Bull chitt. Mina pylonteck har 6000 cykler 10-100 % o 12000 20-80%Laddcykler. Ca 1500 för dagens batteri. Säg att du nyttjar 150/år. Då är det tack och godnatt efter 10år. Lägg på kostnaden. Det är inte särdeles gynnsamt
Bull chitt. Mina pylonteck har 6000 cykler 10-100 % o 12000 20-80%Laddcykler. Ca 1500 för dagens batteri. Säg att du nyttjar 150/år. Då är det tack och godnatt efter 10år. Lägg på kostnaden. Det är inte särdeles gynnsamt
Nja. Det där är nog inte helt korrekt. Dels är en stor del av batterierna för hemmen av LFP typ som klarar betydligt fler laddcykler plus att dom inte brinner på samma sätt som Lijon batterier. Dessutom så överprovisionerar man en del. Om du köper ett batteri som skall vara på 10 kWh så har det i själva verket större kapacitet än så men man väljer att aldrig låta det bli helt fullt eller helt tomt. Dvs batteriet indikerar 100% laddning när det i själva verket är kanske 90% laddat. Det ökar livslängden avsevärt.Laddcykler. Ca 1500 för dagens batteri. Säg att du nyttjar 150/år. Då är det tack och godnatt efter 10år. Lägg på kostnaden. Det är inte särdeles gynnsamt
Nja. Jag skulle inte säga att dom hålls vid optimal laddning. Den typ som är i UPS mår bäst av att lagras med någonstans kring 50-70% laddning. Men eftersom batterierna i dom är relativt billiga att byta plus att man vill kostnadsoptimera produktionen så vill man utnyttja batteriet maximalt och ligger därmed och trycker det mot 100% laddning hela tiden vilket faktiskt sliter en hel del på batteriet. Så dom ger upp fort för att man har en laddningshantering som är ganska elak mot batteriet just för att få så lång driftstid som möjligt ur ett så litet batteri som möjligt.Man byter UPS batterier av LiPo typ oftare än så, och då har dom nästan inga laddcyklet utan hålls vid optimal laddning konstant.
Någonstans finns väl en gyllene medelväg mellan när det är laddcykler eller ålder som tar dom.
Ok, då får du alltså investera i dubbla kapaciteten för att det ska hålla. Förbrukar du 10kWh på natten så behöver du ett 20kWh batteri..Nja. Jag skulle inte säga att dom hålls vid optimal laddning. Den typ som är i UPS mår bäst av att lagras med någonstans kring 50-70% laddning. Men eftersom batterierna i dom är relativt billiga att byta plus att man vill kostnadsoptimera produktionen så vill man utnyttja batteriet maximalt och ligger därmed och trycker det mot 100% laddning hela tiden vilket faktiskt sliter en hel del på batteriet. Så dom ger upp fort för att man har en laddningshantering som är ganska elak mot batteriet just för att få så lång driftstid som möjligt ur ett så litet batteri som möjligt.
UPSer av batterityp är vannligtvis antingen där för att bära över tills dieselaggregatet har startat eller för att göra en säker nedstägning av systemen beroende på hur viktiga systemen som använder UPSen är.Ok, då får du alltså investera i dubbla kapaciteten för att det ska hålla. Förbrukar du 10kWh på natten så behöver du ett 20kWh batteri..
Nej. Inte alls. Då missförstod du mig.Ok, då får du alltså investera i dubbla kapaciteten för att det ska hålla. Förbrukar du 10kWh på natten så behöver du ett 20kWh batteri..
Att elda upp valfritt bränsle i en ICE-motor ger alltid avgaser. I detta fall (väte) NOx.Vad blir det för avgaser när man bränner vätgas?
Ja, en av våra anställda var tvungen att inspektera sin gastank (ska göras regelbundet) och då den var en gas-Volvo med flera år på nacken, blev det skroten. För dyrt jämfört med bilens värde ca 20k.Förutom att verkningsgraden blir låg så får man dessutom problemet med räckvidd. Jag har för mig att det var BMW som gjorde en vätgasdriven bil med förbränningsmotor. en prototyp som var baserad på deras 7 serie. Den hade en räckvidd på i bästa fall 35 mil trots tankar med 150 liter kondenserad vätgas.
Knappast var folk längtar efter.
Med bränsleceller så får man en räckvidd som är mer än det dubbla vilket medför att man får betydligt längre räckvidd än de flesta bensinbilar.
Det är i sak helt korrekt att det innebär en hel del förluster att producera vätgas och sedan omvandla den till el i bilen.
Men samtidigt som innebär det att man teoretiskt sett kan producera vätgas när vi har överskott och använda den när man behöver den. Vilket betyder att det skulle kunna användas till att utjämna belastningen på nätet.
Dock kommer man aldrig ifrån att vätgastanken är ett tryckkärl som behöver inspekteras till en inte försumbar kostnad och den behöver dessutom bytas ut efter några år för att bilen skall få fortsätta köras vilket medför en del extrakostnader.
Bra, många vet inte om detta, och de miljöpolitiker som förstår (de är få) försöker dölja detta faktum. Eller säger att "då det inte blåser kan vi köpa el från EU".I det sammanhanget får man inte glömma att överföringskapaciteten påverkas av mängden stabiliserande elproduktion på mottagarsidan.
Stanger man en reaktor på 1000 MW i Ringhals så innebär det att man förutom 1000 MW egen elproduktion också tappar 500 MW överföringskapacitet från norra sverige eftersom man inte kan belasta överföringsledningarna lika hårt om man inte har stabiliserande produktion i mottagaränden.
Dvs stänger man en 1000 MW reaktor så tappar man 1500 MW eleffekt i den regionen. Och det går inte att ersätta med vindkraft eftersom den inte är stabiliserande och dessutom inte alls genererar någon el när det är vindstilla och överföringsbehovet därför är som störst.
Det hade vi i Malmö!Det allra mest effektiva rent energiekonomiskt är såklart att generera all el precis där den behövs
Fast teori o praktik är inte samma sak. Har du exempel på gas-ICE-bilar som kan köpas? Som visar bra egenskaper? Emmissionsreglerna blir tuffare o tuffare hela tiden.Du kan sätta punkt efter fjärde ordet.
En vätgasmotor är en SI-motor så man kör den på lambda=1 och katalysator, klart.
Jag skulle inte vilja beskriva det som en komplicerad konstruktion, därav min retoriska fråga.
Att elda upp valfritt bränsle i en ICE-motor ger alltid avgaser. I detta fall (väte) NOx.
Sedan har du alla andra problem med en ICE-motor. Den ska smörjas med olja som vi inte (tycker jag) förbruka om det kan undvikas. Och ännu sämre verkningsgrad än att elda upp bensin/diesel.
En elmotor + batteri är överlägset bättre på alla sätt.
Bara en sån sak som att "bränslet" kan produceras överallt !! Så vi slipper köpa skiten från länder med ytterst tveksam inställning till demokrati och mänskliga rättigheter.
Olja kan vi spara till nödvändiga saker som MC och motorsport
Fast teori o praktik är inte samma sak. Har du exempel på gas-ICE-bilar som kan köpas? Som visar bra egenskaper? Emmissionsreglerna blir tuffare o tuffare hela tiden.
Ja, en av våra anställda var tvungen att inspektera sin gastank (ska göras regelbundet) och då den var en gas-Volvo med flera år på nacken, blev det skroten. För dyrt jämfört med bilens värde ca 20k.
Har man lokalt överskott på lokal energi ör det enklare, billigare och bättre att tillverka el o fylla elbilen.
....och skickade till Kina.Sedan snodde bil fan hela telefon boken helt plötsligt?
Tja det har nog huawei en redan gjort......och skickade till Kina.
Grattis!
....och skickade till Kina.
Grattis!
Det var sådana personer som var med och konstruerade elförsörjningen i Sverige, det som Miljöpartiet har gjort vad de kan för att rasera.Läste en artikel i Ny Teknik om en pensionerad ingenjör som installerat rejält med solceller.
Offgrid såklart. Elen gick till hushållet, överskottselen till ett batteri.När batteriet var fulladdat till en elektrolysör(?) som producerade vätgas. Vätgasen komprimerades in i ett stort antal vanliga gasflaskor. När solen slutade lysa drivs hushållet först av ström från batteriet och när batteriet är urladdat är det dags för en bränslecell som producerar el med vätgasen.
Då är det lungt använder inte sms. ??Mmm, och alla SMS... För det är ju viktigt att bilen sparar en kopia av alla SMS telefonen någonsin har skickat eller tagit emot, så den kan läsa upp dom med en dålig syntetröst medans man kör.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |