Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Fråga från en annan som funderar på att börja med Enduro. Hur rädd ska man vara för begagnade hojar? Kikat på vad som dyker upp på blocket, främst i Husqvarna och KTM-väg. Noterar att priserna droppar markant när de korsat 200h. Är de helt slut då eller fungerar de fortfarande som första hoj till en nybörjare?

Jag skulle säga att en viktig faktor är hur många ägare har det varit på fordonet??
Är det en eller två ägare som haft fordonet i flera är så har dom troligen skött om hojen..
20 st ägare inte alls säker att den fått någon service alls..
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Hur rädd ska man vara för begagnade hojar?
Det där är faktiskt befogat. Det finns alldeles för många som gärna dumpar sina problem på andra, och Blocket är ett bra ställe för sånt. MEN är du bara lite uppmärksam så kan du avgöra om hojen är värd pengarna.

Jag är lite grön själv så jag missar säkert några viktiga punkter, men börja med att göra en typisk snabbkoll, typ den vi lärt oss när vi tog kortet;

* hjulen & lager (lager i styrning och svingarm)
* kolla läckage i framgaffel, bakdämpare, bensintank med slangar samt bromssystemet
* ta ut hojen i bra ljus för att kontrollera att ramen inte har sprickor i sig, sätt dig på hojen och 'gunga', kolla styre, gaffel & ram att allt är rakt
* avlägsna sätet, kolla kopplingar, eventuella skarvar / lagningar
* motorn, värm upp den, varva den och lyssna
* växellåda, provkör och växla från 1-6 (1-5) och känn/lyssna

Saker du egentligen inte har så mycket att tala om är slitdelar typ drev+kedja, koppling, vajrar och eventuellt små skador på plaster, då dessa är detaljer man byter emellanåt.

Det viktiga är att det inte är fel på motor och växellåda, samt framgaffeln (när det gäller MX/enduro). Dessa delar är dyra att laga och kan eventuellt vara ute ur sortimentet om hojen är för gammal. Men köp av äldre hoj kan faktiskt vara en bra affär, och med behovet av småfix ger dig även tillfälle till bra bildning i ämnet.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Vill nämna att den trialhoj jag köpte i vintras för 20k var i behov av dyrare återställning. Ena gaffelbenet läckte olja så jag beställde nytt som kostade 9k. Grön och dum som jag var kollade jag inte framgaffeln, säljaren hade dolt felet bakom 'gaffelskydden' som var både fastbuntade och limmade med nåt slags bygglim. Tyckte att något såg konstigt ut då gaffeln hade infettade 'ben', hade jag bara kollat packboxarna i bättre ljus hade jag upptäckt problemet och prutat. Men men ..

Annat som var paj och som säljaren informerade om vid köptillfället var frambromsen som jag var tvungen att installera och fylla på själv, medföljande begagnad del men som funkar fint nu. Men att kopplingen högg hade han inget bra argument för, det fick jag dock bra information om här på forumet så det är också fixat nu. Säljaren hade ingen aning om att någon hade mekat med lamellerna och assemblerat dom fel (två tjockare lammelerna ska sitta ytterst), det blev en del studerande av skisser innan jag var helt säker på saken.

Hur som helst. Denna hoj funkar nu toppen, den låter bra och motorn drar fint. Men jag kan nog inte säga att det var ett "bra köp" egentligen.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Kort uppdatering och några frågor.

Medlemskap i klubb är nu betalt och jag löste såklart även en licens (med försäkring) på Svemo.

Ett par nya Sidi dojor (crossfire 3) är införskaffade och jag måste nog kommentera hur smidiga de är trotts alla skydd. Riktigt sköna för de som har lite bredare fötter.
3a447f767b3c9b4eca082060a314f529.jpg


Köpt en uppsättning Bridgestone x31 (fram och bak) som känns riktigt bra. Stor skillnad mot skiten som satt på innan. Hahha.
Gamla
f4b1844386d258a03a91ae6917bd9ef2.jpg

Nya
b3dd4b806c5deac0e88a7dbf0676c9cc.jpg


Luftfiltret var nog inte bytt på ett tag. (Förra ägaren).
60dcaf6ea2303a778bc90b62eade4b58.jpg


Behöver även byta grepp och det verkar finnas hur många olika varianter som helst. Vad ska man tänka på?
En del najjar fast med ståltråd och andra limmar, vad är bäst?
6e88a793981ab58526c3e682e73e1cbd.jpg


Tagit bort allt onödigt som t ex blinkers, regplåt och en extra el-stam för besiktningen (med reglage). Får väl lägga dit det igen om det blir aktuellt men för ny så åkte det ner i mx lådan.

Nästa del är en ny hjälm.
Har en Fox v1 och känner att jag vill ha en bättre. Den passar mitt huvud bra så det är kanske bara att gå upp några snäpp? Andra förslag?

Timräknare.. En djungel, ett förslag på en bra som även visar varvet, skulle jag uppskatta. Tråd eller trådlös?

Om ni inte handlar på 24mx, vart köper ni då till mx/enduro?
Lindström racing verkar bra men de har ingen katalog på hemsidan. Nästan inget finns hemma och allt behöver beställas. Inget hinder i sig men det är lite lättare om man kan "checka i" och trycka på beställ.
 
Last edited:

Styret_Larsson

Gubbsportnörd.
Gick med
18 Aug 2021
Hoj
Suzuktm
Kort uppdatering och några frågor.

Medlemskap i klubb är nu betalt och jag löste såklart även en licens (med försäkring) på Svemo.

Ett par nya Sidi dojor (crossfire 3) är införskaffade och jag måste nog kommentera hur smidiga de är trotts alla skydd. Riktigt sköna för de som har lite bredare fötter.
3a447f767b3c9b4eca082060a314f529.jpg


Köpt en uppsättning Bridgestone x31 (fram och bak) som känns riktigt bra. Stor skillnad mot skiten som satt på innan. Hahha.
Gamla
f4b1844386d258a03a91ae6917bd9ef2.jpg

Nya
b3dd4b806c5deac0e88a7dbf0676c9cc.jpg


Luftfiltret var nog inte bytt på ett tag. (Förra ägaren).
60dcaf6ea2303a778bc90b62eade4b58.jpg


Behöver även byta grepp och det verkar finnas hur många olika varianter som helst. Vad ska man tänka på?
En del najjar fast med ståltråd och andra limmar, vad är bäst?
6e88a793981ab58526c3e682e73e1cbd.jpg


Tagit bort allt onödigt som t ex blinkers, regplåt och en extra el-stam för besiktningen (med reglage). Får väl lägga dit det igen om det blir aktuellt men för ny så åkte det ner i mx lådan.

Nästa del är en ny hjälm.
Har en Fox v1 och känner att jag vill ha en bättre. Den passar mitt huvud bra så det är kanske bara att gå upp några snäpp? Andra förslag?

Timräknare.. En djungel, ett förslag på en bra som även visar varvet, skulle jag uppskatta. Tråd eller trådlös?

Om ni inte handlar på 24mx, vart köper ni då till mx/enduro?
Lindström racing verkar bra men de har ingen katalog på hemsidan. Nästan inget finns hemma och allt behöver beställas. Inget hinder i sig men det är lite lättare om man kan "checka i" och trycka på beställ.
Vad gäller handtag så kör jag uteslutande med lock-on, helst från ODI.
Hjälm är ju individuellt men snåla inte med nåt billigt skit. Lägg några tusen på en hjälm från ett känt märke, gärna med senaste certifieringen 22.06.
Gällande butiker så kan jag rekommendera Motostar i Sjöbo. Stort sortiment, snabba leveranser och grym hemsida.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det där luftfiltret... huga!!! :3freak:3freak:3freak:3freak:3freak
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
+1 på ODI lock-on. Kör du med vanliga hantag så är det bästa knepet för att få dem att sitta fast ren bensin. I med ett par droppar i handtaget innan du sätter det på plats. Låt stå över natten, sedan behövs ingen najtråd.

Undvik generellt plasthjälmar och köp en i komposit (glasfiber, kolfiber, kevlar...). De absorberar krafter bättre och mindre risk för hjärnskakning. Kolla certifieringen som det skrevs ovan. Skall du köpa så välj en med MIPS eller motsvarande system mot rotationsvåld.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
+1 på ODI lock-on. Kör du med vanliga hantag så är det bästa knepet för att få dem att sitta fast ren bensin. I med ett par droppar i handtaget innan du sätter det på plats. Låt stå över natten, sedan behövs ingen najtråd.

Undvik generellt plasthjälmar och köp en i komposit (glasfiber, kolfiber, kevlar...). De absorberar krafter bättre och mindre risk för hjärnskakning. Kolla certifieringen som det skrevs ovan. Skall du köpa så välj en med MIPS eller motsvarande system mot rotationsvåld.
Ja, ODI eller Renthal kanske inte spelar så stor roll men varför lock on?

När jag greppar om golfklubbor så använder vi dubbelhäftande grepptejp och sedan på med lite lacknafta. Då glider greppen på lätt och det torkar relativt snabbt (~1h). Sitter bra (på golfklubborna iaf). När de ska av så tar man fram mattkniven.

Lock on kanske lämpar sig bäst när man är ute på banan och inte kan vänta på att det torkar?

Hur är 24mx egna grepp i jämförelse?
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Ja, ODI eller Renthal kanske inte spelar så stor roll men varför lock on?

När jag greppar om golfklubbor så använder vi dubbelhäftande grepptejp och sedan på med lite lacknafta. Då glider greppen på lätt och det torkar relativt snabbt (~1h). Sitter bra (på golfklubborna iaf). När de ska av så tar man fram mattkniven.

Lock on kanske lämpar sig bäst när man är ute på banan och inte kan vänta på att det torkar?

Hur är 24mx egna grepp i jämförelse?
Alla har egna knep. Stora fördelen med lockon är att de har ändar i hårdplast. Därmed skrotar du inte ett handtag varje gång du missar spår i en kurva och lägger dig. Det lönar sig på sikt helt enkelt.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Ja, ODI eller Renthal kanske inte spelar så stor roll men varför lock on?
Lock on kanske lämpar sig bäst när man är ute på banan och inte kan vänta på att det torkar?
Lock on lämpar sig bäst vid alla tillfällen.
Finns absolut ingen fördel med att jävlas med lim och najtråd för att få handtagen att sitta kvar...
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Alla har egna knep. Stora fördelen med lockon är att de har ändar i hårdplast. Därmed skrotar du inte ett handtag varje gång du missar spår i en kurva och lägger dig. Det lönar sig på sikt helt enkelt.
Aa, såklart. De sitter ju på en platsrulle likt som på gas-sidan. Så ni menar att jag sparar styret en smula genom att låta greppet och plasten ta första smällen.

Annars skiljer det sig en del i pris mellan ODI lock on och 24mx egna gummigrepp (ala lim-varianten).
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Aa, såklart. De sitter ju på en platsrulle likt som på gas-sidan. Så ni menar att jag sparar styret en smula genom att låta greppet och plasten ta första smällen

Skulle du komma till en tävling med hål i änden på handtaget får du startförbud. Det är av ren säkerhet, vid en vurpa med flera åkare kan man ramla in i änden på styret från en annan hoj. Då vill man gärna att änden på styret är platt istället för se ut som en hålpip.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Skulle du komma till en tävling med hål i änden på handtaget får du startförbud. Det är av ren säkerhet, vid en vurpa med flera åkare kan man ramla in i änden på styret från en annan hoj. Då vill man gärna att änden på styret är platt istället för se ut som en hålpip.
Aha, så det är hårdplast täckt på hela änden under greppet?

(ska nog tillägga att jag endast använt gummigrepp tidigare)
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Aha, så det är hårdplast täckt på hela änden under greppet?

(ska nog tillägga att jag endast använt gummigrepp tidigare)
Hur det ser ut från olika tillverkare kan skilja sig, jag har inte koll på alla. Men för att spara livslängden på gummihandtagen kan man stoppa in en propp i änden på styret, då slår man inte hål på gummihandtagen vid minsta lilla vurpa. Jag kör med barkbuster, så jag har inga problem med att slå hål på handtagen.
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Kul tråd! Det ser så kul ut när de kör cross, man vill testa själv men är för gammal och feg, rädd om kroppen. Det Kommer låsa sig vid de stora hoppen tror jag. Själv kör mest motionsenduro, njuter av naturen och busar lite.

Ang. skydd så kan tipsa om Leatt dual axis knäskydd, de skyddar bra samtidigt som de är rätt smidiga, använder dem även till inlines/skridskoåkning. Övr. utrustning består av Leatt 3DF Airfit bröstskydd, Alpinestars Tech 7 stövlar, jacka med axel och armbågsskydd + diverse annat armbågsskydd, byxor etc.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Min endurokarriär blev kort och inte speciellt intensiv, men mina inköp av prylar både till mig och till cykeln gjorde jag hos https://www.forsellmotor.se/.
De vet hur man får en kund att känna sig som kund. De tog hem prylar för att jag skulle kunna prova innan jag betalat.

Nu är allt mest utfyllnad i garaget.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Kul tråd! Det ser så kul ut när de kör cross, man vill testa själv men är för gammal och feg, rädd om kroppen. Det Kommer låsa sig vid de stora hoppen tror jag. Själv kör mest motionsenduro, njuter av naturen och busar lite.

Motionsenduro? Kanske ska köra Stångebro till helgen? Jag kör också för motion och nöje, i år ska för andra gången ska jag ge mig på enduroklassikern...
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Hur det ser ut från olika tillverkare kan skilja sig, jag har inte koll på alla. Men för att spara livslängden på gummihandtagen kan man stoppa in en propp i änden på styret, då slår man inte hål på gummihandtagen vid minsta lilla vurpa. Jag kör med barkbuster, så jag har inga problem med att slå hål på handtagen.
Aa, en sån där som sitter fast på styret och går sedan in i ändan (på styret). Som skyddar händerna från all sly och ev. träd som kommer i vägen när man kör i skogen?

När jag köpte cykeln satt det en billig variant av "knogskydd" på. Den fyllde nog egentligen två syften. Dels så skyddade den händerna och genom sin infästning så satte den även igen det där hålet längst ut. Borde vara omöjligt att få startförbud (hål i handtaget som vi skrev om längre upp) med en sån.

Den jag har är helt i plast och har gått i backen en några gånger så den var ful och jag tog bort den. Spelar mindre roll.
662f0fd0ec3d1de49af88712be49b0e3.jpg
e2d67ea64a71d40d227a64cae7b80d3e.jpg


Det finns även "stänkskydd" men de skyddar inte ändarna på på styret på samma sätt. De sitter bara fast på en punkt (på styret). Har även ett par såna i "cross-lådan". Ska kolla på dem igen om de är hela nog att använda.
3db3f1308ca6bfc8598d410398c33add.jpg
11d6ef6e17d48e7ae08fd382f0f99fb7.jpg


Mina som jag har håller troligen ett tag till och såg nu när jag var i garaget och tog bilderna att de duger ett tag till. När de väl går sönder helt så kan jag köpa ett par bättre/finare.


Kanske ska köpa en sån där i alu(?) ram som är lite hårdare.
b5142025103d1ada00de123b7d07bc17.jpg


Med stänkskydd
35f6358a2b5e81857a6d88868e61671f.jpg

Vad kör ni andra med?
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Aa, en sån där som sitter fast på styret och går sedan in i ändan (på styret). Som skyddar händerna från all sly och ev. träd som kommer i vägen när man kör i skogen?

När jag köpte cykeln satt det en billig variant av "knogskydd" på. Den fyllde nog egentligen två syften. Dels så skyddade den händerna och genom sin infästning så satte den även igen det där hålet längst ut. Borde vara omöjligt att få startförbud (hål i handtaget som vi skrev om längre upp) med en sån.

Den jag har är helt i plast och har gått i backen en några gånger så den var ful och jag tog bort den. Spelar mindre roll.
662f0fd0ec3d1de49af88712be49b0e3.jpg
e2d67ea64a71d40d227a64cae7b80d3e.jpg


Det finns även "stänkskydd" men de skyddar inte ändarna på på styret på samma sätt. De sitter bara fast på en punkt (på styret). Har även ett par såna i "cross-lådan". Ska kolla på dem igen om de är hela nog att använda.
3db3f1308ca6bfc8598d410398c33add.jpg
11d6ef6e17d48e7ae08fd382f0f99fb7.jpg


Mina som jag har håller troligen ett tag till och såg nu när jag var i garaget och tog bilderna att de duger ett tag till. När de väl går sönder helt så kan jag köpa ett par bättre/finare.


Kanske ska köpa en sån där i alu(?) ram som är lite hårdare.
b5142025103d1ada00de123b7d07bc17.jpg


Med stänkskydd
35f6358a2b5e81857a6d88868e61671f.jpg

Vad kör ni andra med?
Det stämmer, jag kör dom med alu-ram.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top