Elbil eller inte?

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Dessutom har man alltid alternativet att sänka hastigheten om man märker att det kan bli på det berömda håret. Jag brukar ofta välja att komma fram till laddare med bara någon procent kvar, om inte annat för sportens skull…


Mvh
Har det någon betydelse för batteri slitage om man ofta kör ner det till i stort sett 0% ?
Tidigare sas det att ofta ladda på snabb laddare kunde slita på batteri. Även att ofta ladda till 100% och inte köra med en gång (tex stå över natten).

Var det i början med gammal teknik och dom sakerna är något som inte spelar någon roll nuförtiden med nya moderna bilar?

Försöker få uppfattning och lära mig mer
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Går ju att mentalt tänka att noll inte är vid noll utan vid -2 eller vad det nu kan vara. Fast då måste man veta vad som gäller för just din bil vilken nästan innebär att köra tills den stannar och då ha tillgång till något som laddar och hoppas att de bryter totalt innan batteriet tar skada (vilket de ska om de har minsta vett). Min far gjorde det med alla sina bilar men det är ju en lite mindre operation att ha med en 5l reservdunk med bensin, redan dieselbilar kan det vara svårstartat efter torsk.

Vet inte heller hur det blir på bilar med LFP batterier, de har svårt att mäta exakt energistatus under ~95% utan kör död räkning, men de kanske på samma sätt börjar kunna mäta strax under nollan så man verkligen vet säkert. Död räkning brukar funka bra om man laddar över 95% minst en gång i månaden men är man nere nära noll kanske man vill veta mer exakt än bra.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Har det någon betydelse för batteri slitage om man ofta kör ner det till i stort sett 0% ?
Tidigare sas det att ofta ladda på snabb laddare kunde slita på batteri. Även att ofta ladda till 100% och inte köra med en gång (tex stå över natten).

Var det i början med gammal teknik och dom sakerna är något som inte spelar någon roll nuförtiden med nya moderna bilar?

Försöker få uppfattning och lära mig mer
Snabbladdning har visat sig spela väldigt liten roll i praktiken. Det som spelar mest roll är att de inte stå med för hög laddning länge, men att ladda till 100% gör nästan ingenting om du börjar köra strax efter laddning.

0% ska inte vara något större problem om bilen lagt lite marginal på det hela. Köra "helt" i botten, dvs förbi 0%, ska inte heller vara något problem om bilen bryter spänning innan det går för lågt vilket de SKA göra.. Men misslyckas tillverkaren med det skulle det kunna vara dåligt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Har det någon betydelse för batteri slitage om man ofta kör ner det till i stort sett 0% ?
Tidigare sas det att ofta ladda på snabb laddare kunde slita på batteri. Även att ofta ladda till 100% och inte köra med en gång (tex stå över natten).

Var det i början med gammal teknik och dom sakerna är något som inte spelar någon roll nuförtiden med nya moderna bilar?

Försöker få uppfattning och lära mig mer

Man vet betydligt mer idag än bara för fem år sedan; allt i takt med ökade erfarenheter och teknologisk utveckling.

Snabbladdning sliter mer än ”vanlig” laddning hemma, absolut. Dock ingen fara på taket eftersom det är ålder som orsakar den största delen av batteriets degradering.

Bäst är för Li-Io batterier att ligga under 55% laddning om bilen står. 80 eller 100% spelar annars ingen roll, att stå oanvänt med hög laddningsgrad ökar också degraderingen (pga nån kemisk process).

Höga temperaturer är sämre, 50-20% är bättre i längden än 80-50%, dvs cyklerna sliter mindre i lägre spannet.

Att köra ned till 0% på mätaren gör ingenting MEN att köra helt tomt (dvs förbi bufferten) kan skada batteriet och därför skall man ge fan i det.

Totalt sett så är batterier idag tämligen robusta, degraderingen kommer att finnas där men man kan göra vad man kan för att minska den utan att offra för mycket men det handlar om några procents skillnad hit eller dit för 10.000 mil. Jag försöker minimera degraderingen eftersom jag snabbladdar mycket (ca 33% av totala antalet laddade kWh är från Tesla Supercharger) och jag har på min Tesla Y 6,32% degradering efter nästan 12.000 mils körning sedan 31/3 2022.

55d09585dd127b4e82c16dada288bbe0.png


Detta är EPA och inte WLTP men säg att jag tappat ca 20km räckvidd på 12.000 mil. Och då brukar kalenderdelen av degraderingen plana ut efter de första två åren. Nu är kurvan ovan också lite påverkad av ny programvara då BMS ibland blir nollad; kan då ses som ett litet skutt i kurvan och sedan jämnar det ut sig igen. Men i längden blir det mer tydligt hur kurvan ser ut.

Min förra Tesla körde jag 10.200 mil med och den stod på 80% hemma långa tider och sköttes inte alls på något sätt; den hade 8,6% degradering mätt på samma vis.

OBS inte några kalibrerade absoluta tal utan vad Teslafi hämtar ut ur BMS, men som jämförelse är det fullgott, likaså kurvans utseende. Teslafi loggar varenda meter jag kört med bilen; höjdmeter, förbrukning, temperatur ute och inne, laddsession osv osv. Gillar man att ha koll så är den bra. Kan tex se ut såhär:
c29a9ccc932f756660fe223a6aea957a.png





Mvh
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Hur lång var de mellanliggande sträckorna innan nästa laddning?
Körde du 120km/h?
Jag stannar när det passar bäst, blir lite olika, försöker ta långt stopp när jag käkar, så tomt som möjligt in och 100% ut. Jag håller hastigheten på motorvägen, så ja det är en bra bit i 120, men märker ingen större skillnad mot 110.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har det någon betydelse för batteri slitage om man ofta kör ner det till i stort sett 0% ?
Tidigare sas det att ofta ladda på snabb laddare kunde slita på batteri. Även att ofta ladda till 100% och inte köra med en gång (tex stå över natten).

Var det i början med gammal teknik och dom sakerna är något som inte spelar någon roll nuförtiden med nya moderna bilar?

Försöker få uppfattning och lära mig mer
Nej, men med ett undantag, hålla på att plocka max effekt på låg laddnivå är nog det enda.

På tal om degradering är nog ålder mer faktor än snabbladdning. Kylning är såpass mycket bättre i elbilar än i de flesta andra Li-jon applikationer.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nu har laddtestet efter norrmännens vintertest kommit.

Teslan laddade som mest med 226kW mellan 10-80, Polestar3 laddade med 190kW, men eftersom den har mindre batteri stod båda 32 minuter4 vid laddaren.

Många bilar laddade tydligen snabbt en väldigt kort stund innan det trottlade ner
 
Last edited:

Öland Turist

Medlem
Gick med
29 Jun 2020
Ort
Öland
Hoj
2019 Honda CB300R

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tyskarna har gjort en relevant räckviddstest, med normala motorvägshstigheter:


Det är ju inte när man kör runt i stan man oroar sig för räckvidden, utan när man är på långresa.

INGEN tog under 2kW/mil, Volvo tog TRE!!!
Gör nu om testet i -20C också, med riktiga vinterdäck och innertemperaturen satt till +20
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tyskarna har gjort en relevant räckviddstest, med normala motorvägshstigheter:


Det är ju inte när man kör runt i stan man oroar sig för räckvidden, utan när man är på långresa.

INGEN tog under 2kW/mil, Volvo tog TRE!!!
Gör nu om testet i -20C också, med riktiga vinterdäck och innertemperaturen satt till +20
Tyskar är ju specialister på bra Labbtest. Jag tänker på VW dieselavgastest i labbet.
Så jag är inte förvånad ADAC valt labbtest och att en tysk bil var bäst i ett tyskt labbtest ! :)
Allt annat hade ju varit "tjänstefel".
ADACs räckvidds test är alltså ADACs tyska labbtest mot standard labbtestet enligt WLTP.
Det var lätt kopiera värdena i ADACtestet till Libre Office så jag gjorde en jämförelse mellan ADACs tyska labbtest och standard WLTP labbtestet.
En del bilar som jag märkt med RÖD FET har mycket högre värden på förbrukningen i kWh/100km i ADAC testet. Det vill säga mycket lägre förbrukning i WLTP-testet. Jag gissar dom bilarna är optimerade för WLTP testet.
Föga förvånande var två av tre bilar som hade minst minskning av räckvidden i ADACs labbtest jämfört med WLTP testet, Tyska, markerade med SVART FET stil. Alla associationer med SS-svart är helt oavsiktliga. Jag lovar ! :)
1738685043823.png
 

Bifogat

  • 1738684730017.png
    1738684730017.png
    228.3 KB · Visningar: 7
  • 1738684965671.png
    1738684965671.png
    228.1 KB · Visningar: 5
Last edited:

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Det är som att läsa ett hojtest i Motorrad och bli förvånad över att en BMW vinner.
Och bara innan Brooklyn kastar sig över mig, jo det har hänt att andra märken vunnit.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vanliga WLTP är ju välkänt att det inte stämmer, så jag välkomnar nya tester, sen kanske inte den här testen heller stämmer, men den slår i alla fall hål på bubblan att man kan lita på dom siffror biltillverkarna uppger.

Huruvida dom har myglat siffrorna enkom för att framställa tyska bilar i bra dager är en annan fråga, men Mercan som "vann" har väl tidigare i praktiska tester visat sig vara väldigt snål även i höga farter

Det är över 10 år sedan en elbilsägare sa till mig "En elbil drar MINST 2kW per mil, allt annat är lögn"
Det var på den tiden man redovisade siffror som var uppmätta i någon körcykel med en snitthastighet runt tretti (nu är snittet 47 i vanliga wltp) som "vad bilen drar"
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vanliga WLTP är ju välkänt att det inte stämmer, så jag välkomnar nya tester, sen kanske inte den här testen heller stämmer, men den slår i alla fall hål på bubblan att man kan lita på dom siffror biltillverkarna uppger.

Huruvida dom har myglat siffrorna enkom för att framställa tyska bilar i bra dager är en annan fråga, men Mercan som "vann" har väl tidigare i praktiska tester visat sig vara väldigt snål även i höga farter

Det är över 10 år sedan en elbilsägare sa till mig "En elbil drar MINST 2kW per mil, allt annat är lögn"
Det var på den tiden man redovisade siffror som var uppmätta i någon körcykel med en snitthastighet runt tretti (nu är snittet 47 i vanliga wltp) som "vad bilen drar"
Med tanke på hastighetsbegränsningarna i USA, amerikanska Tesla's pionjärarbete för elbil och inslag av bilkörning i filmen La La Land så har jag förståelse för WLTP "snitthastighet runt tretti".
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Min första elbil drog under 15 kWh per 100 km i snitt. Den nuvarande rör sig runt 25.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top