Film: Onsdagsbus 5/8

Status
Ej öppen för fler svar.

schizophrana

Guest
Nej, jag söker inte tjafs. Jag försöker få den yngre MC-generationen att inse vad de håller på med. Jag är en motorcyklist som värnar andra motorcyklister. Har under årens lopp lagt ner väldigt mycket tid med att försöka hjälpa andra motorcyklister så det är snarare självklart att man måste kommentera såna här dumheter när man ser dem. Hyllar man dylika filmer så agerar man på ett sätt som skadar MC-kollektivet, men väldigt många förstår tyvärr inte det. En mogen och ansvarsfull individ skulle för övrigt aldrig bete sig på det sätt som förarna i filmen beter sig på så jag skulle faktiskt vilja påstå att det finns ett samband mellan förarnas mognadsgrad och framfart.

Ok, jag är ingen ungdom längre men gubbe är jag då inte heller. (Är inte ens i närheten av den officiella medelåldern.) Jag har bara äntligen börjat inse hur korkat vissa beter sig innan de mognar innanför pannbenet. Gissa hur man inser sådant? Jo, man tittar på sig sig själv idag och så tar man och tittar lite i backspegeln på hur man var förr ...

Jag har också varit en totalt korkad och egoistisk spoling som ej hade en tanke på att uppvisa ansvar för någon annan än mig själv, eller ens det. Jag har också susat fram i > 200 blås mitt emellan bilarna m.m. Idag så inser jag dock att jag lever p.g.a. tur och inte p.g.a. skicklighet. Som ungdom är man dock så naiv att man tror att det är ens skicklighet som gör att man klarar sig i trafiken.

Jag har såväl privat som proffesionellt en tämligen omfattande erfarenhet när det gäller vad fysiska och mentala (hjärnskador) funktionshinder får för konsekvenser för såväl unga som gamla och jag har insett hur otroligt tunn linjen är mellan lycka och total livslång katastrof. Jag törs påstå att den absoluta majoriteten av skribenterna i denna tråd som hyllar dylika filmer, och vad vi får se på dem, med största sannolihet saknar den erfarenheten. Det gör mig nog tyvärr även tillräckligt kvalificerad för att kunna klassificera aktiviteterna i dylika filmer såsom ren och skär respektlös idioti av folk som inte förstår bättre.

Jag tyckte också att dylika filmer var häftiga när jag var omkring 20 bast. I princip ALLA under 25 tycker att de är häftiga! Att så är fallet är naturligt och inget som förvånar en enda person, är man i den åldern så förstår man helt enkelt inte konsekvenserna av vad som kan ske. Been there, done that....

Jag har alltid uppskattat att se talangfulla motorcykelakrobater visa upp hur skickliga de är på att hantera sina fordon. (Sune rules!) Men kom igen... att köra på slangen är väl knappast ett tecken på större kompetens på en motorcykel där det knappt går att trycka ner framhjulet vid full acceleration?

Jag har fungerat som SMC-instruktör ett antal år och insåg snabbt att de som kör de snabbaste och nyaste race-hojarna ofta är de sämsta förarna. (Konstigt nog så är det dessutom samma förare som har minst erfarenhet ...?) Deras morsor på 50+ är ofta bättre på att hantera hojarna. De yngre raceputtarna kan göra burnouts och dra upp hojarna på slangen, men de kan då tamme f-n inte bromsa kontrollerat från 70 km/h och göra en u-sväng med fullt styrutslag utan att lägga omkull cykeln. Sorry men jag anser inte att man är en beundransvärd motorcyklist bara för att man lånat pengar, köpt sig en ny racehoj och kör fort rakt fram. (Tyvärr kör väldigt många av dem rakt fram även i kurvor. Det brukar dock skylla på lösgrus... Det gjorde för övrigt även jag när jag var 19 bast och vägen svängde mer än jag. Sen dess så måste dock grusningen ha minskat drastiskt på vägarna i mina hemtrakter... Eller så drar unga motorcyklister till sig grus... ?)

Vill ni se en skicklig motorcyklist? Titta på Larz Glemfors, trafikskolärare och ordförande i SMC. Han kör t.ex. konbanor med sin guldvinge som om han satt på en super motard. Han, och mängder av andra medlemmar i SMC, lägger dessutom ner ett jäkla jobb för att DU som motorcyklist ska kunna få njuta av att åka motorcykel. Tänk om förarna i dylika filmer visade samma respekt för MC-kollektivet. Nej de skiter bevisligen fullständigt i varenda en av er som hyllar deras aktiviteter. Ni hyllar idioti och respektlöshet mot er själva. Varför ?

Man ser i filmen hur nån idiot drar upp cykeln på bakhjulet på den där smala vägen samtidigt som han får ett möte med flera bilar, t.ex. en lastbil. Det får mig att tänka på en bild jag såg för några år sedan på en till ball snubbe som varit ute å körde längs vägarna med sin hoj. Han var säkert väldigt skicklig och mogen även han. Men av nån konstig anledning så frontade han likt förbannat med en lastbil. Man kan ju undra vad som hände? Han kanske kolliderade med en halv gråsparv eller nått? Vill ni se hur det slutade? Om ni pallar att scrolla ner för sidan så hittar ni info en bit ner på DENNA SIDA. (OBS. VARNING för realism...) Sen när ni tittat på de bilderna så kan vi väl fortsätta att diskutera hur pass häftiga och bra sådana här filmer, och dylik körstil, är?

Men du, tror du saker förändras? Låt grabbarna ha den tiden du uppenbarligen hade, så kommer dom kanske dit du är också sen. Istället för att försöka omvända och leka duktig när du själv varit likadan, låt det ha sin gilla gång, det kommer alltid vara sådär, folk suckar över dagens ungdom (även fast dom flesta i den här filmen inte riktigt är precis fyllda 22 och nyss tagit körkort som det verkas tro)
Klyschan "man måste vara ung och galen för att bli gammal och erfaren" har nog en del sanning i sig.
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Jasså och vilken författningssamling är det? biblen? tyvärr tror jag du är i fel kontinent om du ska komma dragandes med den. Och tydligen är det upp till var och en att välja om dom tycker den här filmen är good eller bad med tanke på att majoriteten gillar den fast du ogillar den.

Ja, fast nu ska man inte inbilla sig som nybliven Spielberg att man producerat något prisvärt.

Inbördes beundran har en tendens att skallra medans de många som bara suckar säkerligen har både mognad och behärskning att klicka vidare utan att lämna något provocerande efter sig.

Sen har vi såklart de som tror sig uträtta något genom att fara med pekfingret i vädret .. och det är bara fånigt.
 

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Roslagen men fortfarande 08!
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
Min erfarenhet säger mig att det oftast rör sig om balla grabbar under 25 som tycker detta är coolt, sen de som fortsätter så här efter att ha kört hoj i massor av år och har passerat 35 har antingen nån bokstavskombination i bagaget eller nåt annat som saknas i hjärnkontoret...
Eller får för lite bekräftelse och har enormt dåligt självförtroende på andra plan...
Sen verkar det ju som om unga tjejer eldar på deras körning och uppmuntrar det och då får de ännu större anledning att fortsätta :tummenupp
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Men du, tror du saker förändras? Låt grabbarna ha den tiden du uppenbarligen hade, så kommer dom kanske dit du är också sen. Istället för att försöka omvända och leka duktig när du själv varit likadan, låt det ha sin gilla gång, det kommer alltid vara sådär, folk suckar över dagens ungdom (även fast dom flesta i den här filmen inte riktigt är precis fyllda 22 och nyss tagit körkort som det verkas tro)
Klyschan "man måste vara ung och galen för att bli gammal och erfaren" har nog en del sanning i sig.

Problemet är bara att många tyvärr ej når till det stadiet. Har du haft en ung MC-kamrat som dött i trafiken? Det har jag, och tyvärr väldigt många fler än jag.

Jag körde såsom den okunniga spoling jag var ändå till dess att jag började förstå saker och ting bättre. Denna "förståelseprocess" är ej något som sker helt och hållet med automatik. Man påverkas av sin omgivning. Om man enbart är delaktig i en grupp som håller på med race på allmän väg så kommer man inte att ändra inställning med automatik bara för att man på pappret blir äldre. Om man däremot deltar i SMC:s faktiska körkurser så ändrar nog många attityd eftersom man helt enkelt lär sig att se på saker och ting utifrån ett annat perspektiv. Man ändrar sig när man blir mer erfaren. Förhoppningsvis kan man uppnå denna erfarenhet utan smärta hos sig själv eller polarn.
 

Karlsen

Sporthojsnörd
Gick med
19 Apr 2009
Ort
Borås
Hoj
Gsxr 750 -08
Jasså och vilken författningssamling är det? biblen? tyvärr tror jag du är i fel kontinent om du ska komma dragandes med den. Och tydligen är det upp till var och en att välja om dom tycker den här filmen är good eller bad med tanke på att majoriteten gillar den fast du ogillar den.

Haha, kan tänka mig att du fokuserar på satansverserna :)... Skämt åsido så tänkte jag nog mer på Svea rikes lag som ganska tydligt säger vad som är good och bad. Och nu talar vi alltså inte om filmen utan om laglighet/olaglighet.

Återigen en feltolkning från din sida, jag har fortfarande inte sagt ett ord om vad jag tycker om filmen... Men men, kanske beror på den sena timmen?
 

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
-------
Kul att så pass många uppskattar klippet :)


Dom som inte gillar det, gillar det inte.

Att gnälla på en specifik förares ålder känns lite malplacerat. I synnerhet om man sätter det i proportion mot övriga hojsthlm.

Av de klubbar (hojgäng/grupperingar, eller vad man nu vill kalla det) som figurerar på kända platser runt om i sthlm att döma, så skulle jag vilja påstå att snittåldern säkerligen ligger på iaf 30. Kanske lite högre. Är ju dessa förare som börjar bli riktigt vassa på att hantera sina hojar :tummenupp

Men jag förstår att det känns helt rätt att totalsåga denna ansenliga summa förare och alla andra runt om i landet som gillar klippet och dess körning (att dessa är i majoritet behöver väl inte poängteras) :tummenupp
 

adrenaline

Adrenaline Mc
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
Yamaha R1 -07 PCIII,KN,Mivv decat,A&R buffle kit,Kevlar lameller,Snabbgas, mm
Men du.. Skulle du själv försöka att jaga om du själv satt i en trött Volvo? Knappast någon idé, å så tänkte nog polisen oxå...

I första delen så åker polisbilen först förbi ett helt gäng moppar på vänstersidan och en kameraman på höger sida. Sen möter han en moppe på bakhjulet och gör inget åt det?

Sen att dom inte ens skulle rulla efter när en kille skvätter lakris på hans bil och sen sticker verkar ju otroligt.
 

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Roslagen men fortfarande 08!
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
Kul att så pass många uppskattar klippet :)


Dom som inte gillar det, gillar det inte.

Att gnälla på en specifik förares ålder känns lite malplacerat. I synnerhet om man sätter det i proportion mot övriga hojsthlm.

Av de klubbar (hojgäng/grupperingar, eller vad man nu vill kalla det) som figurerar på kända platser runt om i sthlm att döma, så skulle jag vilja påstå att snittåldern säkerligen ligger på iaf 30. Kanske lite högre. Är ju dessa förare som börjar bli riktigt vassa på att hantera sina hojar :tummenupp

Men jag förstår att det känns helt rätt att totalsåga denna ansenliga summa förare och alla andra runt om i landet som gillar klippet och dess körning (att dessa är i majoritet behöver väl inte poängteras) :tummenupp

Det är inget fel på att kunna hantera sin hoj utan VAR och HUR man gör det som har väckt mångas kritiska sida här, det är så fjortis att ställa sig och burna framför snuten, är man skicklig på att hantera sin hoj då och nån man ser upp till? Nääää...

Han som vi inte får nämna vid namn är ute! Inse det!
Jag förstår att vissa i filen får en nostalgitripp över att leka vederbörande, men det är bara töntigt, det är liksom redan gjort:tummenupp
 
Last edited:

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
-------
Det är inget fel på att kunna hantera sin hoj utan VAR och HUR man gör det som har väckt mångas kritiska sida här, det är så fjortis att ställa sig och burna framför snuten, är man skicklig på att hantera sin hoj då och nån man ser upp till? Nääää...

Hur många är många?

Du verkar ha hakat upp dig på ordet fjortis.
Jag tror dessutom inte att folk som besöker den här sidan letar efter människor de kan se upp till, de gillar att se lite underhållande filmklipp bland annat. Majoriteten tycker det är underhållande uppenbarligen :)

Att döma ett antal personers skicklighet på hoj utifrån ett/ett par filmklipp på nätet känns lika rätt som Leif Loket i rutan på julafton.

Åter igen så får du ju givetvis tycka precis vad du vill :)
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Men jag förstår att det känns helt rätt att totalsåga denna ansenliga summa förare och alla andra runt om i landet som gillar klippet och dess körning (att dessa är i majoritet behöver väl inte poängteras) :tummenupp

Att de är i majoritet i en tråd som vänder sig till de som vill hylla idioti och barnslighet på allmän väg är väl ändå inte sååå konstigt?

Det är ju som att göra en poll på black armys läktare om vilket lag som är bäst. Svaret är tämligen givet...

Ska vi snacka hela MC-kollektivets åsikter så har jag en känsla av att era aktiviteter skulle bli aningen kritiserade... Tro mig. Era aktiviteter är INTE populära.

Som Slappa så klokt skrev. Det är nog inte precis rätt forum att försöka diskutera ansvar i ...
 
Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jasså och vilken författningssamling är det? biblen? tyvärr tror jag du är i fel kontinent om du ska komma dragandes med den. Och tydligen är det upp till var och en att välja om dom tycker den här filmen är good eller bad med tanke på att majoriteten gillar den fast du ogillar den.

:D:rofl:hihi
 

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
-------
Att de är i majoritet i en tråd som vänder sig till de som vill hylla idioti och barnslighet på allmän väg är väl ändå inte sååå konstigt?

Det är ju som att göra en poll på black armys läktare om vilket lag som är bäst. Svaret är tämligen givet...

Ska vi snacka hela MC-kollektivets åsikter så har jag en känsla av att era aktiviteter skulle bli aningen kritiserade... Tro mig. Era aktiviteter är INTE populära.

Som Slappa så klokt skrev. Det är nog inte precis rätt forum att försöka diskutera ansvar i ...

Jag håller helt med dig om att det inte är konstigt att de är i majoritet på ett sporthojsforum. Det hade säkert sett annorlunda ut på grön ungdoms forum eller liknande.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Jag håller helt med dig om att det inte är konstigt att de är i majoritet på ett sporthojsforum. Det hade säkert sett annorlunda ut på grön ungdoms forum eller liknande.

Öh... vore det inte mer sport att köra på slangen med en customcruiser?

Jag tror faktiskt dessutom att du kan precicera dig lite mer. Det är inte konstigt att de är i majoritet i en dylik tråd. Det finns väldigt många medlemmar på detta forum som är oerhört trött på sånt här larv på allmän väg. De vill inte se mer av det och det gör att de snabbt som ögat byter till en ny tråd. Ifall de skriver vad de tänker så börjar pajkastningen ifrån de som bevisligen (!) befinner sig i trotsåldern. (Burna framför farbror blå... men snälla!)

Fattar ni inte att detta är underhållning för moppedister och den allra yngsta generationen sporthojsbikers? MC-Bolibompa. De lite äldre ruskar oftast bara på huvudet och zappar vidare.
 
Last edited:

Magnus S

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
07-Yamaha R6, 08-Yamaha xt660z, 10- Aprilia RSV4 2010
Få se hur lång tid det tar tills vi läser om dig på minneslunden.
Eller lycka till! Vi får se hur bra du är på att köra på bakhjulen i rullstolen om du klarar dig. Kanske kan du även klara ett hjul på rullstolen.
En dag svänger en bil ut på vägen eller byter fil tokigt. Hur snabbt får du ner hojen på framhjulet då?

Mitträckena på motorvägen ser jävligt hårda ut men du är säkert stålmannen som alla andra odödliga säkert var strax innan Rune 85 bytte fil framför näsan på dem.

Hoppas slippa läsa din dödsruna.

Kom med och kör bana istället. Där kan du visa vad du verkligen kan på två hjul och kanske tom tävla. Jag lovar och svär på att det är fan så mkt roligare än hasa runt på slangen bara för att impa på moppenördarna.
Ha det gott!
 
Last edited:

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
-------
Något jag finner lite lustigt är att jag inte har några problem med att acceptera att folk inte gillar detta klipp.
De som inte accepterar/gillar det verkar dock ha problem med att andra människor faktiskt tycker det är helt okej att kolla på ;)

De som vill titta gör det. De som inte vill inser ganska snabbt att det kanske inte är något för dom. Så, nu har jag löst ett "ickeproblem" så att du/ni slipper föra andra människors talan/tänka i kvadrat :)

Det finns massor av medlemmar på detta forum som inte ens äger en motorcykel. Herregud, hur många röster gills egentligen?

Detta klipp betraktar vissa som underhållning och vissa som förkastligt. Att blanda in åldrar och personliga egenskaper tänker jag inte ge mig in på, då det är, just, förkastligt att döma folk så lättvindigt i min bok.
 
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top