Ja som jag förstått det så var det faktiskt den europeiska bilindustrin som insåg att vi av många anledningar måste kunna göra även batterier själva i Europa. Sedan krävs stora mängder kapital…
Men vi kan ju jämföra omställningen med IT-bubblan 2001; det innebar ju inte att IT försvann och alla återgick till penna och papper direkt. Även om många företag gick i putten. Hör nog till på nya marknader men jag tror nog att Northvolt överlever på något sätt eftersom alternativet i princip är otänkbart.
Vi får se vad som händer.
Har själv jobbat en hel del inom automotive och även via andra fått inblick i hur såväl Tesla som Toyota jobbar, även om jag förstås inte vet vad som sägs i de mest slutna rummen. Men det står rätt klart att europeisk bilindustri har stora svårigheter att kunna anpassa sig och göra de stora omställningar som krävs, inte bara när det gäller elektrifiering, utan även många andra teknikkliv och omvälvande förändringar av marknaden som sker samtidigt. Deras organisationer och arbetssätt är anpassade för en annan tid.
Tesla har ett avgörande försprång i hur de bedriver sin utveckling och produktion. Mycket är kanske inte så glamoröst som det verkar utan snarare ett resultat av trial and error, men just detta är mycket av poängen - de lär sig snabbare än alla andra och Musk tycks ha en närmast manisk besatthet i att undvika all form av byråkrati som gör ingenjörerna långsamma.
Kineserna har andra fördelar i form av bl.a. oerhörd statlig uppbackning.
Toyota tänker långsiktigt, är anpassningsbara, men inte så snabba, vilket både kan vara en fördel och nackdel för dem i nuläget. De verkar dock ha hamnat efter rejält när det gäller den digitala utvecklingen, utifrån vittnesmål inifrån.