Galna polis och trafikhistorier

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Men när man når stan kmr trafikljusrace'andet och varje morgon mellan två ljus är de som vanligt bakhjulet som gäller, mellan dessa två trafikljus finns två bensinmackar på höger sida där vår älskade gri..., blå/vit står och tankar med samma fina ansiktsuttryck när man drar förbi varje morgon. :D

Hehe, Braskens bro - klassisk gasraka.:nicka Tur att du har en Shellmack intill jobbet, när du har så liten reservtank..:tungan

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 900SS
Kom på att jag faktiskt har en mer än mopperelaterad historia...
Det begav sig på det glada 90-talet när man var inne och servade sin Ducati Paso 750 på Biscaya Motor. Medan hojen servas tyckte Pantah att jag borde provköra en 900SS för att fördriva tiden, sagt & gjort, ut baxades den ur butiken och ut på vägen for jag. Jag hade fått lite ansvisningar och uppmaningen att försöka hålla mig ute nån timme så jag körde på, hittade ganska fina kurviga vägar och höll ett relativt jämnt och faktiskt lagenligt tempo.

När man varit ute en halvtimme började man nästan skämmas och när jag kom ut till närmsta större väg vände jag kosan åter mot Hol. Tempot ökade en aning och till slut höll man relativt god fart. Passerar då en kontrollplats där Polismakten staffat upp ordentligt med både bilar och hojar samt all tänkbar mätutrustning för dagens aktiviteter. Såg ett par blink i backspegeln men de verkade inte hänga på, de insåg väl att de inte skulle komma ifatt. Åkte åter till butiken och rullade in på gårdsplanen och möttes av Pantah som flinar ordentligt, "Jasså det gick lite fort kanske?", kan bara hålla med och stänger av motorn. Dock fortsätter mullrandet och då förstod jag vad han menade, strax ovanför oss hänger farbror blå i helikopetern :D

Traskade med hjälmen på in i butiken och tog en kaffe, ett par minuter senare rullade det in en bil på gårdplanen, kollade raden av hojar som stod utanför men inser att det npg inte är nån större idé och åkte iväg.

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Kom på att jag faktiskt har en mer än mopperelaterad historia...
Det begav sig på det glada 90-talet när man var inne och servade sin Ducati Paso 750 på Biscaya Motor. Medan hojen servas tyckte Pantah att jag borde provköra en 900SS för att fördriva tiden, sagt & gjort, ut baxades den ur butiken och ut på vägen for jag. Jag hade fått lite ansvisningar och uppmaningen att försöka hålla mig ute nån timme så jag körde på, hittade ganska fina kurviga vägar och höll ett relativt jämnt och faktiskt lagenligt tempo.

När man varit ute en halvtimme började man nästan skämmas och när jag kom ut till närmsta större väg vände jag kosan åter mot Hol. Tempot ökade en aning och till slut höll man relativt god fart. Passerar då en kontrollplats där Polismakten staffat upp ordentligt med både bilar och hojar samt all tänkbar mätutrustning för dagens aktiviteter. Såg ett par blink i backspegeln men de verkade inte hänga på, de insåg väl att de inte skulle komma ifatt. Åkte åter till butiken och rullade in på gårdsplanen och möttes av Pantah som flinar ordentligt, "Jasså det gick lite fort kanske?", kan bara hålla med och stänger av motorn. Dock fortsätter mullrandet och då förstod jag vad han menade, strax ovanför oss hänger farbror blå i helikopetern :D

Traskade med hjälmen på in i butiken och tog en kaffe, ett par minuter senare rullade det in en bil på gårdplanen, kollade raden av hojar som stod utanför men inser att det npg inte är nån större idé och åkte iväg.
hahaha gott :D

Hyperhybris

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Hoj
Ducati HM
...Mitt bidrag...:

För ca tio år sedan så hade jag (precis som nu) ganska rejäla ryggbesvär. Jag blev tipsad att testa akupunktur. "Inget att förlora" tänkte jag och lyckades få en tid hos en av de "mer etablerade" inom behandlingsformen. Kliniken låg på Stora Essingen och den tid jag fått var på en lördagmorgon vid typ sju-halv åtta om jag kommer ihåg rätt. Efter behandlingen som var klar typ straxt efter åtta så bestämmer jag mig för att köra hem till min dåvarande flickvän som bodde vid Hornstull. Väl uppe på västerbron så börjar jag knappa in tiden för kommande återbesök i mobilen samtidigt som solen lyser rakt in i nyllet på mig, så jag vinglar fram "sådär lite lagom" i ca 40 km/h på västerbron (där det är 70 som gräns). Väl över bron så är mobil-knappandet klart och jag gasar på lite i min två veckor gamla Passat tjänstebil. Ungefär samtidig så ser jag en polis-minibuss i spegeln. "OOOPS!" tänker jag och lättar på högerfoten. Men det är tydligen redan försent... Polisbilen följer efter mig när jag svänger ner mot vattnet på sista stumpen av hornsgatan och drar igång allt vad blåljus, sirener, tuta och helljus orkar! Jag stannar och kliver ur bilen ungefär samtidigt som tre eller fyra poliser "stormar" mig och min bil. En av poliserna vrålar "vad har du druckit! Vad har du tagit!" samtidigt som han rusar mot mig. Jag fattar ingenting. Jag trodde ju att jag blivit stoppad för fortkörning, men det är uppenbarligen inte anledningen. Jag svamlar fram "ingenting" till svars. "Vadå ingenting?!" vrålar han vidare. "Du vinglade ju som satan över hela bron i krypfart". Jag svarar att jag hade solen i ögonen och fipplade lite med radion. Sekunderna senare kliver den fetatste snut jag någonsin sett ut ur polisbilen. Det är tydligen han som är boss över denna lilla snut-enhet. Han kommer fram till mig och stirrar mig i ögonen några sekunder sedan säger han lugnt men med en brutalt överlägsen och dryg ton "hit med lappen". Han tar mitt körkort och går iväg för att kolla det per radio. Nu går den vrålande snuten igång igen: "vems är bilen?! Är det din bil?! Har du stulit den!? Vem äger den?!" vrålar han. Jag svarar att det är min tjänstebil som är en leasingbil som är leasad hos bla bla. osv. Han köper inte historien och börjar kolla upp allt. De tre övriga poliserna "bjuder in" mig i polis-minibussen. Där inne sitter en söt men ack så dryg lite snut-tjej och viftar med alkomätaren i uppenbart syfte att provocera mig. Jag sätter mig mittemot henne samtidigt som två av de andra poliserna sätter sig på ömsom sida om mig. Dörren dras igen. Alla tre snutar myser och lyser som barn på julafton. Hon med alkomätaren verkar tro att jag lider av brutal närsyntetet eftersom hon trycker upp alkomätaren två mm från näsan på mig undrar "om jag vet vad den här manicken är för något?!". Mitt svar blir "ja". "Då så" flinar hon och tittar snabbt på de andra snutarna "nu ska du få blåsa!". Jag blåser lydigt i instrumentet. "Nu ska den bara analysera i någon sekund" säger hon. Man riktigt känner hur ivern och otåligheten stiger bland de tre snutarna. Ungefär som om de skulle ha slagit vad om hur pass packad jag är.....
.... Besvikelsen blir total! Jag är ju liksom nykter!
Vi sitter kvar under tystnad någon minut tills den vrålande polisen öppnar dörren och för första gången så talar han i normal ton: "hur gick det?" frågar han. "Han e grön" säger en uppgiven liten snut-tjej. Vrålapan "flikar in" att han även kollat upp bilen och att det verkar ok. Jag blir ombedd att kliva ur bilen. Självklart lyder jag och går ut. "Men mitt körkort?" frågar jag. "Ta det med han där" säger en av dom och pekar på köttberget som fortfarande står en bit bort med radion tryckt mot örat och mitt körkort i andra handen. När jag börjar gå mot honom så tittar han bort mot de andra snutarna och får uppenbarligen bekräftelse på att "jag är grön". han nickar till svar men fortsätter att pladdra på i radion i några minuten om vart de ska luncha och bla bla. När han är klar räcker han över körkortet utan att ens titta på mig och tar plats i den stackars snut-minibussen som intar slagsida under tyngden av "ordningsmaktens tungviktare".

Såhär i efterhand kan man skratta åt det, men faktum är att det var en ganska otrevlig upplevelse.

creare

Guest
...Mitt bidrag...:

För ca tio år sedan så hade jag (precis som nu) ganska rejäla ryggbesvär. Jag blev tipsad att testa akupunktur. "Inget att förlora" tänkte jag och lyckades få en tid hos en av de "mer etablerade" inom behandlingsformen. Kliniken låg på Stora Essingen och den tid jag fått var på en lördagmorgon vid typ sju-halv åtta om jag kommer ihåg rätt. Efter behandlingen som var klar typ straxt efter åtta så bestämmer jag mig för att köra hem till min dåvarande flickvän som bodde vid Hornstull. Väl uppe på västerbron så börjar jag knappa in tiden för kommande återbesök i mobilen samtidigt som solen lyser rakt in i nyllet på mig, så jag vinglar fram "sådär lite lagom" i ca 40 km/h på västerbron (där det är 70 som gräns). Väl över bron så är mobil-knappandet klart och jag gasar på lite i min två veckor gamla Passat tjänstebil. Ungefär samtidig så ser jag en polis-minibuss i spegeln. "OOOPS!" tänker jag och lättar på högerfoten. Men det är tydligen redan försent... Polisbilen följer efter mig när jag svänger ner mot vattnet på sista stumpen av hornsgatan och drar igång allt vad blåljus, sirener, tuta och helljus orkar! Jag stannar och kliver ur bilen ungefär samtidigt som tre eller fyra poliser "stormar" mig och min bil. En av poliserna vrålar "vad har du druckit! Vad har du tagit!" samtidigt som han rusar mot mig. Jag fattar ingenting. Jag trodde ju att jag blivit stoppad för fortkörning, men det är uppenbarligen inte anledningen. Jag svamlar fram "ingenting" till svars. "Vadå ingenting?!" vrålar han vidare. "Du vinglade ju som satan över hela bron i krypfart". Jag svarar att jag hade solen i ögonen och fipplade lite med radion. Sekunderna senare kliver den fetatste snut jag någonsin sett ut ur polisbilen. Det är tydligen han som är boss över denna lilla snut-enhet. Han kommer fram till mig och stirrar mig i ögonen några sekunder sedan säger han lugnt men med en brutalt överlägsen och dryg ton "hit med lappen". Han tar mitt körkort och går iväg för att kolla det per radio. Nu går den vrålande snuten igång igen: "vems är bilen?! Är det din bil?! Har du stulit den!? Vem äger den?!" vrålar han. Jag svarar att det är min tjänstebil som är en leasingbil som är leasad hos bla bla. osv. Han köper inte historien och börjar kolla upp allt. De tre övriga poliserna "bjuder in" mig i polis-minibussen. Där inne sitter en söt men ack så dryg lite snut-tjej och viftar med alkomätaren i uppenbart syfte att provocera mig. Jag sätter mig mittemot henne samtidigt som två av de andra poliserna sätter sig på ömsom sida om mig. Dörren dras igen. Alla tre snutar myser och lyser som barn på julafton. Hon med alkomätaren verkar tro att jag lider av brutal närsyntetet eftersom hon trycker upp alkomätaren två mm från näsan på mig undrar "om jag vet vad den här manicken är för något?!". Mitt svar blir "ja". "Då så" flinar hon och tittar snabbt på de andra snutarna "nu ska du få blåsa!". Jag blåser lydigt i instrumentet. "Nu ska den bara analysera i någon sekund" säger hon. Man riktigt känner hur ivern och otåligheten stiger bland de tre snutarna. Ungefär som om de skulle ha slagit vad om hur pass packad jag är.....
Vi sitter kvar under tystnad någon minut tills den vrålande polisen öppnar dörren och för första gången så talar han i normal ton: "hur gick det?" frågar han. "Han e grön" säger en uppgiven liten snut-tjej. Vrålapan "flikar in" att han även kollat upp bilen och att det verkar ok. Jag blir ombedd att kliva ur bilen. Självklart lyder jag och går ut. "Men mitt körkort?" frågar jag. "Ta det med han där" säger en av dom och pekar på köttberget som fortfarande står en bit bort med radion tryckt mot örat och mitt körkort i andra handen. När jag börjar gå mot honom så tittar han bort mot de andra snutarna och får uppenbarligen bekräftelse på att "jag är grön". han nickar till svar men fortsätter att pladdra på i radion i några minuten om vart de ska luncha och bla bla. När han är klar räcker han över körkortet utan att ens titta på mig och tar plats i den stackars snut-minibussen som intar slagsida under tyngden av "ordningsmaktens tungviktare".

Såhär i efterhand kan man skratta åt det, men faktum är att det var en ganska otrevlig upplevelse.

Fan vad man inte kan låta bli att bli lite lack på sånt. Ganska så respektlöst kan man väl säga. "bara för att dem kan"... Sure, du kanske gav ett tvivelaktigt intryck i dina vinglande 40km/h men själva utförandet är så svinigt så man har lust o slänga på lite c4 undertill bussjäveln.

Jag har av kanske totalt 10 möten med polis endast tyckt att dem betedde sig korrekt 2 av dem. Visst, alla snutar är inte respektlösa men JAG har ju bildat mig uppfattningen av det är fler som är, än inte, efter mina egna erfarenheter.

Jag trodde att jag skulle få läsa, efter att du skrivit att du satt i bussen med dem, -att dem misshandla dig eller något sådant. Råkat ut för det med en kompis i de yngre åren..

Gött att det gick så pass bra det kunde gå iaf och bra att du höll dig lugn :)

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Jag har fått blåsa och lasrad ett par gånger men alltid blivit trevligt bemött (aldrig fått böter). Var dock nära på första turen för i år då man kom åkandes på bakhjulet men blev också räddad av centrifugen... :D

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
...Mitt bidrag...:

HAHAHAAAA fler som stött på militäriska och nitiska konstaplar läser jag.

Vet precis hur du kände dig, var inge kul när dom släpade ut mig från hemköp brödhyllor heller, men idag skrattar jag också åt det

Last edited:

eha

Gick med
7 Jun 2010
Hoj
...Mitt bidrag...:

För ca tio år sedan så hade jag (precis som nu) ganska rejäla ryggbesvär.

Ska inte sabba tråden med långrandiga kommentarer. Men det kändes fel att trycka "gilla" när jag egentligen vill uttrycka sympati.

Det är ju jäkligt olustigt med alla övergrepp som maktmissbrukande snutar (och andra i ordningsmaktställning) gör sig skyldiga till. Det klagas ofta på att vi vanliga medborgare har en alltför låg uppskattning av dem, och då ofta en tråkig attityd. Men inte f-n är det oförtjänt om man ser till hela kåren. Inte f-n betalar vi svenssons deras löner för att spottas och trampas på och behandlas respektlöst utan anledning. Och inte är det Svenssons som skitat ner kårens rykte så det i vissa fall närmar sig det man kan förvänta sig i en militärjuntastyrd diktatur. :mad:

Synd om de i kåren som sköter sig. Men inte är det allmänhetens uppgift att städa bort slöddret från poliskåren..

mina 50 centimes..

Nordis

Ny medlem
Gick med
13 May 2007
Hoj
Yamaha r6 -06
För ett par år sedan på vägen hem efter jobbet passade jag på att åka till en släkting å hämta lite delar till bilen.
Jag satt å surra i mobilen med en polare samtidigt som jag svänger av på en lite mindre väg som börjar med en 50-sträcka ca 7-800m å jag gasar på som vanligt och i slutet på sträckan står länsman å gömmer sig bakom en buske å pekar med lasern mot mig och blir naturligtvis in-vinkad.
Jag stannar till och polisen visar upp resultatet och säger:

-Det gick allt lite för fort de där 12km, erkänner du att det gick för fort?
-Ja. Svarade jag.
-Bra då kan du åka och vända där på uppfarten och ställa dig bakom polisbussen och hoppa in i framsätet så får du din ordningsbot.

Sagt å gjort och precis när jag hoppade in i bilen så ropar polisen som satt i bilen till han som stod med lasern.

-Vad hade du för mätavstånd!
Jag ser bara hur den andra polisen suckar och kommer gåendes mot oss och säger till den polisen som satt i bilen att han redan skjutit på nästa bil så resultatet var borta.

Polisen i bilen vänder sig emot mig å säger att:

-Det blir ingen fortkörningsbot för dig men du ska iallafall få blåsa.
-Jaha sa jag va bra, går det bra och vara lite småfull också då?
-Nej du då åker du allt dit sa han med barsk stämma. (Poliser utan humor.)

Jag blåste och fick åka där ifrån utan böter.

Det är allt gött å ha lite tur ibland. Hehe!

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
En från det glada 80-talet....
Höll på den tiden på att ta mitt KK. Min polare hade en "ny" GSX 750 ni vet (el det var kanske alldeles för länge sedan:) en av de första modellerna med 16" framhjul. Jag satt bakpå och vi var på väg fr Kristianstad till Claessons i bromölla (90-väg). Min polare körde fullt järn och hojen orkade väl en 190-200km/h m skjuts. Efter ett tag såg jag att "alla" mötande bilar flashade m heljuset men vi kunde inte upptäcka ngt skumt.... efter en kvart kanske uppmärksammade jag att en mötande billist pekade uppåt bakom sin ruta och när jag kikade upp över axeln såg jag polishellikoptern ca 50 m över huvudet. Jag klappade min polare på axeln och uppmärksammade honom på hellin. Han bromsade ner till ca 90 och efter kanske 10min dök det upp en MC-polis bakifrån m blinkande lampor. Min polare körde in på närmaste rastplats. MC-polisen parkerade ca 20-30m bakom oss, tog god tid på sig att parkera och knata över. Han hade visiret nedfällt tills han kom fram. Framme hos oss fällde han sakta upp visiret och inne i hjälmen såg jag det största flinet jag någonsin sett... Han sa: "hade jag haft en blomma hade ni fått den för snabbast idag" o garvade. Sen sa han: "Fan min R60 har extrautrustning på säkert 50 kilo o maxxar bara 140. Jag har jagat er sen utfarten från k-stad"
Polaren förlorade KK i ett år och jag var ännu mer peppad på att få mitt...

Psst det är bara 2,5 mil Kristianstad och Bromölla.

bandit666

Bandit666
Gick med
16 Jun 2007
Hoj
Ett par stycken
Jag har en annan historia,

Förra året så fick jag en cheva van helt gratis av en granne som inte hade någon mek kundskap alls och då den stått länge och obesiktigad ville han bara bli av med den,
så jag tog den och fick den besiktnings duglig med lite svets och spackel,

Bilen var från 86 och den var blå med sånna där grisiga långa rost rinningar och missfärgningar samt massa slipade ytor efter olika lagningar genom åren,
bilen såg alltså ut som en riktig grishög som spottade ut svart rök.

En dag ringde jag på en blocket annons på en krockad hoj som jag ville köpa,
jag hade ca 15 mil att åka enkel resa och bestämde mig för att plocka upp en polare för sällskap och så drog vi iväg,
kompisen hade sovit 2 timmar efter nattens supande och såg lika risig ut som bilen men vi kom iväg och detta var ett riktigt kap, killen som ägde den ville lägga hoj åkandet på hyllan.
Det var en 00 R1 som jag fick för 10 pengar så det var helt klart en bra affär.

Jag betalade slantarna och vi slängde in hojjen för transport hemåt.
cykeln hade körts omkull och skrapats på hela sidan en bit på astfalt, sne gaffel och krokig fälg men den startade och stog upp iaf men den var inte vacker.

Vi åker nu hemmåt och kommer till enköping från västerås så är det en jätte razzia,
polisens skåpbil, flera målade bilar och mc poliser som har någon kampanj för att kolla folkets nykterhet och körkort,

förståss så håvar dom in en bil som denna,
men efterssom jag precis besiktat den dagarna innan var det ju inga problem ändå för min del, trodde jag

När jag rullade in där med min van så ser jag hur poliserna börjar flockas mot min bil som massa fulla killar kring en fräsch tjej på finlands färjan och jag funderar vad det är frågan om!
En polis ropar, KLIV UR BILEN! ganska högt och tydligt
så jag trippar ut ur bilen medans en annan polis ropar, SÄTT DIG I BILEN FÖR FAAN!
och jag hoppar in igen och inväntar nästa order,
polaren sitter mest och bara stirrar på dom och är lika fundersam som jag.

det kommer fram poliser till vardera sida om bilen och börjar prata både med mig och kompisen, jag får slanga fram körkortet och blåsa så han gick iväg med mitt körkort,

men polisen kompisen pratar med tycker han ser lite sliten ut, påverkad och frågar
om han har tagit något?
- jag slutade supa för 4 timmar sen sa kompisen och är lite sliten ja

en tredje polisman går runt bilen och upptäcker motorcykeln som dom direkt börjar ställa frågor om, kan den va stulen frågas det ?
nej jag har precis köpt den, reg papper postades på vägen men det är väl bara kolla upp den säger jag.

Jag fick som svar på det att jag inte skulle säga hur polisen ska sköta sitt jobb och att jag skulle vara tyst,
Då fick dom för sig att jag skulle visa att alla blinkers och bromsljus var hela samt kollade däck mönster på bilen trots att den var NY BESIKTAD,

Enligt lag får poliser inte öppna någons bil och genomsöka den utan min tillåtelser,
så polisen frågade om dom kunde öppna för att kolla i bak,

NEJ svarar jag jag vill åka vidare och komma hem och viftade med kvitto på köpt cykel,

Om jag tyckte det var jobbigt nu så hade jag ingen aning om hur mycket värre dom kunde bli,

10.000 kronor!? sa polisen, det får man en stulen hoj för, är den stulen ?

Nej det är den inte och förklarar igen att jag precis köpt den,

medans vi dividerade där så har en annan polis ordnat tillstånd att söka i bilen och kliver in, dom nöjer sig inte med att titta på hojjen utan dom ska ta ut den med, ok fine gör det!"

reg plåten var borta och hojjen skrotad på sidan och dom börjar med att kolla chassi nr,
när dom inte får en träff så kollar dom det igen,
sen kollar dom motornumret på den,
när dom inte får någon träff så försöker dom kontakta den tidigare ägaren för att se om han verkligen har sålt motorcykeln, dom ringer då upp hans mamma som står på hojjen och frågar om han har sålt den eller om den blivit stulen,

jag hör samtalet och polisen säger, så du vet inte om din son har sålt motorcykeln eller inte ?
- nehhe , jaja

efter polisen pratat klart erbjuder jag mig att ge ha numret till killen jag köpte den av som säkert kan bekräfta att han precis sålt den,

men som svar på den fick jag:
- du kan ju lika gärna ge mig numret till någon som blivit instruerad att säga att han sålt den eller hur !?

vi stog där i lite drygt en timme medans dom skulle kolla upp allt och verkligen söka efter något fel men när dom inte hittade något så fick vi till slut åka,

du kan lasta din motorcykel nu och åka sa polisen,

- Kan jag få lite hjälp från er att lasta efterssom ni slet ut den frågar jag ?

Ser jag ut som en flytt gubbe ? säger polisen och går bort mot sina kollegor

så vi fick lasta på och bränna hem igen,
bilen sålde jag ganska omgående sen

Visst är det väl bra att dom är nogranna med att kolla upp tex hojjen där
men lite trevliga kan man väl ändå vara tycker jag

eha

Gick med
7 Jun 2010
Hoj
Jag har en annan historia,

[...]/[...]

Visst är det väl bra att dom är nogranna med att kolla upp tex hojjen där
men lite trevliga kan man väl ändå vara tycker jag

Med det nicket är det f-n konstigt att de inte misshandlade oxå, när de ändå höll på och var så många som inte ser nå't.. :arsele :D :tummenupp
Givet att även du har min sympati istf ett "gilla".. *fähundar i flock* tvidonk!

Last edited:

Hyperhybris

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Hoj
Ducati HM
Synd om de i kåren som sköter sig. Men inte är det allmänhetens uppgift att städa bort slöddret från poliskåren..

mina 50 centimes..

Kan bara hålla med.
Över lag har jag bara positiva erfarenheter av trafikpoliser på senare år. Dock undantaget mc-snutar som nog enligt min godtyckliga bedömning är de drygaste snutarna i kåren.
Enda gången jag åkt dit för fortkörning så fick jag ett trevligt bemötande där vi snackade fotboll medan boten skrevs istället för den sedvanliga "uppläxningen".

Ett par stories till:

För tre år sen så köpte jag en direktimporterad Mustang via en bekant. Självklart drog jag ut å "testa den lite" direkt när jag fått nycklarna. Dock hade jag inte hunnit få skattemärket än.
Hur som helst så blev det dags att tanka, så jag svängde ner vid shell vid aspudden och börjar tanka. Under tiden så glider det in en polisbil på macken som stannar bakom mig. Jag tänkte att "nu får jag nog fan för att skattemärket saknas". Mycket riktigt! Båda poliserna kliver ut ur snutbilen. Den ena av poliserna går in i butiken medans den andra, en snut-tjej som är i det närmaste dvärgväxt, pekar med hela handen på bilen och säger med auktoritär ton: "Är du medveten om att fordonet som du framför saknar giltigt kontrollmärke?". Jag fnissar till lite å tänker att "denna polis pratar ungefär som om hon högläste juridisk facklitteratur". Det påpekas att förseelsen KAN betraktas som allvarlig och att jag inte underlättar situationen genom att skratta ordningsmakten i ansiktet. Jag ber om ursäkt och förklarar situationen i hopp om att hon ska förstå att det "kliar i fingrarna" och att man vill ut och testa nya bilen. Hon visar noll sympati. Istället blir det körkortskontroll samt "slagning" på bilen. Dock ganska förvånande så blir det inget alkotest. Hon är klar med alla kontroller ungefär samtidigt som den andra polisen kommer ut från butiken med en sån där "kaffebricka" och annat gott. Tjej-snuten frågar kollegan "hur ska vi hantera det här ärendet?" varpå kollegan svarar att "vi ska inte hantera ärendet alls för nu är det fikadags". "Kaffesnuten" säger att jag kan åka men att jag ska klistra dit skattemärket snarast.

Samma år händer en annan bisarr snutincident:
Det var någon form av "toppmöte" i Stockholm den sommaren. Om jag kommer ihåg rätt så ver det den dittills största polisiära insatsen i svensk historia när polisen under ett antal dagar eskorterade en massa delegater till och från mötesplatserna.
Hur som helst så skulle jag in till stan en sväng (själv bor jag i Solna) för att lämna tillbaka en ryggsäck till en kompis. Självklart så tar man nya bilen "cabbar ner" och glider sakta in mot stan via Solnavägen. I höjd med korsningen Solnavägen och infarten till typ KI så står två poliser och börjar förbereda en avspärrning med plastband som de håller på att knyta runt trafikljusen i mittrefugen. "Fan" tänker jag "Tänk om de spärrar av vägen innan jag hunnit hem igen. då sitter man vackert fast i några timmar. Lika bra att fråga poliserna om när de kommer att spärra av vägen. Jag kollar backspegeln och konstaterar att jag är ensam på hela Solnavägen. (För er som inte känner till Solnavägen så kan jag nämna att det på detta avsnitt finns två körfält i vardera riktning samt att vägen delas av en mittrefug. Dessutom är det fritt synfält lååångt i båda körriktningar). Jag glider upp vid poliserna som arbetar i mittrefugen. Dom märker inte ens att jag är där! "Hallå ursäkta!" ropar jag för att påkalla lite uppmärksamhet. En av poliserna snor runt mot mig. "Jo jag tänkte bara frå.." Mer än så han jag inte säga förrän polisen börjar vråla på någon skum dialekt: "KÖÖÖR KÖÖR KÖÖÖR! Du får inte stanna HÄR!!! KÖÖÖÖR!!!". Jag försöker fråga igen men det är lönlöst. Hon (återigen en snut-tjej faktiskt) fortsätter att vråla "KÖÖÖR!". Det är nästan så man ser hur hennes nerver "rinner" ner utanpå hennes uniform. Så jag gör som hon uppmanar mig.... Jag KÖÖÖÖÖR!!!! :D

Detta var faktiskt riktigt jävla kul. Jag skrattade länge åt detta.

sportbike

Guest
Kanske ot men ändå.
Jobbade på en mc-firma här i stan, och en dag lämnade en kvinnlig polis in sin Suzuki SV650 på service.
Frid och fröjd, hon hämtade den på eftermiddagen och åkte glatt iväg.
Ringde dan därpå och var jättearg för ingen belysning funkade, och två kollegor hade tittat på den men inte hittat nåt fel.
-Oj, kom hit med den så ska jag titta på det på en gång, svarade jag.
-Du inser att jag måste köra den olagligt nu, utan belysning, fräste hon.

Hon dök upp ett par timmar senare i sällskap av två kollegor i en polisbil.
-Hej, sa jag , satte på tändningen och slog på knappen till belysningen.
-Sådär ja, då var det fixat då :)

Den minen hon och hennes kollegor hade när dom dröp av var värd varenda böter i två år efter det.
Om du som hade hojen läser detta, skäms på dig.
Den var gul.

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Ingen Polis, men tull historia

En kompis hade skaffat sig en Yamaha Rd 125:a
hans mamma var svensk & pappa var dansk, han bodde hos sin mamma, men åkte till sin pappa varannan helg

på vägen hem en helg, så blir han invinkad av tullen i Helsingborg, där dom vill titta närmare på hojen, då dom misstänker att han är en knarkurir, då dom sett han & hojen lite för ofta & utan packning.

tulltjänstemännen tar av lampor, sadel, kåpdelar tanken tas av & synas invändigt, luftbox mm mm ..

efter 2-3 timmars väntande, så anser tulltjänstemännen att dom är färdiga.

Så, nu kan du sätta ihop din hoj & åka !!!!!!!! så han fick snällt stå & sätta tillbaka allt själv

VAFAN... hade det varit jag, så hade jag blivit skogstokig(som turken) & tamefan krävt att dom satt ihop den igen.

suck

Bosse48

Medlem
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
05 Honda cb1300sa
mitt ex skulle ta mc kort o så skulle vi ut o övningsköra o efter 1 mil så kom vi på att skylten var hemma skulle vi vända näää vi kör o stoppar dom oss så har vi tappat skylten så körde vi vidare kört ca 6 mil så stoppade dom oss så klart o vill se kortet o mitt ex visar stålt upp sitt körkort men utan behörighet A o dom tittade på det o ville att hon tog av hjälmen så dom kunde se att det var hon på kortet o sen sa dom bara att köra försigtigt vidare sen så var vi alltid noga med övninsskylten var merd:banana

12 O`clock

ADRENALINE IS A LIFESTYLE
Gick med
13 Feb 2008
Hoj
Yamaha R1-05 Gsxr 750 -98 stuntedition
Hahaha...massa kul läsning! Skön tråd:tummenupp
Har en hel del jag skulle vilja bjussa på men dom blir ganska långa så vi tar en lite kortare som hände för ca 7år sedan!

Jag och 4 polare hade kört hela dagen då vi kommit hem till Kalmar igen och ena polarn undrade om vi inte skulle sticka över till Öland (Färjestaden) och käka innan vi gav upp dagen! Hungriga som vi var slog vi till på ide´n. Vi körde så vi passerade gamla teleskolan och kom fram till trafikljusen som slagit över till rött! Jag stod längst fram av oss men bakom en bil som jag kollade lite extra på. Det var en gammal gubbe som körde, en sån där som man tyvärr förknippar med förvirrad gammal gubbe:näsblod
Ni vet, hans säkerhetsbälte hängde utanför bilen och hundjäveln dreglade i bakrutan samt att han stirrade så i backspegeln att han bommade grönt ljus!! Suck tänkte jag innanför hjälmen och tutade till på honom. Gubben blev så stressad att han körde motorstopp innan han äntligen kom iväg. Vid detta laget hade jag blivit en smula uppretad på honom så när han kört ut på Ängöleden så la jag upp bettan på baken och wheelade förbi han i ren irritation och fortsatte så tills det var dags att svänga någon kilometer bort!! Där är ett ganska skojjigt s-parti ner mot Ölandsbron så jag la ner henne och skrapade båda svängarna för att ur sista böjjen dra ur lite extra så man fick känna skön utgång:) Slog av på gasen då det bara var 70 sträcka på bron och jag inte såg dom andra heller. Körde lugnt bakom framförvarande bil när det kommer upp en polisbil bredvid mig där han viftar hejdlöst att jag ska stanna! Skit tänker jag, han såg när jag gick på bron!! Jag måste missat honom! Jag stannar och kliver av, vänder mig om och mr blå har redan kommit fram till mig och frågar lugnt. Det gick lite fort detta va?? Nja, svarar jag. Och du grabben, din omkörning var väl inte så mogen va?? Nä svarar jag, jag kom väl lite snabbt ut genom kurvan och omkörningen var väl inte så snygg. Kurvan svarar han, jag pratar om bakhjulskörningen!! AJ fan tänkte jag, såg han det med!! Han sa några väl valda mogna ord jag skulle tänka på i fortsättningen och lät mig gå för denna gången:Bugar Hans kollega var inte lika glad över att han släppte mig då hans min inte gick att missta sig på!! Detta förklarade ju även varför polarna kom så långt efter då det bara var jag som missat att herr blå stod precis bakom oss vid rödljuset och att gubben var nervös var nog största anledningen att han också såg dom i backspegeln:confused: hahaha...Jaja, detta var en ganska oskyldig historia iallafall :) Kör snyggt bröder......

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
ingen motorcykel men när man körde moped,

Kör i maj månad mopeden till skolan i hjälm tjocktröja och shorts eftersom det e varmt,
Mopeden var trimmad rätt hårt med effektrör och portad cylinder o en större förgasare och andra variator komponeneter, så den lät mer än vanligt,

När ja kom fram till skolan skulle ja köra runt för att parkera mopeden, men ser en polare där så stannar och pratar lite i 10 min tills vi inser vi redan börjat, så drar snabbt på hjälmen men glömmer knäppa den..

runt hörnet står där en snut och vinkar in mig, jag tar av hjälmen medans han pratar och hör nte vad han babblar om alls och sen knäpper han till mig på axeln och säger "Hörrudu!" och ja varpå frågar "förlåt sa du något?" "ja de kan du ge dig på, du har en oknäppt hjälm" jag kommer o på ja glömde knäppa den och skäms oerhört, han ger moralsnacket om att en oknäppt hjälm utffyller samma syfte som att inte ha någon och att de e samma böter, men ja ser min polare gå längs gården och ropar på honom högt, han kommer fram och vittnar till att jag kört hela vägen med knäppt hjälm och tog av den för o prata och sen glömde knäppa den när ja skulle köra runt och parkera,

Polisen säger då "jaha du! och de vill du jag ska tro på, den har ja hört förut och det blir samma svar här, det blir böter helt enkelt" jag blir förbannad och säger "men jag menar faktiskt allvar jag har kört ända vägen hit med knäppt hjäm och glömde knäppa den runt hörnet"
"du!.. det skiter jag fullständigt i för du körde endån med oknäppt hjälm den lila biten i varje fall!"

och eftersom de inte fanns någon mening så blev det böter på 1500 och en kass dag av det hela,

snuten struntade alltså i att mopeden var trimmad, hade blåa dioder och tro fan han skulle fortsätta gorma om hjälmen

Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...