Frågor man vågar ställa

Näej, förstår det.
Lilling Desmoquattro.
748 ? Ja, lite mer jobb pga kåpor, men ganska marginellt. Ta det lugnt, låt remmarna jobba en stund på tomgång för att mjuka upp dem. Eller Monster - den fanns väl med lilla motorn?
BTW - var det inte du som letade efter en hoj med möjlighet att ta med laptopen på annat sätt än i ryggsäck? :)
 
748 ? Ja, lite mer jobb pga kåpor, men ganska marginellt. Ta det lugnt, låt remmarna jobba en stund på tomgång för att mjuka upp dem. Eller Monster - den fanns väl med lilla motorn?
BTW - var det inte du som letade efter en hoj med möjlighet att ta med laptopen på annat sätt än i ryggsäck? :)
Jaaaa, fast. Yolo - eller något sådant.
Lite för fin hoj till lite för fint pris för att missa.

Eh, sambon får sköta handlingen...
 
Så brukar nätauktioner på intressanta objekt funka - någon som verkligen vill ha hojen lägger ett bud bara några sekunder före sluttid.
Mja, så gjorde ju jag också, men det var visst många som väntade på en billig 748.

Egentligen så var den fortfarande billig.
Men inte så billig att jag tänker köpa den, när jag egentligen letar efter något annat.
 
En dum fråga här, gjorde en service med olja och filter på min ZR7. Sen insåg jag att jag glömde ”oil filter Washer brickan till oljefiltret, länkar en skiss, hur viktig är den brickan??
Samt kan jag återanvända oljan jag tömmer ut? Bytte oljan igår liksom?
 

Bifogat

  • IMG_1520.jpeg
    IMG_1520.jpeg
    132.8 KB · Visningar: 25
Säkert inte så viktig. Tillverkare tycker om att montera onödiga saker som slutanvändaren kan banta bort ?
Googlat runt på en massa forum, där skriver folk att fjädern kan trycka mot gummit som sitter på filtret som då kan tryckas in i filtret och filtreringen av oljan inte blir korrekt ?
 
Ja, du kan givetvis använda oljan igen om du tappar ur den i nåt som är marginellt renare än ett gammalt uppsamlingskärl.

Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
 
Ja, du kan givetvis använda oljan igen om du tappar ur den i nåt som är marginellt renare än ett gammalt uppsamlingskärl.

Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
Man förlorar inte så mycket olja om man endast skulle ta bort luftfiltret va?? Och skippa oljepluggen
 
Prova.

Finns ingen anledning ta pluggen, men ha ändå nånting under att samla upp den olja som kommer.

Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
Okej tack,
Dock droppar det nog rätt illa för filtret sitter ganska nära underdelen på avgasröret, så dropp som träffar avgasrör osv sen ner i en ren behållare känns sådär ?
 
...eller köp en extra liter olja och fyll på nytt.

Nej, men måste man plocka isär hela hållaren då så man glömmer den? Tycker det ser ut att räcka med att plocka av filtret och trycka dit ett nytt...


Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
 
...eller köp en extra liter olja och fyll på nytt.

Nej, men måste man plocka isär hela hållaren då så man glömmer den? Tycker det ser ut att räcka med att plocka av filtret och trycka dit ett nytt...


Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
Ja asså när man plockar bort hela filtret har den där lilla metallbrickan fastnat på filtret, och glöms när man slänger filtret för att sätta dit ett nytt?
Jag kollade massa youtube klipp innan oljebytet och ingen av dom hade den där brickan, därför jag själv missade den och sedan såg den i oljekärlet efter bytet ?
 

Bifogat

  • IMG_1520.jpeg
    IMG_1520.jpeg
    132.8 KB · Visningar: 11
Ja asså när man plockar bort hela filtret har den där lilla metallbrickan fastnat på filtret, och glöms när man slänger filtret för att sätta dit ett nytt?
Jag kollade massa youtube klipp innan oljebytet och ingen av dom hade den där brickan, därför jag själv missade den och sedan såg den i oljekärlet efter bytet ?

Bytte filter i en polares golf tdi en gång och hittade en skruvplugg i plast i filterhuset(med o-ring så det såg viktigt ut) , en 1cm grej.

Vi laddade ned verkstadmanulalens teardown och hittade inget sådant sådant där.

Så hon körde ett oljebyte till sen och en till och inget hände på 15kmil iaf.

Iaf kolla noga vad det kan vara , okända föremål kan komma från fabrikspill eller vara nått som är viktigt , vi trodde först att det var nått med bypassen och göra men tydligen inte.

Det kan ha hamnat där vid motortillverkningen.

Olika motorer kan rulla på samma bana i fabriken s¨å det kan ha trillat dit
 
Bytte filter i en polares golf tdi en gång och hittade en skruvplugg i plast i filterhuset(med o-ring så det såg viktigt ut) , en 1cm grej.

Vi laddade ned verkstadmanulalens teardown och hittade inget sådant sådant där.

Så hon körde ett oljebyte till sen och en till och inget hände på 15kmil iaf.

Iaf kolla noga vad det kan vara , okända föremål kan komma från fabrikspill eller vara nått som är viktigt , vi trodde först att det var nått med bypassen och göra men tydligen inte.

Det kan ha hamnat där vid motortillverkningen.

Olika motorer kan rulla på samma bana i fabriken s¨å det kan ha trillat dit
Ringde runt till lite kawa verkstäder och dom sa att den ska sitta där, men att många glömmer den, brickans uppgift är viktig annars funkar inte filtreringen ordentligt, så jag tömde ur all olja och gjorde om ??
 
Nyheter
Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Back
Top