Frågor man vågar ställa

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Förstår, finns en del livsmedelsgodkända smörjfetter men tveksamt om någon är duglig för mer än 200-300°C. Antar att du mest är ute efter något som klarar normal ugnstemp. och inte nödvändigtvis 400-500°C.

ISO 21469 är bra att det uppfyller, googla lite eller fråga tillverkaren och utelämna fadäsen då dom säkert bara tycker du ska köpa nytt. Om nu inte reservdelarna är billiga förstås.

Pyrolytiskt program (även max normal temp. i vissa fall) ska tydligen avge något som är dödsgiftigt för fåglar och förmodligen annat känsligt.

Bra att veta :)

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Körde pyro i ugnen. Men glömsk som jag är tog jag inte bort ställningen för plåtarna på sidan, och där sitter kullagrade geidrar för gallret. Man kan väl säga att de är inte så lättrullade längre. Vad för fett kan man ha på dessa då de är i ugnen?
Men var du som konsument får tag på det är en helt annan fråga

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Övre användningstemperatur; 120°C

Inte svårt att få tag på motsvarande i.a.f. men låter åtminstone inte som att det är vad som krävs.
Du har helt rätt - kollade aldrig temp.tåligheten, tittade bara på beskrivningen. Har för mig att PTFE-smörjmedel tål höga temperaturer men hittade inget om att de är livsmedelsgodkända

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Kommer min hoj, Moto 700 CL-X -22, klara sig igenom besiktningen om jag gör en "tail tidy"/"tidy tail" på den? Undrar eftersom den ju lär vara typgodkänd och egentligen inte får ändras, men samtidigt rullar det ju massvis med nyare hojar som rensat bakdelen.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Kontrollbesiktning har inte bedömningsgrund baserat på typ/helfordonsgodkännande. Registrering är petigare.

Vad jag kommer på utöver det uppenbara är det du behöver tänka på i sammanhanget:

Körriktningsvisare - Avstånd mellan lysande ytor, färg(och ej egen toning) samt blinkfrekvens
Skyltlykta som lyser på skylten men ej bakåt
Röd reflex

Har för mig minimum för blinkers är 2.4dm fram och 1.8dm bak och att frekvensen ska ligga inom 10-35 blink på 15 sekunder.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Kontrollbesiktning har inte bedömningsgrund baserat på typ/helfordonsgodkännande. Registrering är petigare.

Vad jag kommer på utöver det uppenbara är det du behöver tänka på i sammanhanget:

Körriktningsvisare - Avstånd mellan lysande ytor, färg(och ej egen toning) samt blinkfrekvens
Skyltlykta som lyser på skylten men ej bakåt
Röd reflex

Har för mig minimum för blinkers är 2.4dm fram och 1.8dm bak och att frekvensen ska ligga inom 10-35 blink på 15 sekunder.
- Ah okey. Jag tänkte bara ta bort fästet för nummerplåten o flytta upp det en bit utan att förändra sidomått eller frekvens på blinkers.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Hyreskvart, badrum, handfat, rör och knä rengjort men det är längre ner i avloppet det går väldigt trögt för vattnet att rinna ner, vad för frätande kemikalier kan jag vräka i för att lösa proppen?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Några matskedar bakpulver följt av nån deciliter ättika och när det fräst är det bara att hälla ut vattnet ur en vattenkokare över det. Snällt, men effektivt.

08an

Sporthojsnörd
Gick med
27 Aug 2009
Hoj
MT10 SP
Hyreskvart, badrum, handfat, rör och knä rengjort men det är längre ner i avloppet det går väldigt trögt för vattnet att rinna ner, vad för frätande kemikalier kan jag vräka i för att lösa proppen?
Ytterligare några förslag:
- Diskmedlet YES, häll ner en halv flaska vänta en halvtimme och spola med varmvatten.
- Kaustiksoda, häll ner vänta en halvtimme och spola med varmvatten.
- Ungsrengörning tex Mr Muscle, häll ner vänta en halvtimme och spola med kallvatten.
- Tabletter som husbilsägare stoppar i avloppstanken. (vet inte vad de heter).

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Ring hyresvärden och begär en spolning. Det är både det hållbaraste för vårt dricksvatten och yttre miljö i vatten samt att de gör rent hela vägen vilket kommer att hålla mycket längre än tillfälliga kemikalier som tar bort lite på ytan av proppen, ja det löser problemet för nu men kan vara tillbaka nästa gång några har diskat en flottig stekpanna. Fett och smuts hårdnar och dessa får du inte bort utan extern hjälp. Dessutom kan de som bor längre ned få vattenskador om man lyckas flytta på något som fastnat och så rinner skit ut i deras lägenhet. Jag vet, bott längst ned och fått hela husets toavatten i hela lägenheten, jag var inte överlycklig över detta.

Nåväl. Ring hyresvärd. Be om spolbil. Löst.
Ytterligare några förslag:
- Diskmedlet YES, häll ner en halv flaska vänta en halvtimme och spola med varmvatten.
- Kaustiksoda, häll ner vänta en halvtimme och spola med varmvatten.
- Ungsrengörning tex Mr Muscle, häll ner vänta en halvtimme och spola med kallvatten.
- Tabletter som husbilsägare stoppar i avloppstanken. (vet inte vad de heter).
Nej. Jag går ibland på reningsverk som ska hantera den efterbörden innan vattnet släpps ut. Kräver så mycket kemikalier för att försöka rena och vid tex skyfall så används bräddning och det rinner rakt ut i naturen. Så bara nej tack.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Ring hyresvärden och begär en spolning. Det är både det hållbaraste för vårt dricksvatten och yttre miljö i vatten samt att de gör rent hela vägen vilket kommer att hålla mycket längre än tillfälliga kemikalier som tar bort lite på ytan av proppen, ja det löser problemet för nu men kan vara tillbaka nästa gång några har diskat en flottig stekpanna. Fett och smuts hårdnar och dessa får du inte bort utan extern hjälp. Dessutom kan de som bor längre ned få vattenskador om man lyckas flytta på något som fastnat och så rinner skit ut i deras lägenhet. Jag vet, bott längst ned och fått hela husets toavatten i hela lägenheten, jag var inte överlycklig över detta.

Nåväl. Ring hyresvärd. Be om spolbil. Löst.

Nej. Jag går ibland på reningsverk som ska hantera den efterbörden innan vattnet släpps ut. Kräver så mycket kemikalier för att försöka rena och vid tex skyfall så används bräddning och det rinner rakt ut i naturen. Så bara nej tack.
Jag börjar med att ta med en 20-litersdunk avfettning från jobbet, funkar inte det så har jag hört att 95 oktan bensin löser fint också.
T-gul har jag hemma så jag börjar med det, har ju grillat klart för i sommar.

Återkommer med rapport / Greta

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Jag börjar med att ta med en 20-litersdunk avfettning från jobbet, funkar inte det så har jag hört att 95 oktan bensin löser fint också.
T-gul har jag hemma så jag börjar med det, har ju grillat klart för i sommar.

Återkommer med rapport / Greta
Jag är revisor på miljöledning ju, det är mitt jobb att skriva avvikelse när nån inte följer lagstiftning. Du får en allvarlig avvikelse nu i min rapport ☝️ du ska rapportera en grundorsaksanalys samt redogör för korrigerande åtgärder, du har 48 timmar på dig sen kommer jag på "katten" och gör en fuckyouburnout på parketten 🤪 sen grillar vi lite, det lät gött

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Jag är revisor på miljöledning ju, det är mitt jobb att skriva avvikelse när nån inte följer lagstiftning. Du får en allvarlig avvikelse nu i min rapport ☝️ du ska rapportera en grundorsaksanalys samt redogör för korrigerande åtgärder, du har 48 timmar på dig sen kommer jag på "katten" och gör en fuckyouburnout på parketten 🤪 sen grillar vi lite, det lät gött
Ajdå, det lät ju inte helt optimalt.
Grundorsaksanalysen enligt mig som lekman på områden kan hänvisas till det inte helt i överrenstämmande flödet av överbliven vätska som enligt min begränsade sakkunskap bör vara mer definierad än vad som nu råder.

En korrigerande åtgärd är genomförd vid denna tidpunkt, det vill säga jag har inte öppnar flarran med t-gul än.

Du är välkommen med kattskrället, men här är det ek-plank som gäller.

ps: grilla bör man...

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Propplösare blir ju snart förbjudet men iaf lös upp en 500gram propplösare+nån dl Yes diskemedel i en spann varmvatten och häll i.Vänta nån timma och sen tar du duschslang eller slang med hetvatten o låter spola hela natten t.ex.

Fettpropp toppat med tamponger är ditt problem.

Brukar ge sig med hetvatten.

Har man inte extremt varmt kranvatten kan man jobba med att koka(nästan upp) massa vatten och hälla i.

Gå inte direkt med 100gradigt vatten utan försök hålla max 70-80 för ni vet platsrör skrynklar.

Massa vatten

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...