi och många andra har kommunicerat med våra återförsäljare och kunder. Att Transportstyrelsen nu väljer en annan tolkning är olyckligt. Tyvärr är det inget vare sig vi eller återförsäljaren kan driva, utan det behöver vara den enskilda bilägaren som överklagar beslutet när det kommer från Transportstyrelsen.”

Biljuristen: Stäm handlaren
Vår jurist, Biljuristen, menar att köparen ska kräva säljaren på ersättning för felaktiga uppgifter om klimatbonusen, eftersom kunden har avtal med handlaren.

”Fel föreligger enligt 4 kap 2 § punkt 4 i konsumentköplagen (2022:260) då bilen inte är förenlig med uppgifter lämnade i marknadsföringen” skriver Biljuristen Marcus Palmberg.

Handlaren får i sin tur kräva BMW Sverige om de anser att de kommit med felaktig information.

Bilia tar inget ansvar – hänvisar till Transportstyrelsen
Lennart Bornhall köpte sin BMW iX3 av Bilia i Uddevalla. De hänvisar till Bilias kommunikationsdirektör Anders Rydhem som skriver att detta inte berör Bilia utan är en sak mellan kunden och Transportstyrelsen, trots att handlaren var övertygad om att klimatbonusen skulle gälla.

Fler bilmärken drabbade
Även andra bilmodeller än BMW iX3 har drabbats av missförståndet, uppger både Transportstyrelsen och Mobility Sweden. De vill dock inte uppge vilka märken och modeller det rör sig om.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Läste i KIA-tidningen om denna, inte en bokstav om räckvidd.
Men om batteriet är knappt 100kWh och den drar 2kWh/mil så borde det ge 50 mil i ideala förhållanden och 35 på vintern.
Det duger till mig. OM jag kan slippa bakersta sätena, alt fälla undan dem så hundburen går in.
Undrar vad jag får för min Niro i inbyte :cool:
Upp till 541 el-km (blir nog 350-450 riktiga km).
Sedan 239km med 15 minuters snabbladdning.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Varför anges "Upp till" räckvidd ÖHT?

Finns det någon fossilbilstillverkare som säger att en besinbil kan gå upp till 90 mil på en 50 liters tank, om den drar 1 liter milen enligt WLTP.

WLTP är tillräckligt snäll även om den är mycket bättre än den tidigare NEDC
Båda körcyklerna togs fram för besninbilar för att "straffa" dom med körning som är oekonomisk (mycket stadstrafik), vilket som av en händelse gör körcykeln snäll mot elbilar.

Det är väl typ 50 år sedan man började ange bränsleförbrukning för fossilbilar med en siffra för stadstrafik och en för landsväg, varför inte göra samma sak med elbilar, då kan man använda den nuvarande WLTP cyckeln för stadstrafik och sedan ta fram en ny körcykel för landsvägstrfik.

Det är ju ändå när man ska köra långt på motorväg räckvidden är viktig, man har ju inte räckviddsångest när man snurrar runt i en stad för att göra ärenden och det finns laddare överallt.
Det är ju ytterst sällan man får ihop 10 mils stadssnurr utan att parkera.

Sen måste man ju stadsbajsa också
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top