Frågor man vågar ställa

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Näej, förstår det.
Lilling Desmoquattro.
748 ? Ja, lite mer jobb pga kåpor, men ganska marginellt. Ta det lugnt, låt remmarna jobba en stund på tomgång för att mjuka upp dem. Eller Monster - den fanns väl med lilla motorn?
BTW - var det inte du som letade efter en hoj med möjlighet att ta med laptopen på annat sätt än i ryggsäck? :)
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
748 ? Ja, lite mer jobb pga kåpor, men ganska marginellt. Ta det lugnt, låt remmarna jobba en stund på tomgång för att mjuka upp dem. Eller Monster - den fanns väl med lilla motorn?
BTW - var det inte du som letade efter en hoj med möjlighet att ta med laptopen på annat sätt än i ryggsäck? :)
Jaaaa, fast. Yolo - eller något sådant.
Lite för fin hoj till lite för fint pris för att missa.

Eh, sambon får sköta handlingen...
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Så brukar nätauktioner på intressanta objekt funka - någon som verkligen vill ha hojen lägger ett bud bara några sekunder före sluttid.
Mja, så gjorde ju jag också, men det var visst många som väntade på en billig 748.

Egentligen så var den fortfarande billig.
Men inte så billig att jag tänker köpa den, när jag egentligen letar efter något annat.
 

Matte33

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2023
Hoj
Kawasaki ZR-7
En dum fråga här, gjorde en service med olja och filter på min ZR7. Sen insåg jag att jag glömde ”oil filter Washer brickan till oljefiltret, länkar en skiss, hur viktig är den brickan??
Samt kan jag återanvända oljan jag tömmer ut? Bytte oljan igår liksom?
 

Bifogat

  • IMG_1520.jpeg
    IMG_1520.jpeg
    132.8 KB · Visningar: 25

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Säkert inte så viktig. Tillverkare tycker om att montera onödiga saker som slutanvändaren kan banta bort ?
 

Matte33

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2023
Hoj
Kawasaki ZR-7
Säkert inte så viktig. Tillverkare tycker om att montera onödiga saker som slutanvändaren kan banta bort ?
Googlat runt på en massa forum, där skriver folk att fjädern kan trycka mot gummit som sitter på filtret som då kan tryckas in i filtret och filtreringen av oljan inte blir korrekt ?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Ja, du kan givetvis använda oljan igen om du tappar ur den i nåt som är marginellt renare än ett gammalt uppsamlingskärl.

Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
 

Matte33

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2023
Hoj
Kawasaki ZR-7
Ja, du kan givetvis använda oljan igen om du tappar ur den i nåt som är marginellt renare än ett gammalt uppsamlingskärl.

Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
Man förlorar inte så mycket olja om man endast skulle ta bort luftfiltret va?? Och skippa oljepluggen
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Man förlorar inte så mycket olja om man endast skulle ta bort luftfiltret va? Och skippa oljepluggen
Tar du bort luftfiltret lär det inte påverka oljan alls.

Men annars beror det väl på vart filtret sitter, framkant eller mitt under.

Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
 

Matte33

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2023
Hoj
Kawasaki ZR-7
Tar du bort luftfiltret lär det inte påverka oljan alls.

Men annars beror det väl på vart filtret sitter, framkant eller mitt under.

Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
De sitter under hojen, ganska nära oljepluggen
 

Matte33

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2023
Hoj
Kawasaki ZR-7
Prova.

Finns ingen anledning ta pluggen, men ha ändå nånting under att samla upp den olja som kommer.

Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
Okej tack,
Dock droppar det nog rätt illa för filtret sitter ganska nära underdelen på avgasröret, så dropp som träffar avgasrör osv sen ner i en ren behållare känns sådär ?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
...eller köp en extra liter olja och fyll på nytt.

Nej, men måste man plocka isär hela hållaren då så man glömmer den? Tycker det ser ut att räcka med att plocka av filtret och trycka dit ett nytt...


Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
 

Matte33

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2023
Hoj
Kawasaki ZR-7
...eller köp en extra liter olja och fyll på nytt.

Nej, men måste man plocka isär hela hållaren då så man glömmer den? Tycker det ser ut att räcka med att plocka av filtret och trycka dit ett nytt...


Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
Ja asså när man plockar bort hela filtret har den där lilla metallbrickan fastnat på filtret, och glöms när man slänger filtret för att sätta dit ett nytt?
Jag kollade massa youtube klipp innan oljebytet och ingen av dom hade den där brickan, därför jag själv missade den och sedan såg den i oljekärlet efter bytet ?
 

Bifogat

  • IMG_1520.jpeg
    IMG_1520.jpeg
    132.8 KB · Visningar: 11

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Ja asså när man plockar bort hela filtret har den där lilla metallbrickan fastnat på filtret, och glöms när man slänger filtret för att sätta dit ett nytt?
Jag kollade massa youtube klipp innan oljebytet och ingen av dom hade den där brickan, därför jag själv missade den och sedan såg den i oljekärlet efter bytet ?

Bytte filter i en polares golf tdi en gång och hittade en skruvplugg i plast i filterhuset(med o-ring så det såg viktigt ut) , en 1cm grej.

Vi laddade ned verkstadmanulalens teardown och hittade inget sådant sådant där.

Så hon körde ett oljebyte till sen och en till och inget hände på 15kmil iaf.

Iaf kolla noga vad det kan vara , okända föremål kan komma från fabrikspill eller vara nått som är viktigt , vi trodde först att det var nått med bypassen och göra men tydligen inte.

Det kan ha hamnat där vid motortillverkningen.

Olika motorer kan rulla på samma bana i fabriken s¨å det kan ha trillat dit
 

Matte33

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2023
Hoj
Kawasaki ZR-7
Bytte filter i en polares golf tdi en gång och hittade en skruvplugg i plast i filterhuset(med o-ring så det såg viktigt ut) , en 1cm grej.

Vi laddade ned verkstadmanulalens teardown och hittade inget sådant sådant där.

Så hon körde ett oljebyte till sen och en till och inget hände på 15kmil iaf.

Iaf kolla noga vad det kan vara , okända föremål kan komma från fabrikspill eller vara nått som är viktigt , vi trodde först att det var nått med bypassen och göra men tydligen inte.

Det kan ha hamnat där vid motortillverkningen.

Olika motorer kan rulla på samma bana i fabriken s¨å det kan ha trillat dit
Ringde runt till lite kawa verkstäder och dom sa att den ska sitta där, men att många glömmer den, brickans uppgift är viktig annars funkar inte filtreringen ordentligt, så jag tömde ur all olja och gjorde om ??
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top