Elhojar

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Vad tycker ni?
Gillar utseendet starkt själv ?
Hoppas de sätter något dylikt i produktion. Kanske inte med handknackad aluminiumkåpa, utan något lite billigare som man har råd med ?


"We are thrilled to announce that we have been working together with Motorima on a very special custom project.
?

A handmade and lightweight fairing for our No1. Classic. It has been designed as a special gift for one of the most charismatic Formula 1 drivers from the past…
Once the fairing is painted, you all know who we are talking about." //RGNT

View attachment 470750
View attachment 470751
Skön kåpa, japp! Men brun sadel.... är det bra? Någonsin? Annat än på en HD?
 

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Forumformens fantastiska fördel:
Man kan gå tillbaka och läsa gamla inlägg med dagens ljus.

Tysklands energiewende som hyllades på sina håll står i ett nytt ljus nu.
Tyskland driver och finansierar Putins massmordsmanglandemassaker av Ukraina.

Presens. Nutid! Driver och finansierar. Just nu!

Sorry. Hör inte till tråden.
Jag blir bara så förbannad.


Absolut är det så. Har roat mig att titta på vad som händer med energikartan på svk.se när det blåser jämfört när det är vindstilla.
När det blåser så exporterar Danmark massor med el till Norge, när det är vindstilla är förhållandet tvärtom.

En liten grej bara, när man kollar på kostnadsclearingen:

När det blåser i Danmark så har dom ingenstans att göra av sin ström.

Norge väljer att dra ner på sin reglerbara vattenkraft för att spara vatten i magasinen och tar emot dansk vindkraft till ett pris som ligger långt under vad den egenproducerade kraften kostar.
Oftast gratis.

När det inte blåser så säljer Norge vattenkraft till det poolpris som gäller just för minuten.

Reglerbar kraft: 1
Hippsomhapp-kraft: 0
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jupp, en one off till någon kund.
Men den skulle ju kunna bli en hitt och de satte den i produktion. Med lite billigare material då.
Det är ju fortfarande en moped med navmotor, även om man tillfälligt skulle kunna få någon slags "boost" (det märks att det är TV spels nördar som designar skiten) på 11kW.
Förmodligen överhettar den motorn en stund.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Någon som testat Jorge Lorenzos nya favorit (han kanske har fått betalt:))? Vmoto SOCO. Har ju ett riktigt trevligt utbud. Faktiskt några modeller man skulle kunna tänka sig att visa sig utomhus på.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Liiite mer, löst hopsamlade, grejer om:

Super Soco TC Max
Pris 54 900 SEK
Mittmonterad motor, drivrem
Sitthöjd: 770mm
Vikt: 104 kg (79kg utan batteri)
Toppfart: 95 km/t
Batteri (litiumjon): 72volt / 45 aH / 25 kg

Levereras med Keyless-dosa och vanlig nyckel. Inbyggt larm, som tillsammans med låst bakhjul, aktiveras automatiskt då tändningen slås av.

Kan även fås med trådekrade hjul

1650012886213.jpeg
1650012909218.jpeg
1650012933885.jpeg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Liiite mer, löst hopsamlade, grejer om:

Super Soco TC Max
Pris 54 900 SEK
Mittmonterad motor, drivrem
Sitthöjd: 770mm
Vikt: 104 kg (79kg utan batteri)
Toppfart: 95 km/t
Batteri (litiumjon): 72volt / 45 aH / 25 kg

Levereras med Keyless-dosa och vanlig nyckel. Inbyggt larm, som tillsammans med låst bakhjul, aktiveras automatiskt då tändningen slås av.

Kan även fås med trådekrade hjul
Personligen tycker jag inte att den är snygg, visst den är bättre än Cake och BMW's missfoster, men den är inte snygg.

Prestandamässigt, tja, den kör ju ifrån den ramsneda Cresent Compacten jag hade när jag var 15, men den ligger ju någonstans mellan trimmad moppe och 125´a

Räckvidd? Tja det kanske den har, några mil...

Finns det en målgrupp? Kanske? Jag vet bara inte vilka det skulle vara.
I syd/mellan amerika är man ju inte så kubikfixerade, man kör mycket korta sträckor i stan, och använder sin "Moto" som ett praktiskt fortskaffningsmedel.
Men där är den för dyr.

I Asien tror jag den anses för opraktisk, dom VILL ha vespamodeller där man kan ha några ungar ståendes mellan sadel och styret, frugan bakpå och bakom det en hönsbur.
Dessutom är den på tok för dyr där.

Jag hoppas att dom hittar sin målgrupp.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Såg några elhojar i GBG som jag tyckte var riktigt coola/snygga. Men de var på gränsen till mopeder. Tror många hamnar i det segmentet. Stadskörning med lite små goa vägar där man bor.

Men för adventure körning finns inget rimligt alls inom elsegmentet.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Såg några elhojar i GBG som jag tyckte var riktigt coola/snygga. Men de var på gränsen till mopeder. Tror många hamnar i det segmentet. Stadskörning med lite små goa vägar där man bor.

Men för adventure körning finns inget rimligt alls inom elsegmentet.

Nej, adventure segmentet där det storsäljande tillbehöret är större tank och hållare för reservdunkar lär vara svårt att slå sig in på med elhojar.

Jag har sagt det förr och säger det igen, elhojar och elflygplan kräver en ny batterirevolution.
Högre energidensitet och snabbare laddning.
Någon hoj i den här tråden hade MAX 10 mil räckvidd och en laddningstid på 5 timmar.

Ska man då köra 80% till 10-20% kvar (som man bör) för att skona batteriet och sedan ladda i tre timmar blir det inte några långa utflykter.
Man startar med 8 mil räckvidd och bör ladda när man har 2 mil kvar.
Då måste man dessutom anpassa körningen till att få ut max räckvidd, dvs extrem gubbkörning.
På ett fordon som toppar 95km/h
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Världsmästarna utan egen erfarenhet kan gott lugna ned sig lite. Vi har sett i elbilstråden att de ofta grundar sig på en blandning av bitterhet, hörsägen från bränsleupproret och vanlig men högljudd inskränkthet. ;)

Tillhör man inte målgruppen behöver man inte skrika ut det hela tiden och man behöver heller inte göra antaganden som möjligen var relevanta 1997 men idag blir pinsamma.

Det som är kvar att gnälla över är hittills vikt och pris, dvs som vanligt.
Angående räckvidd så är det en ickefråga för 99,999685% av alla sporthojare och möjligen relevant för 5-10% av de mer seriösa adventureåkarna som regelbundet färdas utanför all infrastruktur. Dvs flerdagarsturer med tält i vildmarken.

Övriga inkl posörer klarar sig med 25 mil mellan laddmöjligheterna och viktargumentet är väl ett problem främst för de som kör bana.

Men vi får väl se hur länge det dröjer innan även varvtiderna är bättre för elhojarna.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Världsmästarna utan egen erfarenhet kan gott lugna ned sig lite. Vi har sett i elbilstråden att de ofta grundar sig på en blandning av bitterhet, hörsägen från bränsleupproret och vanlig men högljudd inskränkthet. ;)

Tillhör man inte målgruppen behöver man inte skrika ut det hela tiden och man behöver heller inte göra antaganden som möjligen var relevanta 1997 men idag blir pinsamma.
Vilka är världsmästarna utan erfarenheter? Vem skriker ur ”det” hela tiden och gör antaganden som var relevanta 1997?

Får man inte snacka elhojar i ett forum med trådnamnet elhojar om man inte bara snackar om fördelarna eller bara hyllar tekniken?

Jag gillade elhojar förut men har ändrat mig, jag är inte bitter men tycker prestandan är för dålig för priset. Thats it.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Övriga inkl posörer klarar sig med 25 mil mellan laddmöjligheterna och viktargumentet är väl ett problem främst för de som kör bana.

Men vi får väl se hur länge det dröjer innan även varvtiderna är bättre för elhojarna.
Vilka elhojar har 25 mil äkta räckvidd vid normal-aktiv körning?
(inte gubbtouring med snitthastighet under 80)

Och ja, elhojarna kommer att bli bättre, efter en batterirevolution, precis som jag skrev.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Följer denna brud som kör runt med en T7 normalt. Gillar hennes review, hon har både kört vanligt och fått testa på denna hojen en längre period.


Även om jag inte hade gillat att fråga folk om laddning över natten så kan det funka och man sparar pengar på drivmedel. Men denna hoj faller helt på priset och räckvidd. Jag undviker motorväg till allt pris med min T7 men behöver jag köra ska man ju kunna bränna av en 6-7 mil i 120 blås utan att soppan tar slut. Inget för mig i dagsläget.

Hade den kostat 100k hade den sålt så innihelvette, både pendlare och posöråkning som kundsegment.
 
Last edited:

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Vad får hon ut för räckvidder och hur kör hon?
Kommer inte ihåg exakt men tror det var 90km tills batteriet var slut men man får då inte gasa på för mycket.

Så tyvärr blir det kanske 60-70km om man kör inspirerat. Men har man laddning hemma och på jobbet och hojen kostade 1/2 priset så hade jag kunnat vara spekulant.

DOCK ska vi nu också se till förbrukningen på min nya T7. Jag körde grus och småvägar från Växjö till Varberg förra helgen och jäävlar vad lite hojen drar i lägre farter. Så ska man mäta ”inte gasa för mycket” så får man ju ställa 90km mot typ 350km då jag tror min T7 drar 0,40L / milen vid meskörning. Min tank är 14L
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Enklast för att dämpa räckviddsångesten är väl att göra som Ewan och Charley i Long way up, följebil med generator.
Jag satt och tittade på youtube i går från Auto och Motorsport och deras 75-miltest med 7 bilar i vinterväglag.
Den största irritationsgrunden var laddinfrastrukturen, om man bortser från att de var klåpare i många fall beträffande navigationen.
Laddinfrastrukturen lär ju inte vara bättre för mc.
Och vem har lust att vänta flera timmar på att komma vidare?
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top