Frågor man vågar ställa

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Hur får man bort fastbränt material från glaset på kaminen utan att repa? Nån konstfiber typ fleece.

(PS. Den dansande ungen är ok.)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hur får man bort fastbränt material från glaset på kaminen utan att repa? Nån konstfiber typ fleece.

Googla, jag har för mig att jag har läst någonstans att en sockerbit ska funka, men ta för i helvete inte mitt ord på det utan googla själv innan du provar, det kan vara så att det gör saken värre

DogOnWheels

Har bara Yamaha’er
Gick med
4 Apr 2019
Hoj
BT1100, XT660R, FJR1300

Blöt lite hushållspapper och doppa i askan, gnugga bort fastbränt skit med det och eftertorka med vått hushållspapper. Har funkat bra på min kaminglas i åratal. Biltemas spisrent funkar också bra på lättare beläggningar.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag får nog förtydliga att det är ett luddigt plagg av konstfiber som smält på utsidan av det då heta glaset. Alltså inte sot/aska på insidan. Det är inte problemet. Men tack för tips så långt! Barnen har annars varit duktiga med att inte beträda stenen som kaminen står på. (Lyckades inte lägga upp bild på förödelsen.)

Tipsade innehavare av såväl barn som kamin om rengöring för spishäll. Är ju ändå avsett för sånt som bränt fast på glashäll.

Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
En vanlig fönsterskrapa?
Visst helt utan repor kanske det inte blir, men det är ändå så man brukar ta bort sådant som fastnat på glas.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
En vanlig fönsterskrapa?
Visst helt utan repor kanske det inte blir, men det är ändå så man brukar ta bort sådant som fastnat på glas.
Vet ej hur du menar? Sådan mjuk till fönsterputs eller målarverktyg?
Googla, jag har för mig att jag har läst någonstans att en sockerbit ska funka, men ta för i helvete inte mitt ord på det utan googla själv innan du provar, det kan vara så att det gör saken värre
De tenderar att bli ännu mer aktiva av denna substans, men nog om barnen.

Jag fattar inte hur sockret skall användas?

Epilog. Han körde svinto. Har lite dimmiga fält/strimmor men jag tror inte bror min stannar vid det. Vet ju inte glasets egenskaper. Lär vara mer fokus på värmetålighet utan att smälla/spricka än nötning. Får se vad som sker vid nästa upphettning.

Tack för välmenta tips!

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Vet ej hur du menar? Sådan mjuk till fönsterputs eller målarverktyg?

De tenderar att bli ännu mer aktiva av denna substans, men nog om barnen.

Jag fattar inte hur sockret skall användas?

Epilog. Han körde svinto. Har lite dimmiga fält/strimmor men jag tror inte bror min stannar vid det. Vet ju inte glasets egenskaper. Lär vara mer fokus på värmetålighet utan att smälla/spricka än nötning. Får se vad som sker vid nästa upphettning.

Tack för välmenta tips!
Glaset till min ugn gjorde jag rent med aceton och rakblad. Det är ju härdat glas. Rakbladet vinklades och användes lagom hårt. Sedan tog jag flytande rubbing och skumgummirondell på skruvdragaren. Det blev som nytt.
Brorsan kan ju testa rubbing.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Finns det någon vinyl skadad audiofil på sporthoj?

Jag funderar på vad som finns att tillgå i hyllor/ben/spikes o dyligt för att avfjärma vinyl spelaren från verkligheten.

Har sett någon typ av skit dyra mässing fötter med luftkudde inbyggt på något vis.

Sedan funderar jag på att bygga en akustiskt frånkopplad fritt leviterande hylla som skivspelaren står på för att få bort ljudet av att katten klampar fram över golvet..

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Finns det någon vinyl skadad audiofil på sporthoj?

Jag funderar på vad som finns att tillgå i hyllor/ben/spikes o dyligt för att avfjärma vinyl spelaren från verkligheten.

Har sett någon typ av skit dyra mässing fötter med luftkudde inbyggt på något vis.

Sedan funderar jag på att bygga en akustiskt frånkopplad fritt leviterande hylla som skivspelaren står på för att få bort ljudet av att katten klampar fram över golvet..
Halva squashbollar har väl används till det i urminnes tider?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Har du sökt på saker som "Katt-mockasiner" och "Sockeplast för katt"?

Skämt åsido, en bekant som är amatörastronom skulle ta ett foto med lååååång slutartid genom sitt teleskop och hade lånat några puckar som tog bort alla vibrationer av en annan amatörastronom.

Ursprungligen tror jag dom var till för lasermätningar, men det var puckar med siliconolja i som tydligen svalde alla vibrationer mellan kattens spinnande och viktväktarnas rave-party på våningen ovanför.

Dom kostade dock en rejäl slant för han var nojjig som fan över puckarna

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Har du sökt på saker som "Katt-mockasiner" och "Sockeplast för katt"?

Skämt åsido, en bekant som är amatörastronom skulle ta ett foto med lååååång slutartid genom sitt teleskop och hade lånat några puckar som tog bort alla vibrationer av en annan amatörastronom.

Ursprungligen tror jag dom var till för lasermätningar, men det var puckar med siliconolja i som tydligen svalde alla vibrationer mellan kattens spinnande och viktväktarnas rave-party på våningen ovanför.

Dom kostade dock en rejäl slant för han var nojjig som fan över puckarna
Jo det finns ju skit fina saker som får en sporthoj kilopris verka vara rena Lidl produkten mot dessa små svarta magiska saker..

Är ju lixom inte på den nivån, provade med bubbelplast under en massiv furu limträ skiva o skivspelaren på furu skivan, detta gjorde underverk. Men bubbelplast tappar trycket på ett par dygn.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Det som först dyker upp i mitt huvud är långa fjädrar som skivspelaren får hänga från, dvs inte står på utan hänger från en ställning. Resonansfrekvensen i de fjädrarna lär vara betydligt lägre än något spelaren kan stå på - för rimliga pengar. Att gjuta ett betongblock ned till fasta berget är väl inte att tänka på. En badring/däckslang i gummi lär har högre resonansfrekvens än fjädrarna. Diskussionen blir ju tillspetsat snarlikt den om den ultimata högtalaren - som i teorin är en oändligt stor baffel.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det där får mig ju att tänka på den där svenska sidan som sålde kablar med likriktad kristallstruktur (var uppmärkta så att man satte dom rätt väg eftersom dom lät bäst då) och luftavjoniserare för ett krispigare ljud, men jag kommer fan inte på vad den hette...

Jag läste en lång utläggning om att "spela in" nya högtalarkablar på rätt sätt för att dom skulle låta optimalt sen.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Det där får mig ju att tänka på den där svenska sidan som sålde kablar med likriktad kristallstruktur (var uppmärkta så att man satte dom rätt väg eftersom dom lät bäst då) och luftavjoniserare för ett krispigare ljud, men jag kommer fan inte på vad den hette...

Jag läste en lång utläggning om att "spela in" nya högtalarkablar på rätt sätt för att dom skulle låta optimalt sen.
Jo men där är man förbi audiofil o har kommit in på puristisk audiofil, har läst om detta med men innan en anläggning klarar av att visa skillnad på hur man vänder en signal kabel då är anläggningen dyr.

Försöker bara få ljudet så stör fritt som möjligt utan extrema kostnader.

Andersbrink.

Det var typ så som du förslog som jag menade med leviterande hylla, att skivspelaren svävar helt avfjädrat.. Det visar sig.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
leviterande hylla
En en helt frisvävande hylla kan nog bli jäla svår att förverkliga då det är resonansfrekvensen för det media som gör den svävande som är avgörande. Newton's tredje lag dvs tröghetslagen är det som "ställer till det". En aktiv anti-rumble funktion vore nåt för autiofiler! Man använder redan idag en passiv form av anti-rumble i skyskrapor som jordskalvssäkring genom att sänka resonansfrekvensen i byggnaden.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning