Elbil eller inte?

Testat EV3, EV6 och i5 idag.
Dessutom tittat på Cupra och Xpeng.

EV3 kändes lite för futuristisk. Har hellre min eNiro. Dessutom designad med Minecraft tyckte polaren. 😁

EV6 var bättre på allt. Skönare säten, tystare, snabbare. Mer bil helt enkelt.

i5 var minst två klasser till i allt. Fantastisk komfort. Däremot gillade jag inte riktigt inredningen. Märkliga rattar och reglage i glas(?) som såg ut som om man köpt dom på Glitter. Usch. Dessutom 850 laxar. Nja.

Men kul med lite provkörningar. 😊
Bra sammanfattning, EV6 är min favvo-aseat, men låååångt efter en premiumtysk.
Värt varje krona att njuta av en bra bil enl mig.
 
Bra sammanfattning, EV6 är min favvo-aseat, men låååångt efter en premiumtysk.
Värt varje krona att njuta av en bra bil enl mig.
Ev6 är ju dock så himla ful? Sidospeglarna å den där ljusbananen på bakluckan. Är det en SUV, eller kombikupe eller vad är den egentligen? Så många frågor till designteamet. i5 har min chef. Höll på att dö när de olika körprofilerna förklarades av en konstnär och hennes koppling till bilen? Vad har det med en bil, än mindre en BMW att göra? Annars schysst, som en normal bil. Fin komfort och det mesta tramseriet går att stänga av.

Helkineserna går bort, ovärdigt. Kör hellre annat. Polarens MG 5 är en riktig skräpbil. Slitåsläng, bilvärldens svar på plastpåsen.
 
EV6 GT är jag nyfiken på. Trots utseendet. 😁
En kompis provkörde den. I tre månader försökte han hitta anledningar till att skaffa en trots att han inte ens hade behovet.


Mvh
Jag provkörde den. Två dagar senare köpte jag den.
Egentligen var jag intresserad av byta min MB w205 till en ny likadan men hybrid (med drömde om en C63…)
Hittills är jag mycket nöjd med den. Behaglig vid lugn körning, men så jäkla kul i GT-läget :hihi Axet, greppet!!
Skiljer sig en hel del från den ”vanliga” med t.ex adaptiva stötdämpare, direktare styrning (bara 2 varv mellan ytterlägena), skalstolar, mm.

Sammanfattning från diverse tidningar: https://carup.se/kia-ev6-gt-test/
 
Jag provkörde den. Två dagar senare köpte jag den.
Egentligen var jag intresserad av byta min MB w205 till en ny likadan men hybrid (med drömde om en C63…)
Hittills är jag mycket nöjd med den. Behaglig vid lugn körning, men så jäkla kul i GT-läget :hihi Axet, greppet!!
Skiljer sig en hel del från den ”vanliga” med t.ex adaptiva stötdämpare, direktare styrning (bara 2 varv mellan ytterlägena), skalstolar, mm.

Sammanfattning från diverse tidningar: https://carup.se/kia-ev6-gt-te
Gratulerar!

Trevligt att den också kommer med simulerat motorljud i kupen, det är någonting jag saknade i Model 3. Hoppas det kommer ett V8 läge också på sikt så kanske det blir ny familjebil här också.
 
Gratulerar!

Trevligt att den också kommer med simulerat motorljud i kupen, det är någonting jag saknade i Model 3. Hoppas det kommer ett V8 läge också på sikt så kanske det blir ny familjebil här också.
Tack!
Simulerad motorljud är inte min grej, men det sägs att den uppdaterade GT’n (2025) även kommer med simulerade växlings-ljud.
Som sagt, jag uppskattar att den piper iväg som fn, ljudlöst. 🙂
(Däremot hade jag mycket väl gillat en äkta högvarvig V8 😘
 
Ja skitful är den. Och inredningen är plastigt avtändande.
Dock trevlig att ratta
Haha, det tycker förstås inte jag. En del tycker den är snygg, andra inte.
Gillar att den sticker ut l designen i vilket fall, samt, prestandan förlåter mycket :tungan ”Skönheten sitter i betraktarens ögon” som man brukar säga.
Jag tycker t.ex att Teslor är skitfula (gristryne) för att inte tala om nyare BMW.
Som sagt, hade gärna haft en C63, men 💵💵💵.
IMG_2839.jpeg
 
Har EV6 GT längre sittdyna än standardmodellen? Jag vill ha stöd för benen och det saknas i nästan alla bilar.
Den har inte ställbart lårstöd, men om den har längre sittdyna än std modellen vet jag inte.
Själv är jag 180cm och sitter bra, särskilt uppskattar jag skålningen.
Någon som är rejält bred om baken kanske inte trivs med det.
 
Jippi!
Jag googlade på långt lyse Tesla å såg hur jag gör för att höja dom. Har inte gjort det
för det stör inte mej med mötande bilar.
Men gör det nån vacker dag före besiktningen 👍
 
Haha, det tycker förstås inte jag. En del tycker den är snygg, andra inte.
Gillar att den sticker ut l designen i vilket fall, samt, prestandan förlåter mycket :tungan ”Skönheten sitter i betraktarens ögon” som man brukar säga.
Jag tycker t.ex att Teslor är skitfula (gristryne) för att inte tala om nyare BMW.
Som sagt, hade gärna haft en C63, men 💵💵💵.
View attachment 510246
Jo från sidan är den fin, men baken??
 
Jo från sidan är den fin, men baken??

Hur ofta ligger du bakom din egna bil?

Ja, den är inte snygg, men om den är bra skiter jag i det, jag ska inte titta på den, jag ska sitta i den.
Om människor som står vid sidan om vägen vill peka och säga "så ful bil du har" så får dom väl göra det, dels hör jag dom inte, dels bryr jag mig inte, och slutligen, dom har ingen bil, dom står vid sidan om och pekar...

Exakt 0% av min självkänsla baseras på vad jag kör för bil
 
Den har inte ställbart lårstöd, men om den har längre sittdyna än std modellen vet jag inte.
Själv är jag 180cm och sitter bra, särskilt uppskattar jag skålningen.
Någon som är rejält bred om baken kanske inte trivs med det.
Jag är fet, men brukar gilla skålade stolar.
Stolarna i den vanliga EV6 gör att vikten av benen hamnar på hälarna.
Jag har utdragbara stöd på min Polestar, men det är väl det enda jag gillar med bilen.
 
Hur går det i Dalarna och Åre nu när 08orna har sportlov?
Hörde på radio idag att Sverige når upp till EU-kravet på laddkapacitet för elbilar.
Men givetivis mäts det inte realistiskt.
Installerad total laddeffekt i landet som helhet räknas. Inte antal laddare eller laddare per antal invånare lokalt eller något annat nyttigt sätt att mäta.
Givetvis var det mest synd om stockholmare. Han som intervjuades ombads ge fler områden med dålig infrastruktur, då nämnde han bl a Nacka och några andra Stockholmsförorter :) Och Vänersborg.
 
Hur går det i Dalarna och Åre nu när 08orna har sportlov?
Hörde på radio idag att Sverige når upp till EU-kravet på laddkapacitet för elbilar.
Men givetivis mäts det inte realistiskt.
Installerad total laddeffekt i landet som helhet räknas. Inte antal laddare eller laddare per antal invånare lokalt eller något annat nyttigt sätt att mäta.
Givetvis var det mest synd om stockholmare. Han som intervjuades ombads ge fler områden med dålig infrastruktur, då nämnde han bl a Nacka och några andra Stockholmsförorter :) Och Vänersborg.
Det har varit ganska lugnt vid Tesla laddarna i Borlänge då jag kört förbi iaf.
Har inte sett några köer i stil med dem under jul/nyår.
Vi har nog uppåt 70 laddare i Borlänge nu.
 
Jag är fet, men brukar gilla skålade stolar.
Stolarna i den vanliga EV6 gör att vikten av benen hamnar på hälarna.
Jag har utdragbara stöd på min Polestar, men det är väl det enda jag gillar med bilen.
- Ge en recension av din Polestar. (och motorval)
Jag gillar designen hårt och vill gärna veta om inkråmet matchar profilen.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top