Frågor man vågar ställa

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Hur gör man när det är dags för besiktning och det är senast i slutet av mars? Känns onödigt tidigt på året och risken finns ju att det inte är väglag än. Jag har inte släp. Ska jag bara vänta och få körförbud och hoppas på att få tag i en tid? Eller kan man besikta sent i höst?
Boka tid så sent i mars som möjligt. Var alert och boka om vid alltför kass väder, läs halka.
Att du får köra till bes med körförbud är redan utrett.
Ev kan du boka nån mer tid tidigt i april hos någon konkurrent för att gardera. Gäller att komma ihåg att boka om/av. Någon blir glad för den avbokade tiden!
Eller så går du trygghetsnarko och offrar 1/4 av nästa 2-årsperiod genom att besikta så sent som möjligt i höst och du kan därmed dra igång närsom till våren. Inte behöver du tänka på bes på hela säsongen heller.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Såga aluminium =/

Sablarns vad spån det yrde överallt över allt.

Proffstips? :)

Fungera väldigt smidigt, snabbt och enkelt med cirkelsåg och klinga för trä. Adaptern till dammsugaren hitta jag inte på men det spruta spån bokstavligen 360° så..

Skivan denna gång är 10mm tjock, portabla metallbandsågen klarar inte särskilt långa snitt tyvärr. Sticksåg ger inte raka resultat med mig bakom och tigersågen kan gå hyggligt men även om det blir rakt efter linje så är risk för sned kant överhängande.

Färdigkapat för stunden så ingen panik men bra att veta framöver tänker jag. För att slippa städa ringde jag lokala brädgården innan och fråga om deras sågservice tog emot aluminium, icke.

Samma artikelnr men på min står det 8.000, i övrigt lika.
4932464276-1.jpg


Förhoppningsvis kan jag låna en stationär bandslip till efterbearbetning.
20240821-194827.jpg
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Såga aluminium =/

Sablarns vad spån det yrde överallt över allt.

Proffstips? :)

Fungera väldigt smidigt, snabbt och enkelt med cirkelsåg och klinga för trä. Adaptern till dammsugaren hitta jag inte på men det spruta spån bokstavligen 360° så..

Skivan denna gång är 10mm tjock, portabla metallbandsågen klarar inte särskilt långa snitt tyvärr. Sticksåg ger inte raka resultat med mig bakom och tigersågen kan gå hyggligt men även om det blir rakt efter linje så är risk för sned kant överhängande.

Färdigkapat för stunden så ingen panik men bra att veta framöver tänker jag. För att slippa städa ringde jag lokala brädgården innan och fråga om deras sågservice tog emot aluminium, icke.

Samma artikelnr men på min står det 8.000, i övrigt lika.
4932464276-1.jpg


Förhoppningsvis kan jag låna en stationär bandslip till efterbearbetning.
20240821-194827.jpg
Jag kör med Boschklinga för metall 160mm dia (?) i min Panasonic batteri handklinga, funkar fint i tunnplåt och alu.
Batteriklingan är ju inte så högvarvig vilket är bra för metallsågning.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hur gör man när det är dags för besiktning och det är senast i slutet av mars? Känns onödigt tidigt på året och risken finns ju att det inte är väglag än. Jag har inte släp. Ska jag bara vänta och få körförbud och hoppas på att få tag i en tid? Eller kan man besikta sent i höst?
Jag skulle besiktiga nästa år. Är det inte väglag så väntar du tills det blir det och besiktigar då. Att du får körförbud första april gör inget om du inte kan, vill eller ska köra då eller hur?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jag kör med Boschklinga för metall 160mm dia (?) i min Panasonic batteri handklinga, funkar fint i tunnplåt och alu.
Batteriklingan är ju inte så högvarvig vilket är bra för metallsågning.

Kool, fast det löser nog inte stöket =) Min frivarvar 5800 enl. spec.. Kikat på specifik för metall, 4000 varv och heltäckande kåpa men torde bli svårt att pricka på mm då. Inget jag investerar i när befintlig fungerar kanon i övrigt.

Men men, får låna bandslip om någon timme i.a.f. så det blir tjusigt.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Visst är det blå-vänster i färdriktningen? ;)
20240828-161854.jpg


Greta den från en bubbelkopp vi körde till tippen någon gång, helt värdelös pump så bara att gräva ner på baksidan.

Tips på billig men funktionell elpumplösning för bevattning från dike till en radda tujor några meter bort? Gissar att någon såndär droppslang ska användas, knåpa till något nät/filter(rädda grodorna!) är inga problem.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Vet att det diskuterats någon gång senaste månaderna, men hittar inte. Och min google fu lyckas inte. Man kund "se" med hjälp av uppgifterna vilken gänga det är. Tänkte från början bara skaffa gängtapp, men kan nog behövas ett snitt också för att fina till gängan på stången. Stången ska sitta i min nya förgasare där det är fel storlek på hål/gänga, tänkte borra upp och gänga om så att originalstång passar.

Mäter jag med skjutmåttet får jag 6,1 mm på gängan, och avstånd mellan käftarna är 5,5 mm (vad det nu blir i tum) när man mäter stigning.

Någon som kan det här och kan komma med råd? Sitter hemma och kommer inte iväg, vänster arm i slynga (mitella) efter operation av nyckelbenet. Annars tänkte jag ta mig till en järnhandel som kanske skulle kunna hjälpa mig.

1725276060728.png
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Vet att det diskuterats någon gång senaste månaderna, men hittar inte. Och min google fu lyckas inte. Man kund "se" med hjälp av uppgifterna vilken gänga det är. Tänkte från början bara skaffa gängtapp, men kan nog behövas ett snitt också för att fina till gängan på stången. Stången ska sitta i min nya förgasare där det är fel storlek på hål/gänga, tänkte borra upp och gänga om så att originalstång passar.

Mäter jag med skjutmåttet får jag 6,1 mm på gängan, och avstånd mellan käftarna är 5,5 mm (vad det nu blir i tum) när man mäter stigning.

Någon som kan det här och kan komma med råd? Sitter hemma och kommer inte iväg, vänster arm i slynga (mitella) efter operation av nyckelbenet. Annars tänkte jag ta mig till en järnhandel som kanske skulle kunna hjälpa mig.

View attachment 503153
Vad är den gamla fuggen för nåt, engelsk/amerikansk och på vad för motor sitter den.

Om hål och gänga är mindre i den nya fuggen skulle jag anpassa originalstångens gänga mot fuggen istället.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Vet att det diskuterats någon gång senaste månaderna, men hittar inte. Och min google fu lyckas inte. Man kund "se" med hjälp av uppgifterna vilken gänga det är. Tänkte från början bara skaffa gängtapp, men kan nog behövas ett snitt också för att fina till gängan på stången. Stången ska sitta i min nya förgasare där det är fel storlek på hål/gänga, tänkte borra upp och gänga om så att originalstång passar.

Mäter jag med skjutmåttet får jag 6,1 mm på gängan, och avstånd mellan käftarna är 5,5 mm (vad det nu blir i tum) när man mäter stigning.

Någon som kan det här och kan komma med råd? Sitter hemma och kommer inte iväg, vänster arm i slynga (mitella) efter operation av nyckelbenet. Annars tänkte jag ta mig till en järnhandel som kanske skulle kunna hjälpa mig.

View attachment 503153
Som Steffe säger så är märket på hojen en bra ledtråd - men om det är tum så troligen 1/4"-20 - vilket inte riktigt stämmer med din mätning
1/4" = 6,3mm diameter nominellt och 20 gängor per tum = vilket med 5,5 mm mätlängd borde ge 4 gängor - bilden visar att du har ca 30 gängor per tum (om det är 5,5 mellan skänklarna)
Skulle kunna vara UNF men gängan ser (i mina ögon) för grov ut för det

Eller så är det en M6 - du borde kunna testa det med att lägga gängorna från en M6 skruv mot din stång

Vill det sig riktigt illa så är det en redigt gammal engelsk hoj med witworthgänga
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Briggs & Stratton är det, skulle varit tydligare med det. Här finns stången i filmen och den förgasare jag köpt från Kina, original förgasare finns inte att köpa längre. Skrev i inlägget (söndag) att jag skulle åka till lokala järnhandeln, men fick telefonsamtal på måndagen om en tid för operation på tisdagen.

Och jag har inte kollat gängan i fuggen, ska göra det när jag har två armar att arbeta med igen och är i närheten av gräsklipparen.

 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Som Steffe säger så är märket på hojen en bra ledtråd - men om det är tum så troligen 1/4"-20 - vilket inte riktigt stämmer med din mätning
1/4" = 6,3mm diameter nominellt och 20 gängor per tum = vilket med 5,5 mm mätlängd borde ge 4 gängor - bilden visar att du har ca 30 gängor per tum (om det är 5,5 mellan skänklarna)
Skulle kunna vara UNF men gängan ser (i mina ögon) för grov ut för det

Eller så är det en M6 - du borde kunna testa det med att lägga gängorna från en M6 skruv mot din stång

Vill det sig riktigt illa så är det en redigt gammal engelsk hoj med witworthgänga
Kollar jag i min unit converter så blir 5,5 mm 7/32 ". Delar jag 7 på 6 (gängor) så blir det om jag tänker rätt ca 1,15/32" per gänga, vilket precis som du skriver borde bli ca 30 gängor/tum.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Kollar jag i min unit converter så blir 5,5 mm 7/32 ". Delar jag 7 på 6 (gängor) så blir det om jag tänker rätt ca 1,15/32" per gänga, vilket precis som du skriver borde bli ca 30 gängor/tum.
Vilken hoj? Hur gammal?
1/4" UNF har 28 gängor per tum, tror vi börjar närma oss sanningen
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Vilken hoj? Hur gammal?
1/4" UNF har 28 gängor per tum, tror vi börjar närma oss sanningen
Blev lite krokigt, två svar så jag svarade mellan dem med ett utan citat. Sedan svarade jag ditt med citat specifikt med gängorna.


Rödmarkerat går stången, pilen pekar på hål med felaktig storlek/gänga.

1725281647246.png
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top