Du missar mitt argument. Det finns väl inget som påvisar att Toyota ”ligger efter” i annat än att de inte tillverkar en produkt som inte säljer?
Jag tror det är ett ganska dåligt antagande att Toyota inte kan leverera batteribilar när marknaden är redo.
Det är väl inte så att man måste lägga ner massa r&d på att tillverka batteribilar? Inte mer än en vanlig bil räknar jag med. Batteribilar är rätt enkla maskiner i grund och botten.
Jag tror att det antagandet tyvärr är rätt. Det finns många ”elbilar” men inte särskilt många är ”fungerande elbilar” ännu. Inte ens Volvo lyckas ju trots massiv kinesisk uppbackning. Tesla, KIA/Hyundai, BMW… sedan är det svårare att påstå att det handlar om mogna elbilar.
De kan inte leverera en konkurrenskraftig elbil. Därför låter de bli än så länge, BZ4X är såvitt jag förstått ett samägt projekt med Subaru (Toyota har det även med Suzuki när det gäller Corolla SUVen) och utvecklat i en tid som i elbilsmått var länge sedan.
Marknaden kommer aldrig av sig själv att efterfråga utsläppsfria fordon som dessutom är dyrare. Marknaden tar inte klimathänsyn lika lite som marknaden lägger några moraliska aspekter på hur olja/bensin framställs, distribueras och säljs.
Toyota vill sälja bilar även om tio år och vi kan vara säkra på att de både forskar och utvecklar för att göra det.
Men - det handlar också om produktionsresurser av batterier. 2018-2019 tecknade Tesla, KIA, BYD och BMW var för sig stordelen av den tillgängliga kapaciteten att framställa batterier globalt. Panasonic, LG och några till står för det mesta.
Toyota var inte med på det tåget och står därmed utan alternativ att producera samt sälja elbilar i de volymer som måste till för att vara lönsamt.
När det gäller europeiska biltillverkare har Northvolt varit en sådan potentiell producent där GWh batterikapacitet kan produceras och monteras i europeiska fordon under lång tid framöver. Vi får se vilken väg det tar just nu men det är mycket osannolikt att man skulle avhända sig denna resurs i Europa.