Flygolyckor, flygrädsla mm

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Detaljer pliiiz
Airbus 320 med Liftwaffe från Frankfurt till Arlanda var tanken, slutade med nödlandning i Hamburg då vi tappade kabintrycket på ca 10 000m, snabbt dyk till 3500m och sedan landa.
Lillpojken fick ont i öronen så ambulans till sjukhus, 150eur i kontanter innan de tittade på honom.
Hem med SAS i en Boeing som funkade hela vägen hem :)

Edit:
Tro mig, man hinner tänka en hel del på vägen ned till 3500m...:gnissla
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Airbus 320 med Liftwaffe från Frankfurt till Arlanda var tanken, slutade med nödlandning i Hamburg då vi tappade kabintrycket på ca 10 000m, snabbt dyk till 3500m och sedan landa.
Lillpojken fick ont i öronen så ambulans till sjukhus, 150eur i kontanter innan de tittade på honom.
Hem med SAS i en Boeing som funkade hela vägen hem :)

Edit:
Tro mig, man hinner tänka en hel del på vägen ned till 3500m...:gnissla
Som kontasterats tidigare är Airbus förstås opålitliga så jag är inte direkt förvånad. Betalar inte Lufthansa räkningen? Hur fort tog de ner den? Var det livat?


fy fan
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Som kontasterats tidigare är Airbus förstås opålitliga så jag är inte direkt förvånad. Betalar inte Lufthansa räkningen? Hur fort tog de ner den? Var det livat?


fy fan
Hoppas innerligen att Lufthansa tar kostnaderna, har blivit lovad en ambulansräkning på posten oxå.
Fy fan för tyskar helt enkelt.

Fort ned, ut med klaffar och dyk, kanske 2-max3minuter. Ja det blev en del liv trots att de påstod att allt var normalt :3freak. Kanske normalt för en Airbus iofs.:brinnerup
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
För några år sedan flög vi Herkulesplan på en övning.
Ingen filmade, som tur var - Det såg nog tråkigt ut.
Men det kändes så här:
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
För några år sedan flög vi Herkulesplan på en övning.
Ingen filmade, som tur var - Det såg nog tråkigt ut.
Men det kändes så här:
Grym film. Jag såg något liknande med en passagerarjet utanför CDG för ca 10 år sedan. Antar att Airbus har någon test-verksamhet där, så de åtminstone lär sig förstå varför deras plan är så kass.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Hoppas innerligen att Lufthansa tar kostnaderna, har blivit lovad en ambulansräkning på posten oxå.
Fy fan för tyskar helt enkelt.

Fort ned, ut med klaffar och dyk, kanske 2-max3minuter. Ja det blev en del liv trots att de påstod att allt var normalt :3freak. Kanske normalt för en Airbus iofs.:brinnerup

Vad hände med fri vård inom EU? :brynad

Jag flög A340 nyligen. Det var mycket turbulens rätt länge, och jag funderade då på vad det var de sade på AF447, och jag mindes rätt: piloterna skojade om att A340 är så känslig för turbulens. Så sjukt typiskt fransmän, bygga ett flygplan som inte klarar vind.
 

Gamepad

No comments
Gick med
10 May 2005
Ort
beautiful Valley
Hoj
Vakum
[/QUOTE]

Bromma dagarna 1988, jag var där helt otroliga uppvisningar inte bara Herkules bland annat ett jätte stim
med små militärhelikoptrar i formationsflygning och ett Amerikanskt stridsplan som imponerade stort.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Hoppas innerligen att Lufthansa tar kostnaderna, har blivit lovad en ambulansräkning på posten oxå.
Fy fan för tyskar helt enkelt.

Fort ned, ut med klaffar och dyk, kanske 2-max3minuter. Ja det blev en del liv trots att de påstod att allt var normalt :3freak. Kanske normalt för en Airbus iofs.:brinnerup

Emergency decent är en standard åtgärd när man tappar kabintrycket. Nödmaskerna som trillar ner har bara luft för ca 13 minuter. Känns nog mer skrämmande än det är dock, det går rätt fort ner..
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Även en Boeing kan tappa lufttrycket... och halva taket... Var nog väldigt spännande för passagerna på den resan (en flygvärdinna sögs ut och dog, samtliga passagerare överlevde)

maxresdefault.jpg


https://en.wikipedia.org/wiki/Aloha_Airlines_Flight_243
 

Bifogat

  • maxresdefault.jpg
    maxresdefault.jpg
    127.9 KB · Visningar: 65
Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Som kontasterats tidigare är Airbus förstås opålitliga så jag är inte direkt förvånad. Betalar inte Lufthansa räkningen? Hur fort tog de ner den? Var det livat?


fy fan

Själv försöker jag att undvika att flyga i den mån jag kan och de sträckor jag har flugit under mitt vuxna liv har varit malmö/göteborg - budapest! De plan bolaget (wizzair) jag alltid flyger med kör airbus 320 och hittills har det inte varit några incidenter med airbusplanen mer än när jag å grabben fick vänta i sex timmar i malmö för några år sedan när ett av deras nyinköpta plan som skulle ta oss ned till budapest åkte in på lagning då en hydralslang sprang läck och ett ersättningsplan inte fanns till hands omgående:gnissla
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.

Det är just för det där som jag har nördat in mig på flygolyckor (vilket kanske framgår i tråden). Att man faktiskt lär sig något från i princip varje olycka och ser till att det inte händer igen, befintliga plan kallas in och får inte flyga förrän felaktiga system modifierats.

En mycket stor andel av de plan som utvecklades på 60 och 70 talet hade konstruktionsfel som gjorde att dom störstade några gånger innan allt fixats till. Gäller även storsäljare som Boeing 737, DC9, DC10. Plan utvecklade på 90-tal och senare har i princip varit helt förskonade från detta. Olyckor i dag är nästan aldrig en sak som går fel utan en kombination av oväntade händelser och piloter som gör fel. Visst finns enstaka undantag men i stort är det en fantastisk utveckling som skett.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
67 av 70 fejkbomber kommer igenom vid test i USA. :3freak

http://www.metro.se/nyheter/flygets...h-onodiga-missar-bomber/EVHofb!SxsfXRggSrTHU/


PUBLICERAD : 3 juni - :
Flygets säkerhetskontroller både jobbiga och onödiga – missar bomber
Kontrollerna vid flygplatsen är till för passagerarnas säkerhet. Ändå missar de bomber och vapen, visar ett test som amerikanska myndigheter genomfört.

Tweet
Flygets säkerhetskontroller både jobbiga och onödiga – missar bomberTTFoto:
I en utredning av säkerheten på flygplatser försökte civilklädda utredare smuggla med förbjudna vapen och fejkbomber genom kontrollerna. De lyckades, i inte mindre än 95 procent av fallen.

Utredarna från Homeland Security, USA:s inrikessäkerhetsdepartement, klädde ut sig till passagerare och gjorde sitt bästa för att lura säkerhetspersonalen från TSA, den amerikanska myndigheten med ansvar för säkerhet inom transport, skriver ABC News.

Ett dussintal av de största flygplatserna i USA undersöktes och i 67 av 70 fall kunde låtsasterroristerna utan problem få med sig vapen genom kontrollerna.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.

Intressant.

En som inte togs upp var

https://en.wikipedia.org/wiki/Vesna_Vulović
https://en.wikipedia.org/wiki/JAT_Flight_367

som var en flygning på väg från Arlanda (via Kastrup) till dåvarande Jugoslavien när den sprängdes över likaledes dåvarande Tjeckoslovakien. Tanten som var enda överlevde slungades ur planet på 10,160 meters höjd och anses ha världsrekord i att överleva fritt fall utan fallskärm.

Undrar hur många tankar som hinner samlas under det fallet... fast man kanske tuppar av direkt av det låga lufttrycket.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top