Finsk polis jagar MC

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
sandstream skrev:
Det var ett jäkla gnäll på polisen :rolleyes:

Till skillnad från en majoritet på det här forumet har de utbildning för att köra så här och de gör det ofta.

Jag tyckte polisen som körde verkade ha bra koll och han såg nog betydligt bättre vid omkörningstillfällena än vad kameran gjorde.


Jag håller med! tyckte inte alls det såg vidare farligt ut! va fan när man hade läst alla inlägg innan jag såg filmen trodde jag ju att snutarna skulle precis tokiga! Dom tog det ju lagom lungt och säkert!

Det där var väl en klockren polisjakt! Jag skulle som sagt tro att poliserna i bilen har mycket bättre sikt än en gammal kamera.

Självklart kan dom inte avbrya så fort någon kör lite på en cykelväg, hur skulle det se ut, fler o fler skulle börja försöka dra snuten!

Och detdär med att det bara är ett trafikbrott, stannar du inte när polisen jagar så tycker iaf jag att det borde räknas som mer än ett trafikbrott, kanske det gör, man är ju skyldig att lyda polismans order....
 

sandstream

Guest
ozto skrev:
Och detdär med att det bara är ett trafikbrott, stannar du inte när polisen jagar så tycker iaf jag att det borde räknas som mer än ett trafikbrott, kanske det gör, man är ju skyldig att lyda polismans order....
Chrolo kan säkert fylla i med vad det heter men att inte lyda polismannstecken ger säkert lite extra böter eller indraget körkort.
 

LiQUiD

Valmers är nog lite grym
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Lidköping
Hoj
VTR Firestorm '00
bra jobbat av poliserna ... hoppas han slog sig så där lite lagom mycket så han slipper åka mc på ett tag
 

Mr.PB

pbracing.se
Gick med
19 Oct 2005
Ort
Örebro och i garaget
Hoj
RS125jr,Fiddy,Workz Midsize , Minimoto
ozto skrev:
Jag håller med! tyckte inte alls det såg vidare farligt ut! va fan när man hade läst alla inlägg innan jag såg filmen trodde jag ju att snutarna skulle precis tokiga! Dom tog det ju lagom lungt och säkert!

Det där var väl en klockren polisjakt! Jag skulle som sagt tro att poliserna i bilen har mycket bättre sikt än en gammal kamera.

Självklart kan dom inte avbrya så fort någon kör lite på en cykelväg, hur skulle det se ut, fler o fler skulle börja försöka dra snuten!

Och detdär med att det bara är ett trafikbrott, stannar du inte när polisen jagar så tycker iaf jag att det borde räknas som mer än ett trafikbrott, kanske det gör, man är ju skyldig att lyda polismans order....
jo jag håller med dej men, det finns ju poliser som är dumma i huvet också!
 

IronMike

Guest
Kevorkian skrev:
I det här fallet tycker jag polisen skulle avbrutit. MC-föraren var uppenbarligen inte så pigg på att stanna och då känns det väldigt onödigt att riskera liv för en liten trafikförseelse.
Det är väl hans fel om man "är så dum å sticker"... Tycker knappast att polisen ska fega ur - som dom även gör i vissa avseenden, och därav noll respekt hos väldigt många.

Tycker dom ska få skjuta däck om så behövs. Och tar man chansen att sticka ska man alltså vara medveten om det, så kan vi se hur många som försöker blåsa snuten sen..

Mer befogenheter.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Mr.PB skrev:
jo jag håller med dej men, det finns ju poliser som är dumma i huvet också!


självklart gör det! Och jag har träffat ganska många av dom! :huvet Men dom i filmen visade väl inte några större tecken på dumhet, vilket en del verkar tycka...
 

Bart

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2004
Ort
i ett hus
Hoj
Husa..
Carcass skrev:
Ponera att hojen är stulen och framförd av tjuven, tycker ni fortfarande de skulle avbrutit då? ;)
Japp, det är fortfarande inte värt att riskera andras liv så som dom gjorde. Tänk om det sprungit ut barn i vägen när dom körde i bostadsområdet.... Tycker det är ganska självklart.
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
IronMike skrev:
Det är väl hans fel om man "är så dum å sticker"... Tycker knappast att polisen ska fega ur - som dom även gör i vissa avseenden, och därav noll respekt hos väldigt många.

Tycker dom ska få skjuta däck om så behövs. Och tar man chansen att sticka ska man alltså vara medveten om det, så kan vi se hur många som försöker blåsa snuten sen..

Mer befogenheter.
Hur gick det, kom du in på Polisskolan ?
 

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
En röd
Får känslan av att det är en lite äldre hoj och med tanke på hur "liten" den är, dvs svingen, bakdäck, tank och så vad man kan se (eller så är killen stor) skulle jag gissa på en ganska så tam hoj. Retar mig att jag inte kan se vilken, brukar (som alla andra här inne gissar jag) ha koll på vad folk åker på.

Var är Mattias när man behöver honom? Vakna!
 
Last edited:

sandstream

Guest
Bart skrev:
Japp, det är fortfarande inte värt att riskera andras liv så som dom gjorde. Tänk om det sprungit ut barn i vägen när dom körde i bostadsområdet.... Tycker det är ganska självklart.
Med andra ord är det bara att leta upp första bästa bostadsområde när man blir jagad så avslutar polisen jakten, låter som en bra lösning :rolleyes:
 

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki TL1000R
Jag sätter mina pengar på att det är en CBR 600 ifrån tidigt 90-tal han kör.
Någon som sätter emot?
 

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
0 bhp
IronMike skrev:
Det är väl hans fel om man "är så dum å sticker"... Tycker knappast att polisen ska fega ur - som dom även gör i vissa avseenden, och därav noll respekt hos väldigt många.

Tycker dom ska få skjuta däck om så behövs. Och tar man chansen att sticka ska man alltså vara medveten om det, så kan vi se hur många som försöker blåsa snuten sen..

Mer befogenheter.


Visst. Polisen ska inte gå omkring med rosa små kjolar och vara vänliga, men ibland tycker jag bara att det blir dumt. Det går för långt helt enkelt.
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Biifer skrev:
Jag sätter mina pengar på att det är en CBR 600 ifrån tidigt 90-tal han kör.
Någon som sätter emot?
Inte jag.
Hittade en -91 på Blocket och du verkar ha rätt. Det ända som ser ut att skilja är att 91:an har lite plastkåpa under bakljuset medan hojen i filmen har reg.skylten precis under baklyset. Men det kan väl va en årsmodell som skiljer eller någon som varit och mixtrat.
 

Bifogat

  • CBR600_91.jpg
    CBR600_91.jpg
    48.3 KB · Visningar: 120

blub

bar asfalt är bra asfalt
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Uppsala
Hoj
zxr 750
Tycker inte polisens körning ser speciellt kontrollerat ut, verkar mera som de också kör över sin förmåga (dock inte lika mycket som han på hojen).
 

Sledge B

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 -08
blub skrev:
Tycker inte polisens körning ser speciellt kontrollerat ut, verkar mera som de också kör över sin förmåga (dock inte lika mycket som han på hojen).

En sak är säker... köra bil kan de!

Jävlig fult att söka sig in i bostadsområdet, bränna som en idiot och hoppas på att snuten ska avbryta jakten pga. riskerna, det hoppas jag han får sitt straff för. Handlar man som en desperat 15åring på trimmad moppe får man fan skylla sig själv... :huvet
 

KarateKid

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2003
Ort
Västkusten
Hoj
Svart ZX-10R -04
sandstream skrev:
Till skillnad från en majoritet på det här forumet har de utbildning för att köra så här och de gör det ofta.

Jag tyckte polisen som körde verkade ha bra koll och han såg nog betydligt bättre vid omkörningstillfällena än vad kameran gjorde.

Du tycker alltså att det är helt okej att köra förbi ett obevakat övergångsställe i 145 km/h eller komma ur en skymd kurva på fel sida av vägen så länge man är polis?

Jag vet inte så mycket om polisens utbildning. Säg mig du som vet; hur mycket utbildning i "höghastighetskörning" får en vanlig trafikpolis varje år?

Jag har ingen utbildning men när jag kör hoj håller jag i princip aldrig hastigheterna på 70, 90 och 110 vägar (dock håller jag mig alltid i rätt körfält). Betyder det att jag också kan köra så här eller måste jag gå en "utbildning" och vara polis för det?

Tycker personligen att polisen gjorde rätt som "tog fast" mc-föraren men de körde inte speciellt snyggt.
 

Bifogat

  • aabb1.gif
    aabb1.gif
    79.4 KB · Visningar: 105
  • aabb2.gif
    aabb2.gif
    87.1 KB · Visningar: 89
  • aabb3.gif
    aabb3.gif
    56.4 KB · Visningar: 112

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Det är mycket riktigt en CBR600F från mellan 91 och 96. Jag är imponerad av poliserna, men rally ligger väl i generna hos de där finnarna. Motorcykelföraren måste öva mer.
 

KawaRojne

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2005
Ort
Linköping
Hoj
-05,Suzuki GSX-R 750
KarateKid skrev:
Jag har ingen utbildning men när jag kör hoj håller jag i princip aldrig hastigheterna på 70, 90 och 110 vägar (dock håller jag mig alltid i rätt körfält). Betyder det att jag också kan köra så här eller måste jag gå en "utbildning" och vara polis för det?

Jag vet självklart inte hur Finsk polis utbildas i utryckningskörning men svensk polis får en gedigen förarutbildning. Du ska nog inte jämföra dina egna förarkunskaper med en utbildad trafikpolis. Det är självklart så att varje polis som framför ett fordon under snabb jakt eller utryckning är ansvarig för att det sker på ett säkert vis. Det finns många exempel där jakter har avbrutits för att det blivit för farligt.De exempel du för fram i den här jakten som farliga är kanske befofogat att kritisera, jag förstår dock inte riktigt dina exempel. Personligen såg jag hela jakten som en uppvisning i polisens goda hantering av bilen och goda omdömme. Glöm inte att kameran endast ser rakt fram, föraren kan vrida på huvudet och se mer än du gör på filmen. Bilen hade ljus och ljud påslaget så oskyddade trafikanter hörde och såg den förmodligen på långt håll. Värre var det väll då med hojen som åkte före...
 
Last edited:

KarateKid

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2003
Ort
Västkusten
Hoj
Svart ZX-10R -04
KawaRojne skrev:
Jag vet självklart inte hur Finsk polis utbildas i utryckningskörning men svensk polis får en gedigen förarutbildning. Du ska nog inte jämföra dina egna förarkunskaper med en utbildad trafikpolis. Det är självklart så att varje polis som framför ett fordon under snabb jakt eller utryckning är ansvarig för att det sker på ett säkert vis. Det finns många exempel där jakter har avbrutits för att det blivit för farligt.De exempel du för fram i den här jakten som farliga är kanske befofogat att kritisera, jag förstår dock inte riktigt dina exempel. Personligen såg hela jakten som en uppvisning i polisens goda hantering av bilen och goda omdömme. Glöm inte att kameran endast ser rakt fram, föraren kan vrida på huvudet och se mer än du gör på filmen. Bilen hade ljus och ljud påslaget så oskyddade trafikanter hörde och såg den förmodligen på långt håll. Värre var det väll då med hojen som åkte före...

Jag uttryckte mig kanske lite illa i mina formuleringar. Absolut är det så att föraren ser mer än vad vi gör på skärmen och bilens signal varnar alla trafikanter; "här kommer en polisbil under utryckning".

Jag jämför heller inte mina egna föraregenskaper med en polis rent utbildningsmässigt, det var mer en ren hypotes från min sida.

Min kritik mot polisens körning i det här fallet var mer en provokation då jag tycker att många egenproducerade filmer får ta emot mycket mer negativ kritik, trots att körningen i de filmerna håller en lägre grad av vårdslöshet.

Det är inte farligt men olagligt, därför måste det kritiseras! ;)
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top