L. Mäkinen
Gudomlig sporthojare
Det ger en sämre produkt för de som är läskunniga.Det är inte fånigt utan de flesta biltillverkare vet om att människor är klantarslen. Därav behov av buffert.
Mvh
Det ger en sämre produkt för de som är läskunniga.Det är inte fånigt utan de flesta biltillverkare vet om att människor är klantarslen. Därav behov av buffert.
Mvh
Har det någon betydelse för batteri slitage om man ofta kör ner det till i stort sett 0% ?Dessutom har man alltid alternativet att sänka hastigheten om man märker att det kan bli på det berömda håret. Jag brukar ofta välja att komma fram till laddare med bara någon procent kvar, om inte annat för sportens skull…
Mvh
Snabbladdning har visat sig spela väldigt liten roll i praktiken. Det som spelar mest roll är att de inte stå med för hög laddning länge, men att ladda till 100% gör nästan ingenting om du börjar köra strax efter laddning.Har det någon betydelse för batteri slitage om man ofta kör ner det till i stort sett 0% ?
Tidigare sas det att ofta ladda på snabb laddare kunde slita på batteri. Även att ofta ladda till 100% och inte köra med en gång (tex stå över natten).
Var det i början med gammal teknik och dom sakerna är något som inte spelar någon roll nuförtiden med nya moderna bilar?
Försöker få uppfattning och lära mig mer
Har det någon betydelse för batteri slitage om man ofta kör ner det till i stort sett 0% ?
Tidigare sas det att ofta ladda på snabb laddare kunde slita på batteri. Även att ofta ladda till 100% och inte köra med en gång (tex stå över natten).
Var det i början med gammal teknik och dom sakerna är något som inte spelar någon roll nuförtiden med nya moderna bilar?
Försöker få uppfattning och lära mig mer
Om jag kör Luleå-Berlin med min Tesla Y LR en vanlig sommardag så ser laddtiderna ut sådär. Hand upp den som anser sig behöva färre och kortare raster på 190 mil.
Mvh
Det är lite fånigt att det finns något kvar vid 0%. Noll är noll. I min första elbil försvann både värme och motoreffekt innan noll.
Jag har aldrig sett decimaler på de fyra fabrikat jag haft av elbilar. På nuvarande bil är en halv procent knappt 4 km om jag räknar rätt. Inte ett flertal mil.Fast visar den några decimaler?
0.49% blir ju 0% om man saknar decimaler.
Jag stannar när det passar bäst, blir lite olika, försöker ta långt stopp när jag käkar, så tomt som möjligt in och 100% ut. Jag håller hastigheten på motorvägen, så ja det är en bra bit i 120, men märker ingen större skillnad mot 110.Hur lång var de mellanliggande sträckorna innan nästa laddning?
Körde du 120km/h?
Nej, men med ett undantag, hålla på att plocka max effekt på låg laddnivå är nog det enda.Har det någon betydelse för batteri slitage om man ofta kör ner det till i stort sett 0% ?
Tidigare sas det att ofta ladda på snabb laddare kunde slita på batteri. Även att ofta ladda till 100% och inte köra med en gång (tex stå över natten).
Var det i början med gammal teknik och dom sakerna är något som inte spelar någon roll nuförtiden med nya moderna bilar?
Försöker få uppfattning och lära mig mer
Ja, jag gillar den.Vadan, i5? Ser ju ut som en Honda från 2006. BMW har helt tappat det, fula som stryk.
Var tvungen att googla och kolla.Ja, jag gillar den.
WOW... vilken skönhet! Gammal S-klass med USA-strålkastare. De är inte billiga idag. Har sett dom på europeiska sajter gå för uppåt halvmiljonen i fint skick.View attachment 508762
Om inte annat så var de jävligt mycket snyggare.
Tyskar är ju specialister på bra Labbtest. Jag tänker på VW dieselavgastest i labbet.Tyskarna har gjort en relevant räckviddstest, med normala motorvägshstigheter:
Så långt kommer elbilarna med 50 till 80 mil räckvidd på riktigt – Allt om Elbil
Nyligen genomförde norska NAF ett omfattande räckviddstest på 24 nya elbilar, där Polestar 3 korades som vinnare. Nu har tyska bilorganisationen ADACalltomelbil.se
Det är ju inte när man kör runt i stan man oroar sig för räckvidden, utan när man är på långresa.
INGEN tog under 2kW/mil, Volvo tog TRE!!!
Gör nu om testet i -20C också, med riktiga vinterdäck och innertemperaturen satt till +20
Med tanke på hastighetsbegränsningarna i USA, amerikanska Tesla's pionjärarbete för elbil och inslag av bilkörning i filmen La La Land så har jag förståelse för WLTP "snitthastighet runt tretti".Vanliga WLTP är ju välkänt att det inte stämmer, så jag välkomnar nya tester, sen kanske inte den här testen heller stämmer, men den slår i alla fall hål på bubblan att man kan lita på dom siffror biltillverkarna uppger.
Huruvida dom har myglat siffrorna enkom för att framställa tyska bilar i bra dager är en annan fråga, men Mercan som "vann" har väl tidigare i praktiska tester visat sig vara väldigt snål även i höga farter
Det är över 10 år sedan en elbilsägare sa till mig "En elbil drar MINST 2kW per mil, allt annat är lögn"
Det var på den tiden man redovisade siffror som var uppmätta i någon körcykel med en snitthastighet runt tretti (nu är snittet 47 i vanliga wltp) som "vad bilen drar"
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
|
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
|
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |