Frågor man vågar ställa

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Sommarlov för barn, nu lägger vi undan ekvationerna.

Men jag köpte frysta afrikanska (eller belgiska?) jordgubbar på Cooperativet.
Det står att det finska livsmedelsverket rekommenderar uppvärmning till 90 grader celsius före förtäring.

Vad tror SH om detta? Visst har finländarna fel? Visst kan jag bara låta dem tina över natten i kylen och sen sleva i mig dem via filmjölken? Jag kommer inte bli akutförgiftad.
:mattias
Anledningen är att bärplockarna inte har toaletter på jobbet utan skiter i buskarna bokstavligen. Så du får en skvätt östeuropeisk eColi med bären.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Du kommer dö av *den finska bärdöden*, ett ytterst plågsamt och vidrigt sätt att dö ;) , men enligt statistiken kommer du ha dött med "COVID-19 jordgubbsvarianten". Man dör inte av annat dessa dagar.

Sen undrar jag om detta med omkörning, och hur man tränger sig fram genom seg trafik med motorcykel. Jag är alldeles för artig och 'kör bil' med min hoj, fast jag ofta ser mina ärade kollegor smidigt ta sig förbi alla bilar. Min hoj är smalare och borde klara sånt bättre, är det kanske min axelbredd som hindrar? Jag kanske är för stor och klumpig för att hålla på så där? Och får man köra förbi bilisterna på båda sidor, dvs höger och vänster sidor, eller bara på vänster sida? Jag är lite bekymrad över att jag eventuellt kommer att klanta till det.

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Du kommer dö av *den finska bärdöden*, ett ytterst plågsamt och vidrigt sätt att dö ;) , men enligt statistiken kommer du ha dött med "COVID-19 jordgubbsvarianten". Man dör inte av annat dessa dagar.

Sen undrar jag om detta med omkörning, och hur man tränger sig fram genom seg trafik med motorcykel. Jag är alldeles för artig och 'kör bil' med min hoj, fast jag ofta ser mina ärade kollegor smidigt ta sig förbi alla bilar. Min hoj är smalare och borde klara sånt bättre, är det kanske min axelbredd som hindrar? Jag kanske är för stor och klumpig för att hålla på så där? Och får man köra förbi bilisterna på båda sidor, dvs höger och vänster sidor, eller bara på vänster sida? Jag är lite bekymrad över att jag eventuellt kommer att klanta till det.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
För det första så ska du aldrig tränga dig fram! :7peta Tänk dig som fotgängare eller cyklist, du vill inte att andra tränger sig fram men om de utnyttjar utrymme att ta sig förbi och komma fram lättare utan att trängas så gör det inget. ;)

Perjuls länk till SMC säger annars nästan det mesta. Känner du att det är svårt att läsa trafiken och förutse hur andra trafikanter beter sig ska du köra väldigt defensivt och använda mer utrymme än du tror du behöver.

https://www.svmc.se/smc/trafik-och-politik/kortips/korning-i-ko/

Jag har kört mycket i UK där det är både lättare och svårare att glida förbi köer.
Lättare för att britterna släpper fram, inte självklart i Sverige. Svårare eftersom det är mer trafik och högre tempo där.
  • be aware of other road users, especially cycles and motorcycles who may be filtering through the traffic. These are more difficult to see than larger vehicles and their riders are particularly vulnerable. Give them plenty of room, especially if you are driving a long vehicle or towing a trailer

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Tackar boys. Läser och förstår, .. nu ska jag bara tillämpa det.

Jag fick ju aldrig lära mig detta i körskolan, så jag känner mig helt handikappad i detta avseende. Hade jag bara fått lite praxis med instruktören så hade det känts säkrare, nu måste jag ju kolla på dom andra motorcyklisterna och skooteråkarna, ofta tycker jag dom är lite farliga, men så intalar jag mig att dom är duktiga förare som kört mycket längre än jag.

Det är liksom en ny dimension i trafiktänket för mig, något jag aldrig behövde bry mig om i bilen. Man står bara i kö, man letar inte luckor och kryphål. Nu känner jag mig nästan kriminell som vill göra det.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Tackar boys. Läser och förstår, .. nu ska jag bara tillämpa det.

Jag fick ju aldrig lära mig detta i körskolan, så jag känner mig helt handikappad i detta avseende. Hade jag bara fått lite praxis med instruktören så hade det känts säkrare, nu måste jag ju kolla på dom andra motorcyklisterna och skooteråkarna, ofta tycker jag dom är lite farliga, men så intalar jag mig att dom är duktiga förare som kört mycket längre än jag.

Det är liksom en ny dimension i trafiktänket för mig, något jag aldrig behövde bry mig om i bilen. Man står bara i kö, man letar inte luckor och kryphål. Nu känner jag mig nästan kriminell som vill göra det.
Jag gillar Baronen och kör ungefär som han när jag är ensam.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Fick handsvett av Baronens klipp där, jag får nog vänta med att 'filtrera' genom trafiken. Det är överkurs för mig.
Nej, nu tänker du fel. :7peta Lyssna på vad han säger. Varje gång görs ett val att antingen stanna bakom eller köra förbi, du gör samma men med betydligt större marginal än vi som är lite mer erfarna. När du kommer till en kö ser du om du kan komma förbi med god marginal. Kan du det så kör du förbi, är du osäker så kör du inte förbi. Lär dig läsa trafiken, förvänta dig det sämsta som kan hända och var förberedd för det.
Börja inte med Baronens och mitt sätt att ta oss fram utan läs länken från SMC och börja på absolut lägsta nivå och jobba dig långsamt uppåt! :krama

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Tackar Badger. Jag har faktiskt tänkt på Baronen hela dagen idag. När jag åkte hem från Rotebro efter att ha testat deras R2 adventure, kanske låter lite läskigt nu men jag var lite medtagen efter att den där överpresterande KTM hojen gjort rivna morötter av mig, inte minst att dessutom *vant mig vid den* efter en timme och sedan skulle köra min lilla 230, så blev det till en början defensiv körning på Norrvikenleden, tills jag plötsligt kände mig väldigt törstig och svängde in till Maxi Häggvik och köpte en - Mountain Dew.

Det är mycket socker och koffein i den drickan.

Vid Solna började trafiken koagulera, och då kunde jag inte låta bli att prova "baronen". Alltså det var som ett tv-spel, som du (och baronen) säger "letar man luckor", och så i värmen med en massa socker och koffein i blodet kändes det ungefär som att ta hi-score i Hang-On (ett gammalt motorcykelspel). Jag noterade och bedömde mått i luckor, avstånd mellan bilar fram & bak, stundvis körde jag precis på linjen mellan filerna för att välja en 'ledig plats' att lägga mig i. Det lustiga var att flera bilar faktiskt hjälpte till. Dom flyttade på sig. Som Baronen säger håller man 20-30 % högre hastighet än omgivande trafik, som här ibland stod helt stilla, så är det lite som att armbåga sig fram på en festival.

Och nu hemma efter några mackor, en halv melon och en massa solsting undrar jag vad f_n jag höll på med. "Var det så man gjorde?" - jag antar det. Jag måste i alla fall utsätta mig för situationen oftare för att bli bekväm i den. Just nu känner jag mig lite kriminell.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Och nu hemma efter några mackor, en halv melon och en massa solsting undrar jag vad f_n jag höll på med. "Var det så man gjorde?" - jag antar det. Jag måste i alla fall utsätta mig för situationen oftare för att bli bekväm i den. Just nu känner jag mig lite kriminell.
Å andra sidan, att stå still i kö låter betydligt skojigare än att bli roadkill under något däck. Ungefär som att bestiga Matterhorn från nordsidan eller Everst, fånigheter. Krokvägar över öppna böljande fält i Dalarna är trevligare. Själv får jag ågren inför varje påtvingad biltur (via jobbet) till Sickla industriväg.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Absolut. Better safe than sorry, så klart. Dock strävar jag efter att behärska dom flesta situationer någorlunda lugnt och säkert. Så jag måste öva på det.

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Jag som kör vit BMW till vardags, och har vit hjälm och blå jacka märker ofta hur bilar saktar ner, går åt sidan och släpper om. Gissar att hojen och klädseln utstrålar kraftiga snutvibbar.

Funerar på att skaffa en sån här också:
9674635870238.jpg

Då får man nog fri lejd på Essingeleden ;)

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Jag fick precis en *riktig sommarbild* på hornhinnan, att köra hoj med den där selen (endast, och inget annat!) blir du nog den mest aktade, och fotade, motorcyklisten i världen :LOL:

Sitter och mc-googlar, och hittar > detta <. Det är alltså förbjudet att "filtrera" genom trafiken i Colorado!? ".. passing or overtaking a vehicle in the same lane is illegal," - Naturligtvis efter en incident; "a Colorado motorcyclist and his passenger died after lane splitting on Woodmen Road in Colorado Springs. The driver reportedly was speeding through the lanes before being struck by a Jeep that was turning left."

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

Tackar Badger. Jag har faktiskt tänkt på Baronen hela dagen idag. När jag åkte hem från Rotebro efter att ha testat deras R2 adventure, kanske låter lite läskigt nu men jag var lite medtagen efter att den där överpresterande KTM hojen gjort rivna morötter av mig, inte minst att dessutom *vant mig vid den* efter en timme och sedan skulle köra min lilla 230, så blev det till en början defensiv körning på Norrvikenleden, tills jag plötsligt kände mig väldigt törstig och svängde in till Maxi Häggvik och köpte en - Mountain Dew.

Det är mycket socker och koffein i den drickan.

Vid Solna började trafiken koagulera, och då kunde jag inte låta bli att prova "baronen". Alltså det var som ett tv-spel, som du (och baronen) säger "letar man luckor", och så i värmen med en massa socker och koffein i blodet kändes det ungefär som att ta hi-score i Hang-On (ett gammalt motorcykelspel). Jag noterade och bedömde mått i luckor, avstånd mellan bilar fram & bak, stundvis körde jag precis på linjen mellan filerna för att välja en 'ledig plats' att lägga mig i. Det lustiga var att flera bilar faktiskt hjälpte till. Dom flyttade på sig. Som Baronen säger håller man 20-30 % högre hastighet än omgivande trafik, som här ibland stod helt stilla, så är det lite som att armbåga sig fram på en festival.

Du ska inte utsätta dig för situationer som är obekväma. :7peta Man måste kunna gå innan man kan springa. Kör bara mellan när du känner att du är säker.

Se det gärna som ett TV-spel i det att lära dig att läsa trafiken. Men det är med livet som insats om du börjar på högsta nivån. Lägsta nivån är att gissa vad trafikanter framför dig kommer att göra, utan att glida mellan köer. Nästa nivå lägger du till vad du skulle gjort när du gissat fel.
Å andra sidan, att stå still i kö låter betydligt skojigare än att bli roadkill under något däck. Ungefär som att bestiga Matterhorn från nordsidan eller Everst, fånigheter. Krokvägar över öppna böljande fält i Dalarna är trevligare. Själv får jag ågren inför varje påtvingad biltur (via jobbet) till Sickla industriväg.
För den digitale finns det bara etta eller nolla, jag är mer analog så det är inte svart eller vitt. Det är inte antingen stå still i kön eller dö. Risken är inte samma hela tiden utan varje beslut är nytt. Att det är trevligare att köra på krokiga vägar hjälper inte när det är kö. Nu kör jag nästan bara SportHoj på helgerna när det inte går att ta tåget. Så en tidig söndagmorgon är köfri!
Jag fick precis en *riktig sommarbild* på hornhinnan, att köra hoj med den där selen (endast, och inget annat!) blir du nog den mest aktade, och fotade, motorcyklisten i världen :LOL:

Sitter och mc-googlar, och hittar > detta <. Det är alltså förbjudet att "filtrera" genom trafiken i Colorado!? ".. passing or overtaking a vehicle in the same lane is illegal," - Naturligtvis efter en incident; "a Colorado motorcyclist and his passenger died after lane splitting on Woodmen Road in Colorado Springs. The driver reportedly was speeding through the lanes before being struck by a Jeep that was turning left."
Det är förbjudet i Tyskland också men jag glider mellan köerna där också.
Frågade en polis om Durchschlängern för några år sedan och han bekräftade att det är förbjudet men att 9 av 10 motorcyklister gör det. Visst kan en nitisk polis ge böter men han sa att det är bara om det sker vårdslöst och så ska du ändå inte köra.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Tackar för utförlig förklaring, Badger. Jodå, visst överväger jag risken att glida genom en lucka, osv, samma som vid omkörningar med bil, hoj eller vilket fordon som helst som är det alltid en riskbedömning utifrån vad man ser och tryggt kan räkna med. Jag är inte helt galen (bara lite), och jag vill gärna leva så jag får se kommande säsonger av A Handmaids Tale.

Dock är jag rätt så obekväm av mig, inte direkt frivilligt, men kanske aningens ofrivilligt eftersom jag ofta gör precis motsatsen till vad jag egentligen vill göra. T ex igår, jag skulle ta en sporadisk tripp till Skanssundet, och sen hem. Men, när jag såg färjan, solnedgången, och bara bara EN bil i kön, så ".. jag tar färjan!".

Sen kom regnet; "Oj, dags att dra hemmåt?"... men "Aha, en skylt mot Oaxen?", och jag drar dit!? Ser att färjan kostar 75 spänn och att man måste ringa, så jag vänder om och tänker "Nej nu kör jag hem!" - MEN, ".. skylt mot Söräng, vad är det för nåt?".

Så omkring midnatt, efter några timmars äventyr på Mörkös östkust är jag hemma, tårna helt stumma efter mina nya och alldeles för små Ferrari-dojor, står jag i hissen och fotar min hjälm.

IMG_2313.JPG

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag skulle vilja höja styret en kvarts decimeter på Scramblern. Det borde väl funka med någon form av mellanlägg och längre skruvar?

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC