Jag har en annan historia,
Förra året så fick jag en cheva van helt gratis av en granne som inte hade någon mek kundskap alls och då den stått länge och obesiktigad ville han bara bli av med den,
så jag tog den och fick den besiktnings duglig med lite svets och spackel,
Bilen var från 86 och den var blå med sånna där grisiga långa rost rinningar och missfärgningar samt massa slipade ytor efter olika lagningar genom åren,
bilen såg alltså ut som en riktig grishög som spottade ut svart rök.
En dag ringde jag på en blocket annons på en krockad hoj som jag ville köpa,
jag hade ca 15 mil att åka enkel resa och bestämde mig för att plocka upp en polare för sällskap och så drog vi iväg,
kompisen hade sovit 2 timmar efter nattens supande och såg lika risig ut som bilen men vi kom iväg och detta var ett riktigt kap, killen som ägde den ville lägga hoj åkandet på hyllan.
Det var en 00 R1 som jag fick för 10 pengar så det var helt klart en bra affär.
Jag betalade slantarna och vi slängde in hojjen för transport hemåt.
cykeln hade körts omkull och skrapats på hela sidan en bit på astfalt, sne gaffel och krokig fälg men den startade och stog upp iaf men den var inte vacker.
Vi åker nu hemmåt och kommer till enköping från västerås så är det en jätte razzia,
polisens skåpbil, flera målade bilar och mc poliser som har någon kampanj för att kolla folkets nykterhet och körkort,
förståss så håvar dom in en bil som denna,
men efterssom jag precis besiktat den dagarna innan var det ju inga problem ändå för min del, trodde jag
När jag rullade in där med min van så ser jag hur poliserna börjar flockas mot min bil som massa fulla killar kring en fräsch tjej på finlands färjan och jag funderar vad det är frågan om!
En polis ropar, KLIV UR BILEN! ganska högt och tydligt
så jag trippar ut ur bilen medans en annan polis ropar, SÄTT DIG I BILEN FÖR FAAN!
och jag hoppar in igen och inväntar nästa order,
polaren sitter mest och bara stirrar på dom och är lika fundersam som jag.
det kommer fram poliser till vardera sida om bilen och börjar prata både med mig och kompisen, jag får slanga fram körkortet och blåsa så han gick iväg med mitt körkort,
men polisen kompisen pratar med tycker han ser lite sliten ut, påverkad och frågar
om han har tagit något?
- jag slutade supa för 4 timmar sen sa kompisen och är lite sliten ja
en tredje polisman går runt bilen och upptäcker motorcykeln som dom direkt börjar ställa frågor om, kan den va stulen frågas det ?
nej jag har precis köpt den, reg papper postades på vägen men det är väl bara kolla upp den säger jag.
Jag fick som svar på det att jag inte skulle säga hur polisen ska sköta sitt jobb och att jag skulle vara tyst,
Då fick dom för sig att jag skulle visa att alla blinkers och bromsljus var hela samt kollade däck mönster på bilen trots att den var NY BESIKTAD,
Enligt lag får poliser inte öppna någons bil och genomsöka den utan min tillåtelser,
så polisen frågade om dom kunde öppna för att kolla i bak,
NEJ svarar jag jag vill åka vidare och komma hem och viftade med kvitto på köpt cykel,
Om jag tyckte det var jobbigt nu så hade jag ingen aning om hur mycket värre dom kunde bli,
10.000 kronor!? sa polisen, det får man en stulen hoj för, är den stulen ?
Nej det är den inte och förklarar igen att jag precis köpt den,
medans vi dividerade där så har en annan polis ordnat tillstånd att söka i bilen och kliver in, dom nöjer sig inte med att titta på hojjen utan dom ska ta ut den med, ok fine gör det!"
reg plåten var borta och hojjen skrotad på sidan och dom börjar med att kolla chassi nr,
när dom inte får en träff så kollar dom det igen,
sen kollar dom motornumret på den,
när dom inte får någon träff så försöker dom kontakta den tidigare ägaren för att se om han verkligen har sålt motorcykeln, dom ringer då upp hans mamma som står på hojjen och frågar om han har sålt den eller om den blivit stulen,
jag hör samtalet och polisen säger, så du vet inte om din son har sålt motorcykeln eller inte ?
- nehhe , jaja
efter polisen pratat klart erbjuder jag mig att ge ha numret till killen jag köpte den av som säkert kan bekräfta att han precis sålt den,
men som svar på den fick jag:
- du kan ju lika gärna ge mig numret till någon som blivit instruerad att säga att han sålt den eller hur !?
vi stog där i lite drygt en timme medans dom skulle kolla upp allt och verkligen söka efter något fel men när dom inte hittade något så fick vi till slut åka,
du kan lasta din motorcykel nu och åka sa polisen,
- Kan jag få lite hjälp från er att lasta efterssom ni slet ut den frågar jag ?
Ser jag ut som en flytt gubbe ? säger polisen och går bort mot sina kollegor
så vi fick lasta på och bränna hem igen,
bilen sålde jag ganska omgående sen
Visst är det väl bra att dom är nogranna med att kolla upp tex hojjen där
men lite trevliga kan man väl ändå vara tycker jag