Frågor man vågar ställa

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Varför är angiven koktid på pasta Alltid lögn? Den som säger al dente har fel = är inte där skon klämmer.
Tycke, smak och lufttryck? När jag bodde på 1800 meters höjd fick man anpassa koktiderna rejält. Eller använda tryckkokare och anpassa åt andra hållet.

Men nu bor få människor i Sverige på höjd som spelar roll och vädrets tillfälliga inverkan borde också vara försumbar så ja, jag tycker ofta att de har för lång tid. Säkert sossarnas fel, jag känner det på mig.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har aldrig funnit att makaronernas koktid har varit fel.

Däremot serveras man ju ibland makarongröt som måste ha kokats en halvtimme för länge.
(Alltså inte stuvade makaroner, bara sönderkokade till gröt)

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Varför är angiven koktid på pasta Alltid lögn? Den som säger al dente har fel = är inte där skon klämmer.
Beror väl på pastan måntro? De jag använder stämmer nästan alltid på pricken och timern på spisen är något jag använder inkl avstängningsfunktionen. När det piper till är det bara att hälla av och det är precis lagom. Kör i princip endast Barilla både vanlig och glutenfri. Värmen sätts på 7:an (1-9 + boost i skalan) efter att vattnet väl kokat upp.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20

Har någon nåt omdöme om dessa "ful-kriega" och hemsidan i allmänhet. Förväntningar är inte att de håller originalets kvalitet men är de ok pang för pengarna?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hur mycket skulle det kosta att göra den här bilen användbar igen?
https://www.blocket.se/annons/vastmanland/ferrari_laferrari_coupe/107688595
10 år gamla däck, den verkar inte ha fått rulla alls.

Den är ju servad nyss, så den är nog fullt användbar.

Det är nog ingen fara med däcken, visst man ska nog inte försöka sätta nya varvrekord på bana med 10 år gamla däck, men har den inte stått i solen så att dom har spruckit fungerar däcken utmärkt.

Men den är skitkass att köra gipsplattor med, och ingen kula har den heller, så jag skulle titta på något annat

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Det är nog ingen fara med däcken, visst man ska nog inte försöka sätta nya varvrekord på bana med 10 år gamla däck, men har den inte stått i solen så att dom har spruckit fungerar däcken utmärkt.

Men den är skitkass att köra gipsplattor med, och ingen kula har den heller, så jag skulle titta på något annat
Åldras inte däck med mjuk blandning fortare?
Har den stått i torr luft och rumstemperatur kan de nog vara rätt gistna.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Brukar inte högspänningsbatteriet få bytas ut med jämna mellanrum på det där. Kanske läget att kolla om det är gjort, och om inte se till att din lokala mekonomen har koll på hur den ska göras.

Behövs både nytt batteri och nya däck borde det gå att pruta ner en del, åtminstone om du dyker upp med kontanter på fickan och viftar framför säljaren.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Åldras inte däck med mjuk blandning fortare?
Har den stått i torr luft och rumstemperatur kan de nog vara rätt gistna.
Ja, fast den som köper en sån lär meat ha eöden som muséeföremål är ändå, så om moderna däck har tappat någon procent friktionskoeficient så lär nog inte 67åringen som köper märka det.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R

Det var ett slött as? 0-100 på 2,4 sec. tesla 1,8 sec Ford, d nya 1000 hp 1,68 sec

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Har vi några PS5 gäjmmers här? ? Förut tyckte jag det fanns flera nördforum att fråga men verkar dålig aktivitet på sånt numera men det är väl tick book som gäller kanske..

I.a f..

Tangentbord och mus? När jag handla PS5:an i helgen sa säljaren att dom haft kunder som köpt t/m som fungerat för att sedan efter någon uppdatering eller så fungerade det inte längre. Det vill man naturligtvis inte råka ut för =)

Trådlöst ska jag ha. COD är förmodligen huvudsakliga syftet och krossa brorsan som tjatat in mig på det här utan han vet om att jag levlat upp med kontrollerna, naturligtvis :hihi

Steelseries marknadsför sig gärna för att vara kompatibla men mycket pengar i ämnet trådlöst och lite oklart om deras möss är kompatibla.

Finns det andra vettiga alt.?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Det var ett slött as? 0-100 på 2,4 sec. tesla 1,8 sec Ford, d nya 1000 hp 1,68 sec
Får väl chippa den lite. Varken KCR eller BSR ser ut att ha den modellen i sitt sortiment, så man får beställa från något annat håll. Gärna något som även säljer blått neonljus att ha under. Några japsdämpare som grädde på moset. Och kanske en bakvinge som denna

1679512851591.png

sen drar man på Ferrariträff för att få höra de uppskattande omdömena.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Får väl chippa den lite. Varken KCR eller BSR ser ut att ha den modellen i sitt sortiment, så man får beställa från något annat håll. Gärna något som även säljer blått neonljus att ha under. Några japsdämpare som grädde på moset. Och kanske en bakvinge som denna

View attachment 482167

sen drar man på Ferrariträff för att få höra de uppskattande omdömena.
...och blir kompis med den där snubben på Gelleråsen som hade en HD XR1200 med prylar från biltema på. Han var enligt uppgift inte väl ansedd på märkesträffar. Men fasen vad han stod på med den.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA