Elbil eller inte?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Lika bra att vänja sig då fler och fler elnätsbolag tar ut effekttariff med halverad beräkningseffekt kl 23-06. På så sätt kommer man åt att få även de som inte har timtaxa till att styra sin förbrukning till nattetid.
Senast 2027 ska alla ha infört effektariff.
Bilen jag kör har jag planerad laddning på, men hustruns laddhybrid drar ström från en fas och brukar bli inpluggad så fort hon kommer hem. Igår gick det ström för 250 kr för hela hemmet.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Teknikens värld har utsett årets test-bil 2024;


”Med snudd på rekordartade 79 poäng av 100 i betygsammanställningen är Tesla Model 3 2024 års högst betygsatta testbil och samtidigt som den är svaret på frågan vilken ny bil man ska köpa väcker den frågan: Hur kan de andra biltillverkarna fortfarande inte ha hunnit ikapp Tesla?”

Det där sistnämnda oroar faktiskt. Gamm-firmorna får dra skallen ur arslet snart annars är det bara vita Teslor på vägarna 2035. Spelar kvitta om att man har entusiaster som köper manuella Porsche om företaget konkar ändå..
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Teknikens värld har utsett årets test-bil 2024;


”Med snudd på rekordartade 79 poäng av 100 i betygsammanställningen är Tesla Model 3 2024 års högst betygsatta testbil och samtidigt som den är svaret på frågan vilken ny bil man ska köpa väcker den frågan: Hur kan de andra biltillverkarna fortfarande inte ha hunnit ikapp Tesla?”

Det där sistnämnda oroar faktiskt. Gamm-firmorna får dra skallen ur arslet snart annars är det bara vita Teslor på vägarna 2035. Spelar kvitta om att man har entusiaster som köper manuella Porsche om företaget konkar ändå..

Mest intressant blir det om man jämför med tredjeplatsen, Tesla Model Y. Den avslutas med

"Varför tar inte Tesla Model Y RWD Long Range hem titeln ”Årets Testbil 2024”? Främst för att varje gång vi kör en Model Y ser tydlig förbättringspotential. Inte just vad gäller körupplevelsen, Model Y går fint på vägen. Men komforten borde vara bättre. Konkurrenterna har bättre stolar, bilar i samma prisklass går tystare och varför envisas Tesla med ramlösa dörrar när det blir så mycket vindbrus? Det är just på grund av de mindre klagomålen som Model Y inte vinner. Men ersättaren är på väg."

Allt det där gäller ju även Model 3. Som dock vinner utan motsvarande kommentarer. Ok, komforten kanske är lite bättre då den fick lite nya komponenter iom faceliften till Highland. Men samma korkade ramlösa dörrar och därmed högljuddhet.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

Mest intressant blir det om man jämför med tredjeplatsen, Tesla Model Y. Den avslutas med

"Varför tar inte Tesla Model Y RWD Long Range hem titeln ”Årets Testbil 2024”? Främst för att varje gång vi kör en Model Y ser tydlig förbättringspotential. Inte just vad gäller körupplevelsen, Model Y går fint på vägen. Men komforten borde vara bättre. Konkurrenterna har bättre stolar, bilar i samma prisklass går tystare och varför envisas Tesla med ramlösa dörrar när det blir så mycket vindbrus? Det är just på grund av de mindre klagomålen som Model Y inte vinner. Men ersättaren är på väg."

Allt det där gäller ju även Model 3. Som dock vinner utan motsvarande kommentarer. Ok, komforten kanske är lite bättre då den fick lite nya komponenter iom faceliften till Highland. Men samma korkade ramlösa dörrar och därmed högljuddhet.
Det är skillnad dock, har kört båda och nya 3an skiljer sig tydligt mot Y på de punkterna.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar

Mest intressant blir det om man jämför med tredjeplatsen, Tesla Model Y. Den avslutas med

"Varför tar inte Tesla Model Y RWD Long Range hem titeln ”Årets Testbil 2024”? Främst för att varje gång vi kör en Model Y ser tydlig förbättringspotential. Inte just vad gäller körupplevelsen, Model Y går fint på vägen. Men komforten borde vara bättre. Konkurrenterna har bättre stolar, bilar i samma prisklass går tystare och varför envisas Tesla med ramlösa dörrar när det blir så mycket vindbrus? Det är just på grund av de mindre klagomålen som Model Y inte vinner. Men ersättaren är på väg."

Allt det där gäller ju även Model 3. Som dock vinner utan motsvarande kommentarer. Ok, komforten kanske är lite bättre då den fick lite nya komponenter iom faceliften till Highland. Men samma korkade ramlösa dörrar och därmed högljuddhet.
Lika märkligt är när MB och BMW Coupémodeller aldrig får anmärkning på att de har ramlösa sidofönster. Kanske det inte beror på det ändå?

Model Y har 635 kilo maxlast, dubbelt så mycket som model 3 (315kg). Därför måste fjädringen vara helt annorlunda och det drabbar förstås komforten i olastat skick.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Någon som har erfarenhet av e-Caddy? Funderar på en sådan på jobbet. Verkar iskalla på begmarknaden, får en med väldigt få mil och något/några år på nacken för 160k. Vi kör sällan mer än 5 kilometer/dag och ofta mindre än så.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Någon som har erfarenhet av e-Caddy? Funderar på en sådan på jobbet. Verkar iskalla på begmarknaden, får en med väldigt få mil och något/några år på nacken för 160k. Vi kör sällan mer än 5 kilometer/dag och ofta mindre än så.
En god vän körde e-Golf i jobbet (elektriker) i tre år. Väldigt nöjd med bilen, däremot inte superbra värme, kunde inte värma batteriet och laddade långsamt. Firman bytte till e-Niro. Ännu bättre. Detta är västerbottensfjällen så det blir många fler mil och högre krav på värme och räckvidd.

Framkomlighet aldrig ett problem, trots tvåhjulsdrift. Detta var största överraskningen säger han.

Caddy är väl samma bil?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Någon som har erfarenhet av e-Caddy? Funderar på en sådan på jobbet. Verkar iskalla på begmarknaden, får en med väldigt få mil och något/några år på nacken för 160k. Vi kör sällan mer än 5 kilometer/dag och ofta mindre än så.

Elektriska arbetsbilar verkar rent generellt inte vara så attraktiva på begmarknaden. Jag antar att det hänger ihop med den dåliga räckvidden. Det blir ju nästan som leksaksbilar man bara kan köra inom sin kommun.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Elektriska arbetsbilar verkar rent generellt inte vara så attraktiva på begmarknaden. Jag antar att det hänger ihop med den dåliga räckvidden. Det blir ju nästan som leksaksbilar man bara kan köra inom sin kommun.
…och därmed attraktiva för arbetsgivaren som inte behöver sponsra de anställda med fri bil över helgen. ;)

Nädä, du har nog rätt i att det handlar om räckvidden, även om de flesta arbetsbilar går ganska korta sträckor dagligen så är de ju ointressanta för alla som kör längre ibland.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Elektriska arbetsbilar verkar rent generellt inte vara så attraktiva på begmarknaden. Jag antar att det hänger ihop med den dåliga räckvidden. Det blir ju nästan som leksaksbilar man bara kan köra inom sin kommun.
Men det passar oss utmärkt! Vi har bara trott att det var alldeles för dyrt att köpa en.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Men det passar oss utmärkt! Vi har bara trott att det var alldeles för dyrt att köpa en.

:tummenupp Jag funderar också på ett elskåp, jag har ju mer än en bil så jag kan köra diesel ifall jag ska längre bort.
Dock de med allra kortast räckvidd blir svårare att räkna hem då dom inte ens räcker till grannkommunen och hem. Och även om kortkörningarna inom kommunen förstås är många så tror jag de blir för få mil.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Men det passar oss utmärkt! Vi har bara trott att det var alldeles för dyrt att köpa en.

Inte var det särskilt dyrt? Eller? 37,7 kWh som kanske är 35 efter några år. Borde ge 16-17 mil om den drar 2kWh/mil.

Driftskostnad på några kronor per mil…
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tesla har jäkligt bra aerodynamik, särskilt jämfört med skåpbilar.
Sen vet jag inte om WLTP körs utan last i bilarna?

Misstänker starkt att du har betydligt bättre skills än jag vad gäller testprocedurer, det står i denna översikt att man skall ta hänsyn till totalvikt och olika utrustningsnivåer men inte hur…

För en lastbil har det förstås väldigt stor betydelse.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?

Inte var det särskilt dyrt? Eller? 37,7 kWh som kanske är 35 efter några år. Borde ge 16-17 mil om den drar 2kWh/mil.

Driftskostnad på några kronor per mil…
Nej Verkligen inte, snarare jävligt billigt jämfört med sina dieselkusiner! Har bara antagit. Har inget större intresse av transportbilar, men nu behöver vi en ny på jobbet och då började jag kolla marknaden.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Så du baserar ditt bilägande på hur enstaka andra bilägare väljer att köra?

Elbilar drar något mer på vintern, det är ett faktum då de inte har "gratis" överskottsvärme. Men det speciellt vid korta resor (< 2.5mil) då uppvärmningen av kupé blir en relativt stor del av förbrukningen, å andra sidan värmde min diesel bara upp bilen andra halvan av en sådan sträcka. Och då har du oftast ingen problem med laddning då du kan ladda mellan åtminstone vissa av resorna. Kostnaden i el blir såklart procentuellt ganska mycket mer än på sommaren, speciellt som elen även är dyrare på vintern, men på en elbil är det en väldigt liten del av kostnaden.

Kör du sedan långt är skillnaden ganska liten, åtminstone om du har värmepump vilket de flesta rena elbilar har idag. I kronor sparar du nog mer pengar på att ligga bakom lastbil om du kör bensinbil än elbil. Tidsmässigt är det med elbil alltid bättre att köra i åtminstone skyltad hastighet och ladda något oftare.

Men visst, laddstopp är nackdelen med elbil, två gånger om året hade jag hellre haft laddhybrid. Resten av året släpar man bara runt på en onödig extra drivlina som väger och ska ha service. Köra i 80 på motorväg och/eller ligga bakom lastbilar har jag aldrig sett någon vits med.
Ett litet tillägg bara, när en bil ligger bakom släpen på natten i 80 utan att svänga av trots att flera avfarter har passerats, får jag en obehaglig känsla att något skumt är på gång.
När jag har fått nog svänger jag av och går på igen när bilen har passerat och försvunnit.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Misstänker starkt att du har betydligt bättre skills än jag vad gäller testprocedurer, det står i denna översikt att man skall ta hänsyn till totalvikt och olika utrustningsnivåer men inte hur…

För en lastbil har det förstås väldigt stor betydelse.

Generellt har jag säkert det men i det här specifika fallet har jag ingen direkt kunskap om detaljerna men ja, om bilarna testas med bara förare eller fullastade har ju betydligt större betydelse för lätta lastbilar än för personbilar.
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top