Elbil eller inte?

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Precis!

Som för 5-10 år sedan när det ständigt framhölls hur bra andrahandsvärdet var på elbilar.
Inte av mig.
Snabb teknisk utveckling innebär alltid värderas på äldre utrustning.
Brist på elbilar höll dock upp värdet under en tid.
Var bara en tidsfråga

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Inte av mig.
Snabb teknisk utveckling innebär alltid värderas på äldre utrustning.
Brist på elbilar höll dock upp värdet under en tid.
Var bara en tidsfråga

Nej, jag syftade ju förstås på elbilssekten. De flesta andra förstod nog att de flesta bilar tids nog tappat ganska nära 100% av sitt ursprungliga värde.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Samt att Tyskland (och vi) förstört elsystemet genom kärnkraftnedläggningen vilket resulterade i skyhöga och volativa priser, som driver upp inflationen och gör våra företag mindre konkurrenskraftiga.
Lägg sedan till att resultatet av allt ovsn blir ökade räntor så fattar man att marknaden för svindyra elbilar minskar…
Sist jag kollade så kostade en vanlig V60 mer än en Tesla så det drabbar nog alla bilar rakt av förutom Dacia möjligen…

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Ecall service, finns många lösningar på det, i princip boota om bilen på nåt sätt. Har Microsofts programmerare gått över till mjukvara för bilar!
Det är tydligen vanligt att Volvobaserade bilar med ecall tappar kontakten med omvärlden och tänder varningar för det. Jag har aldrig sett det i mina andra bilar med liknande system.
Kinesisk skitbil!

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Många tex Volvo kör med 3G-modem och när det nätet släcks ned är funktionen finito. Krävs det på besiktningen är kostsamt byte av nöden. Dvs kostsamt för tillverkaren då det handlar om några tusen kronor per bil…

Detta har såklart ingenting med ”elbil” att göra utan är snarare ett av många bevis på fossilbiltillverkarnas oförmåga att anpassa sig till framtiden.

Har du ett annat fel på detta system brukar det räcka med en omstart. Självdiagnosen noterar tex att det inte finns GPS-signal vid uppstart och larmar. Händer på hojen ibland till och med.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022

Laddbajsandet är problematiskt...

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Apropå batterier så använder Mercedes en annan tillverkare i bilarna i Asien.

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
IMG_0543.jpegIMG_0542.jpegIMG_0541.jpegLämna in min på service idag. Fin lånebil.
Var lite lite tystare å gick bättre på ojämnheter på vägen pga sin storhet. Men rätt stor å klumpig. Föredrar min❤️

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Vad är speciellt med den
Ser den ut som en vanlig trea.
Modell Y har verkligen blivit en succé.
Måste vara en riktig familjebil.
Det är den lätta facelift som kom i vintras/våras. Ser väldigt lik ut men med lite smalare lyktor och några andra detaljer. Den är tystare, har bättre fjädring, saknar spakar för blinkers/växel och Performancemodellen är betydligt sportigare än den gamla. Plus säkert en massa andra justeringar.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Svaret på trådnamnet ”Elbil eller inte?” är 2.

Vi har ägt en 9-sitsig Zafira 75kWh i 2,5 år/7000 mil nu och den har sina för och nackdelar.
Helt klart är att fossilfordon numera endast är acceptabelt för hobbyprylar. Jag gillar att hojen går på solrosolja och tolererar en bensindriven amfibiebil samt en 4x4 som slukar E85 men dagligdags vill jag åka elbil.

När jag nu börjat resa så mycket i jobbet att vi behöver en andrabil har valet fallit på att ta en Polestar 2 4X4 Long range som förmånsbil.

Ska bli kul att få en bil med bra knuff, lång räckvidd och lite modernare förarhjälpmedel. Zafiran får bli kvar som laståsna/andrabil. Den är ju tråkig men mycket praktisk.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Vad är speciellt med den
Ser den ut som en vanlig trea.
Modell Y har verkligen blivit en succé.
Måste vara en riktig familjebil.
Highland är den uppdaterade Model 3. Mer ljudisolering och bättre fjädring, andra strålkastare och bakljus, några ändringar i inredningen. Samma bil i övrigt.

Y har inte ändrats ännu, därför säljs de sista ut nu med förmånliga villkor.
Efter drygt 10.000 mil med Model 3 och lika mycket med model Y så får jag säga att det är mycket bra bilar. Man får vänja sig lite vid Teslaspecifika egenskaper men helheten är svårslagen vad gäller utrymmen, prestanda, kostnader och bruksegenskaper.

Model Y är trots samma bottenplatta betydligt rymligare än Model 3 både fram, bak och i bagageutrymmena, men är inte heller lika kvick/rolig att köra. Men ”Terrängassistans” som Y har är värt allt häruppe (man ”låser” fyrhjulsdriften och kalibrerar för lösa underlag. Fantastiskt välfungerande, även i jämförelse med diffspärrad Landcruiser.)

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...