Detta gäller tydligen bilar men det går säkert att se risker för oss på hojar.. mobilen blir viktigare än bilen.
https://www.mestmotor.se/automotors...221/ny-studie-autobroms-kan-oka-olycksrisken/
De riskerna uppstår definitivt.
Frågan är: blir det FLER olyckor per körd kilometer efter att systemen infördes eller färre? Där är statistiken entydig från flygsidan: det blir färre.
Men för bilar som verkar i en mindre styrd miljö blir det svårare att få fungerande system att slå igenom.
Autobroms, ABS och ESP är system som bidragit till minskat antal olyckor. Krockkuddar och babyskydd till minskad dödlighet i de olyckor som ändå sker.
Vad gäller vägarna så tillkommer dessutom tätare trafik, icke kvalitetssäkrad körförmåga, vinter, rattfylla, dåliga däck osv osv. Stora utmaningar.
Vad gäller motorcyklar blir det svårare då det inte bara handlar om transport. De kommer inte att ha tillträde till den styrda miljön utan istället hänvisas till den "fria" miljön där alla övriga trafikanter huserar. Vilket jag tror att få motorcyklister klagar över.
Ökad förmåga: Även om det är många internationellt sett så är det är alldeles för få motorcyklister som genomgår fortbildning (tex i SMC-s regi). Här skulle det vara möjligt att införa ett obligatorium men det är förenat med "tvång" och "kostnader" och det är som alltid komplicerat...
Frågan är: blir det FLER olyckor per körd kilometer efter att systemen infördes eller färre? Där är statistiken entydig från flygsidan: det blir färre.
Continental har ju tagit fram ett panik broms system somjobbar med radar o troligen kan införas på samtliga nya hojar väldigt enkelt.. e jhu en otrevlig början av att se till att hojförare slipper tänka.
Det blir svårt iom att föraren sitter löst på hojen...
https://www.continental-automotive.com/en-gl/Two-Wheeler/Safe-Mobility/Brake-Systems
Skulle man däremot ha motorcyklar/”tvåhjulingar” som var självbalanserande där passageraren/-arna sitter fast är det idag inga större problem att göra dem självkörande på samma sätt som bilar. Elektronik är snabbare än människan.
Men det är ju inte ”motorcykel” i den mening vi lägger in i det, dvs ett fordon där grejen är själva framförandet.
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Längtar till den dagen det blir bälteskrav på mc.
Sånt här är jag inte helt bekväm med:
https://www.washingtonpost.com/tech...-car-know-about-you-we-hacked-chevy-find-out/
Fy fasen. Jag gillar mina äldre bilar som inte fattar någonting.. en fräsch merca med vacum system o vanlig analog diesel pump.. går att knuffa igång om batteriet e slut.. inga mängder med elektroniskt dravel..
Men HELT beroende av diesel som levereras varje dag...
Buy quality, cry once
Eller spillolja eller frityrolja eller biodiesel. #elärinteminframtid
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |